Auteur Topic: Zaaien Lilium  (gelezen 2324 keer)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Zaaien Lilium
« Gepost op: 23 april 2012, 17:02:31 »
Beste mensen,
Her en der op het internet worden zaden van Lilium soorten aangeboden. Ik heb hier wel interesse in, maar ik vraag me af hoe lastig het is om deze te zaaien. Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee? Welk substraat wordt gebruikt en waar moet ik verder nog op letten?
Bij voorbaat mijn dank voor jullie reactie!  
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zaaien Lilium
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2012, 17:14:17 »
Lelies zaaien is niet zo moeilijk, Sven. Ze in leven houden tijdens hun eerste levensjaren is veel moeilijker!

Ik zaai ze hier in een mengsel van 1/2 potgrond en 1/2 Japans split.
Het kan soms wel twee-drie jaar duren vooraleer ze kiemen. En dan moet je nog jaren wachten voor je bloeiende planten hebt.

Als ze 's zomers te warm krijgen in de zaaipot, of als ze uitdrogen, dan mag je het volgende jaar opnieuw beginnen.
Je zaait ze best ook in een redelijk grote pot, daar ze niet graag verplant worden als "micro-knol". En in een grote pot zijn ze ook iets minder onderhevig aan temperatuurschommelingen en verschil in waterregime!

De gemakkelijkste lelies om te zaaien zijn de cultivars. Soorten zijn heel wat gevoeliger en dus moeilijker uit zaad.

Heel wat meer info kan je hier vinden: http://www.srgc.org.uk/forum/index.php?topic=1168.0

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Zaaien Lilium
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2012, 19:50:47 »
Bedankt, Wim, voor de tips en de leerzame link ((14. Welke soortjes heb je zelf al geprobeerd? En hoe waren de resultaten?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zaaien Lilium
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2012, 20:09:36 »
Bedankt, Wim, voor de tips en de leerzame link ((14. Welke soortjes heb je zelf al geprobeerd? En hoe waren de resultaten?

Graag gedaan, Sven!
Zo'n drie jaar geleden heb ik de eerste lelies gezaaid: vooral de lage soortjes: L. nanum, L. lophophorum,...vorig jaar heb ik ook wat zaad gekregen van Lilium canadense, ben benieuwd!
Ik heb nu enkele potten staan met drie jaar en twee jaar oude zaailingen....ik ben er ook wel vele verloren tijdens de zomer (vooral die in kleine potjes)...echt heel gemakkelijk zijn ze niet!

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Zaaien Lilium
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2012, 20:44:47 »
Met jouw goedvinden, vraag ik nog even door, Wim.  -1(
Ik ben ook geinteresseerd in het zaaien van (o.a.) canadense. Hebben jouw zaden al gekiemd?
Wat is eigenlijk de goede tijd om te zaaien? Houd je de potten vorstvrij in de winter?
En hoe diep zaai je ze? Gewoon boven op de compost of leg je er een dun laagje compost overheen?
Sorry voor al de vragen... ((1 (maar misschien volgen er nog wel meer... --1)
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zaaien Lilium
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2012, 22:17:35 »
Met jouw goedvinden, vraag ik nog even door, Wim.  -1(
Ik ben ook geinteresseerd in het zaaien van (o.a.) canadense. Hebben jouw zaden al gekiemd?
Wat is eigenlijk de goede tijd om te zaaien? Houd je de potten vorstvrij in de winter?
En hoe diep zaai je ze? Gewoon boven op de compost of leg je er een dun laagje compost overheen?
Sorry voor al de vragen... ((1 (maar misschien volgen er nog wel meer... --1)

Sven,

vragen staat vrij  ;)

De L. canadense staat nog niet boven (denk ik  ::), ik zal morgen eens checken!)
Ik zaai ze altijd op het moment dat ik ze ontvang....hier kiemen ze sowieso pas ten vroegste na een koude periode (soms kan je wel eens een verassing hebben, één van mijn eerste L. nanum zaaipotten stond al boven na enkele weken  ???).
De zaaipotten blijven gewoon buiten tot ze kiemen. Als ze kiemen terwijl het nog sterk kan vriezen, dan neem ik ze binnen in een onverwarmde serre.
Ik zaai ze bovenop de compost en dan dek ik ze nog af met een laagje steentjes.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Zaaien Lilium
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2012, 22:36:59 »
Bedankt, Wim. Ik ga toch maar eens wat proberen!
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.