Auteur Topic: Op en langs de grens alpien - mediterraan  (gelezen 69436 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #165 Gepost op: 30 december 2016, 17:16:22 »
Mijn oudste ziet het niet echt meer zitten om nog hogerop te klimmen, maar ik natuurlijk wel, wie weet wat ik nog niet kan vinden?
Ik besluit om nog een stukje hogerop te gaan, alweer een zware klus. Zo nu en dan kom ik nog een andere ezel tegen...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #166 Gepost op: 30 december 2016, 17:20:27 »
Net als C. zoysii maken sommige planten runners tussen de spleten van het kalkgesteente. We kunnen hier dus eveneens spreken van een echte creviceplant. Kijk naar die grote joekel...ik zag de plant al van ver, je kon er niet naast kijken.

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Whaaaw , dit is een echte topper Frankie , heel fraaie beelden ...... )vw) ((3 ((3 ((3

Schoon hé, het doet me denken aan mijn andere vondsten van 2015, toen ik Campanula zoysii en Campanula morettiana vond. Toen stonden die daar in gezelschap van Physoplexis comosa...en kijk, ook Campanula raineri heeft hier hetzelfde exclusieve gezelschap.

Kijk eens aan zeg , wat een  interessante vondst Frankie ! Inderdaad zie je de gelijkenis met de andere vondsten .....
Deze habitat (omstandigheden ) zijn steeds min of meer hetzelfde .........
Maar om dit na te bootsen in de tuin .......heel moeilijk .........

Ja Danny, juist, de condities zijn bijna steeds dezelfde. Ze groeien allemaal in verticale rotswanden, bestaande uit kalksteen en rond de boomgrens. In de tuin is dit natuurlijk niet zo evident. Tufsteen is bijna de enigste mogelijkheid, maar dan nog... . Er is ook nog de andere UVstraling, luchtvochtigheid, sneeuw in de winter, enz... . Daarom loont het de moeite om ze te gaan opzoeken in de bergen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #167 Gepost op: 30 december 2016, 17:24:04 »
Nog altijd onder de boomgrens vind ik deze knappe Helianthemum.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #168 Gepost op: 30 december 2016, 17:24:13 »
Mijn oudste ziet het niet echt meer zitten om nog hogerop te klimmen, maar ik natuurlijk wel, wie weet wat ik nog niet kan vinden?
Ik besluit om nog een stukje hogerop te gaan, alweer een zware klus. Zo nu en dan kom ik nog een andere ezel tegen...

 -2(  , zo erg is dit toch niet hé , ik wil ook nog wel wat even doorgaan ........ ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #169 Gepost op: 30 december 2016, 17:32:39 »
Een volgende zeer interessante vondst, ik ben niet zeker, maar ik denk dat dit Centaurea rhaetica is. Superding! Een zeer compacte plant met heel grote fantastische bloemhoofdjes. Een plant met een beperkt verspreidingsgebied. Ik heb er spijt van dat ik niets verzameld heb, maar op dat moment stond mijn hoofd er niet naar: de zware beklimming, foto's nemen, de tijd in de gaten houden...
Je ziet vaak Centaurea's in de bergen, maar zoals deze zag ik ze nog nooit!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #170 Gepost op: 30 december 2016, 17:35:37 »
Mijn oudste ziet het niet echt meer zitten om nog hogerop te klimmen, maar ik natuurlijk wel, wie weet wat ik nog niet kan vinden?
Ik besluit om nog een stukje hogerop te gaan, alweer een zware klus. Zo nu en dan kom ik nog een andere ezel tegen...

 -2(  , zo erg is dit toch niet hé , ik wil ook nog wel wat even doorgaan ........ ;)

De drang om nog meer planten te vinden, gaf me vleugels, Danny, maar het blijft een serieuze klim!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #171 Gepost op: 30 december 2016, 17:40:25 »
Dan kom je uiteindelijk toch net boven de boomzone, nog geen alpiene zone, maar toch hoog genoeg om naar planten te gaan zoeken. De uitzichten zijn zeer mooi. Ik ben hier helemaal alleen in deze desolate wildernis en de omgeving doet me erg denken aan de Dolomieten. Jaja, ik heb het hier al tot nu toe erg naar mijn zin gehad!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #172 Gepost op: 30 december 2016, 19:14:00 »
Mijn oudste ziet het niet echt meer zitten om nog hogerop te klimmen, maar ik natuurlijk wel, wie weet wat ik nog niet kan vinden?
Ik besluit om nog een stukje hogerop te gaan, alweer een zware klus. Zo nu en dan kom ik nog een andere ezel tegen...

 -2(  , zo erg is dit toch niet hé , ik wil ook nog wel wat even doorgaan ........ ;)

De drang om nog meer planten te vinden, gaf me vleugels, Danny, maar het blijft een serieuze klim!


 -5( --19  .... wat moet ik daar nu uit opmaken ?  Een ezel met vleugels ??  ((10 ))6
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #173 Gepost op: 30 december 2016, 19:18:28 »
Je verwent ons weer met superbeelden Frankie  ((14  De mistige dagen die we de jongste tijd kennen verzinken in het niets bij al dat moois !

De Campanula rainerii spant natuurlijk de kroon... en dat het geen gemakkelijke jongen is, dat weten we onderhand ook al aan het aantal etiketten te zien die hier rondslingeren...  :(  Mijn jongste poging in een trog achtte ik opnieuw mislukt, tot hij dwars door een matje Androsace villosa heen op schoot dat 30 cm verder stond...  dat hij kruipt is in elk geval duidelijk.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #174 Gepost op: 30 december 2016, 20:11:37 »
Mijn oudste ziet het niet echt meer zitten om nog hogerop te klimmen, maar ik natuurlijk wel, wie weet wat ik nog niet kan vinden?
Ik besluit om nog een stukje hogerop te gaan, alweer een zware klus. Zo nu en dan kom ik nog een andere ezel tegen...

 -2(  , zo erg is dit toch niet hé , ik wil ook nog wel wat even doorgaan ........ ;)

De drang om nog meer planten te vinden, gaf me vleugels, Danny, maar het blijft een serieuze klim!


 -5( --19  .... wat moet ik daar nu uit opmaken ?  Een ezel met vleugels ??  ((10 ))6

Een soort Pegasus, hé Luc.  ))4
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #175 Gepost op: 30 december 2016, 20:16:48 »
Je verwent ons weer met superbeelden Frankie  ((14  De mistige dagen die we de jongste tijd kennen verzinken in het niets bij al dat moois !

De Campanula rainerii spant natuurlijk de kroon... en dat het geen gemakkelijke jongen is, dat weten we onderhand ook al aan het aantal etiketten te zien die hier rondslingeren...  :(  Mijn jongste poging in een trog achtte ik opnieuw mislukt, tot hij dwars door een matje Androsace villosa heen op schoot dat 30 cm verder stond...  dat hij kruipt is in elk geval duidelijk.

Ik heb er ook altijd al problemen mee gehad, Luc, soms denk je van, ja kijk, 't is gelukt, maar dan 't jaar erop lijkt hij weer verdwenen. 't Is een lastigaard he, zoals we zeggen.
Dit jaar echter heb ik zaad kunnen oogsten van mijn eigen plant. Eens zien of we daarmee iets kunnen doen. Ik zag ergens op een ander 'sociaal media' dat Ger een spontane zaailing had in een tufsteen.
Daar ter plaatse op de Grigna stonden er vele honderden planten, allemaal in de scheuren van het kalkgesteente en grotendeels in de zon.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #176 Gepost op: 30 december 2016, 20:43:42 »
Ik kan hier ook nog dit kleine orchideetje vinden

Gymnadenia conopsea

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #177 Gepost op: 30 december 2016, 21:20:35 »
Ik kan hier ook nog dit kleine orchideetje vinden

Gymnadenia conopsea

Ik dacht het niet, Gerrit, Gymnadenia conopsea is toch stukken groter en veel meer roze dan dit orchideetje die ik vond. In bijlage, planten die ik deze zomer vond in Nismes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #178 Gepost op: 30 december 2016, 22:13:13 »
Nee hij kan ook wit zijn. En het zijn de bergen he. Ik heb in de Dolomieten niet zulke hoge Gymnadenia's gezien als in Z. Limburg.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #179 Gepost op: 30 december 2016, 22:26:07 »
Maak van het paars even in gedachten wit.