Auteur Topic: Saxifraga 2013  (gelezen 243843 keer)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #45 Gepost op: 4 januari 2013, 16:16:26 »
Inderdaad mooi dat samenspel van die zilverrozetten. ((14

Sax. 'minutissima' bestaat wel, is een soort Sax. van de Himalaya, en ziet er wellicht gans anders uit want van de sectie 'Ciliatae'.
Is het ook niet gewoon S. minutifolia ???

Dit vond ik op het internet over Saxifraga minutissima :

'Saxifraga minutissima D.S.Rawat, a new and extremely small species of Saxifraga (Saxifragaceae), is described from the Garhwal Himalaya, India. It differs from all other species of Saxifraga, except Saxifraga bicuspidata, in having five stamens and lacking petals. It can be distinguished from Saxifraga bicuspidata in having leaves and sepals entire. The finely striate pollen exine pattern of Saxifraga minutissima indicates that the species belongs to Saxifraga section Ciliatae. Its prostrate, axillary leafy shoots and lack of crisped, rufous hairs strongly suggests a place in Saxifraga subsection Serpyllifoliae, where one of its closest relatives may be Saxifraga stella-aurea.'

En Saxifraga 'Jaromir' is gevonden in de tuin van de wijlen Jaromir Grulich, maar dat het een paniculata is, dat is niet zeker. Het is gewoon S. 'Jaromir', met rode bloemen.
Dit ter info. ;)

Een Sax. gekocht onder de naam:  paniculata 'Minutissima'
Welke naam het ook mag zijn. ik ga voor de zeer kleine blauw/zilver rozetten.

Jan, de plant die Lida laat zien S. paniculata 'Minutissima' komt denk ik wel overeen met de plant die ik bedoel, Het is idd. zeker niet S.minutissima maar omdat ik niet goed opgelet heb moet ik bekennen dat deze plant ergens anders in de tuin staat. Vandaag nog eens goed op het naamkaartje gekeken en daar staat op S. cochlearis 'Minimus' en dat moet wellicht zijn S. cochlearis 'Minor'
de naam S. 'Jaromir' ga ik aanpassen (lekker kort).
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #46 Gepost op: 4 januari 2013, 22:22:45 »
Gerrit, als je eens kijkt op de site van de Saxifrage Society en je kijkt naar 'plants' , dan 'saxbase' en dan 'search taxa by name' dan vind je nergens Saxifraga paniculata 'Minutissima', dus is dat hoogstwaarschijnlijk een foute naam. Als je elders rondneust op het internet dan vind je wel die naam terug, maar ik vertrouw op de gegevens van de Saxifrage Society.
Ter info, zowel Saxifraga panicalata 'Minor' als Saxifraga cochlearis 'Minor' zijn geldige namen, 'minimus' is waarschijnlijk uitgevonden door een of andere pipo. ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #47 Gepost op: 4 januari 2013, 23:27:13 »
Oh boy ((14
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #48 Gepost op: 4 januari 2013, 23:39:59 »
Ik heb ook al jaren geleden een plant aangeschaft onder de naam Saxifraga paniculata 'Minutissima'. Noch de Saxifraga society, noch Malcolm MqGregor vermelden S. 'Minutissima' als een zilverrozet. De enige echte correcte benaming is dus Saxifraga paniculata 'Minutifolia'.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #49 Gepost op: 5 januari 2013, 15:17:15 »
Dat dacht ik dus ook. ))(10
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #50 Gepost op: 5 januari 2013, 19:30:30 »
Voor mij is het nu duidelijk, Dank Jan en Frankie. :)
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #51 Gepost op: 6 januari 2013, 16:47:07 »
Nog een zilverrozetje, Saxifraga crustata 'Minor'  (foto 1) staat al enkele jaartjes op de tuf. Het polletje groeit heel traag aan waarbij de rozetten heel dicht op elkaar zitten.
Saxifraga caucasica (foto 2, rechtsonder) is een Kabschia uit de ...Kaukasus met hele kleine rozetjes en bloeide nog nooit. Is er iemand die hem wel al in bloei kreeg?
Saxifraga stolitzkae (foto 3) is een schitterende Kabschia uit Nepal. De rozetten zijn goed herkenbaar. Deze bloeit hier als één der laatsten.
Saxifraga iranica (foto 4) uit...Iran, maakt aanstalten om te bloeien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #52 Gepost op: 6 januari 2013, 16:52:22 »
Ondertussen begint onze 'Jan' kleur te bekennen. Als dat maar goed afloopt...eind deze week geven ze wat vorst uit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #53 Gepost op: 6 januari 2013, 16:58:05 »
Van dit trogje heb ik ook heel wat verwachtingen. Het is ongeduldig afwachten welke zullen bloeien en welke niet, en welke daarbij de eerste zal zijn. Het is vorig jaar gevuld met diverse leuke saxjes, waaronder deze S. 'Allendale Goblin' (vierde foto) die vol met knopjes staat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #54 Gepost op: 6 januari 2013, 17:23:26 »
Mooie trogjes en Sax'jes Frankie, vraagje hou hou jij die tufsteen zo vrij van mosjes ))4. De tuf is bij mij ook erg 'groen' maar dan meer van de mosjes --13.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #55 Gepost op: 6 januari 2013, 17:31:06 »
Hele mooie trog is dat, Frankie !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #56 Gepost op: 6 januari 2013, 18:57:57 »
Schone trog Frankie. Ik denk dat je die mooie stenen wel van de bergjes meegebracht hebt ....
Die 'Allendale Goblin' is een hele mooie, is meestal zo als je Saxifraga kotschyi als ouder hebt.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #57 Gepost op: 6 januari 2013, 19:16:32 »
Ja, een zeer fraai geheel. Frankie let op de details. Een steentje op een etiketje balancerend. Of was dat voor de foto? ;D

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #58 Gepost op: 6 januari 2013, 19:26:36 »

Een zeer mooie trog frankie  alles prima in orde mooie saxen ik ben ook benieuwd hoe u die stenen mos vrij houd

Gyi

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #59 Gepost op: 6 januari 2013, 20:08:40 »
Mooie trogjes en Sax'jes Frankie, vraagje hou hou jij die tufsteen zo vrij van mosjes ))4. De tuf is bij mij ook erg 'groen' maar dan meer van de mosjes --13.

De ene tuf is de andere niet, Cor. Te zachte tufstenen worden snel bemost doordat ze veel water kunnen opnemen. Zo heb ik heel harde tufstenen liggen waar praktisch geen mos op groeit.
Nu is het zo dat de saxjes op de tuf op die foto's in een trogje staan. De steen zit dus niet in de grond en is bijgevolg iets droger dan stenen die in de grond zitten.
Mos op mijn tufstenen situeert zich vooral op de noordzijde, waar geen zon aan komt.
Maar nogmaals, de meeste van mijn stenen zijn van een behoorlijke kwaliteit, behoorlijk hard dus, en daar groeit het mos niet zo hard als op zachte tufstenen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen