Auteur Topic: Gran Canaria 2018  (gelezen 24845 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Gran Canaria 2018
« Reactie #105 Gepost op: 2 maart 2018, 18:29:27 »
Ik ben beslist geen vogelkenner, al vind ik ze wel leuk. Van de eerste ken ik de naam, maar de andere niet.
Er zijn beslist vogelkenners onder de kijkers van het forum. Kom op, geef de naam -3)(

1, Drieteenstrandloper
2, Strandloper
3. ????????????

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Gran Canaria 2018
« Reactie #106 Gepost op: 2 maart 2018, 18:34:10 »
Een mooie plant, die opvalt, Pericallis webbii. Komt alleen voor op Gran Canaria

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1039
Re: Gran Canaria 2018
« Reactie #107 Gepost op: 2 maart 2018, 23:08:16 »
Ik ben beslist geen vogelkenner, al vind ik ze wel leuk. Van de eerste ken ik de naam, maar de andere niet.
Er zijn beslist vogelkenners onder de kijkers van het forum. Kom op, geef de naam -3)(

1, Drieteenstrandloper
2, Strandloper
3. ????????????

Ik ben geen echte kenner maar spot weleens vogels. Ik denk aan de krombekstrandloper en de bontbekplevier (een juveniele).
Met vriendelijke groet

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Gran Canaria 2018
« Reactie #108 Gepost op: 3 maart 2018, 11:26:13 »
"Eritrina caffra, de koraalboom"

Wat een prachtboom, Gerrit !  Die schittert ongetwijfeld van ver in de omgeving.  :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Gran Canaria 2018
« Reactie #109 Gepost op: 3 maart 2018, 13:01:38 »

Ik ben geen echte kenner maar spot weleens vogels. Ik denk aan de krombekstrandloper en de bontbekplevier (een juveniele).

Ik had nooit gedacht ooit in discussie te gaan over vogels. Maar Mark, na jouw bericht ben ik gaan googelen, zoals met planten en bloemen en toen zag ik dat de krombekstrandloper zwarte poten moet hebben en deze van GC heeft witte/grijze poten. En de snavel is iets meer gekromd. Ben dus zelf gaan zoeken en kwam uit bij de regenwulp. Wat vind jij.?

Wat betreft die andere vogel, kan het een steenloper zijn? Er waren inderdaad heel veel stenen. Heeft korte oranje poten.
« Laatst bewerkt op: 3 maart 2018, 13:20:04 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Gran Canaria 2018
« Reactie #110 Gepost op: 3 maart 2018, 13:21:11 »
"Eritrina caffra, de koraalboom"

Wat een prachtboom, Gerrit !  Die schittert ongetwijfeld van ver in de omgeving.  :o

Ja Luc, daarom heb ik hem er ook bij gedaan. Uitzonderlijk fraai he.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Gran Canaria 2018
« Reactie #111 Gepost op: 3 maart 2018, 13:27:10 »
De bolgewassen zijn aan de beurt.

                               


                                                                             Romulea grandiscapa (voorheen columnae)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Gran Canaria 2018
« Reactie #112 Gepost op: 3 maart 2018, 13:36:15 »
170385-0                             170387-1                           170389-2                        170391-3


Romulea grandiscapa

Je ziet altijd losse exemplaren, nooit een groepje. Bij de laatste foto staan er 2 dicht bij elkaar.

Klik op de foto om te vergroten (click the pic)

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1039
Re: Gran Canaria 2018
« Reactie #113 Gepost op: 3 maart 2018, 14:02:28 »

Ik ben geen echte kenner maar spot weleens vogels. Ik denk aan de krombekstrandloper en de bontbekplevier (een juveniele).

Ik had nooit gedacht ooit in discussie te gaan over vogels. Maar Mark, na jouw bericht ben ik gaan googelen, zoals met planten en bloemen en toen zag ik dat de krombekstrandloper zwarte poten moet hebben en deze van GC heeft witte/grijze poten. En de snavel is iets meer gekromd. Ben dus zelf gaan zoeken en kwam uit bij de regenwulp. Wat vind jij.?


Wat betreft die andere vogel, kan het een steenloper zijn? Er waren inderdaad heel veel stenen. Heeft korte oranje poten.

Je hebt helemaal gelijk Gerrit! Je beide suggesties heb ik gisteren bij het zoeken ook bekeken maar de wulpen had ik verworpen omdat ze aanzienlijk groter zijn dan de “lopertjes” maar dat heb ik dus niet goed ingeschat vanaf de foto. Ik had ook moeite met de halsband van de steenloper, vandaar dat ik aan een juveniel dacht. Maar jou opties passen veel beter! ((3 ((3
Met vriendelijke groet

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Gran Canaria 2018
« Reactie #114 Gepost op: 3 maart 2018, 14:37:24 »
Ik bleek een vogelboek te bezitten. Mijn vrouw kocht dat ooit. Ik vond dat onzin, maar nu heb ik het nota bene gebruikt. Of het juist is wat ik heb bedacht, moet ik nog even afwachten. Misschien meldt zich nog iemand.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Gran Canaria 2018
« Reactie #115 Gepost op: 3 maart 2018, 14:43:35 »
De volgende soort is een Scilla. Met onwijs groot blad voor een verhoudingsgewijs klein bloemetje.

Scilla haemorrhoidales (hoe spreek je dat nou uit)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Gran Canaria 2018
« Reactie #116 Gepost op: 3 maart 2018, 14:50:42 »
Mijn bronnen geven voor GC slechts 1 uiensoort, namelijk Allium roseum. Dit is em. Heel klein, beetje roze aanlopend met naalddun blad. Zo ken ik hem ook vanuit het Spaanse schiereiland.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Gran Canaria 2018
« Reactie #117 Gepost op: 3 maart 2018, 14:57:58 »
Maar deze groeit daar ook en dat is een heel andere Allium. Spierwit, geen zweem van roze met groter blad.

Wordt nergens genoemd, dus ben ik zelf maar iets gaan bedenken. Ik kom uit bij Allium subvillosum. Is het goed? Ik weet het niet zeker. Dus wie helpt mij het raadsel op te lossen van Allium op GC?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Gran Canaria 2018
« Reactie #118 Gepost op: 4 maart 2018, 09:43:06 »
Lang geleden waren de Canarische eilanden overdekt met laurierbossen, die gedijden in een permanente aanvoer van vochtige oceaan lucht. Na de verovering van de eilanden vestigden zich kolonisten, die in rap tempo de bossen kapten. Wat er nu over is, een paar kilometer, is een relict uit het verleden. Gelegen in een diepe kloof lijkt inderdaad de tijd te hebben stil gestaan. We zijn er 2 keer geweest en het was er prachtig. Mysterieus, vochtig, somber, stil. De foto's geven misschien een beetje dat gevoel weer.
« Laatst bewerkt op: 4 maart 2018, 11:08:49 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Gran Canaria 2018
« Reactie #119 Gepost op: 4 maart 2018, 11:14:16 »
Deze Canarina canariensis is geen Clematis, waar hij op lijkt, maar eentje uit de Campanulaceae familie. Hij komt voor in de Laurisilva bossen van de Canarische eilanden.