Auteur Topic: Bloei september -oktober 2012  (gelezen 38181 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei september -oktober 2012
« Reactie #45 Gepost op: 14 september 2012, 17:50:27 »
Luc, bedankt voor de info.
Het is inderdaad een mooi plantje, maar het is voor de zoveelste keer niet wat ik besteld had.
Had achtereen verkeerde Penstemon, een Primula bleek Potentilla te zijn en zo had ik er nog een paar.
Zoals wij hier zeggen: Was nou maar naar Specsavers gegaan!   --2


Tja Gerard, het krijgen van verkeerde zaden van de verschillende "seed exchanges" is soms deprimerend...  --13

Deze is dan wel goed Gerard. Uit zaad. Het is Silene hookeri ssp ingrammii.
Ik had hem al eerder getoond, maar hij geeft nu nog twee bloemen en omdat hij zo mooi is en ik hem wel zal verspelen in de winter, zoals door de heren met ervaring is voorspeld, toon ik hem nogmaals.

Ze zijn echt waanzinnig mooi hé Gerrit !  :o
Niet te snel wanhopen toch, een eerste winter overleven lukt een jonge plant wel eens vaker, dat is mij hier ook al een paar keer gelukt  ))(10.  Vanaf de tweede winter wordt het naar mijn ervaring nog moeilijker zoniet bijna onmogelijk...  :(
« Laatst bewerkt op: 14 september 2012, 17:54:44 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei september -oktober 2012
« Reactie #46 Gepost op: 16 september 2012, 10:24:43 »
Reeds sedert midden juni staat deze schoonheid onafgebroken in bloei !  ((12
Hij bloeit blijkbaar even lang als zijn naam lang is :

Cyananthus lobatus x microphyllus "Sherriff's"
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Bloei september -oktober 2012
« Reactie #47 Gepost op: 16 september 2012, 11:34:55 »
Ook een langbloeier is Townsendia montana v. minima, de eerste foto die ik nam van deze plant dateert van 24 juni.
Inula rhizocephala is een tweejarige plant met asterachtige bloemen die vast op het bladroset liggen. Op de foto met Scutelaria 'Greencourt', een andere langbloeier.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei september -oktober 2012
« Reactie #48 Gepost op: 16 september 2012, 11:38:49 »
Fantastische townsendia Gerrit !!!  :o  In welk compost heb je die staan ??


Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei september -oktober 2012
« Reactie #49 Gepost op: 16 september 2012, 11:40:10 »
De Trycirtis afbeeldingen werden verplaatst naar de "schaduwplanten" board in het topic Trycirtis.  ;)

Hier : http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=218.msg31478#msg31478
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Bloei september -oktober 2012
« Reactie #50 Gepost op: 16 september 2012, 11:58:37 »
Fantastische townsendia Gerrit !!!  :o  In welk compost heb je die staan ??




Een zeer doorlatend mengsel van gelijke delen klei, scherp zand, dololux en japans split en 1,5 deel potgrond en wat vocht in de vorm van water ;)
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bloei september -oktober 2012
« Reactie #51 Gepost op: 16 september 2012, 12:59:32 »
Ook een langbloeier is Townsendia montana v. minima, de eerste foto die ik nam van deze plant dateert van 24 juni.


Ik vind dat een heel mooi plantje Gerrit. Als daar zaad op komt zou je mij daar een heel groot plezier mee doen. Ik heb al eens bij een seedex getracht wat te bekomen, maar het was weer eens wat anders.

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Bloei september -oktober 2012
« Reactie #52 Gepost op: 16 september 2012, 13:57:19 »
Kan geregeld worden Gerrit, stuur maar een p.b.
En met een beetje geluk zit in de volgende seedex lijst van de N.R.V. wel het juiste zaad voor deze soort.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Bloei september -oktober 2012
« Reactie #53 Gepost op: 16 september 2012, 21:04:28 »
Lida, je hoeft ook niet meteen aan hoogalpiene planten te beginnen, zoals Saxifraga, Draba en Androsace, maar er zijn wel degelijk rijkbloeiende wat grotere planten, die grote plakkaten vormen. Ik ben er zeker van dat jij helemaal weg bent van de rotsanjers, Dianthus. Felle kleuren, tamelijke lange bloeitijd,  spectaculair tussen stenen, gaan nooit dood.
Dank je Gerrit voor je goede advies. Ik heb al enkele Phloxen in de wacht staan om te worden geplant zodra de tijd er rijp voor is.bv. condensata, kelseryi 'Lehmi Purple', arenarius en erinaceus.
Ik had graag 'Zigeunerblut' voor de kleur gehad, maar dat is nog even zoeken. Ook staan er al een zestal Daphne in drie kleuren te wachten, maar die zijn er voor de geur.
Weet je wat ik nog meer zoek: Physoplexis comosa en Phyteuma. Schitterende bloemen.
groet Lida
Lida, ik heb vorig jaar, tijdens de opentuindag bij Luuk Vermeer Physoplexus gekocht. Hij staat meestal op de verkoopdagen. Misschien is het handig, als je eens van te voren contact met hem opneemt?

Een heel goed advies Gerard. Ik heb zaterdag jl. net zo lang gevraagd aan bekenden tot ik de stand van Luuk had gezonden en......inderdaad hij had twee soorten Physoplexus en ik nu dus ook.
We wachten af hoe ze de winter doorkomen en zien ze het volgend jaar misschien wel bloeiend . Alhoewel.......die veel te kleine rot(s) plantjes, ik betwijfel het, maar ik zal ze goed verwennen.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei september -oktober 2012
« Reactie #54 Gepost op: 16 september 2012, 21:27:01 »
Lida, je hoeft ook niet meteen aan hoogalpiene planten te beginnen, zoals Saxifraga, Draba en Androsace, maar er zijn wel degelijk rijkbloeiende wat grotere planten, die grote plakkaten vormen. Ik ben er zeker van dat jij helemaal weg bent van de rotsanjers, Dianthus. Felle kleuren, tamelijke lange bloeitijd,  spectaculair tussen stenen, gaan nooit dood.
Dank je Gerrit voor je goede advies. Ik heb al enkele Phloxen in de wacht staan om te worden geplant zodra de tijd er rijp voor is.bv. condensata, kelseryi 'Lehmi Purple', arenarius en erinaceus.
Ik had graag 'Zigeunerblut' voor de kleur gehad, maar dat is nog even zoeken. Ook staan er al een zestal Daphne in drie kleuren te wachten, maar die zijn er voor de geur.
Weet je wat ik nog meer zoek: Physoplexis comosa en Phyteuma. Schitterende bloemen.
groet Lida
Lida, ik heb vorig jaar, tijdens de opentuindag bij Luuk Vermeer Physoplexus gekocht. Hij staat meestal op de verkoopdagen. Misschien is het handig, als je eens van te voren contact met hem opneemt?

Een heel goed advies Gerard. Ik heb zaterdag jl. net zo lang gevraagd aan bekenden tot ik de stand van Luuk had gezonden en......inderdaad hij had twee soorten Physoplexus en ik nu dus ook.
We wachten af hoe ze de winter doorkomen en zien ze het volgend jaar misschien wel bloeiend . Alhoewel.......die veel te kleine rot(s) plantjes, ik betwijfel het, maar ik zal ze goed verwennen.
groet Lida

Physoplexis bedoel je, Lida. Je moet ze ook niet te veel verwennen, hoor. Geef ze maar een schrale, kalkhoudende grond in de halfschaduw op een plaats waar de slakken er niet goed bij kunnen. In een trog bijvoorbeeld. Ze zijn ook ideaal om in een tufsteengat te planten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Bloei september -oktober 2012
« Reactie #55 Gepost op: 16 september 2012, 22:02:43 »
Een heel goed advies Gerard. Ik heb zaterdag jl. net zo lang gevraagd aan bekenden tot ik de stand van Luuk had gezonden en......inderdaad hij had twee soorten Physoplexus en ik nu dus ook.
We wachten af hoe ze de winter doorkomen en zien ze het volgend jaar misschien wel bloeiend . Alhoewel.......die veel te kleine rot(s) plantjes, ik betwijfel het, maar ik zal ze goed verwennen.
groet Lida
Alles begint klein, Lida. En rotsplanten zijn natuurlijk klein, anders zouden ze omwaaien. :o
Als je na tien jaar wachten eindelijk ziet dat je kleine rotsplant, naar zijn eigen normen, grooooot geworden is, dan ben je supercontent. ;)

Dit is Saxifraga 'Kathleen' in de maand maart, dit waren 4 kleine plantjes en nu is het 1 grote.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Bloei september -oktober 2012
« Reactie #56 Gepost op: 17 september 2012, 07:39:19 »
Lida, je hoeft ook niet meteen aan hoogalpiene planten te beginnen, zoals Saxifraga, Draba en Androsace, maar er zijn wel degelijk rijkbloeiende wat grotere planten, die grote plakkaten vormen. Ik ben er zeker van dat jij helemaal weg bent van de rotsanjers, Dianthus. Felle kleuren, tamelijke lange bloeitijd,  spectaculair tussen stenen, gaan nooit dood.
Dank je Gerrit voor je goede advies. Ik heb al enkele Phloxen in de wacht staan om te worden geplant zodra de tijd er rijp voor is.bv. condensata, kelseryi 'Lehmi Purple', arenarius en erinaceus.
Ik had graag 'Zigeunerblut' voor de kleur gehad, maar dat is nog even zoeken. Ook staan er al een zestal Daphne in drie kleuren te wachten, maar die zijn er voor de geur.
Weet je wat ik nog meer zoek: Physoplexis comosa en Phyteuma. Schitterende bloemen.
groet Lida
Lida, ik heb vorig jaar, tijdens de opentuindag bij Luuk Vermeer Physoplexus gekocht. Hij staat meestal op de verkoopdagen. Misschien is het handig, als je eens van te voren contact met hem opneemt?

Een heel goed advies Gerard. Ik heb zaterdag jl. net zo lang gevraagd aan bekenden tot ik de stand van Luuk had gezonden en......inderdaad hij had twee soorten Physoplexus en ik nu dus ook.
We wachten af hoe ze de winter doorkomen en zien ze het volgend jaar misschien wel bloeiend . Alhoewel.......die veel te kleine rot(s) plantjes, ik betwijfel het, maar ik zal ze goed verwennen.
groet Lida
Kon helaas om dringende redenen niet aanwezig zijn, maar is het nog gelukt, Lida?

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Bloei september -oktober 2012
« Reactie #57 Gepost op: 17 september 2012, 08:52:49 »
Lida, ik heb vorig jaar, tijdens de opentuindag bij Luuk Vermeer Physoplexus gekocht. Hij staat meestal op de verkoopdagen. Misschien is het handig, als je eens van te voren contact met hem opneemt?
Een heel goed advies Gerard. Ik heb zaterdag jl. net zo lang gevraagd aan bekenden tot ik de stand van Luuk had gezonden en......inderdaad hij had twee soorten Physoplexus en ik nu dus ook.
We wachten af hoe ze de winter doorkomen en zien ze het volgend jaar misschien wel bloeiend . Alhoewel.......die veel te kleine rot(s) plantjes, ik betwijfel het, maar ik zal ze goed verwennen.
groet Lida
Kon helaas om dringende redenen niet aanwezig zijn, maar is het nog gelukt, Lida?

Jammer, doch misschien in april 2013?
zie boven....
en........inderdaad hij had twee soorten Physoplexis en ik nu dus ook.
groet Lida
« Laatst bewerkt op: 17 september 2012, 09:44:43 door Lida Lourens »
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Bloei september -oktober 2012
« Reactie #58 Gepost op: 17 september 2012, 08:59:24 »

Als je na tien jaar wachten eindelijk ziet dat je kleine rotsplant, naar zijn eigen normen, grooooot geworden is, dan ben je supercontent. ;)


Ja, ja, maar Jan, 10 jaar,  zo lang kan ik niet meer wachten. Met een rollator door de rotstuin gaat helaas niet.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Bloei september -oktober 2012
« Reactie #59 Gepost op: 17 september 2012, 09:10:49 »
/quote]

Een heel goed advies Gerard. Ik heb zaterdag jl. net zo lang gevraagd aan bekenden tot ik de stand van Luuk had gezonden en......inderdaad hij had twee soorten Physoplexis en ik nu dus ook.
We wachten af hoe ze de winter doorkomen en zien ze het volgend jaar misschien wel bloeiend . Alhoewel.......die veel te kleine rot(s) plantjes, ik betwijfel het, maar ik zal ze goed verwennen.
groet Lida

Physoplexis bedoel je, Lida. Je moet ze ook niet te veel verwennen, hoor. Geef ze maar een schrale, kalkhoudende grond in de halfschaduw op een plaats waar de slakken er niet goed bij kunnen. In een trog bijvoorbeeld. Ze zijn ook ideaal om in een tufsteengat te planten.

Ook heel erg bedankt voor je advies Frankie. Het is ontzettend fijn te weten dat mensen met je meeleven en meedenken. Dat waardeer ik enorm.
De vier plantjes krijgen per soort hun eigen tufsteen met schaduw op het heetst van de dag. Ik heb het artikel van Luuk Vermeer op hun website
gelezen en durf het zodoende aan om een kansje te wagen. Wie niet waagt, wie niet wint toch.
Met verwennen bedoel ik zo goed mogelijk te geven wat de planten nodig hebben.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl