Auteur Topic: Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez  (gelezen 52356 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #60 Gepost op: 13 september 2012, 22:16:29 »
Acantholimon en Astragalus zullen het zeker goed doen in een dergelijke scree, maar zullen na verloop van tijd toch wel iets te groot worden voor deze rotstuin, vrees ik.
Ik dacht aan de vele Erigeronsoortjes, bepaalde draba's zoals D. condensata, D. mawii, D. dedeana en D. bryoides, Androsace himalaica, Dianthus microlepsis,  Oxytropissoorten, Arenaria alvacariensis, Arenaria lithops, Origanum amanum en Onosma nana. Porphyrionsaxifraga's zullen allen verbranden op een dergelijke scree, maar de kleine zilverrozetten kunnen het dan wel weer goed doen, zoals bijvoorbeeld S. cochlearis en S. cochlearis minor.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #61 Gepost op: 13 september 2012, 22:31:06 »
Vergeet in deze schitterende Crevice vooral niet één of meer mooie (voorzichtig) kruipende Campanula's te voorzien Danny : C. raineri zal zich daar b.v. uitstekend thuis voelen - je kan zowel de blauwe als de witte vorm een plekje bezorgen. Maar er zijn er nog zoveel meer.
Ik heb hier het boekje van Zdenek Zvolanek over "The crevice Garden and its Plants" met een hele bloemlezing aan gechikte "crevice bewoners".
Als je dat wilt kan je dat graag eens lenen om tijdens de winteravonden rustig je keuze te maken... (da's al de helft van de pret !)  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #62 Gepost op: 13 september 2012, 22:54:45 »
.... Neem jong en klein spul. Ze gaan zich beter aanpassen. Ideale plaats lijkt me voor : Griekse ,Turkse (vergeet bijv.  zeker Convolvulus compactus niet !)  Noordamerikaanse soortjes .
lijkt mij dat vooral Acantholimon, Astragalus en Convolvulus soorten
Acantholimon en Astragalus zullen het zeker goed doen in een dergelijke scree, maar zullen na verloop van tijd toch wel iets te groot worden voor deze rotstuin, vrees ik.
Ik dacht aan de vele Erigeronsoortjes, bepaalde draba's zoals D. condensata, D. mawii, D. dedeana en D. bryoides, Androsace himalaica, Dianthus microlepsis,  Oxytropissoorten, Arenaria alvacariensis, Arenaria lithops, Origanum amanum en Onosma nana. Porphyrionsaxifraga's zullen allen verbranden op een dergelijke scree, maar de kleine zilverrozetten kunnen het dan wel weer goed doen, zoals bijvoorbeeld S. cochlearis en S. cochlearis minor.
Vergeet in deze schitterende Crevice vooral niet één of meer mooie (voorzichtig) kruipende Campanula's te voorzien Danny : C. raineri zal zich daar b.v. uitstekend thuis voelen -  zowel de blauwe als de witte vorm

En durf het nou nog maar eens fout te doen. --2 --2

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #63 Gepost op: 13 september 2012, 23:02:32 »
Ja..Gerrit..t'is wat met die mannen! ))4
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #64 Gepost op: 13 september 2012, 23:15:28 »
Porphyrionsaxifraga's zullen allen verbranden op een dergelijke scree, maar

Wie zegt dat ? In bepaalde hoekjes en kantjes wel.  8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #65 Gepost op: 14 september 2012, 09:04:16 »
.... Neem jong en klein spul. Ze gaan zich beter aanpassen. Ideale plaats lijkt me voor : Griekse ,Turkse (vergeet bijv.  zeker Convolvulus compactus niet !)  Noordamerikaanse soortjes .
lijkt mij dat vooral Acantholimon, Astragalus en Convolvulus soorten
Acantholimon en Astragalus zullen het zeker goed doen in een dergelijke scree, maar zullen na verloop van tijd toch wel iets te groot worden voor deze rotstuin, vrees ik.
Ik dacht aan de vele Erigeronsoortjes, bepaalde draba's zoals D. condensata, D. mawii, D. dedeana en D. bryoides, Androsace himalaica, Dianthus microlepsis,  Oxytropissoorten, Arenaria alvacariensis, Arenaria lithops, Origanum amanum en Onosma nana. Porphyrionsaxifraga's zullen allen verbranden op een dergelijke scree, maar de kleine zilverrozetten kunnen het dan wel weer goed doen, zoals bijvoorbeeld S. cochlearis en S. cochlearis minor.
Vergeet in deze schitterende Crevice vooral niet één of meer mooie (voorzichtig) kruipende Campanula's te voorzien Danny : C. raineri zal zich daar b.v. uitstekend thuis voelen -  zowel de blauwe als de witte vorm

