Auteur Topic: Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez  (gelezen 52362 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #45 Gepost op: 12 september 2012, 19:23:19 »
Vandaag stond de afwerking van de crevicegarden op het programma .  ;D Heb eerst alles afgestrooid met japans split. Vervolgens met de
zware hamer enkele stenen in brokjes kapotgeslagen en de crevice volledig afgestrooid. Toen ik daarmee begon viel het meteen op dat het
er veel natuurlijker begon uit te zien . Daarmee is de aanleg van de crevicegarden nu afgelopen . Dank zij dit fantastisch forum en de vele
gekregen tips is het gelukt om dit resultaat bij elkaar te puzzelen ! Hartelijk dank iedereen voor de vele reactie's en tips !!!  ((4 want zoiets
kan ik niet uit mijn duim zuigen .Het was een fantastische ervaring !Ik denk dit nu wat met rust te laten, de vele smalle voegen zullen
waarschijnlijk met de regen nog wel wat inzakken zodat ik na de winter deze wat terug zal moeten opvullen. Ik denk te wachten voor dit te
beplanten tot in de lente. Wordt ongetwijfeld vervolgd ...........
Zie de foto's van de afgewerkte crevicegarden.
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #46 Gepost op: 12 september 2012, 19:25:06 »
nog enkele foto's
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #47 Gepost op: 12 september 2012, 20:05:34 »

Kris............ ))2 ))2 ))2 ))2 ))2 ))2 ))2 ))2 ))2 ))2 ))2 ))2

           vergeef me.......... ))4

Ik weet wat het is Bart om al eens een "seniormoment " te hebben . Zand erover ,lijkt me een goede oplossing voor ons tuiniers .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #48 Gepost op: 12 september 2012, 20:10:45 »
Vandaag stond de afwerking van de crevicegarden op het programma .  ;D Heb eerst alles afgestrooid met japans split. Vervolgens met de
zware hamer enkele stenen in brokjes kapotgeslagen en de crevice volledig afgestrooid. Toen ik daarmee begon viel het meteen op dat het
er veel natuurlijker begon uit te zien . Daarmee is de aanleg van de crevicegarden nu afgelopen . Dank zij dit fantastisch forum en de vele
gekregen tips is het gelukt om dit resultaat bij elkaar te puzzelen ! Hartelijk dank iedereen voor de vele reactie's en tips !!!  ((4 want zoiets
kan ik niet uit mijn duim zuigen .Het was een fantastische ervaring !Ik denk dit nu wat met rust te laten, de vele smalle voegen zullen
waarschijnlijk met de regen nog wel wat inzakken zodat ik na de winter deze wat terug zal moeten opvullen. Ik denk te wachten voor dit te
beplanten tot in de lente. Wordt ongetwijfeld vervolgd ...........
Zie de foto's van de afgewerkte crevicegarden.

Je hebt goede leerlingen en je hebt uitmuntende leerlingen . Dit is echter buiten categorie ! De rotstuinhobby  lijkt in Vlaanderen nog toekomst te hebben. Danny , deze crevice verdient alleen de allerbeste zeg maar speciale planten ! Het zal idd nog wat inzakken en de lente is algemeen genomen wel een betere periode om in te planten . Het afstrooien is al met even goede feeling gedaan . We zijn benieuwd welke planten er zich  straks gaan thuis voelen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #49 Gepost op: 12 september 2012, 20:53:51 »
Alle redenen om tevreden te zijn Danny !  Een héééééél realistische crevice !
Alvast succes met de aanplant te gelegener tijd !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #50 Gepost op: 12 september 2012, 20:54:41 »
Vandaag stond de afwerking van de crevicegarden op het programma .  ;D Heb eerst alles afgestrooid met japans split. Vervolgens met de
zware hamer enkele stenen in brokjes kapotgeslagen en de crevice volledig afgestrooid. Toen ik daarmee begon viel het meteen op dat het
er veel natuurlijker begon uit te zien . Daarmee is de aanleg van de crevicegarden nu afgelopen . Dank zij dit fantastisch forum en de vele
gekregen tips is het gelukt om dit resultaat bij elkaar te puzzelen ! Hartelijk dank iedereen voor de vele reactie's en tips !!!  ((4 want zoiets
kan ik niet uit mijn duim zuigen .Het was een fantastische ervaring !Ik denk dit nu wat met rust te laten, de vele smalle voegen zullen
waarschijnlijk met de regen nog wel wat inzakken zodat ik na de winter deze wat terug zal moeten opvullen. Ik denk te wachten voor dit te
beplanten tot in de lente. Wordt ongetwijfeld vervolgd ...........
Zie de foto's van de afgewerkte crevicegarden.

Wat heb jij dat prachtig voor elkaar gekregen, Danny. Nog maar pas begonnen met rotstuinieren en je zet al meteen een dergelijk meesterwerkje neer. Dit is een dikke 10 op 10. Zowel de vormgeving, verhoudingen als afwerking zijn heel goed geslaagd.  ((14
Nog één tip: wanneer je straks begint met beplanten, kies dan voor kleinblijvende soorten. Geen spreidende matten die direct de hele scree gaan overgroeien, zodat de lijnwerking niet meer zichtbaar is. Wanneer krijgt de scree de zon?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #51 Gepost op: 12 september 2012, 21:25:10 »
Ziet er goed Danny .
Die linkse vind ik minder goed omdat ze rond zijn . Ik zou de rechtse nemen omdat ze scherp zijn .....
Yep..Frankie...heel goede en belangrijke opmerking!

Namen hé , Dinant dat gaat nog ..............maar "namen " ...... --11
Allez vooruit goed nieuws , heb ik toch misschien nog een beetje de looks van de jonge gasten zoals de Frankie ....Ben al voor minder ijdel geweest . ;D
Maar alleszins goed  Tom dat je er net zo over denkt , over die steentjes dan .... -((1  Het is volgens mij precies zoals je het uitlegt .
Daar kan Ronny verder mee ...   

Ofwel begin ik er dan toch wat rijper uit te zien. Zo lang ze mij nog maar niet gaan verwisselen met een Luc kan ik er mee leven.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #52 Gepost op: 12 september 2012, 22:08:45 »
Ik denk dat jij zelf, Danny, en anderen ook, er nu rotsvast van overtuigd bent dat je het mooiste resultaat verkrijgt met hetzelfde type stenen voor wat betreft de grote rotsen en de kleine stenen om de voegen mee af te werken. De kleine rotsjes zijn ook ideaal om later onder het kussen van (je raadt het al) kussenvormende planten te steken. Op die manier worden 'moeilijke' planten plots een beetje makkelijk. Ik zou er natuurlijk meteen wat Saxen opzetten, mijzelf kennende, daarom vraag ik mij af welke windrichting de helling heeft.
Ik zou trouwens niet eens kunnen wachten tot volgend voorjaar om er iets op te zetten en zou de plantjes wat dieper planten en het mengsel waar je plant wat aanstampen ... 8) 8)
Natuurlijk moet je niet naar mij luisteren hoor, ik luister soms ook niet naar mij zelf, zou anders wat tegenkomen. --11 --6
In ieder geval een dikke pluim voor je werk en het bijhorende resultaat !   ((14
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #53 Gepost op: 12 september 2012, 22:33:13 »
Ofwel begin ik er dan toch wat rijper uit te zien. Zo lang ze mij nog maar niet gaan verwisselen met een Luc kan ik er mee leven.  ;)
[/quote]

Frankie...............Ja...ik moet u ook!...mijn 'Senioren' excuses aanbieden! ))2 ))2 ))2 ))2
« Laatst bewerkt op: 12 september 2012, 22:35:19 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #54 Gepost op: 13 september 2012, 17:58:28 »
Vandaag stond de afwerking van de crevicegarden op het programma .  ;D Heb eerst alles afgestrooid met japans split. Vervolgens met de
zware hamer enkele stenen in brokjes kapotgeslagen en de crevice volledig afgestrooid. Toen ik daarmee begon viel het meteen op dat het
er veel natuurlijker begon uit te zien . Daarmee is de aanleg van de crevicegarden nu afgelopen . Dank zij dit fantastisch forum en de vele
gekregen tips is het gelukt om dit resultaat bij elkaar te puzzelen ! Hartelijk dank iedereen voor de vele reactie's en tips !!!  ((4 want zoiets
kan ik niet uit mijn duim zuigen .Het was een fantastische ervaring !Ik denk dit nu wat met rust te laten, de vele smalle voegen zullen
waarschijnlijk met de regen nog wel wat inzakken zodat ik na de winter deze wat terug zal moeten opvullen. Ik denk te wachten voor dit te
beplanten tot in de lente. Wordt ongetwijfeld vervolgd ...........
Zie de foto's van de afgewerkte crevicegarden.

