Auteur Topic: Hemerocallis  (gelezen 37895 keer)

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Hemerocallis
« Gepost op: 5 februari 2012, 16:42:24 »
Hé Johan, tref ik hier eindelijk een Hemerocallis liefhebber??
Zelf heb ik ze al 40 jaar verzameld en deze verzamelwoede is zover doorgevoerd dat er de laatste jaren  vaak
eentje op de composthoop terecht is gekomen omdat zij/hij moest wijken voor iets anders hetgeen beter in de
compositie paste.
Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Hemerocallis
« Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2012, 17:06:20 »
Hé Johan, tref ik hier eindelijk een Hemerocallis liefhebber??
Zelf heb ik ze al 40 jaar verzameld en deze verzamelwoede is zover doorgevoerd dat er de laatste jaren  vaak
eentje op de composthoop terecht is gekomen omdat zij/hij moest wijken voor iets anders hetgeen beter in de
compositie paste.
Lida

Ik weet niet of Johan Hemerocallisliefhebber is (hij is denk ik een beetje liefhebber van van alles en nog wat), maar ik weet wel dat Danny Bonnez, één van onze nieuwe leden, wel Hemerocallisliefhebber is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Hemerocallis
« Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2012, 17:26:09 »
Dank voor je info Frankie.
Danny Bonnez, reageer eens als nieuw lid.
groetjes Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Hemerocallis
« Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2012, 18:58:07 »
Citaat
Hé Johan, tref ik hier eindelijk een Hemerocallis liefhebber??

Hallo Lida,

Ben niet echt een Hemerocallisliefhebber, maar zoals Frankie al zij, hou ik eigenlijk nogal van alles. Eigenlijk van teveel.  ))2
Heb maar een soort of 5 staan van Hemerocallis. Dus eigenlijk wel wat (of heel wat) te weinig. Maar er zullen er nog wel bijkomen.  -7(

De soort waarvan ik nu die foto geplaats heb is er ééntje die ik altijd in onze tuin weten staan heb. Heb dus ook totaal geen idee welke cultivar het is. In ieder geval ik hou hem als herinnering aan vroeger. Als ik me hier zo bezig hoor begin ik precies oud te worden.  )--1

Die composthoop lijkt me dan een interessante plaats voor een plantenverzamelaar. Met vergunning uiteraard.
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2012, 19:21:37 door Johan Keulemans »
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Hemerocallis
« Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2012, 19:55:52 »
Je bent altijd welkom.
Er staan hier in de tuin plus minus 900 stuks, alle verschillende Hemerocallissen. Je hebt het dus voor het uitzoeken. De reis heb je er dan al gauw weer uit, want we scheppen ze er de komende zomer indien ze bloeien op jouw verzoek zo uit. Alleen aan het pad naast het huis staan er al meer dan 100 verschillende rooie, waartussen constant de bollen bloeien. Het mooist vind ik het pad indien de Alliums er tussen bloeien. Momenteel zijn voor mij alleen maar meer de spiders aantrekkelijk. Zo veel te hoger en zo veel te groter zo veel te mooier, vooral tussen de vele grassoorten.
Tot ziens misschien?
Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Hemerocallis
« Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2012, 20:28:26 »
Hallo Lida,

Hou het zeker in mijn gedachte. Mijn agenda zal weeral veel te snel te vol zitten. Gelukkig meestal met leuke zaken.  ;)
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8426
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Hemerocallis
« Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2012, 20:59:27 »
Dank voor je info Frankie.
Danny Bonnez, reageer eens als nieuw lid.
groetjes Lida

Hallo Lida,

Ik ben inderdaad ook hemerocallisliefhebber , momenteel heb ik zo'n 50-tal cv . ik hou me vooral bezig met de nieuwste
soorten. indien ik een mooiere vind , moet de minst mooie er voor plaats maken. zo selecteer ik ieder jaar .Ik hou vooral
van felle kleuren en spiders .
Ja, voor alle planten die ik mooi vind, probeer ik een plaatsje te vinden, mijn interesse is tamelijk breed.

Ieper , West-Vlaanderen

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Hemerocallis
« Reactie #7 Gepost op: 6 februari 2012, 11:45:00 »
Hoi Danny,

Dank voor je reactie. Wat ik me nu afvraag...ben je ook lid van de Hemerocallis vereniging of ooit lid geweest.?
Bestel je je Hemerocallisen rechtstreeks uit Amerika, of bij jullie in België.

Zo maar een paar vraagjes Danny, ik weet dat het niet op deze website thuishoort. Dus zal ik me in het vervolg
met foto's in info rechtstreeks via je e-mail wenden. Het is toch altijd leuk om over bepaalde zaken die je bezig
houden  je te onderhouden. Ook mijn interesse is tamelijk breed en voor uitschieters toch ook wel erg diep.
Eerlijkheid gebiedt me te bekennen dat dit echter in de loop van de tijd nogal eens wil gaan wisselen, helaas.

groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Hemerocallis
« Reactie #8 Gepost op: 6 februari 2012, 12:05:32 »
Lida, Hemerocallissen mogen hier ook hoor  ;) ;) Bijna alle plantjes krijgen hier een thuis  :) en....misschien bestaan er wel "kleinere" cultivars die in de rotstuin passen??
Je kan ook altijd een aparte topic "Hemerocallis" oprichten.

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Hemerocallis
« Reactie #9 Gepost op: 6 februari 2012, 14:26:38 »
Hoi Wim,

Dank voor de informatie,
Indien er een topic "Hemerocallis" zou zijn, zou ik mijn deuntje meeblazen, maar om er eentje zelf op te richten....
Even laten bezinken in deze koude periode.

Wel zijn er ook hele kleine en lage exemplaren. Hiervan zal ik tzt eens een foto plaatsen.

groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Hemerocallis
« Reactie #10 Gepost op: 6 februari 2012, 17:40:40 »
Hoi Wim,

Dank voor de informatie,
Indien er een topic "Hemerocallis" zou zijn, zou ik mijn deuntje meeblazen, maar om er eentje zelf op te richten....
Even laten bezinken in deze koude periode.

Wel zijn er ook hele kleine en lage exemplaren. Hiervan zal ik tzt eens een foto plaatsen.

groet Lida

Hoe hoog worden die kleine exemplaren dan juist, Lida?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Boterdael

  • Junior
  • **
  • Berichten: 156
Re: Hemerocallis
« Reactie #11 Gepost op: 6 februari 2012, 19:00:00 »
De kleinste in mijn tuin is Mini Stella(25cm),een beetje zoals een kleine Stella de oro(35cm).Happy return is dezelfde hoogte(35cm)
Er bestaan ook kleine soorten:H.nana en H. darrowiana maar die laatste is onvindbaar(oorspronkelijk van de Sakhalin eilanden)

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Hemerocallis
« Reactie #12 Gepost op: 6 februari 2012, 21:51:26 »


Hoe hoog worden die kleine exemplaren dan juist, Lida?
[/quote]


De hoogte is al gauw 30 cm. Zeer fijn blad.
Een hele mooie geel/oranje dubbele bloem is: "You Angel You". Zeer klein bloemetje, diam.5 cm.
"Cosmopolitan", rood/roze bloem; diam. 6 cm.
"Mini Stella" bloem oranje/geel, diam.3 cm. hoogte 40 cm.
"Roswhita", dubbele bloem, creme met een rood oogje, diam.8 cm, hoogte 40 cm
Verder hebben bijna alle Siloam soortjes een mooie kleine bloem en tov. vele andere fijntjes gebouwd..
Hoogtes zijn:  Siloam Baby Talk 35 cm       roze/rood oog
                   Siloam Doodlebug 35 cm.      licht geel, rood oog
                   Siloam Dream Baby 35 cm.    abrikoos, purper oog

                 
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8426
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Hemerocallis
« Reactie #13 Gepost op: 6 februari 2012, 23:10:06 »
Hoi Danny,

Dank voor je reactie. Wat ik me nu afvraag...ben je ook lid van de Hemerocallis vereniging of ooit lid geweest.?
Bestel je je Hemerocallisen rechtstreeks uit Amerika, of bij jullie in België.

Zo maar een paar vraagjes Danny, ik weet dat het niet op deze website thuishoort. Dus zal ik me in het vervolg
met foto's in info rechtstreeks via je e-mail wenden. Het is toch altijd leuk om over bepaalde zaken die je bezig
houden  je te onderhouden. Ook mijn interesse is tamelijk breed en voor uitschieters toch ook wel erg diep.
Eerlijkheid gebiedt me te bekennen dat dit echter in de loop van de tijd nogal eens wil gaan wisselen, helaas.

groet Lida

Geen probleem Lida , altijd leuk om daarover iets te vertellen.Ik ben geen lid van een hemerocallisvereniging,
maar heb goeie contacten met F.Verhaert van eurocallis . Ik krijg ieder jaar een cataloog met de nieuwigheden
en ga ze ook bekijken in zijn tuin.(ik kijk ook wel regelmatig op Amerikaanse sites) zo blijf ik op de hoogte.

Hemerocallissen zijn wel geen rotsplanten maar misschien kan ik deze  zomer wel eens eentje posten .

Ieper , West-Vlaanderen

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Hemerocallis
« Reactie #14 Gepost op: 7 februari 2012, 09:49:23 »
Hoi Danny,

Ik durfde de naam van Francois niet te noemen, maar ook bij hem heb ik enige jaren terug regelmatig en vele Hem.s
gekocht. Samen met een aantal andere kwekers en liefhebbers, hadden we de Hemerocallis vereniging opgezet. Helaas hebben we nu een bestuur welke het een
beetje laat sloffen, waardoor de vereniging weinig meer heeft te vertellen.
Bovendien richt ik me momenteel meer op de Duitse kwekers. Zij kweken een betere winterhardheid in hun planten
en de bloemen zijn zeer goed bestand tegen regen, hetgeen bij de Amerikaanse planten nogal eens tegenvalt.

groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl