Auteur Topic: najaarsflora van enkele Griekse eilanden  (gelezen 39513 keer)

Danny De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #15 Gepost op: 28 oktober 2010, 23:05:37 »
Geen Narcissus dus maar wel Pancratium maritimum.Ze zijn ginder ter plaatse prachtig maar bloeien slecht in onze contreien.
Al iemand deze plant in bloei gehad in de lage landen?

Kris,
Zoals je zegt, zijn dit daar ter plaatse schitterende bloemen !
Is blijkbaar inderdaad niet zo evident om deze in bloei te krijgen.
Ik heb een paar  jaar geleden enkele planten kunnen opkweken uit zaad maar tot op heden heb ik deze nog niet in bloei gehad.
Misschien zijn m'n planten nog wat jong om te kunnen bloeien.
Als iemand ons kan laten weten hoe hij of zij dit wel in bloei krijgt, verneem ik dit echt met heel veel plezier.
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #16 Gepost op: 31 oktober 2010, 21:53:40 »
We kwamen in het najaar van 2007 ook terecht op één van de beste Cyclamen graecum -sites ever seen .
Hierbij enkele indrukken.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #17 Gepost op: 31 oktober 2010, 21:55:51 »
Vaak groeien ze daar ook gewoon in de rotsen met de bol helemaal bloot.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #18 Gepost op: 31 oktober 2010, 22:01:04 »
Nog wat bloemenpracht uit Kreta...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #19 Gepost op: 31 oktober 2010, 22:01:45 »
Zeer intrigerend, Kris. Die stenen lijken heel goed op maanrotsen. Ik heb me al vaker afgevraagd of Cyclamen niet in een tufsteen zouden kunnen groeien. Enige belemmering zou kunnen zijn dat het gat in de steen op d'n duur niet groot genoeg zou zijn voor de steeds groter wordende bol. Of zou hij zich hieraan aanpassen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #20 Gepost op: 31 oktober 2010, 22:08:08 »
Zeer intrigerend, Kris. Die stenen lijken heel goed op maanrotsen. Ik heb me al vaker afgevraagd of Cyclamen niet in een tufsteen zouden kunnen groeien. Enige belemmering zou kunnen zijn dat het gat in de steen op d'n duur niet groot genoeg zou zijn voor de steeds groter wordende bol. Of zou hij zich hieraan aanpassen?
Die rotsen van ginder lijken daar idd  op Frankie en zijn heel kalkrijk.
Aangezien Cyclamen houden van kalkrijk gesteente moet ook tufsteen wel lukken m.i.Houd er wel rekening mee dat graecum in principe niet voldoende winterhard is bij ons.
Ginder ter plaatse komt de knol helemaal gekneld en vast te zitten.Misschien groeit de bol daarna wel niet meer verder uit?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #21 Gepost op: 31 oktober 2010, 22:11:14 »
Tenslotte voor vandaag nog een zoekplaatje ....Zoek de Cyclamen graecum maar misschien begint er al snel een belletje te rinkelen. ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #22 Gepost op: 31 oktober 2010, 22:21:33 »
Zeer intrigerend, Kris. Die stenen lijken heel goed op maanrotsen. Ik heb me al vaker afgevraagd of Cyclamen niet in een tufsteen zouden kunnen groeien. Enige belemmering zou kunnen zijn dat het gat in de steen op d'n duur niet groot genoeg zou zijn voor de steeds groter wordende bol. Of zou hij zich hieraan aanpassen?
Die rotsen van ginder lijken daar idd  op Frankie en zijn heel kalkrijk.
Aangezien Cyclamen houden van kalkrijk gesteente moet ook tufsteen wel lukken m.i.Houd er wel rekening mee dat graecum in principe niet voldoende winterhard is bij ons.
Ginder ter plaatse komt de knol helemaal gekneld en vast te zitten.Misschien groeit de bol daarna wel niet meer verder uit?

Misschien eens proberen met een C. hederifolium?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #23 Gepost op: 31 oktober 2010, 22:23:41 »
Tenslotte voor vandaag nog een zoekplaatje ....Zoek de Cyclamen graecum maar misschien begint er al snel een belletje te rinkelen. ;D

Blijkbaar zoeken ze ook nog eens hoger gelegen plaatsen op. Ik vindt het nog altijd een beetje vreemd vinden. Natuurlijk zullen mieren hier ook wel voor iets tussen zitten, maar toch, dat ze op dergelijke plaatsen kunnen floreren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #24 Gepost op: 1 november 2010, 21:43:13 »
Heb jij als gedreven tufsteenliefhebber nog nooit Cyclamen geprobeerd op een tufsteen, Kris?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #25 Gepost op: 2 november 2010, 09:34:19 »
Prachtige reeks Kris - en met mondjesmaat gebracht kunnen we er nog menige herfstavond mee opfleuren !  ;)
Ongelofelijk en heel interessant om te zien hoe sommige planten zich in de natuur weten te handhaven !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #26 Gepost op: 2 november 2010, 16:27:02 »
Nog wat bloemenpracht uit Kreta...
Kris, op foto 62, ligt daar de bol van die C. geheel op de rots ??? Of zie ik het verkeerd ?
Als dat zo is ziet hij er gezond en stevig uit, heeft kennelijk niet te lijden van de zon.
« Laatst bewerkt op: 2 november 2010, 16:28:36 door Cor van Kapel »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #27 Gepost op: 2 november 2010, 19:22:23 »
Kris, op foto 62, ligt daar de bol van die C. geheel op de rots ??? Of zie ik het verkeerd ?
Als dat zo is ziet hij er gezond en stevig uit, heeft kennelijk niet te lijden van de zon.

Dag Cor , op foto 62 ligt hij min of meer boven op de (steenachtige )grond. Nu zit er in die grond ginder best een aanzienlijke portie klei/leem !Dit is de zogenaamde "terra rossa"  
 Maar je ziet ze even goed helemaal boven op stenen liggen !
Nu er valt daar wel het één en ander over te vertellen....Ten eerste moet je ook weten dat deze soort ook nog in het bezit is van een vrij lang en krachtig stel wortels (zelfs een soort penwortel)Die wortels vertrekken vanuit het onderste centrale gedeelte van de bol en gaan heel diep op zoek naar water en voedsel. Dit is heel anders bij de meeste andere soorten Cyclamen die eerder fijnere wortels maken op de bol. Cyclamen graecum is wat dat betreft eerder een buitenbeentje in het genus.(mirabile heeft dat ook een beetje)  Ik weet niet of ik nog ergens foto's heb ter illustratie maar anders moet je maar eens kijken in het boek van Hendrickx .
Nu zijn er ook een aantal groeiplaatsen op Kreta waar vooral de bollen -die zo bloot op de stenen groeien -zo goed als aan het uitsterven zijn. Mijn vermoeden is dat het daar op die plaatsen de laatste jaren nog droger en heter is geworden waardoor het daar toch te lastig wordt voor die bollen om zo te overleven. Ik ken ook sites waar zulke blootgestelde Cyclamenbollen nog volop gezond en wel kunnen floreren.
Om het nog gemakkelijker te maken ,ik ken ook sites waar de bollen meer dan 15 cm onder de grond zitten, of waar ze tussen de wortels/stam van een olijfboom groeien!      
Zoals je ziet ,best boeiend!

Op onderstaande link is goed het wortelgestel van Cyclamen graecum te zien...zelfs aan jonge planten...
http://www.alpinegardensociety.net/diaries/Midland/+August+/222/
« Laatst bewerkt op: 2 november 2010, 19:28:24 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #28 Gepost op: 2 november 2010, 19:29:41 »
Kris, op foto 62, ligt daar de bol van die C. geheel op de rots ??? Of zie ik het verkeerd ?
Als dat zo is ziet hij er gezond en stevig uit, heeft kennelijk niet te lijden van de zon.

Dag Cor , op foto 62 ligt hij min of meer boven op de (steenachtige )grond. Nu zit er in die grond ginder best een aanzienlijke portie klei/leem !Dit is de zogenaamde "terra rossa" 
 Maar je ziet ze even goed helemaal boven op stenen liggen !
Nu er valt daar wel het één en ander over te vertellen....Ten eerste moet je ook weten dat deze soort ook nog in het bezit is van een vrij lang en krachtig stel wortels (zelfs een soort penwortel)Die wortels vertrekken vanuit het onderste centrale gedeelte van de bol en gaan heel diep op zoek naar water en voedsel. Dit is heel anders bij de meeste andere soorten Cyclamen die eerder fijnere wortels maken op de bol. Cyclamen graecum is wat dat betreft eerder een buitenbeentje in het genus. Ik weet niet of ik nog ergens foto's heb ter illustratie maar anders moet je maar eens kijken in het boek van Hendrickx .
Nu zijn er ook een aantal groeiplaatsen op Kreta waar vooral de bollen -die zo bloot op de stenen groeien -zo goed als aan het uitsterven zijn. Mijn vermoeden is dat het daar op die plaatsen de laatste jaren nog droger en heter is geworden waardoor het daar toch te lastig wordt voor die bollen om zo te overleven. Ik ken ook sites waar zulke blootgestelde Cyclamenbollen nog volop gezond en wel kunnen floreren.
Om het nog gemakkelijker te maken ,ik ken ook sites waar de bollen meer dan 15 cm onder de grond zitten, of waar ze tussen de wortels/stam van een olijfboom groeien!       
Zoals je ziet ,best boeiend!

Wat je zegt, Kris, het is zo boeiend dat er een mooi artikel zo kunnen over geschreven worden met als titel: 'Cyclamen graecum op diverse habitats'. ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #29 Gepost op: 2 november 2010, 19:35:29 »
Heb jij als gedreven tufsteenliefhebber nog nooit Cyclamen geprobeerd op een tufsteen, Kris?
Wel eigenlijk niet Frankie...Ik tracht de gaten in de tufsteen echt zoveel mogelijk te reserveren voor planten die anders moeilijk of niet te kweken zijn.
Een aantal Cyclamen zijn ook zonder tufsteen heel goed te kweken in de tuin. Toch ga ik misschien wel eens proeven doen met soortjes die niet of matig winterhard zijn. Misschien redden zij het wel in tufsteen ?Ik denk maar aan mirabile of graecum?
Nu heb ik toevallig gisteren ontdekt dat ik een spontane zaailing heb in een nog ongebruikt gat in de tufsteen. Ik vermoed dat het iets coum-achtig is.Dus die testen zullen misschien nog eerder volgen dan we denken?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "