Auteur Topic: Crevicegardening  (gelezen 176988 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #825 Gepost op: 27 juni 2023, 09:33:57 »
Ook gestart met een nieuwe crevice tuin .....nog kaal omdat het te laat en warm werd voor te planten ....Alle commentaren en gedachten zijn welkom . Foto van een stukje van dit nieuw gedeelte .
Toch al een paar plantjes uitgezet begin mei ...Deze Campanula raineri is er 1 van ...
Kris, die houdt toch van kalk, ik zou denken dat die liever in je tufa zou staan.

 ))4 Zo heb ik dat ook altijd gelezen en geleerd Herman . Ik was nooit in de vrije natuur op de plaatsen waar ze voorkomen maar het zal zeker wel kloppen dat ze houden van kalk...Ik heb ze vroeger (ik denk zo een 15 - 20 jaar terug )heel goed kunnen kweken in een trogje tussen (niet in ! )de tufsteen en iets later ook nog een keer een tijdje in een gat in de tufsteen .Maar de laatste 10 jaar (ongeveer) slaag ik er niet meer in om deze soort lang over te houden tussen en in de tuf .Ook niet in trogjes of schalen ...En dat heeft -denk ik tenminste -niet te maken dat hij niet zou houden van tufsteen maar wel  al weer met het veranderde klimaat . Ook deze planten houden niet van de alsmaar hetere en drogere zomers . Of van die andere extremen zoals lange natte periodes zowel in de winter als de zomer. Mijn tuf gedeelte krijgt de volle zon voor zowat de ganse dag en vangt nauwelijks afkoeling door wind vanwege het feit dat onze tuin erg afgesloten ligt . Ik vermoed dat dit eerder de factor is dat ze het daar nu niet meer doen met het huidige type zomers . Verder denk ik ook dat een aantal Campanula's niet graag opgesloten zit met hun wortels (bijv. in een tufsteengat ) en dat deze een beetje ruimte nodig hebben om rond te gaan kruipen onder de grond.Toch in cultuur ....Vandaar mijn keuze om ze nu te proberen in de nieuwe crevice . Deze krijgt wat later op de dag en in totaal  net iets minder uren zon (nog wel genoeg in de zomer )ten opzichte van de tufsteen tuin die meer van achter in de tuin ligt .Verder is 1 van de grote voordelen van crevice tuinieren dat de platte stenen- die diep zijn ingegraven -zorgen voor koelte aan de wortels en minder uitdroging .Dat is zeker een niet te verwaarlozen effect ...
Maar ik hoor graag ook alle andere ervaringen en meningen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Crevicegardening
« Reactie #826 Gepost op: 27 juni 2023, 09:49:49 »

Kris, die houdt toch van kalk, ik zou denken dat die liever in je tufa zou staan.

 ))4 Zo heb ik dat ook altijd gelezen en geleerd Herman . Ik was nooit in de vrije natuur op de plaatsen waar ze voorkomen maar het zal zeker wel kloppen dat ze houden van kalk...Ik heb ze vroeger (ik denk zo een 15 - 20 jaar terug )heel goed kunnen kweken in een trogje tussen (niet in ! )de tufsteen en iets later ook nog een keer een tijdje in een gat in de tufsteen .Maar de laatste 10 jaar (ongeveer) slaag ik er niet meer in om deze soort lang over te houden tussen en in de tuf .Ook niet in trogjes of schalen ...En dat heeft -denk ik tenminste -niet te maken dat hij niet zou houden van tufsteen maar wel  al weer met het veranderde klimaat . Ook deze planten houden niet van de alsmaar hetere en drogere zomers . Of van die andere extremen zoals lange natte periodes zowel in de winter als de zomer. Mijn tuf gedeelte krijgt de volle zon voor zowat de ganse dag en vangt nauwelijks afkoeling door wind vanwege het feit dat onze tuin erg afgesloten ligt . Ik vermoed dat dit eerder de factor is dat ze het daar nu niet meer doen met het huidige type zomers . Verder denk ik ook dat een aantal Campanula's niet graag opgesloten zit met hun wortels (bijv. in een tufsteengat ) en dat deze een beetje ruimte nodig hebben om rond te gaan kruipen onder de grond.Toch in cultuur ....Vandaar mijn keuze om ze nu te proberen in de nieuwe crevice . Deze krijgt wat later op de dag en in totaal  net iets minder uren zon (nog wel genoeg in de zomer )ten opzichte van de tufsteen tuin die meer van achter in de tuin ligt .Verder is 1 van de grote voordelen van crevice tuinieren dat de platte stenen- die diep zijn ingegraven -zorgen voor koelte aan de wortels en minder uitdroging .Dat is zeker een niet te verwaarlozen effect ...
Maar ik hoor graag ook alle andere ervaringen en meningen ...
Kris, ik ben benieuwd of hij langer blijft leven op zijn nieuwe plaats. Ik heb hier al enkele jaren Campanula raineri 'Alba' in een trog staan tussen tufasteen in de schaduw van een haag, maar nog geen bloem gezien.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2023, 09:59:56 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crevicegardening
« Reactie #827 Gepost op: 1 juli 2023, 11:36:46 »
Ook gestart met een nieuwe crevice tuin .....nog kaal omdat het te laat en warm werd voor te planten ....Alle commentaren en gedachten zijn welkom . Foto van een stukje van dit nieuw gedeelte .
Het gebruik van de verschillende gesteentes is helemaal niet storend en ook de vormgeving met de tegengestelde draairichtingen is niet verkeerd.
Het gebruik van het egale afstrooimiddel vind ik dan weer minder geslaagd omdat dit er meer 'gekunsteld' uitziet. Maar ik weet het, er is waarschijnlijk niets anders beschikbaar, alhoewel, je had misschien kunnen gebruik maken van die kleine blauwe 'schilfertjes' zoals ze die verkopen bij Portier bijvoorbeeld. De schilfertjes zijn allemaal verschillend in vorm waardoor het natuurlijker overkomt.
Een afstrooimiddel is vaak een probleem in onze rotstuinen omdat er vaak gegrepen wordt naar een egaal of homogeen mengsel met steentjes die er bijgevolg allemaal hetzelfde uitzien, waardoor het natuurlijke karakter wat verloren gaat. Het ziet er eigenlijk te proper uit.
Maar soit, dat is maar mijn mening natuurlijk. Als je er zelf tevreden over bent is dit al wat telt natuurlijk.