En durf het nou nog maar eens fout te doen. --2 --2

Wie durft er nu nog te zeggen dat je alleen staat in het creëren van iets nieuws in je tuin.
Geweldige respons.
Ik ben ervan overtuigd dat je je voordeel ermee doet Danny.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #66 Gepost op: 14 september 2012, 19:35:58 »

Je hebt helemaal gelijk Jan ! Ik heb dat nu duidelijk ook ondervonden. Bedankt voor de vele tips ! Ik weet niet of het een goede plaats zal
zijn voor saxen , bijna de ganse dag zon , in de loop van de namiddag enkele uren wat schaduw van een struik en ook wat later van een smal boompje. De helling staat op het zuid - westen , en wat ingesloten zodat het er erg warm kan zijn . In de winter is er door de lage
stand van de zon bijna geen zon. Ik zal mijn tijd nemen om eens goed na te denken over de plantenkeuze . Natuurlijk zijn alle tips welkom!
(ik ben momenteel veel met bollen bezig en mijn plantenbudget is vlug aan het smelten ;D)

Neem liefst geen te oude/grote planten .....Deze gaan te hard schrikken van dat arm regime Danny .... Neem jong en klein spul. Ze gaan zich beter aanpassen. Ideale plaats lijkt me voor : Griekse ,Turkse (vergeet bijv.  zeker Convolvulus compactus niet !)  Noordamerikaanse soortjes .
Mijn advies : de kleinblijvende ,de traaggroeiende, de specialekes ........kortom al wat het waard is en moeilijk te kweken in de gewone rotstuin .Maar dan weer geen Chinezen bijv. (te warm ) of screeplanten ....Zoek naar planten die er van  houden om te  groeien in nauwe spleten of in stenen .
Het blijft altijd weer opnieuw proberen en proberen ....want iedere tuin is anders ...Pas na een jaar of vijf zal je met enige zekerheid kunnen zeggen wat er goed gaat en wat niet ....That's reality , maar het is wel ontzettend leuk om dat af te tasten ........Wij horen graag later je bevindingen want zelfs de meest ervaren liefhebber onder ons blijft steeds een leerling .En leren willen we en moeten we blijven doen .

Heel erg bedankt voor je advies Kris ! Ik zal deze winter rustig het een en ander opzoeken en dan in de lente proberen deze planten op de
kop te tikken . )--1 Ik zal er ongetwijfeld heel veel uit leren !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #67 Gepost op: 14 september 2012, 19:46:08 »
Danny, na de foto's goed bekeken te hebben en gelezen te hebben dat deze scree de hele dag volle zon krijgt, lijkt mij dat vooral Acantholimon, Astragalus en Convolvulus soorten het daar behoorlijk naar hun zin zullen hebben.

Heel erg bedankt voor je plantenadvies Ger ! Voor mij zijn dat nog onbekende planten en zal deze eens opzoeken om te weten hoe ze
eruit zien . Er zal ongetwijfeld wel iets tussen zitten dat ik graag een plaatsje zal geven in mijn crevicegarden!
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #68 Gepost op: 14 september 2012, 19:56:19 »
Acantholimon en Astragalus zullen het zeker goed doen in een dergelijke scree, maar zullen na verloop van tijd toch wel iets te groot worden voor deze rotstuin, vrees ik.
Ik dacht aan de vele Erigeronsoortjes, bepaalde draba's zoals D. condensata, D. mawii, D. dedeana en D. bryoides, Androsace himalaica, Dianthus microlepsis,  Oxytropissoorten, Arenaria alvacariensis, Arenaria lithops, Origanum amanum en Onosma nana. Porphyrionsaxifraga's zullen allen verbranden op een dergelijke scree, maar de kleine zilverrozetten kunnen het dan wel weer goed doen, zoals bijvoorbeeld S. cochlearis en S. cochlearis minor.

Een hele reeks Frankie ! ((10  Heel erg bedankt voor je plantenadvies ,ik zal zeker het een en ander uit deze lijst uitproberen !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #69 Gepost op: 14 september 2012, 20:08:44 »
Vergeet in deze schitterende Crevice vooral niet één of meer mooie (voorzichtig) kruipende Campanula's te voorzien Danny : C. raineri zal zich daar b.v. uitstekend thuis voelen - je kan zowel de blauwe als de witte vorm een plekje bezorgen. Maar er zijn er nog zoveel meer.
Ik heb hier het boekje van Zdenek Zvolanek over "The crevice Garden and its Plants" met een hele bloemlezing aan gechikte "crevice bewoners".
Als je dat wilt kan je dat graag eens lenen om tijdens de winteravonden rustig je keuze te maken... (da's al de helft van de pret !)  ;)

Ik hou wel van Campanula's Luc ! Ik zal zeker een plaatsje voorzien voor een of meerdere Campanula's ! Een uitstekende tip ! ((4
Je zou me met dit boekje eens uit te lenen een groot plezier mee doen Luc ! (Ik kom normaal naar de volgende lezing in november )
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #70 Gepost op: 14 september 2012, 20:12:18 »
.... Neem jong en klein spul. Ze gaan zich beter aanpassen. Ideale plaats lijkt me voor : Griekse ,Turkse (vergeet bijv.  zeker Convolvulus compactus niet !)  Noordamerikaanse soortjes .
lijkt mij dat vooral Acantholimon, Astragalus en Convolvulus soorten
Acantholimon en Astragalus zullen het zeker goed doen in een dergelijke scree, maar zullen na verloop van tijd toch wel iets te groot worden voor deze rotstuin, vrees ik.
Ik dacht aan de vele Erigeronsoortjes, bepaalde draba's zoals D. condensata, D. mawii, D. dedeana en D. bryoides, Androsace himalaica, Dianthus microlepsis,  Oxytropissoorten, Arenaria alvacariensis, Arenaria lithops, Origanum amanum en Onosma nana. Porphyrionsaxifraga's zullen allen verbranden op een dergelijke scree, maar de kleine zilverrozetten kunnen het dan wel weer goed doen, zoals bijvoorbeeld S. cochlearis en S. cochlearis minor.
Vergeet in deze schitterende Crevice vooral niet één of meer mooie (voorzichtig) kruipende Campanula's te voorzien Danny : C. raineri zal zich daar b.v. uitstekend thuis voelen -  zowel de blauwe als de witte vorm

En durf het nou nog maar eens fout te doen. --2 --2

Ja Gerrit , de lat ligt opeens heel hoog )--1 -4( --11
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #71 Gepost op: 14 september 2012, 20:16:29 »
Porphyrionsaxifraga's zullen allen verbranden op een dergelijke scree, maar

Wie zegt dat ? In bepaalde hoekjes en kantjes wel.  8)

Jan , er komen zeker ook enkele Saxen ! ((12 ((12 ((12 (er  zijn enkele plaatsjes met wat meer schaduw )
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #72 Gepost op: 14 september 2012, 20:23:07 »
.... Neem jong en klein spul. Ze gaan zich beter aanpassen. Ideale plaats lijkt me voor : Griekse ,Turkse (vergeet bijv.  zeker Convolvulus compactus niet !)  Noordamerikaanse soortjes .
lijkt mij dat vooral Acantholimon, Astragalus en Convolvulus soorten
Acantholimon en Astragalus zullen het zeker goed doen in een dergelijke scree, maar zullen na verloop van tijd toch wel iets te groot worden voor deze rotstuin, vrees ik.
Ik dacht aan de vele Erigeronsoortjes, bepaalde draba's zoals D. condensata, D. mawii, D. dedeana en D. bryoides, Androsace himalaica, Dianthus microlepsis,  Oxytropissoorten, Arenaria alvacariensis, Arenaria lithops, Origanum amanum en Onosma nana. Porphyrionsaxifraga's zullen allen verbranden op een dergelijke scree, maar de kleine zilverrozetten kunnen het dan wel weer goed doen, zoals bijvoorbeeld S. cochlearis en S. cochlearis minor.
Vergeet in deze schitterende Crevice vooral niet één of meer mooie (voorzichtig) kruipende Campanula's te voorzien Danny : C. raineri zal zich daar b.v. uitstekend thuis voelen -  zowel de blauwe als de witte vorm

En durf het nou nog maar eens fout te doen. --2 --2

Wie durft er nu nog te zeggen dat je alleen staat in het creëren van iets nieuws in je tuin.
Geweldige respons.
Ik ben ervan overtuigd dat je je voordeel ermee doet Danny.
groet Lida

Amai Lida , super veel respons ! Met de vele gekregen tips kom je een stuk verder ! Ik heb terug enorm veel bijgeleerd ! ((14
Dit is een superforum !!! _02
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #73 Gepost op: 14 september 2012, 21:02:36 »
Ja dat word flink inkopen doen voor zo'n prachtig Crevivice tuin tot morgen.
wat word je volgende aanleg? :-[

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #74 Gepost op: 14 september 2012, 21:20:53 »
.... Neem jong en klein spul. Ze gaan zich beter aanpassen. Ideale plaats lijkt me voor : Griekse ,Turkse (vergeet bijv.  zeker Convolvulus compactus niet !)  Noordamerikaanse soortjes .
lijkt mij dat vooral Acantholimon, Astragalus en Convolvulus soorten
Acantholimon en Astragalus zullen het zeker goed doen in een dergelijke scree, maar zullen na verloop van tijd toch wel iets te groot worden voor deze rotstuin, vrees ik.
Ik dacht aan de vele Erigeronsoortjes, bepaalde draba's zoals D. condensata, D. mawii, D. dedeana en D. bryoides, Androsace himalaica, Dianthus microlepsis,  Oxytropissoorten, Arenaria alvacariensis, Arenaria lithops, Origanum amanum en Onosma nana. Porphyrionsaxifraga's zullen allen verbranden op een dergelijke scree, maar de kleine zilverrozetten kunnen het dan wel weer goed doen, zoals bijvoorbeeld S. cochlearis en S. cochlearis minor.
Vergeet in deze schitterende Crevice vooral niet één of meer mooie (voorzichtig) kruipende Campanula's te voorzien Danny : C. raineri zal zich daar b.v. uitstekend thuis voelen -  zowel de blauwe als de witte vorm

En durf het nou nog maar eens fout te doen. --2 --2

Ja Gerrit , de lat ligt opeens heel hoog )--1 -4( --11


Het was ironie van mijn kant, Danny. Ik bedoelde te zeggen, dat na al die adviezen van de heren je het eigenlijk niet meer fout kunt doen. Zo lijkt het, maar zo is het niet. Jij moet iets aanschaffen, jij moet je smaak volgen, jij moet de plantjes in leven houden. En nog iets anders: Wat jij op het forum al hebt laten zien, daaraan kun je zien, dat jij geen groentje bent. Misschien ben je nog niet zo lang bezig met rotsplanten, maar je hebt er duidelijk gevoel voor. Kies je eigen weg.

Jij zegt het zelf al. 'De lat ligt opeens heel hoog'. Dat is het onbedoelde gevolg van al die adviezen. Een averechts effect dus. Voel je vrij om zelf je tuin in te richten.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2012, 21:46:30 door Gerrit Eijkelenboom »