Auteur Topic: Onbekend uit Kreta  (gelezen 7886 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Onbekend uit Kreta
« Reactie #15 Gepost op: 26 april 2013, 19:56:42 »
Ik doe d'r nog eentje bij. Wat is tie mooi he. Maar nou de naam nog.

Ik blijf bij mijn gedacht Gerrit , Ajuga chamaepitys .......

Ja, dat is hem! Hij komt voor in het ganse Middellandse Zeegebied!

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Onbekend uit Kreta
« Reactie #16 Gepost op: 26 april 2013, 19:56:47 »
Wie herkent dit of heeft op zijn minst een idee in welke richting ik moet zoeken.
1. Geelbloeiend. Standplaats op een ruine, volle zon, water zelden.

Dit lijkt erg veel op Ajuga chamaepitys  (Lamiaceae ) ....maar die komt wel voor in Griekenland (vasteland) en sommige eilanden maar ik vind geen melding voor Kreta ...
Toch lijkt hij erop als 2 druppels water , niet dan ? 

Gefeliciteerd Kris. Knap zeg, wow. Ja het is gewoon zenegroen. En ik dacht daar iets bijzonders te hebben. Nou ja, een desillusie, Eenjarig, de naam verwijst naar de naaldjes van de den. Ik heb een stekje meegenomen, wie weet.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Onbekend uit Kreta
« Reactie #17 Gepost op: 26 april 2013, 19:57:50 »
2. Succulent denk ik. Zelfde standplaats
3. Bloeiwijze

Wel, dan enkel nog dat één raar ding  ))4

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:Onbekend uit Kreta
« Reactie #18 Gepost op: 26 april 2013, 20:01:21 »
Kris, hij komt voor van Nederland tot Turkije  Ajuga chaemaepitys = akkerzennegroen groeit op zandige kalkgrond.

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:Onbekend uit Kreta
« Reactie #19 Gepost op: 26 april 2013, 20:02:32 »
Sorry! ik zie dat Gerrit het al gemeld heeft.

Wim van Kruijsbergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 142
Re:Onbekend uit Kreta
« Reactie #20 Gepost op: 4 mei 2013, 21:46:16 »
Dag Gerrit,

Met de determinatie van de eerste plant hebben weinig mensen moeite. Maar jij hebt ook twee foto's van een minder opvallend plantje, waar niemand zich aan waagt blijkbaar..... Het is Valantia hispida een onopvallend laag blijvend 'on'kruidje van ruderale terreinen uit de familei Rubiaceae, de Sterbladigen. In die familie zitten ook de Asperula's en de Galiums. Hun bladeren staan altijd in kransen. Op jouw foto's zie je de eerste vruchtvorming. Kenmerk van Valantia hispida is vooral de borstelige beharing van de vruchtjes. Geen succulent dus....

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Onbekend uit Kreta
« Reactie #21 Gepost op: 4 mei 2013, 21:56:04 »
Dag Gerrit,
Met de determinatie van de eerste plant hebben weinig mensen moeite. Maar jij hebt ook twee foto's van een minder opvallend plantje, waar niemand zich aan waagt blijkbaar..... Het is Valantia hispida een onopvallend laag blijvend 'on'kruidje van ruderale terreinen uit de familei Rubiaceae, de Sterbladigen. In die familie zitten ook de Asperula's en de Galiums. Hun bladeren staan altijd in kransen. Op jouw foto's zie je de eerste vruchtvorming. Kenmerk van Valantia hispida is vooral de borstelige beharing van de vruchtjes. Geen succulent dus....

Knap Wim ! Ik heb een avondje zitten zoeken en vond geen aanknopingspunt .... Ik kende hem niet en heb dit plantje ook nooit gezien in Kreta . Maar ik ben blij dat je het raadsel oplost , zo leren we weer bij ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim van Kruijsbergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 142
Re:Onbekend uit Kreta
« Reactie #22 Gepost op: 4 mei 2013, 22:03:07 »
Ik ken deze plant van het hele Middellandse-Zeegebied, al moet ik daar wel bij vertellen dat ik hem/haar het vaakst op Kreta heb gezien. Toch is het wel zo dat de meeste plantenmensen voornamelijk kijken en zoeken naar planten met opvallende bloemen. Dit plantje wordt dan gewoon over het hoofd gezien, terwijl het zeker op Kreta een algemene verschijning op verstoorde bodems, als wegbermen, akkerranden en bouwplekken. En ook deze plantjes horen bij het totaalbeeld dat je uiteindelijk moet opbouwen van een bepaald gebied, althans dat is mijn persoonlijke mening. Dit jaar zag ik in de Algarve een familielid, Valantia muralis.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Onbekend uit Kreta
« Reactie #23 Gepost op: 4 mei 2013, 22:33:47 »
En ook deze plantjes horen bij het totaalbeeld dat je uiteindelijk moet opbouwen van een bepaald gebied, althans dat is mijn persoonlijke mening.

Daar kan ik het zeker mee eens zijn Wim !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Onbekend uit Kreta
« Reactie #24 Gepost op: 4 mei 2013, 22:46:04 »
Mooi Wim, ik had al geen antwoord verwacht.
Dit 'onkruidje' viel mij op, omdat er in die ruine (die tussen de 3400 en 3900 jaar oud is) verder niets groeide, wegens te grote hitte midden in de zon in wat steengruis.
En toen ik van dichtbij keek viel me op dat de opbouw van de plant zo symetrisch was en hoekig. Pas nadat ik een close-up had gemaakt zag ik bij het terugzien van de foto dat er bloeiwijze te zien was (teminste ik dacht dat het bloemen waren, maar nu hoor ik dat het vruchtbeginselen zijn). En toen heb ik een hele serie foto's gemaakt.

Wim. bedankt voor de hulp.

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:Onbekend uit Kreta
« Reactie #25 Gepost op: 5 mei 2013, 00:24:26 »
 Dag gerrit, ik heb op google de volgende site gevonden: http://www.cretanflora.com/rubiaceae.html
Hier geven ze voor Kreta 2 specie's op waaronder de muralis waar Wim over sprak, en ik vind de foto van uw plant zeer gelijkend met de foto weergegeven in de flora,( de habitus dan want uw foto toont de vrucht en hun foto de bloem)

 

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Onbekend uit Kreta
« Reactie #26 Gepost op: 26 mei 2013, 22:00:54 »
Wie (her)kent deze Umbilicus. Gevonden op een loodrechte kloofwand in Kreta.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Onbekend uit Kreta
« Reactie #27 Gepost op: 26 mei 2013, 22:16:12 »
Wie (her)kent deze Umbilicus. Gevonden op een loodrechte kloofwand in Kreta.

Umbilicus parviflorus, Gerrit!

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Onbekend uit Kreta
« Reactie #28 Gepost op: 26 mei 2013, 22:29:00 »
Dank je wel Wim. ((10