Auteur Topic: boek LOST TULIPS  (gelezen 10580 keer)

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:boek LOST TULIPS
« Reactie #15 Gepost op: 25 november 2011, 17:58:30 »
en dan ook nog een paar oudjes, die dacht ik ook in het boek staan.
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:boek LOST TULIPS
« Reactie #16 Gepost op: 25 november 2011, 18:58:11 »
Luit, dat jij geen kaas had gegeten van het fotograferen van crocussen kan ik er niet aan af zien. Niet te bescheiden, hoor! Wat ik ook zo mooi vind, is het verhaal over de werkzaamheden van dhr. Breed. Wat een geweldige volhouder. Is die man het nu nooit eens zat? Maar dat zal de passie wel zijn.
Ik hoop echt, dat je ons nog vaak laat meegenieten van je fraaie foto's. En van je kennis van de bollenwereld.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:boek LOST TULIPS
« Reactie #17 Gepost op: 26 november 2011, 09:02:16 »
Wel herinner ik mij dat het vaak maar een paar graden boven nul was, dus erg koud en er was ook altijd veel wind.
Ik heb toen door toedoen van Luc, er zowaar nog een "nick name"op het Schotse Forum aan overgehouden.

.... de inspiratie voor jouw naampje "Spy out IN the cold" (  )))6) kwam wel van John le CarrĂ©, Luit... ere wie ere toekomt  ((1... al is die geen forumlid...  ;D
« Laatst bewerkt op: 27 november 2011, 14:22:51 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:boek LOST TULIPS
« Reactie #18 Gepost op: 26 november 2011, 09:10:17 »
Hmmm,

Insulinde en Black Horse zijn wel "beauties"...Die zijn wel nog in de verkoop als ik het goed heb, niet?

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:boek LOST TULIPS
« Reactie #19 Gepost op: 26 november 2011, 12:01:29 »
Wel herinner ik mij dat het vaak maar een paar graden boven nul was, dus erg koud en er was ook altijd veel wind.
Ik heb toen door toedoen van Luc, er zowaar nog een "nick name"op het Schotse Forum aan overgehouden.

.... de inspiratie voor jouw naampje "Spy out IN the cold" ( ))3) kwam wel van John le CarrĂ©, Luit... ere wie ere toekomt  ((1... al is die geen forumlid...  ;D

 ))7 ))7
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:boek LOST TULIPS
« Reactie #20 Gepost op: 26 november 2011, 12:10:13 »
Hmmm,

Insulinde en Black Horse zijn wel "beauties"...Die zijn wel nog in de verkoop als ik het goed heb, niet?

Wim, even een klein misverstandje weg werken hier.
Het boek gaat vooral over veelal bijna verloren gegane tulpen, maar vooral:
Citaat
Het boek LOST TULIPS is een fotoboek over de grootste tulpen collectie ter wereld van mijn vader Kees Breed.
Soms worden er toch ook nog een paar honderd van zo'n soort gekweekt en zijn ze sporadisch verkrijgbaar. In elk geval staat Black Horse al jaren niet meer in de statistiek van beplante oppervlakten voor tulpen.
 
Een soort zoals Insulinde mag alleen maar verkocht worden door of namens de Hortus Bulborum omdat deze eigenlijk virus heeft.
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:boek LOST TULIPS
« Reactie #21 Gepost op: 26 november 2011, 13:22:17 »
Wim, even een klein misverstandje weg werken hier.
Het boek gaat vooral over veelal bijna verloren gegane tulpen, maar vooral:
Citaat
Het boek LOST TULIPS is een fotoboek over de grootste tulpen collectie ter wereld van mijn vader Kees Breed.
Soms worden er toch ook nog een paar honderd van zo'n soort gekweekt en zijn ze sporadisch verkrijgbaar. In elk geval staat Black Horse al jaren niet meer in de statistiek van beplante oppervlakten voor tulpen.
 
Een soort zoals Insulinde mag alleen maar verkocht worden door of namens de Hortus Bulborum omdat deze eigenlijk virus heeft.

Luit, dank je voor de verduidelijking.

