Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 651414 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1785 Gepost op: 11 mei 2014, 10:01:29 »
Is het gat doorgeboord of niet?

Zit ik nou fout, als ik zeg dat dit hinken op twee gedachten is?

Volgens mij gebruik je tufsteen voor planten, die uitlsuitend mineralen tot voeding gebruiken. Als je een steen geheel doorboort, zeg je feitelijk, dat hij ook nog de ondergrond moet kunnen bereiken. Zet hem dan gewoon in de humusrijke aarde.

Trouwens, je hebt daar geheel geen invloed op. De wortels van de plant zoeken hun weg door de steen, dat gaat in tufsteen best snel, verbazingwekkend snel. Ik heb een tufsteen met 5 Draba's. De steen is voor een deel begraven in het zand van de kas. Bij het herschikken van de stenen, tilde ik de Draba-steen op en een woud van haarwortels hing eronder.
Dit gegeven kan je vertrouwen geven, dat tufstenen in een droge periode geen water behoeven. De planten hebben er wel voor gezorgd dat ze er bij kunnen.
Mijn stenen met Dionysia's zijn nog niet zo ver. Die staan daar nu een paar jaar, maar daar is nog niets te zien van wortelvorming onder de steen.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1786 Gepost op: 11 mei 2014, 10:25:57 »
Een interessante bedenking die je daar maakt, Gerrit.
De praktijk om stenen volledig te doorboren en in die openingen dan planten aan te brengen is wijd verspreid.  Zelf doe ik het niet, omdat, zoals je zegt, op die manier de planten gewoon in het "vulsel" en de grond onder de stenen wortelen.  Eigenlijk dient de tufsteen dan enkel als decoratief element en als "halsband" voor de planten.  Op die manier geplant zullen de wortels ongetwijfeld de weg van de minste tegenstand volgen en weinig of niet IN de tuf wortelen.  Toch wordt het wel vaker gedaan en het is ongetwijfeld zo dat bepaalde planten die behandeling best op prijs stellen.  De vraag is dan wel of je ze inderdaad niet gewoon in de grond kunt planten... ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1787 Gepost op: 11 mei 2014, 10:42:19 »
Ik boor ook maar een 10 cm in de tufa en giet er dan water in zodat het boorsel terug in het gat bezinkt en plant er dan de plantjes in op bijna blote wortel. Regelmatig water geven is dan wel van belang omdat het toch wat tijd voor nodig is eer de wortels in de stenen zitten. Wat zaaien betreft is het altijd een gok en moet je zeker de stenen bij droog weer regelmatig water geven. Het eerste jaar na het zaaien zie je meestal niet veel omdat als het zou kiemen de groeikracht veel trager is dan in een zaai mengsel. Geduld hebben is een een belangrijke factor. Eigenlijk zou je zowel in een potje als in de steen moeten zaaien, dan heb je controle over de kiemkracht van het zaad.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1788 Gepost op: 12 mei 2014, 20:39:05 »
In een heel nauwe spleet tussen 2 tufstenen staat deze Cheilanthes fendleri. Varentje uit de USA .....Het moeten niet altijd bloemetjes zijn zeker ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1789 Gepost op: 12 mei 2014, 20:47:04 »
In een heel nauwe spleet tussen 2 tufstenen staat deze Cheilanthes fendleri. Varentje uit de USA .....Het moeten niet altijd bloemetjes zijn zeker ?
Dat is een mooi varentje Kris. Is die goed winterhard?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1790 Gepost op: 12 mei 2014, 21:34:20 »
[Dat is een mooi varentje Kris. Is die goed winterhard?

Dat durf ik nog niet met zekerheid te vertellen Herman. Staat er nog maar een jaartje of 2 in .Volgens de leverancier -Walter-Meusel-Stiftung Chemnitz -  is hij dat wel .....Ze vertelden er wel bij dat hij in de winter goed droog moet staan.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1791 Gepost op: 14 mei 2014, 19:12:41 »
Van deze mooie Sax met knalrode bloemetjes schiet de naam me langs geen kanten te binnen.
Maar wat een show ie weg geeft. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1792 Gepost op: 14 mei 2014, 19:44:47 »
Kris, het is Sax. 'Jaromir'

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1793 Gepost op: 14 mei 2014, 20:14:40 »
Kris, het is Sax. 'Jaromir'

Merci Ger ! Het geheugen is hierbij weer opgefrist . ((14
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1794 Gepost op: 14 mei 2014, 21:47:12 »
Van deze mooie Sax met knalrode bloemetjes schiet de naam me langs geen kanten te binnen.
Maar wat een show ie weg geeft.

Die staat er overweldigend bij, Kris, hier vooralsnog geen bloei op mijn Jaromirs. --13
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1795 Gepost op: 14 mei 2014, 22:48:22 »
Hier ook niet Frankie op de jonge planten. Een moederplant echter
schiet nu in de knop. Alles is toch op zijn minst een tweetal weken later hier dan in het zuidelijkere Vlaanderen.

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1796 Gepost op: 15 mei 2014, 00:04:08 »
[Dat is een mooi varentje Kris. Is die goed winterhard?

Dat durf ik nog niet met zekerheid te vertellen Herman. Staat er nog maar een jaartje of 2 in .Volgens de leverancier -Walter-Meusel-Stiftung Chemnitz -  is hij dat wel .....Ze vertelden er wel bij dat hij in de winter goed droog moet staan.

Droog, is de sleutel voor het in leven houden van Cheilanthes soorten Kris, bijna 80 % van de species komen uit de USA of Mexico.
het zijn bewoners van de steenwoestijn, daarom noemt men ze ook woestijnvarens en krijgen daar ook regelmatig vorst te verwerken vooral s'nachts dan, maar ook extreme droogte.
Zelf heb ik een 60 tal stenenpotten met 25 verschillende soorten cheilanthes, nu staan ze buiten gewoon in de volle zon en in weer en wind open en bloot, in de zomer geef ik alle dagen water als het zonnig weer is, tussen half en eind oktober zet ik alle potten in de serre na ze nog eens goed gegoten te hebben, daar blijven ze tot maart-april afhankelijk van het weer buiten! Tijdens de winter krullen de veren samen om vochtverlies te beperken, men moet wel de temperatuur in de serre in de gaten houden, als het in de winter zonnig weer is kan de temperatuur snel oplopen ook al is het buiten maar een paar graden en als ze starten met nieuwe veren te maken moet ook meer water gegeven worden, zolang ze in de serre staan nooit water van boven geven, eens de winter voorbij is en ze buiten staan en volop aan de groei zijn kunnen ze best wat verdragen. Ik zelf vind het vroege voorjaar de gevaarlijkste periode om planten te verliezen! Binnen steeds gieten als ze zeker meerdere dagen zonnig weer geven zodat de potten kunnen opdrogen! Buiten in de winter zeker goed droog houden en best in de wind, hier zijn de mistige wind loze dagen dan weer de gevaarlijkste dagen om planten te verliezen!
Opgelet niet alle soorten zijn winterhard! en ook wat ik hier beschreven heb geld niet voor alle soorten wel voor de meeste! maar dit geld voor alle plant famillies denk ik dat er makkelijke en moeilijke soorten zijn!

grts

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1797 Gepost op: 15 mei 2014, 22:56:20 »
Mijn Ramonda myconi doet dit jaar ook goed z'n best :-* door (voorlopig) 16 bloemen te presenteren. Voelt zich kennelijk goed thuis in z'n tufsteen.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1798 Gepost op: 16 mei 2014, 08:31:34 »
(Link naar bijlage) Mijn Ramonda myconi doet dit jaar ook goed z'n best :-* door (voorlopig) 16 bloemen te presenteren. Voelt zich kennelijk goed thuis in z'n tufsteen.

We hebben jou in deze rubriek nog niet zo vaak kunnen begroeten, Cor, maar je zorgt hier wel voor een toppertje ! 

Het valt mij nog op hoe beduidend later alles bij jullie is, in vergelijking met hier.  De Ramonda's zijn bij mij al een 3-tal weken uitgebloeid....
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1799 Gepost op: 16 mei 2014, 08:54:03 »
Had jij dan tufsteen in je tuin? Cor.

Nou mooi hoor die Ramonda's.