Auteur Topic: BLOEI IN DE SCHADUW - 2011  (gelezen 85411 keer)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #90 Gepost op: 20 april 2011, 08:32:01 »
Trillium erectum en Trillium sulcatum (zoek de verschillen  ::) ::))
Nou het is dat je ze bij elkaar hebt afgebeeld :o, maar afgezien van het minimale kleurverschil :-X, heeft T. erectum ook nog wat 'kleur'  ::) ::) langs de randen van de bloemdekbladeren zou ik zeggen.

Wel een aparte bloem en mooie kleuren Wim

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #91 Gepost op: 20 april 2011, 22:00:06 »
Jeffersonia diphylla met enkele van zijn mooie bloemen. Ook het gebladerte oogt mooi.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #92 Gepost op: 21 april 2011, 07:58:22 »
Zie je wel dat bollen niet hetgene is waar ik me mee bezig moet houden. Trouwens niet mijn fout maar van degene waarvan ik deze plant heb, ik zal geen namen noemen!!!
Ger ik heb gisteren een foto gemaakt van mijn Narcissus Hawera en bij nader inzien denk ik dat jij deze misschien niet hebt, maar dat het Fairy Chimes is.

Narcissus Hawera
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #93 Gepost op: 22 april 2011, 10:40:02 »
Trillium luteum, hier nu ook in bloei. Jammer dat ik de geur niet kan meesturen, deze geurt namelijk heel lekker naar citroen.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #94 Gepost op: 22 april 2011, 10:47:35 »
Trillium erectum en Trillium sulcatum (zoek de verschillen  ::) ::))
Nou het is dat je ze bij elkaar hebt afgebeeld :o, maar afgezien van het minimale kleurverschil :-X, heeft T. erectum ook nog wat 'kleur'  ::) ::) langs de randen van de bloemdekbladeren zou ik zeggen.

Wel een aparte bloem en mooie kleuren Wim

Cor,

de kleuren van beide soorten kunnen nogal verschillen en de randen van de sepalen zijn bij erectum ook niet altijd rood. Ik vind het heel moeilijk om beide soorten uit elkaar te houden, het is dat ik ze uit betrouwbare bron heb, dus daardoor ben ik zeker dat het twee verschillende soorten zijn anders zou ik het niet weten... ??? ???

Maar ik vind ze ook wel mooi...dus dan is de naam niet zo heeeeeel belangrijk  ;)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #95 Gepost op: 22 april 2011, 21:22:10 »
Ik kan geen Trillium uit eigen tuin tonen maar ik was gisteren in de Botanische Tuin Utrecht om wat te fotograferen en heb toen daar ook deze;

1 en 2 Trillium chloropetalum var. giganteum vastgelegd, wilde hem jullie niet onthouden. Hij staat in Utrecht in een verhoogd turfbed en doet het zo te zien prima.

En 3 en 4 Trillium pusillum met duidelijk verschil in bloemkleur binnen één pol.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #96 Gepost op: 23 april 2011, 14:45:16 »
Vanmorgen in een bos deze mooie kolonie salamonszegels gespot. Niets bijzonders, het is een vrij algemene bosplant, maar wanneer zo'n grote groep in bloei staat, toch wel een aardig beeld.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #97 Gepost op: 23 april 2011, 22:00:15 »
In mijn eigen tuin bloeide vandaag deze Podophyllum. De bloei is niet zo spectaculair. Het is als typische schaduwplant eerder een bladplant. Deze is ooit als spontane zaailing in mijn tuin opgekomen. En het vreemde is, dat ik er niet ééntje had staan. Welke species het juist is, weet ik dus niet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #98 Gepost op: 23 april 2011, 22:02:35 »
Dezer dagen is het best aardig toeven in de schaduw.  :)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Clint Callens

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #99 Gepost op: 23 april 2011, 23:33:02 »
Frankie,


de Podo die als spontane zaailing in jouw tuin is opgedoken is Podophyllum hexandrum,een species met heel wat morfologische variatie gaande van individuen met breed gelobd,weinig ingesneden,groen blad en witte of bleekroze bloemen tot individuen met diep ingesneden,mooi gevlekt blad en diep roze bloemen. P.hexandrum is een zelfbestuiver en dit door middel van een speciaal mechanisme: bij het openen van de bloem staat het gynoecium (vrouwelijk gedeelte) rechtop omgeven door zes meeldraden.Als de bloem volledig open is gaat het gynoecium schuin overhellen en komt zo in contact met de pollen op de meeldraden. daarna keert het gynoecium terug naar zijn oorspronkelijke stand.Dit hele proces is voorbij na 4 tot 6 uur.Het resultaat is 100% vruchtzetting.  Clint Callens

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #100 Gepost op: 24 april 2011, 00:23:50 »
Frankie,


de Podo die als spontane zaailing in jouw tuin is opgedoken is Podophyllum hexandrum,een species met heel wat morfologische variatie gaande van individuen met breed gelobd,weinig ingesneden,groen blad en witte of bleekroze bloemen tot individuen met diep ingesneden,mooi gevlekt blad en diep roze bloemen. P.hexandrum is een zelfbestuiver en dit door middel van een speciaal mechanisme: bij het openen van de bloem staat het gynoecium (vrouwelijk gedeelte) rechtop omgeven door zes meeldraden.Als de bloem volledig open is gaat het gynoecium schuin overhellen en komt zo in contact met de pollen op de meeldraden. daarna keert het gynoecium terug naar zijn oorspronkelijke stand.Dit hele proces is voorbij na 4 tot 6 uur.Het resultaat is 100% vruchtzetting.  Clint Callens

Merci Clint, nu kan ik er eindelijk een label bij plaatsen en heb nog wat waardevolle informatie.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #101 Gepost op: 24 april 2011, 15:18:39 »
@ Cor,

die groep T. chloropetalum is werkelijk prachtig  :o . En T. pusillum wil hier bij mij nooit goed lukken dus leuk om deze hier te zien!

@ Frankie,

das wel een leuke verrassing, die Podophyllum!

Hier vandaag nog een Trillium in bloei, helemaal niet spectaculair, kleinbloemig maar wel gemakkelijk te houden:

Trillium recurvatum.

En ook nog een Ramonda myconi 'Alba' die het wel goed doet in de shaduw.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #102 Gepost op: 24 april 2011, 21:44:52 »
Uit de schaduw van Botanische Tuinen Utrecht geplukt.

1. Ramonda nathaliae
2. Ramonda nathaliae met een beetje tegenlicht wat later op de dag.
3. Ramonda nathaliae 'Alba'

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #103 Gepost op: 24 april 2011, 21:48:57 »
In de turf en in de schaduw deze Veronica bellidioides Chrysosplenium davidianum

Met excuses voor de verkeerde naam in eerste aanleg, aangepast met dank aan Wiert Nieuman

« Laatst bewerkt op: 28 april 2011, 13:36:10 door Cor van Kapel »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #104 Gepost op: 24 april 2011, 22:31:21 »
Uit de schaduw van Botanische Tuinen Utrecht geplukt.

1. Ramonda nathaliae
2. Ramonda nathaliae met een beetje tegenlicht wat later op de dag.
3. Ramonda nathaliae 'Alba'

Mooie plaatjes, Cor.
Lichtervelde, West-Vlaanderen