Auteur Topic: Galanthus 2010/2011  (gelezen 64759 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Galanthus 2010/2011
« Reactie #240 Gepost op: 27 februari 2011, 22:04:36 »
Frankie, de geeltjes zijn mijn grootste passie binnen de sneeuwklokjes. Het is een misverstand dat de geeltjes allemaal niet goed groeien. Er zijn er natuurlijk....maar die zijn er ook bij de niet gele...
Van de meer dan 600 benoemde G's die ik heb, heb ik er een 27 verschillende gele hier groeien, vaak zijn er  ook onbenaamde bij. De meeste groeien goed aan.....Ik weet natuurlijk niet wat jij aan gele hebt. Ik wel steeds geïnteresseerd om die gele vormen over te nemen. Dus laat maar weten! ;D ;D ;D ;D ;D ;D
De meeste doe het goed. Op de plantenverkoop in Kalmthout stonden er niet voor niks meer dan 20 Spindlestones te koop, meer dan 10 Wendys Gold, 15 Blonde Inges, sandersii's ex Lowick, meer dan 20 andere sandersii's...



Wel Valentin, ik heb nog geen enkele gele omdat ik nogal kritisch ben. Ik koop namelijk nooit geen bol meer als er niet minstens twee in zitten of als ik zie als de bol zich al aan het delen is. Pas dan ben ik zeker dat het een groeikrachtig ras is welke ik mijn geld wil aan spenderen. Misschien moet jij mij volgend seizoen maar eens bij gelegenheid een goede gele bezorgen... Want begrijp me niet verkeerd, een polletje gele sneeuwklokjes vindt ik ook wel de top hoor. Dit seizoen zag ik al eens een mooi bosje 'Ray Cobb' . Een onvergetelijk gezicht.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Galanthus 2010/2011
« Reactie #241 Gepost op: 28 februari 2011, 16:57:58 »
helaas doen mijn sandersi`s het niet zo goed en ook Wendy`s Gold kan stukken beter.
gelukkig doet Spindlestone Surprise het heel goed en Blonde Inge redelijk goed.Ik ben dus ook nog op zoek naar een gele topper maar ik geloof dat ik daarvoor bij Valentin moet zijn.

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Galanthus 2010/2011
« Reactie #242 Gepost op: 28 februari 2011, 17:04:47 »
Lina,
welke tentoonstelling bedoel je precies?
die tussen het restaurant en de toiletten?daar waren wat schilderijen te zien,wel aardig.
heb ik iets gemist??? ???

hier zondag de hele dag regen dus mijn sneeuwklokuitje ging niet door en ook mijn tuinbezoekkers heb ik afgezegd.een totaal verregend weekend dus en vandaag zien de klokjes er druilerig en vies uit. >:(
ik ben hard toe aan droog weer en wat zonneschijn!

Freddy,

wat een prachtfoto`s weer  ;D

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Galanthus 2010/2011
« Reactie #243 Gepost op: 28 februari 2011, 17:11:01 »
Ik ben het helemaal met Lina eens Freddy, schitterende foto's en boordevol informatie !
Een mens zou er nog Galanthofiel van worden...  ::) ;D ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Galanthus 2010/2011
« Reactie #244 Gepost op: 28 februari 2011, 18:12:28 »
Loes, vorig jaar was er een tentoonstelling met grote potten met prachtige pollen sneeuwklokjes. Compleet met naam. Verder een collectie sneeuwklokjeskaarten van vroeger uit Frankrijk. Alles onder begeleiding van fraaie muziek. Ik weet het niet zeker, maar er is ook klassieke muziek met de titel Sneeuwklokjes. Ik ben hier niet zo goed in thuis. Maar ik denk graag dat dit die muziek was. Er was ook nog informatie over sneeuwklokjes op grote panelen. En wat we ook erg mooi vonden, was een compositie van kleine kievietseitjes die op een bord waren bevestigd met in die eierschalen elk een sneeuwklokje, compleet met bol. Dit was een prachtig gezicht. In mooie kasten met een spiegel-achterwand stonden ook potjes met sneeuwklokjes. Ik heb er zelf geen foto's van, maar ik heb er erg goede herinneringen aan. Dit alles was in de villa die bij het park hoort.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2010/2011
« Reactie #245 Gepost op: 28 februari 2011, 19:27:07 »
Kalmthout was inderdaad erg goed, de lezingen top, de tentoonstelling erg intressant (had ik wel een paar modderschoenen voor over) en de aangeboden soorten ruimer dan m'n budget ;D toeliet. Jammer dat het er zo nat was, had graag de tuin ook nog bezocht :-X.