Je hebt goede leerlingen en je hebt uitmuntende leerlingen . Dit is echter buiten categorie ! De rotstuinhobby  lijkt in Vlaanderen nog toekomst te hebben. Danny , deze crevice verdient alleen de allerbeste zeg maar speciale planten ! Het zal idd nog wat inzakken en de lente is algemeen genomen wel een betere periode om in te planten . Het afstrooien is al met even goede feeling gedaan . We zijn benieuwd welke planten er zich  straks gaan thuis voelen ...

Bedankt Kris , ik heb gewoon mijn best gedaan en er is zeker nog een toekomst voor deze mooie hobby ! Ik zal zeker mijn tijd nemen om
de gepaste planten te vinden voor dit stukje crevice ! Groetjes
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #55 Gepost op: 13 september 2012, 18:04:08 »
Alle redenen om tevreden te zijn Danny !  Een héééééél realistische crevice !
Alvast succes met de aanplant te gelegener tijd !

Ik ben inderdaad heel tevreden Luc ! Ik laat zeker weten welke planten ik gekozen heb in de lente ! Bedankt voor je vele leuke reactie's !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #56 Gepost op: 13 september 2012, 18:18:29 »
Vandaag stond de afwerking van de crevicegarden op het programma .  ;D Heb eerst alles afgestrooid met japans split. Vervolgens met de
zware hamer enkele stenen in brokjes kapotgeslagen en de crevice volledig afgestrooid. Toen ik daarmee begon viel het meteen op dat het
er veel natuurlijker begon uit te zien . Daarmee is de aanleg van de crevicegarden nu afgelopen . Dank zij dit fantastisch forum en de vele
gekregen tips is het gelukt om dit resultaat bij elkaar te puzzelen ! Hartelijk dank iedereen voor de vele reactie's en tips !!!  ((4 want zoiets
kan ik niet uit mijn duim zuigen .Het was een fantastische ervaring !Ik denk dit nu wat met rust te laten, de vele smalle voegen zullen
waarschijnlijk met de regen nog wel wat inzakken zodat ik na de winter deze wat terug zal moeten opvullen. Ik denk te wachten voor dit te
beplanten tot in de lente. Wordt ongetwijfeld vervolgd ...........
Zie de foto's van de afgewerkte crevicegarden.

Wat heb jij dat prachtig voor elkaar gekregen, Danny. Nog maar pas begonnen met rotstuinieren en je zet al meteen een dergelijk meesterwerkje neer. Dit is een dikke 10 op 10. Zowel de vormgeving, verhoudingen als afwerking zijn heel goed geslaagd.  ((14
Nog één tip: wanneer je straks begint met beplanten, kies dan voor kleinblijvende soorten. Geen spreidende matten die direct de hele scree gaan overgroeien, zodat de lijnwerking niet meer zichtbaar is. Wanneer krijgt de scree de zon?