Geldt die regel voor alle geviruste tulpen-cultivars? Ik denk dat ik 'Insulinde' samen met andere geviruste Rembrandttulpen al bij enkele bollenkwekers/verkopers in de cataloog heb zien staan. Of verkopen zij deze dan altijd namens de Hortus Bulborum?
Nog een ander vraagje, hoe zorgt de HB er voor dat het virus van die tulpencultivars niet overgaat op hun collectie van andere tulpen?

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:boek LOST TULIPS
« Reactie #22 Gepost op: 27 november 2011, 20:05:17 »
Wim, er zijn tegenwoordig ook nieuwe virusvrije Rembrandt tulpen. Ik weet niet of ook andere dan de oude Rembrandt tulpen met virus bij de Hortus Bulborum gekweekt worden, maar in elk geval zijn de gevoelige oude soorten op een aparte hoek samen geplant en wel op ruime afstand van de gezonde soorten.
Ik heb ook wel eens een partijtje Insulinde bij een oude kweker gezien enkele jaren geleden, maar daar zitten niet meer veel goede Insulinde in, die zijn wel erg ziek.
Ze mogen officieel ook niet meer in de handel komen maar helemaal uitsluiten kun je nooit iets. ))8 ))8
Hier een foto vanuit die partij waar je op de achtergrond ook nog een veel donkerder bloem ziet
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:boek LOST TULIPS
« Reactie #23 Gepost op: 27 november 2011, 21:19:08 »
Wim, er zijn tegenwoordig ook nieuwe virusvrije Rembrandt tulpen. Ik weet niet of ook andere dan de oude Rembrandt tulpen met virus bij de Hortus Bulborum gekweekt worden, maar in elk geval zijn de gevoelige oude soorten op een aparte hoek samen geplant en wel op ruime afstand van de gezonde soorten.
Ik heb ook wel eens een partijtje Insulinde bij een oude kweker gezien enkele jaren geleden, maar daar zitten niet meer veel goede Insulinde in, die zijn wel erg ziek.
Ze mogen officieel ook niet meer in de handel komen maar helemaal uitsluiten kun je nooit iets. ))8 ))8
Hier een foto vanuit die partij waar je op de achtergrond ook nog een veel donkerder bloem ziet

Dank je voor de uitleg, Luit. Ik wist niet dat er ook virusvrije Rembrandt tulpen bestaan. Altijd heel leerrijk hier op het forum.

Misschien waren het dan wel virusvrije "Insulinde's" die ik te koop aangeboden zag.

Die op je foto zijn idd wel ziek  :( ))8

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:boek LOST TULIPS
« Reactie #24 Gepost op: 28 november 2011, 22:45:01 »
Wim, ik moet even iets recht zetten wat betreft de verkoop van oude tulpen soorten met virus.
Deze mogen wel gewoon gekweekt worden en verhandeld maar ze moeten voldoende ver van het normale handels sortiment gekweekt worden.
Wat betreft de Insulinde: ik hoorde vandaag dat deze altijd virus heeft en "bont" bloeit.
Maar degene die ik het laatst liet zien heeft twee soorten virus en zulke worden dan veel witter.
Die met een soort virus groeien goed maar die met twee soorten virus groeien haast niet meer.

Ik leer er ook elke dag nog bij dus, door dit Forum  ;D ;D 8)
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:boek LOST TULIPS
« Reactie #25 Gepost op: 28 november 2011, 22:55:09 »
Wim, ik moet even iets recht zetten wat betreft de verkoop van oude tulpen soorten met virus.
Deze mogen wel gewoon gekweekt worden en verhandeld maar ze moeten voldoende ver van het normale handels sortiment gekweekt worden.
Wat betreft de Insulinde: ik hoorde vandaag dat deze altijd virus heeft en "bont" bloeit.
Maar degene die ik het laatst liet zien heeft twee soorten virus en zulke worden dan veel witter.
Die met een soort virus groeien goed maar die met twee soorten virus groeien haast niet meer.

Aha, interesting!!! Dank je voor de info!

Ik leer er ook elke dag nog bij dus, door dit Forum  ;D ;D 8)

Dan zijn we tenminste al met twee  ;D ;)

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:boek LOST TULIPS
« Reactie #26 Gepost op: 28 november 2011, 22:57:43 »
Citaat
Dan zijn we tenminste al met twee 
Misschien komen er nog een paar bij met zoveel interessante en leerzame onderwerpen  ((12 ;)
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.