Auteur Topic: najaarsflora van enkele Griekse eilanden  (gelezen 39509 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #30 Gepost op: 2 november 2010, 19:37:08 »
Wat je zegt, Kris, het is zo boeiend dat er een mooi artikel zo kunnen over geschreven worden met als titel: 'Cyclamen graecum op diverse habitats'. ;)

Oké , 1- 0 Frankie. ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #31 Gepost op: 2 november 2010, 19:41:05 »
Prachtige reeks Kris - en met mondjesmaat gebracht kunnen we er nog menige herfstavond mee opfleuren !  ;)
Ongelofelijk en heel interessant om te zien hoe sommige planten zich in de natuur weten te handhaven !
Bedankt Luc ,blij dat het in de smaak valt ! Ik heb best nog wel wat fotomateriaal , maar zoals je zelf ook al aangeeft gaan we dat een beetje trachten te spreiden.
Ook al was het maar om de huiselijke vrede hier wat te bewaren ;)
In ieder geval zonder tegenslag gaan we er nog een stukje aan breien.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #32 Gepost op: 2 november 2010, 19:44:05 »
Wat je zegt, Kris, het is zo boeiend dat er een mooi artikel zo kunnen over geschreven worden met als titel: 'Cyclamen graecum op diverse habitats'. ;)

Oké , 1- 0 Frankie. ;)

Is maar een grapje, hé Kris......alhoewel. :D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #33 Gepost op: 2 november 2010, 19:55:51 »
Is maar een grapje, hé Kris......alhoewel. :D

Dat noemen ze een grapje met een boodschap hé Frankie.Maar ik zou er ergens eens tijd moeten voor vinden ,er is zondermeer iets over te zeggen...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #34 Gepost op: 2 november 2010, 22:09:38 »
Dag Cor , op foto 62 ligt hij min of meer boven op de (steenachtige )grond. Nu zit er in die grond ginder best een aanzienlijke portie klei/leem !Dit is de zogenaamde "terra rossa"  
 Maar je ziet ze even goed helemaal boven op stenen liggen !
Nu er valt daar wel het één en ander over te vertellen....Ten eerste moet je ook weten dat deze soort ook nog in het bezit is van een vrij lang en krachtig stel wortels (zelfs een soort penwortel)Die wortels vertrekken vanuit het onderste centrale gedeelte van de bol en gaan heel diep op zoek naar water en voedsel. Dit is heel anders bij de meeste andere soorten Cyclamen die eerder fijnere wortels maken op de bol. Cyclamen graecum is wat dat betreft eerder een buitenbeentje in het genus.(mirabile heeft dat ook een beetje)  Ik weet niet of ik nog ergens foto's heb ter illustratie maar anders moet je maar eens kijken in het boek van Hendrickx .
Nu zijn er ook een aantal groeiplaatsen op Kreta waar vooral de bollen -die zo bloot op de stenen groeien -zo goed als aan het uitsterven zijn. Mijn vermoeden is dat het daar op die plaatsen de laatste jaren nog droger en heter is geworden waardoor het daar toch te lastig wordt voor die bollen om zo te overleven. Ik ken ook sites waar zulke blootgestelde Cyclamenbollen nog volop gezond en wel kunnen floreren.
Om het nog gemakkelijker te maken ,ik ken ook sites waar de bollen meer dan 15 cm onder de grond zitten, of waar ze tussen de wortels/stam van een olijfboom groeien!      
Zoals je ziet ,best boeiend!

Op onderstaande link is goed het wortelgestel van Cyclamen graecum te zien...zelfs aan jonge planten...
http://www.alpinegardensociety.net/diaries/Midland/+August+/222/
Bedankt Kris voor de uitleg. Is me nu een stuk duidelijker. In het boek van Hendrikx staat dat bij C graecum niet zo duidelijk omschreven. Hij heeft het wel over vlezige wortels maar als je op de site van de AGS kijkt, kunnen er geen misverstanden meer over bestaan. Sluit me verder bij Frankie aan, je mag er nog véééél uitvoeriger over schrijven. 8)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #35 Gepost op: 2 november 2010, 22:32:15 »
Bedankt Kris voor de uitleg. Is me nu een stuk duidelijker. In het boek van Hendrikx staat dat bij C graecum niet zo duidelijk omschreven. Hij heeft het wel over vlezige wortels maar als je op de site van de AGS kijkt, kunnen er geen misverstanden meer over bestaan. Sluit me verder bij Frankie aan, je mag er nog véééél uitvoeriger over schrijven. 8)

Zoals steeds graag gedaan Cor. Nu dat artikeltje moet er dan maar eens komen , maar Cor weet wel dat het dan in het Vlaams tijdschrift zal verschijnen  ;D
Dus m.a.w. misschien moet je op termijn maar eens een lidmaatschap overwegen ;)
Sorry maar een beetje reklame mag toch ,zeker met een knipoog hoop ik...   ;) 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #36 Gepost op: 3 november 2010, 10:35:08 »
Zoals steeds graag gedaan Cor. Nu dat artikeltje moet er dan maar eens komen , maar Cor weet wel dat het dan in het Vlaams tijdschrift zal verschijnen  ;D
Dus m.a.w. misschien moet je op termijn maar eens een lidmaatschap overwegen ;)
Sorry maar een beetje reklame mag toch ,zeker met een knipoog hoop ik...   ;) 
Ik zit nog steegs te wachten op dat proefexemplaar van jullie tijdschrift wat je nog eens zou bekijken of dat nog leverbaar was. Zo heb ik weinig om te (over-)wegen natuurlijk. ;D 8) ;D
Ik mag die Vlaamse knipoog wel maar pas wel op dat je geen kramp krijgt in dat knipperende oog hé ::)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #37 Gepost op: 3 november 2010, 20:11:42 »
Ik zit nog steegs te wachten op dat proefexemplaar van jullie tijdschrift wat je nog eens zou bekijken of dat nog leverbaar was. Zo heb ik weinig om te (over-)wegen natuurlijk. ;D 8) ;D
Ik mag die Vlaamse knipoog wel maar pas wel op dat je geen kramp krijgt in dat knipperende oog hé ::)

Dag Cor ,ja daar heb je een punt. Ik moet toegeven dat ik dat uit het oog ben verloren. Nu denk ik niet dat we nog zulke oude nummers op voorraad hebben. Dit was tenslotte 1 van de eerste nummers. Maar een copy maken moet wel lukken zeker. Houd er rekening mee dat deze eerste tijdschriftjes ondertussen niet meer representatief zijn voor de huidige gang van zaken. We hebben ondertussen ook niet stil gestaan.
 Om een idee te hebben van ons huidig tijdschrift zou ik natuurlijk eens een inkijkexemplaar kunnen meebrengen als we mekaar nog eens treffen?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #38 Gepost op: 3 november 2010, 21:14:31 »
Ik zit nog steegs te wachten op dat proefexemplaar van jullie tijdschrift wat je nog eens zou bekijken of dat nog leverbaar was. Zo heb ik weinig om te (over-)wegen natuurlijk. ;D 8) ;D
Ik mag die Vlaamse knipoog wel maar pas wel op dat je geen kramp krijgt in dat knipperende oog hé ::)

Dag Cor ,ja daar heb je een punt. Ik moet toegeven dat ik dat uit het oog ben verloren. Nu denk ik niet dat we nog zulke oude nummers op voorraad hebben. Dit was tenslotte 1 van de eerste nummers. Maar een copy maken moet wel lukken zeker. Houd er rekening mee dat deze eerste tijdschriftjes ondertussen niet meer representatief zijn voor de huidige gang van zaken. We hebben ondertussen ook niet stil gestaan.
 Om een idee te hebben van ons huidig tijdschrift zou ik natuurlijk eens een inkijkexemplaar kunnen meebrengen als we mekaar nog eens treffen?   

Mocht er van dat eerste nummer een kopie gemaakt worden, of er is er nog ééntje op overschot, laat het mij dan weten, dat eerste nummer ontbreekt in mijn verzameling.
Dat fameuze artikel over Cyclamen staat in het tweede nummer.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #39 Gepost op: 3 november 2010, 21:38:36 »
Maar een copy maken moet wel lukken zeker. Houd er rekening mee dat deze eerste tijdschriftjes ondertussen niet meer representatief zijn voor de huidige gang van zaken. We hebben ondertussen ook niet stil gestaan.
 Om een idee te hebben van ons huidig tijdschrift zou ik natuurlijk eens een inkijkexemplaar kunnen meebrengen als we mekaar nog eens treffen?   
Ik had in overweging om a.s. zaterdag ook naar Gent te komen maar moet nu helaas naar een crematie.
Hou dat inkijk exemplaar nog wel even tegoed ;D

Danny De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #40 Gepost op: 3 november 2010, 23:46:51 »
Is maar een grapje, hé Kris......alhoewel. :D

Dat noemen ze een grapje met een boodschap hé Frankie.Maar ik zou er ergens eens tijd moeten voor vinden ,er is zondermeer iets over te zeggen...

Goed geprobeerd Frankie !
Je weet nu als er eens een artikeltje te weinig is voor het tijdschrift je altijd terecht kan bij Kris.
Hij kan hierover gerust wat op papier zetten, daarvan ben ik me zeker bewust.
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #41 Gepost op: 4 november 2010, 08:41:34 »
Dat weet ik Danny dat onze president interessante artikels kan schrijven, maar hij moet nu en dan eens worden aangepord. :D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #42 Gepost op: 4 november 2010, 20:57:51 »
Dat weet ik Danny dat onze president interessante artikels kan schrijven, maar hij moet nu en dan eens worden aangepord. :D

Goed bezig Frankie , helemaal zoals een redacteur moet spreken ! Ik ga voorlopig antwoorden met een liedje van de Louis (Neefs)zaliger :
"Als ik ooit eens 5 minuten tijd heb ,dan begin ik er beslist eens aan ...."

Voorlopig zal de komende weken de prioriteit worden gelegd op het tijdig afkrijgen van mijn nieuwe lezing over Patagonie. En dat zal best nog wat stress en tijdsdruk met zich meebrengen...
Maar ik houd je vraag zeker in gedachte , ik weet dat ik er toch niet aan ontkom bij onze nieuwe redacteur.  ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #43 Gepost op: 4 november 2010, 21:31:58 »
Dat weet ik Danny dat onze president interessante artikels kan schrijven, maar hij moet nu en dan eens worden aangepord. :D

Goed bezig Frankie , helemaal zoals een redacteur moet spreken ! Ik ga voorlopig antwoorden met een liedje van de Louis (Neefs)zaliger :
"Als ik ooit eens 5 minuten tijd heb ,dan begin ik er beslist eens aan ...."

Voorlopig zal de komende weken de prioriteit worden gelegd op het tijdig afkrijgen van mijn nieuwe lezing over Patagonie. En dat zal best nog wat stress en tijdsdruk met zich meebrengen...
Maar ik houd je vraag zeker in gedachte , ik weet dat ik er toch niet aan ontkom bij onze nieuwe redacteur.  ;)

Louis had nog een ander schitterend nummertje, dat gaat zo:


    Laat ons een artikel
    En wat gras dat nog groen is
    Laat ons een boom
    En het zicht op de zee
    Vergeet voor een keer
    Hoeveel geld een miljoen is
    Het tijdschrift dat moet nog een eeuwigheid mee  :D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:najaarsflora van enkele Griekse eilanden
« Reactie #44 Gepost op: 4 november 2010, 22:12:26 »
Met dit prozaïsch talent kunt ge ongetwijfeld het boekje helemaal alleen vullen Frankie...  :P ;D ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen