Auteur Topic: Op en langs de grens alpien - mediterraan  (gelezen 69492 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #285 Gepost op: 6 januari 2017, 18:11:03 »
Ik laat maar enkele plaatjes zien, maar binnen is er een ongeziene weelde te bewonderen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #286 Gepost op: 6 januari 2017, 18:12:12 »
Beide historische gebouwen staan vlak bij elkaar, een bezoek zeker waard!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #287 Gepost op: 6 januari 2017, 18:15:18 »
Er bevinden zich enkele smalle winkelstraten in de bovenstad waar ze de allerlekkerste pizza's verkopen. Zonder zever, ik heb er al heel wat verorberd in mijn leven....maar de lekkerste heb ik gegeten in Bergamo! Echt een culinair orgasme!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #288 Gepost op: 7 januari 2017, 15:59:44 »
prachtig zo'n kerk van binnen.
eigenlijk toch raar.
Zijn we in eigen land ga je zelden een kerk binnen.
ben je op vakantie wil je zo'n kerk wel van binnen zien.
Althans zo gaat dat bij ons :-[

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #289 Gepost op: 7 januari 2017, 16:13:52 »
Er bevinden zich enkele smalle winkelstraten in de bovenstad waar ze de allerlekkerste pizza's verkopen. Zonder zever, ik heb er al heel wat verorberd in mijn leven....maar de lekkerste heb ik gegeten in Bergamo! Echt een culinair orgasme!

 ))4 opvallend.... de foto's met de pizza's worden veel meer aangeklikt dan die met het cultureel erfgoed ???  Teken des tijds  :P
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #290 Gepost op: 7 januari 2017, 18:57:56 »
Er bevinden zich enkele smalle winkelstraten in de bovenstad waar ze de allerlekkerste pizza's verkopen. Zonder zever, ik heb er al heel wat verorberd in mijn leven....maar de lekkerste heb ik gegeten in Bergamo! Echt een culinair orgasme!

 ))4 opvallend.... de foto's met de pizza's worden veel meer aangeklikt dan die met het cultureel erfgoed ???  Teken des tijds  :P

Dat is Gerard Verweij, die na een weekje frieten wel wat lekkers lust.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #291 Gepost op: 7 januari 2017, 19:03:50 »
 
Er bevinden zich enkele smalle winkelstraten in de bovenstad waar ze de allerlekkerste pizza's verkopen. Zonder zever, ik heb er al heel wat verorberd in mijn leven....maar de lekkerste heb ik gegeten in Bergamo! Echt een culinair orgasme!

 ))4 opvallend.... de foto's met de pizza's worden veel meer aangeklikt dan die met het cultureel erfgoed ???  Teken des tijds  :P

Dat is Gerard Verweij, die na een weekje frieten wel wat lekkers lust.
))2

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #292 Gepost op: 7 januari 2017, 23:05:25 »
prachtig zo'n kerk van binnen.
eigenlijk toch raar.
Zijn we in eigen land ga je zelden een kerk binnen.
ben je op vakantie wil je zo'n kerk wel van binnen zien.
Althans zo gaat dat bij ons :-[

Ja Bert, dat is eigenlijk ook wel een beetje mijn ervaring. In eigen land schijnt je dat niet te interesseren, maar op vakantie moeten we persé eens zo'n huis des Gods betreden. En nochtans ook in eigen land hebben we prachtige kerken en kapellen. Tja, op vakantie hebben we daar wat tijd voor over zeker...?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #293 Gepost op: 7 januari 2017, 23:11:13 »
Er bevinden zich enkele smalle winkelstraten in de bovenstad waar ze de allerlekkerste pizza's verkopen. Zonder zever, ik heb er al heel wat verorberd in mijn leven....maar de lekkerste heb ik gegeten in Bergamo! Echt een culinair orgasme!

 ))4 opvallend.... de foto's met de pizza's worden veel meer aangeklikt dan die met het cultureel erfgoed ???  Teken des tijds  :P

Tja Luc, wie interesseert er zich nu nog in een kapel of kathedraal?
Mij toch wel in zekere mate. Het valt me daarbij op dat men vroeger toch enorm veel geld had om zulke gebouwen uit de grond te stampen, overladen met alle rijkdom die je je maar kan voorstellen, terwijl er zoveel sukkelaars waren die vroegtijdig omkwamen van ontberingen. De kerk moet toch overal enorm veel macht hebben gehad ten koste van alles en iedereen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #294 Gepost op: 7 januari 2017, 23:24:20 »
Dan komen we bijna aan het eind van de holiday!
Ik wil echter nog een keer de Orobische alpen intrekken. Ik heb nog niet genoeg gezien van de flora in die regio. Het is dan ook moeilijk...je geraakt er met moeite op een treffelijke hoogte.
Ik bestudeer nogmaals de kaart en mijn oog valt op Valle del Faggio met de twee dorpjes Barzio en Moggio tot de voornaamste dorpjes. Het is een ietwat afgelegen vallei met een kleine berggroep die als hoogste punt 2159 m heeft. Het is eveneens een echt kalksteengebergte ten oosten van de al bezochte Grignagroep.

In beide dorpen is er een kabellift die heel beperkt de hoogte in gaat tot rond 1650 m. In Barzio bijvoorbeeld gaat hij maar drie keer per dag omhoog, in Moggio meerdere keren, zo om het uur geloof ik.

We nemen de kabellift in Moggio. Eens je bovenkomt, wacht je een zo goed als verlaten gebied. Bijna niemand schijnt geïnteresseerd in deze locatie. We zitten hier ook nog altijd een flink stuk onder de boomgrens. Mijn oog echter valt op de kalkklippen die net boven de boomzone uittorenen. Die plaats ziet er interessant uit. Wellicht kan ik daar nog wat ontdekken?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #295 Gepost op: 7 januari 2017, 23:26:43 »
Dan komen we bijna aan het eind van de holiday!
Ik wil echter nog een keer de Orobische alpen intrekken. Ik heb nog niet genoeg gezien van de flora in die regio. Het is dan ook moeilijk...je geraakt er met moeite op een treffelijke hoogte.
Ik bestudeer nogmaals de kaart en mijn oog valt op Valle del Faggio met de twee dorpjes Barzio en Moggio tot de voornaamste dorpjes. Het is een ietwat afgelegen vallei met een kleine berggroep die als hoogste punt 2159 m heeft. Het is eveneens een echt kalksteengebergte ten oosten van de al bezochte Grignagroep.

In beide dorpen is er een kabellift die heel beperkt de hoogte in gaat tot rond 1650 m. In Barzio bijvoorbeeld gaat hij maar drie keer per dag omhoog, in Moggio meerdere keren, zo om het uur geloof ik.

We nemen de kabellift in Moggio. Eens je bovenkomt, wacht je een zo goed als verlaten gebied. Bijna niemand schijnt geïnteresseerd in deze locatie. We zitten hier ook nog altijd een flink stuk onder de boomgrens. Mijn oog echter valt op de kalkklippen die net boven de boomzone uittorenen. Die plaats ziet er interessant uit. Wellicht kan ik daar nog wat ontdekken?
Kom maar op.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #296 Gepost op: 7 januari 2017, 23:32:53 »
De tocht naar boven is aanvankelijk behoorlijk lastig. Mijn medereizigers zien het al snel weer niet meer zitten en ik moet de tocht alleen verder zetten.
De eerste plant die ik aantref is Saxifraga mutata. De eerste dat ik deze weinig gekende plant aantref in de natuur. Kijk naar de rozetten: die zijn onweerstaanbaar mooi!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #297 Gepost op: 7 januari 2017, 23:34:56 »
Deze kalkliefhebber staat te boek als schaduwliefhebber, maar hier staan ze zowel in de schaduw als in de zon. En op deze hoogte is het nog bijzonder warm in de zon!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #298 Gepost op: 7 januari 2017, 23:36:50 »
De bloemstengels torenen boven het gras uit en zijn zeer opvallend.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #299 Gepost op: 7 januari 2017, 23:40:04 »
Wat hoger vind ik S. azoides.
Lichtervelde, West-Vlaanderen