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Galanthus 2010/2011
« Reactie #246 Gepost op: 28 februari 2011, 20:52:16 »
juist,heb ik de tentoonstelling dus gemist,ook niemand die je daar even op wijst,grrr.
de modderschoenen had ik wel.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Galanthus 2010/2011
« Reactie #247 Gepost op: 1 maart 2011, 17:59:49 »
Galanthus nivalis 'Tiny' is wellicht één van de allerkleinste sneeuwklokjes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Galanthus 2010/2011
« Reactie #248 Gepost op: 1 maart 2011, 21:59:33 »
Galanthus nivalis 'Tiny' is wellicht één van de allerkleinste sneeuwklokjes.
Mooi Frankie , bij mij heeft deze soort  het over een paar jaar terug begeven in de rotstuin...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2010/2011
« Reactie #249 Gepost op: 1 maart 2011, 22:00:22 »
Galanthus nivalis 'Tiny' is wellicht één van de allerkleinste sneeuwklokjes.
Op de tentoonstelling in Kalmthout stonden ook enkele, nog niet benaamde mini sneeuwklokjes te pronken.
Vandaag was eindelijk onderstaande schoonheid goed open (aangeschaft op de Boschhoeve). Betreft een G. plicatus ssp byzantinus met een dubbele bloemstengel uit één bol :o :o. Ben benieuwd of hij dat volgend jaar weer doet. Kan nergens info vinden of dit vaker voorkomt (of zelfs zo hoort 8)) bij deze soort.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2010/2011
« Reactie #250 Gepost op: 1 maart 2011, 22:06:47 »
Dit was één van die onbenaamde cultivars die in Kalmthout stonden te pronken, ze waren hooguit 5 - 7 cm hoog :o. Wel lastig fotograferen met al die spiegels er om heen.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus 2010/2011
« Reactie #251 Gepost op: 2 maart 2011, 18:43:41 »
Cor, jij was  dus in Kalmthout en je maakt je niet eens kenbaar?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2010/2011
« Reactie #252 Gepost op: 2 maart 2011, 19:18:23 »
Cor, jij was  dus in Kalmthout en je maakt je niet eens kenbaar?
Jij was druk in dicussie met twee heren die de soortechtheid van (ik dacht) jouw 'David Baker' betwijfelden. Ik was de man met dat kartonnen doosje. Ik heb een 'Lady Elphinstone', 'Tiny Tin' en 'David Baker' van je afgenomen. Verder maar gelaten voor wat het was.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus 2010/2011
« Reactie #253 Gepost op: 2 maart 2011, 20:23:09 »
Toch bijzonder jammer dat je niet zegt wie je bent. Ik had via de contacten (PB) en dit forum iets anders verwacht...
Aangaande de 'echtheid' van mijn 'David Baker'. Tja, als er één echte Galanthus 'David Baker' is...is het die wel. Ik kreeg hem namelijk van David Baker - de vinder, die toen nog leefde- zélf. Maar betweters lopen er overal rond. Misschien is dat juist de oorzaak van de discussies vaak...het gebrek aan afdoende kennis.
Die persoon heeft er uiteidelijk één gekocht samen met twee andere. Zijn collectie zal er zeer wel bij varen.
« Laatst bewerkt op: 6 maart 2011, 18:34:56 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Galanthus 2010/2011
« Reactie #254 Gepost op: 6 maart 2011, 18:29:12 »
Galanthus plicatus 'Washfield Warham' (foto 1) geldt als één van de laatste van het seizoen.
Ook de bestuivers waren druk in de weer vandaag, deze bezocht 'Wasfield Warham'.
Galanthus 'April fool' (foto 3) zal april alweer niet halen, ze hadden hem toch beter 'Mars fool' genoemd. :D
Lichtervelde, West-Vlaanderen