Merci voor dit mooie compliment Frankie ! Al doen leer je heel snel , en zeker met de hulp van de ervaren leden ! Ik moet nog veel leren
over de 'echte rotsplanten' maar dat komt wel met de jaren. Ja , ik zal moeten kiezen voor kleine traaggroeiende planten , een goeie tip !
Er is bijna de hele dag zon , in de namiddag is er wat schaduw van een struik en een smal boompje. Alle tips zijn welkom !
Tot in Utrecht ?
« Laatst bewerkt op: 13 september 2012, 19:41:52 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #57 Gepost op: 13 september 2012, 19:39:10 »
Ik denk dat jij zelf, Danny, en anderen ook, er nu rotsvast van overtuigd bent dat je het mooiste resultaat verkrijgt met hetzelfde type stenen voor wat betreft de grote rotsen en de kleine stenen om de voegen mee af te werken. De kleine rotsjes zijn ook ideaal om later onder het kussen van (je raadt het al) kussenvormende planten te steken. Op die manier worden 'moeilijke' planten plots een beetje makkelijk. Ik zou er natuurlijk meteen wat Saxen opzetten, mijzelf kennende, daarom vraag ik mij af welke windrichting de helling heeft.
Ik zou trouwens niet eens kunnen wachten tot volgend voorjaar om er iets op te zetten en zou de plantjes wat dieper planten en het mengsel waar je plant wat aanstampen ... 8) 8)
Natuurlijk moet je niet naar mij luisteren hoor, ik luister soms ook niet naar mij zelf, zou anders wat tegenkomen. --11 --6
In ieder geval een dikke pluim voor je werk en het bijhorende resultaat !   ((14

Je hebt helemaal gelijk Jan ! Ik heb dat nu duidelijk ook ondervonden. Bedankt voor de vele tips ! Ik weet niet of het een goede plaats zal
zijn voor saxen , bijna de ganse dag zon , in de loop van de namiddag enkele uren wat schaduw van een struik en ook wat later van een smal boompje. De helling staat op het zuid - westen , en wat ingesloten zodat het er erg warm kan zijn . In de winter is er door de lage
stand van de zon bijna geen zon. Ik zal mijn tijd nemen om eens goed na te denken over de plantenkeuze . Natuurlijk zijn alle tips welkom!
(ik ben momenteel veel met bollen bezig en mijn plantenbudget is vlug aan het smelten ;D)
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #58 Gepost op: 13 september 2012, 20:11:52 »

Je hebt helemaal gelijk Jan ! Ik heb dat nu duidelijk ook ondervonden. Bedankt voor de vele tips ! Ik weet niet of het een goede plaats zal
zijn voor saxen , bijna de ganse dag zon , in de loop van de namiddag enkele uren wat schaduw van een struik en ook wat later van een smal boompje. De helling staat op het zuid - westen , en wat ingesloten zodat het er erg warm kan zijn . In de winter is er door de lage
stand van de zon bijna geen zon. Ik zal mijn tijd nemen om eens goed na te denken over de plantenkeuze . Natuurlijk zijn alle tips welkom!
(ik ben momenteel veel met bollen bezig en mijn plantenbudget is vlug aan het smelten ;D)

Neem liefst geen te oude/grote planten .....Deze gaan te hard schrikken van dat arm regime Danny .... Neem jong en klein spul. Ze gaan zich beter aanpassen. Ideale plaats lijkt me voor : Griekse ,Turkse (vergeet bijv.  zeker Convolvulus compactus niet !)  Noordamerikaanse soortjes .
Mijn advies : de kleinblijvende ,de traaggroeiende, de specialekes ........kortom al wat het waard is en moeilijk te kweken in de gewone rotstuin .Maar dan weer geen Chinezen bijv. (te warm ) of screeplanten ....Zoek naar planten die er van  houden om te  groeien in nauwe spleten of in stenen .
Het blijft altijd weer opnieuw proberen en proberen ....want iedere tuin is anders ...Pas na een jaar of vijf zal je met enige zekerheid kunnen zeggen wat er goed gaat en wat niet ....That's reality , maar het is wel ontzettend leuk om dat af te tasten ........Wij horen graag later je bevindingen want zelfs de meest ervaren liefhebber onder ons blijft steeds een leerling .En leren willen we en moeten we blijven doen .
« Laatst bewerkt op: 13 september 2012, 20:14:40 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #59 Gepost op: 13 september 2012, 21:56:04 »
Danny, na de foto's goed bekeken te hebben en gelezen te hebben dat deze scree de hele dag volle zon krijgt, lijkt mij dat vooral Acantholimon, Astragalus en Convolvulus soorten het daar behoorlijk naar hun zin zullen hebben.