Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 651243 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1485 Gepost op: 31 juli 2013, 08:34:00 »
Hummm niemand ervaringen met Kelseya .... :(

-5( )--1  toch wel Kris... ik zag daarnet een verdroogd dotje in een tufsteenopening... het restant van mijn Kelseya...  -2( ))11

Ja dat heb je liever niet Luc ...... spijtig om dat te moeten horen ....Het door mij getoonde exemplaar staat vrij verticaal in de tuf en de ligging is erg zuidelijk .
Ik heb er ook eentje in pot en die lijkt het stilaan te gaan begeven ....
Ik weet niet of ze bij Ger al gebloeid hebben in de alpiene kas ?
Ik vermoed dat het bloeien in cultuur wel zal tegenvallen , alhoewel ik me plots een foto meen te herinneren  van bij Michael Kammerlander waar ze volop bloemden ? Luc , zou het kunnen dat jij die foto hebt gebruikt voor je lezing of heb ik dat fout ?  

Bij mij stond hij ook verticaal en in volle zon, Kris, maar het mocht niet baten...  ???
Het exemplaar in de kas van Michael Kammerlander ziet er inderdaad florissant uit... ik laat hem hieronder nog eens zien.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1486 Gepost op: 31 juli 2013, 17:41:38 »
Bij mij stond hij ook verticaal en in volle zon, Kris, maar het mocht niet baten...  ???
Het exemplaar in de kas van Michael Kammerlander ziet er inderdaad florissant uit... ik laat hem hieronder nog eens zien.

Bedankt voor de foto Luc ! Hummm , zouden dat 2 planten zijn ? Dan is de ene mogelijk meer bloeiwillig dan de andere ? Ze bloeien precies ook vooral aan de buitenkant van het kussen ...
Dus liefst niet potgebonden en in de tuf (verticaal) maar met een extra bescherming van de kas in de winter ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1487 Gepost op: 31 juli 2013, 18:45:50 »
Ik denk eigenlijk dat de plant bij het nemen van de foto nog niet op het hoogtepunt van de bloei was...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1488 Gepost op: 31 juli 2013, 18:47:10 »
De eerste 2 van mijn oudste tufbergje en de derde van het nieuw gerenoveerde gedeelte dat eerst maar gedeeltelijk uit tufrotsen was opgebouwd maar ondertussen bijna  is omgebouwd tot volledig tuf.   

Dat wordt smullen om die vol te planten, Kris !  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1489 Gepost op: 31 juli 2013, 22:33:16 »
Dat wordt smullen om die vol te planten, Kris !  ;D

Zal in het najaar weer wat moeten gaan shoppen Luc ... Het uitkiezen van de nodige planten is idd ook smullen .
Eigenlijk heb ik altijd een dubbel gevoel bij de aanleg . Het is zwaar werk dat gesleur met die  zware stenen en het is intens om dat een beetje naar je wens te krijgen .Ben dan eerst nooit content en blijf dan aanpassen. Maar als het dan allemaal gedaan is mis ik die creatieve bezigheid weer .
Want ik doe het eigenlijk graag dat gepuzzel al is het gevoel dubbel ...Maar iets ontwerpen is wel plezant ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1490 Gepost op: 31 juli 2013, 22:34:27 »
Ik denk eigenlijk dat de plant bij het nemen van de foto nog niet op het hoogtepunt van de bloei was...


Als ik er nog eens goed naar kijk dan denk ik dat je helemaal gelijk hebt Luc....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1491 Gepost op: 31 juli 2013, 22:45:15 »
Hummm niemand ervaringen met Kelseya .... :(

-5( )--1  toch wel Kris... ik zag daarnet een verdroogd dotje in een tufsteenopening... het restant van mijn Kelseya...  -2( ))11

Ja dat heb je liever niet Luc ...... spijtig om dat te moeten horen ....Het door mij getoonde exemplaar staat vrij verticaal in de tuf en de ligging is erg zuidelijk .
Ik heb er ook eentje in pot en die lijkt het stilaan te gaan begeven ....
Ik weet niet of ze bij Ger al gebloeid hebben in de alpiene kas ?
Ik vermoed dat het bloeien in cultuur wel zal tegenvallen , alhoewel ik me plots een foto meen te herinneren  van bij Michael Kammerlander waar ze volop bloemden ? Luc , zou het kunnen dat jij die foto hebt gebruikt voor je lezing of heb ik dat fout ?  

Bij mij stond hij ook verticaal en in volle zon, Kris, maar het mocht niet baten...  ???
Het exemplaar in de kas van Michael Kammerlander ziet er inderdaad florissant uit... ik laat hem hieronder nog eens zien.

Wat een joekel, Luc, daar lijkt mijn klein exemplaartje wel heel nietig bij vergeleken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1492 Gepost op: 31 juli 2013, 23:14:11 »
Androsace villosa in de volle zon in de tuf .....hopelijk komt hij de volgende hittegolf ook weer goed door ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1493 Gepost op: 2 augustus 2013, 09:51:29 »
Opgepast, Kris, tijdens de laatste hittegolf is deze hier gesneuveld. Hij stond toch al verscheidene jaren op de tuf. En ik heb geen reservemateriaal achter de hand.  --13
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1494 Gepost op: 2 augustus 2013, 09:58:00 »
Een andere Androsace die ik nu nauwlettend in de gaten hou, is deze A. helvetica. Hij staat echter zeer goed beschut, verticaal in zijn tufrots en krijgt vanaf de middag geen zon meer. Ik zag deze soort zopas in de vrije natuur en daar heb ik vastgesteld dat de kussens veel harder zijn dan mijn exemplaar in de tuin.  Wellicht heeft dit te maken met het grote hoogteverschil. Toch ook wel opmerkelijk dat deze mooie soort maar niet willen bloeien in cultuur, of zijn er andere ervaringen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1495 Gepost op: 2 augustus 2013, 10:24:57 »
Normaal is Androsace villosa een van de sterkere Androsacekes.
(Ik heb er trouwens een tiental staan, Frankie)
Ik heb het al eens verkondigd, hoe poreuzer de steen, hoe beter die water opneemt, maar ook hoe vlugger het opgenomen water terug verdampt of door capillaire werking in de grond verdwijnt, als die uitdroogt (dat werkt dus ook omgekeerd).
Bij deze temperaturen gaat dit razendsnel.
Dus alle dagen je tufstenen water geven is de boodschap.
De mensen zullen wel weer denken : 'Die rare geeft nu zijn stenen water ?' --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1496 Gepost op: 2 augustus 2013, 12:04:15 »

Dus alle dagen je tufstenen water geven is de boodschap.
De mensen zullen wel weer denken : 'Die rare geeft nu zijn stenen water ?' --11


Die "rare" heeft overschot van gelijk !  -((1
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1497 Gepost op: 2 augustus 2013, 12:48:34 »
Een andere Androsace die ik nu nauwlettend in de gaten hou, is deze A. helvetica. Hij staat echter zeer goed beschut, verticaal in zijn tufrots en krijgt vanaf de middag geen zon meer. Ik zag deze soort zopas in de vrije natuur en daar heb ik vastgesteld dat de kussens veel harder zijn dan mijn exemplaar in de tuin.  Wellicht heeft dit te maken met het grote hoogteverschil. Toch ook wel opmerkelijk dat deze mooie soort maar niet willen bloeien in cultuur, of zijn er andere ervaringen?






Frankie........

helvetica's bloeien inderdaad onregelmatig,soms had ik zaad van verschillende vindplaatsen en de een was bedekt met bloemetjes
de ander had slechts een paar bloemen,en weer anderen bloeiden pas na jaren.
Net ook al bij de jankaea's gezegd......zal allemaal te maken hebben met de standplaats in onze tuinen die nu eenmaal
niet kunnen bieden welke de natuurlijke habitat bied.

Trouwens Jan geeft een goede boodschap wat betreft de Tuf...geef water anders slaan de wortels dicht.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1498 Gepost op: 2 augustus 2013, 17:44:58 »
Opgepast, Kris, tijdens de laatste hittegolf is deze hier gesneuveld. Hij stond toch al verscheidene jaren op de tuf. En ik heb geen reservemateriaal achter de hand.  --13

A. villosa heeft ook een redelijk groot verspreidingsgebied in de natuur . Degene die ik hier laat zien is uit zaad gekweekt dat ergens in Turkije is verzameld ......Ik veronderstel dat daar ook nog een verschil kan bestaan wat betreft resistentie tegen droogte/warmte/zon ed...tussen die verschillende standplaatsvormen .
Verder kunnen planten al een tijdje (dikwijls ondergronds , wat we niet altijd direct zien )kwakkelen en dan is zo'n droogteperiode de doodsteek .
En dan wijten wij het daaraan en is het misschien al langer bezig ...Allemaal maar voorbeelden en hypothetisch  om maar te zeggen hoe ingewikkeld het kan zijn ....
Maar ben het verder eens met Jan dat villosa zeker één van de sterkere jongens is ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1499 Gepost op: 6 augustus 2013, 19:36:34 »
2) Anemone paraquilegia kreeg ook nog een extra schaduwsteentje om voor bescherming te zorgen tegen de overdadige zon.  Voorlopig lijkt alles goed te gaan.

Ik heb 4 tot 5 jaar eentje gehad in de tuf dat de laatste 3 jaar ook telkens bloeide ....Spijtig heeft hij dit voorjaar het loodje gelegd .
De boosdoener was denkelijk het late winteroffensief met erg uitdrogende en koude oostenwinden .Hij was uitgeplant op het oosten en de combinatie van de kale (late)vorst en de strakke winden hebben ervoor gezorgd dat hij waarschijnlijk is uitgedroogd/bevroren .
Ik heb er een nieuwe uitgeplant op een westelijk gelegen stukje in de crevice .
Ik ga er later zeker nog enkele planten in de tuf maar met een andere ligging ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "