Auteur Topic: Cyclamen 2010  (gelezen 74531 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #75 Gepost op: 6 september 2010, 21:17:26 »
Deze witte C. hederifolium begint er nu ook vaart achter te zetten.
Ik ben gek van wit Frankie, erg mooi!!

En of Frankie , ze zijn naar hun top aan het gaan .De eerste blaadjes komen eraan en dan neemt de bloei toch wat af.

Ja  Pim dan zul je wel niet erg vinden dat ik er nog een paar post  ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #76 Gepost op: 6 september 2010, 21:24:36 »
Deze witte C. hederifolium begint er nu ook vaart achter te zetten.
Ik ben gek van wit Frankie, erg mooi!!

En of Frankie , ze zijn naar hun top aan het gaan .De eerste blaadjes komen eraan en dan neemt de bloei toch wat af.

Ja  Pim dan zul je wel niet erg vinden dat ik er nog een paar post  ;)

Wie zou dat nu erg kunnen vinden, Kris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #77 Gepost op: 6 september 2010, 21:51:29 »
Ook Cyclamen cilicium is er aan begonnen .
Een eerste schuchter blaadje ,een eerste  paar schuchtere bloemetjes . (foto 1 & 2 )
Hopelijk volgt er nog meer ...Ik kweek mijn ciliciums allemaal buiten in de rotstuin.

Tussen de bloemen van Cyclamen hederifolium en Cyclamen africanum is er weinig of geen verschil .Als ik foto 3 moest posten als hederifolium zou waarschijnlijk niemand een bezwaar opperen maar het is Cyclamen africanum .Deze is overigens niet winterhard!

De Cyclamen van foto 4 is ook nog maar net begonnen.Het betreft mirabile 'Tilebarn Nicholas ' waar het uitlopend blad ook nog voor de grote show moet zorgen...Deze worden ook in potten gekweekt , de bloemen ruiken lekker.
 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #78 Gepost op: 6 september 2010, 21:58:24 »
De volgende foto is geen opname uit de natuur maar hoe ik mijn Cyclamen cilicium kweek in de rotstuin.
De knol ietsjes onder een grote tufsteen geschoven (bescherming tegen hitte in de zomer en tegen kou in de winter)
Verder toevoeging van kalk dmv tufsteengruis/brokjes en ook een portie dennenaalden.  
Zie je de bloemknopjes komen ...
« Laatst bewerkt op: 6 september 2010, 22:02:20 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #79 Gepost op: 7 september 2010, 21:21:08 »
Nog een paar foto's van Cyclamen hederifolium 'Stargazer' die ook nog altijd op dreef is.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #80 Gepost op: 7 september 2010, 21:32:36 »
Ook Cyclamen cilicium is er aan begonnen .
Een eerste schuchter blaadje ,een eerste  paar schuchtere bloemetjes . (foto 1 & 2 )
Hopelijk volgt er nog meer ...Ik kweek mijn ciliciums allemaal buiten in de rotstuin.

Tussen de bloemen van Cyclamen hederifolium en Cyclamen africanum is er weinig of geen verschil .Als ik foto 3 moest posten als hederifolium zou waarschijnlijk niemand een bezwaar opperen maar het is Cyclamen africanum .Deze is overigens niet winterhard!

De Cyclamen van foto 4 is ook nog maar net begonnen.Het betreft mirabile 'Tilebarn Nicholas ' waar het uitlopend blad ook nog voor de grote show moet zorgen...Deze worden ook in potten gekweekt , de bloemen ruiken lekker.
 

Dus ook C. cilicium is winterhard. Eventjes rekenen: samen met C. coum, C. hederifolium, C. alpinum en C. purpurascens komen we dus al aan vijf winterharde cyclamen. Of hebben we er nog meer?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #81 Gepost op: 7 september 2010, 22:04:03 »
Dus ook C. cilicium is winterhard. Eventjes rekenen: samen met C. coum, C. hederifolium, C. alpinum en C. purpurascens komen we dus al aan vijf winterharde cyclamen. Of hebben we er nog meer?

Ook Cyclamen colchicum en parviflorum zullen wel voldoende winterhard zijn. En pseudoibericum en intaminatum acht ik ook wel bekwaam om buiten te overleven als ze op de goede plek staan .Ik ben hierop nog testen aan het uitvoeren .Dieper planten kan ook helpen om ze de winter door te krijgen.
Ook zorgvuldig een plekje kiezen kan helpen...
In het voorjaar was ik bij Koen Van Poucke en hij had ook peloponnesiacum de laatste 2 winters door gekregen buiten !Maar Koen had ze op de juiste plaats staan bij een haag en ingesloten (hij werkt met tuinkamers...)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #82 Gepost op: 8 september 2010, 20:58:26 »
Mijn Cyclamen purpurascens in de rotstuin heeft even een adempauze genomen wat betreft bloei.Maar het zilveren blad zorgt nog voor genoeg sierwaarde .Afstammelingen van deze plant (uit zaad ) zijn niet altijd volledig zilverkleurig van blad (zie voorbeeld)
Elders in de tuin staan er nog wel purpurascens te bloeien.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #83 Gepost op: 8 september 2010, 21:35:27 »
Die bladeren zijn ook wel de moeite waard, evenzeer als de bloemen natuurlijk. Ik kreeg overigens dit weekend nog een goede determinatietip van een gekend Vlaams bollenkweker om een C. purpurascens te onderscheiden van een C. hederifolium waar hij dikwijls heel goed op lijkt. Deze laatste komt altijd boven met de bloemen alleen, terwijl C. purpurascens met bloemen en bladeren terzelfdertijd bovenkomt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #84 Gepost op: 8 september 2010, 21:48:12 »
Die bladeren zijn ook wel de moeite waard, evenzeer als de bloemen natuurlijk. Ik kreeg overigens dit weekend nog een goede determinatietip van een gekend Vlaams bollenkweker om een C. purpurascens te onderscheiden van een C. hederifolium waar hij dikwijls heel goed op lijkt. Deze laatste komt altijd boven met de bloemen alleen, terwijl C. purpurascens met bloemen en bladeren terzelfdertijd bovenkomt.

Dat is juist Frankie maar de bloemen zien er toch ook anders uit als je in detail gaat kijken .De bloemen van purpurascens hebben geen 'oortjes ' .
Hederifolium en graecum hebben dat bijv. wel.
Ook de knollen zijn totaal verschillend .Hederifolium heeft ruwe knollen die groot kunnen worden terwijl purpurascens meer gladde knollen heeft die kleiner blijven.( Er is trouwens  een goed Nederlandstalig boekje over Cyclamen van Paul Hendriks moest je er graag meer over te weten komen...)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #85 Gepost op: 8 september 2010, 22:07:20 »
Welk boekje is dat, Kris, is het nog ergens te koop?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #86 Gepost op: 9 september 2010, 20:41:22 »
Welk boekje is dat, Kris, is het nog ergens te koop?

Of het nog te koop is weet ik niet zeker Frankie,heb het meermaals gezien in de shop van de bot.tuin in Utrecht ...
Dit zijn de gegevens  : Cyclamen - handboek voor liefhebbers -Paul Hendrikx - (uitgegeven in 2002 door Procyklos -PB 1004- 3990 CA Houten ) ISBN 90 9014176 6
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #87 Gepost op: 9 september 2010, 21:28:04 »
Welk boekje is dat, Kris, is het nog ergens te koop?

Of het nog te koop is weet ik niet zeker Frankie,heb het meermaals gezien in de shop van de bot.tuin in Utrecht ...
Dit zijn de gegevens  : Cyclamen - handboek voor liefhebbers -Paul Hendrikx - (uitgegeven in 2002 door Procyklos -PB 1004- 3990 CA Houten ) ISBN 90 9014176 6

Merci Kris, 'k zal er zeker eens op zoek naar gaan.
Deze Cyclamen coum (foto 1) heeft zich al helemaal ontwikkeld, de bloemen zullen wel nog een maand of vier op zich laten wachten. Ondertussen kan men al wat genieten van het zilveren gebladerte van deze soort.
Nog een Cyclamen hederifolium (foto 2) begint meerdere bloemen te produceren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4895
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #88 Gepost op: 10 september 2010, 20:41:53 »

Dat is juist Frankie maar de bloemen zien er toch ook anders uit als je in detail gaat kijken .De bloemen van purpurascens hebben geen 'oortjes ' .
Hederifolium en graecum hebben dat bijv. wel.
Ook de knollen zijn totaal verschillend .Hederifolium heeft ruwe knollen die groot kunnen worden terwijl purpurascens meer gladde knollen heeft die kleiner blijven.( Er is trouwens  een goed Nederlandstalig boekje over Cyclamen van Paul Hendriks moest je er graag meer over te weten komen...)


Kris,
Wat je met "oortjes" bedoeld is mij niet geheel duidelijk. Kun je dit met een foto tonen ?
Van de bijgevoegde foto's (3 verschillende planten) denk ik dat het C. purpurascens is.  Is dit ook jou mening ?
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #89 Gepost op: 10 september 2010, 20:53:23 »
Dat zou dan de langverhoopte witte vorm van purpurascens moeten zijn ???
Spannend !  ::)
Harelbeke-West-Vlaanderen