Auteur Topic: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.  (gelezen 11972 keer)

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #135 Gepost op: 25 augustus 2023, 12:14:22 »
Ik wil opnieuw reclame maken voor kleine varens in de rotstuin. Als je geïnteresseerd bent in interessante structuren en niet uitsluitend gefixeerd bent op bloemen, kunnen deze "botanische dinosaurussen" je veel plezier geven.

Voor de schaduwrijke rotstuin zijn er waarschijnlijk veel geweldige soorten die het proberen waard zijn. Maar omdat de meeste rotstuinen erg zonnig zijn aangelegd, raad ik Myriopteris fendleri (voorheen Cheilantes fendleri) uit het zuidwesten van de VS aan. Absoluut winterhard en bestand tegen langdurige hitte en droogte.

In combinatie met Eriogonum & Co kun je prachtige landschappen bereiken .... althans naar mijn smaak...😎

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #136 Gepost op: 27 augustus 2023, 12:04:38 »
Prachtig exemplaar, Thomas !!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #137 Gepost op: 27 augustus 2023, 17:15:14 »
Ik heb Cheilantes fendleri (nu Myriopteris fendleri, wist niet dat de naam veranderd is) al 6 jaar in de tuin staan. Zijn er nog andere Cheilantes van naam veranderd?
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2023, 17:18:44 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #138 Gepost op: 28 augustus 2023, 11:00:55 »
Ik heb Cheilantes fendleri (nu Myriopteris fendleri, wist niet dat de naam veranderd is) al 6 jaar in de tuin staan. Zijn er nog andere Cheilantes van naam veranderd?

Het lijkt er zelfs op dat nog meer Cheilantes een andere naam hebben gekregen. Dit geldt ook voor twee van mijn absolute favorieten...
Cheilantes eatonii (links) is nu Myriopteris rufa en Cheilantes tomentosa (rechts) heeft ook de voornaam Myriopteris.


Het permanent hernoemen van planten kan nuttig zijn voor (verveelde 😂) wetenschappers. Wij hobbytuiniers kunnen ons beter aan de oude namen houden... of wat denk jij?

Ik ken niemand die Campanula zoysii bij zijn officiële naam noemt (Favratia zoysii)...;-)

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #139 Gepost op: 28 augustus 2023, 15:13:50 »
Ik heb Cheilantes fendleri (nu Myriopteris fendleri, wist niet dat de naam veranderd is) al 6 jaar in de tuin staan. Zijn er nog andere Cheilantes van naam veranderd?

Het lijkt er zelfs op dat nog meer Cheilantes een andere naam hebben gekregen. Dit geldt ook voor twee van mijn absolute favorieten...
Cheilantes eatonii (links) is nu Myriopteris rufa en Cheilantes tomentosa (rechts) heeft ook de voornaam Myriopteris.


Het permanent hernoemen van planten kan nuttig zijn voor (verveelde 😂) wetenschappers. Wij hobbytuiniers kunnen ons beter aan de oude namen houden... of wat denk jij?

Ik ken niemand die Campanula zoysii bij zijn officiële naam noemt (Favratia zoysii)...;-)
Bedankt Thomas, de oudere namen zijn altijd wel gemakkelijker. Ik heb wel wat varens in de tuin staan, maar ben eigenlijk nooit dieper op het geslacht ingegaan. Bestaat Myriopteris dan nu naast Cheilantes? Van Cheilantes zouden er een 200 soorten bestaan.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #140 Gepost op: 27 november 2023, 09:53:38 »
We hebben het hier al zo vaak gehad over de "te droge " en  "te warme " zomers .......Ook een terecht topic . Maar wat er ook nu weer gebeurt de laatste weken (zeg maar maand ) is minstens even erg , even schadelijk voor het soort planten wat wij proberen te kweken ....Ik veronderstel dat het bij jullie ongeveer hetzelfde is maar hier regent het al dagen extreem veel en meestal extreem intens .Ik heb hier en daar wat planten afgedekt en beschermd (iets waar ik grosso modo een beetje mee gestopt was de laatste jaren )maar je kan moeilijk een hele tuin overdekken .Dus in deze topic dienen we zeker ook verder op zoek naar planten die ook de huidige omstandigheden het hoofd kunnen bieden .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #141 Gepost op: 27 november 2023, 10:51:02 »
Hier is het ook ongelooflijk nat. Er staat zelfs water in de put met rotsenwand, rond deze tijd van het jaar nog nooit voorgehad.
231260-0
Hopelijk gaat het met de regen stoppen en komt er nog eens wat zon!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #142 Gepost op: 30 december 2023, 15:04:19 »
Mooie planten die Townsendia's, Kris, maar naar mijn mening horen ze niet thuis in dit topic. Ik heb er reeds verschillende geprobeerd in de open tuin, trog en pot. Zonder bescherming tegen overmatige regenval redden ze het niet. Droogte en hoge temperaturen kunnen ze gemakkelijk aan, maar een veranderend klimaat is natuurlijk meer dan hitte en zon. Ook overvloedige regen en lange natte periodes horen er ook bij.
Ik wil hier niet de schoolmeester uithangen  ;D  maar dat was eigenlijk een beetje de bedoeling bij het opstarten van dit topic, dat toekomstige rotstuinplanten tegen ALLES bestand moeten zijn bij buitenteelt. Maar nogmaals, het genus Townsendia is een prachtig geslacht met onwaarschijnlijk mooie planten in het genus.
Om de Frankie nog een beetje te plagen zo op het eind van 2023 ....Deze Townsendia hookeri staat al heel de tijd buiten in een onafgedekt trogje....En de voorbije maanden waren hier niet nat maar kletsnat ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "