Auteur Topic: sedum pilosum stekken ?  (gelezen 3633 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
sedum pilosum stekken ?
« Gepost op: 19 mei 2011, 21:23:16 »
Ik weet dat sedum pilosum na de bloei afsterft en dat je zeker moet zaaien , maar ik vraag me af of je ze ook kan stekken ?
gr
Lily-Anne
« Laatst bewerkt op: 2 augustus 2017, 13:30:13 door Lily-Anne Vereecken »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: sedum pilosum stekken ?
« Reactie #1 Gepost op: 2 augustus 2017, 13:39:49 »
Vandaag zelf het antwoord ontdekt:
Ik had onlangs een uitgebloeide bloemsteel met nog wat groene blaadjes aan wat verfrommeld en uitgestrooid in de buurt van de plant, zodat het zaad eventueel kan kiemen .
Vandaag zag ik toevallig dat een paar van die blaadjes nog steeds groen waren en bij nader onderzoek bleek er op het uiteinde ( de kant die vroeger aan de plant vast zat) een heel klein begin van een nieuw plantje was! Van worteltjes is nog geen sprake.
Ik volg het verder op en laat weten hoe dit afloopt.
Foto 1 door de automatische verkleining is het niet zo goed te zien dat er verschillende blaadjes nieuwe groeipuntjes vertonen . Wel sterk vergroot want bloempotje is ongeveer 5 cm
Foto 2 en 3 met microscoop gefotografeerd . Groene groeipunten zijn beter zichtbaar
« Laatst bewerkt op: 3 augustus 2017, 23:15:45 door Lily-Anne Vereecken »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: sedum pilosum stekken ?
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2017, 23:19:02 »
Voor wie het wil weten : Het experiment ziet er nog altijd goed uit . Op het ogenblik kan ik zeker 7 miniplantjes tellen met het blote oog . Het zouden er vermoedelijk nog meer geweest zijn, onder betere ( ideale)  omstandigheden, want af en toe is het de laatste dagen wat te warm geweest in de veranda. Het potje staat wel in een mini serretje met de verluchtingsgaten voor 1/4 open en een schaduwdoekje erover. Op de bodem ligt een bevochtigingsmatje om de atmosfeer niet te droog te laten worden.
Binnenkort ga ik ze verspenen .

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: sedum pilosum stekken ?
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2017, 09:23:32 »
Interessante observaties, Lily-Anne !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: sedum pilosum stekken ?
« Reactie #4 Gepost op: 4 april 2018, 15:53:45 »
Het uiteindelijke resultaat:
Max. 3 plantjes zijn er nog in leven. Dus experiment is gelukt. Sedum pilosum kan gestekt worden!
Het zouden er meer kunnen geweest zijn, onder ideale omstandigheden. Ze groeien echter verschrikkelijk traag! Plantjes staan nog steeds in het 5cm potje en het grootste is ongeveer 8mm! Rendabel kweken is dus zeker niet te doen, zaaien gaat toch heel wat sneller ( alhoewel moet je er ook het nodige geduld voor hebben)
« Laatst bewerkt op: 4 april 2018, 15:57:02 door Lily-Anne Vereecken »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: sedum pilosum stekken ?
« Reactie #5 Gepost op: 4 april 2018, 21:21:57 »
Interessant om te zien, Lily-Anne! Dank je om het experiment met ons te delen....