Of de gebruikte steentjes als afdekmateriaal te gekunsteld zijn weet ik niet zo Frankie ...Maar dat ze momenteel nog teveel aandacht naar zich toe trekken vind ik zelf ook wel ... Ze zijn iets te nadrukkelijk aanwezig en de verhoudingen zijn nog niet op peil . Ik wou absoluut ongeveer  dezelfde kleur als van de gebruikte platte stenen en dan was dit één van de weinige mogelijkheden .De steentjes die je daar noemt van bij Cathy zou ik eerst moeten zien om daar een idee over te hebben . Ik kan ze me voorlopig niet voor de geest halen en misschien heb je wel gelijk.Bedankt voor de tip. Er staan natuurlijk nu nog te weinig en ook maar alleen kleine plantjes in waardoor steentjes en stenen nog te nadrukkelijk aanwezig zijn .Ik denk wel dat als er meer en grotere planten in staan dat het afdekmateriaal minder de aandacht gaat trekken . Ook gaan steentjes en stenen nog verkleuren na een paar winters . Ik zie dat ook in mijn trogjes .Het wat ongeschonden en afgelikte gaat daar nog wel meer af . Maar misschien ga ik ze nog wel wat mengen met iets anders ...Ik zie dit gedeelte dan ook nog maar als een voorlopige start (ook qua assortiment van planten )en daar zal gaande weg zeker verder aan  gesleuteld worden .Zelfs aan het oudste gedeelte tufsteen tuin wat hier nu 7 jaar ligt worden nog jaarlijks kleine verbeteringen en veranderingen aangebracht . We streven altijd naar verdere optimalisatie. En ik zal zeker ook de door jouw genoemde steentjes eens gaan bekijken....

Er zijn al een aantal meningen over je nieuwe project gespuid, Kris, graag nog de mijne toevoegen.
Je weet dat ik een hoge pet op heb van jouw talent om een rotstuin er natuurlijk te laten uit zien en bij een crevice is dat zeer moeilijk, om niet te zeggen bijna onmogelijk.  Ik moet toch erkennen dat je er ook hier vrij aardig in geslaagd bent.  Wat dat afstrooisel betreft kan ik Frankie niet echt volgen, ik vind het vrij passend al is het dan inderdaad egaal... idealiter zou je dezelfde soort stenen als je hebt gebruikt er een aantal aan diggelen moeten kloppen, maar dat is wel een moeilijke klus en niet ongevaarlijk met de rondspringende schilfers.  Je hebt zeker oog voor detail als ik zie dat er een ander afstrooisel is gebruikt tussen de tweede soort stenen.  Mooi.
Eén woord van (opbouwende) 'kritiek'... er ontbreekt volgens mij enig niveau verschil.  Een lichte of zelfs nog iets meer uitgesproken glooiing zou nog enige toegevoegde waarde hebben.  In combinatie met enkele stenen die iets verder boven het 'maaiveld' uitsteken zou het voor wat afwisseling en enkele extra mini biotoopjes zorgen om b.v. een minder zonneminnend plantje onder te brengen.
Ik zoek misschien spijkers op laag water...  ((--11  Ik vind het er wel heel geslaagd uit zien en éénmaal aangeplant wordt het beslist een nieuwe aantrekkingspool in de tuin .  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #828 Gepost op: 1 juli 2023, 16:40:24 »
Bedankt om ook nog je mening te willen geven Luc ! Niet dat ik mijn grote gelijk wil halen of me aangevallen voel maar ik denk dat de foto misschien toch wat bedriegt . In die zin dat er wel degelijk wat glooiing/reliëf  in zit . Ik zet er nog een paar foto’s bij . Maar misschien bedoel jij nog iets anders ?
Ik hoor het zeker graag want alle comments zijn zeer welkom ! Het is moeilijk om alles in 1 foto weer te geven😱Anders moet je maar eens komen zien  -2(
« Laatst bewerkt op: 1 juli 2023, 16:47:36 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crevicegardening
« Reactie #829 Gepost op: 1 juli 2023, 16:44:17 »
dat ziet er mooi uit kris.
 ((12

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #830 Gepost op: 1 juli 2023, 16:48:41 »
dat ziet er mooi uit kris.
 ((12
Dank je Bert !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crevicegardening
« Reactie #831 Gepost op: 1 juli 2023, 16:53:44 »
al even niet hier op dit forum geweest --6
maar ook druk met mijn foto's en films en rapen afval.
oja en werk is ook nog druk --13

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crevicegardening
« Reactie #832 Gepost op: 1 juli 2023, 23:33:09 »
Bedankt om ook nog je mening te willen geven Luc ! Niet dat ik mijn grote gelijk wil halen of me aangevallen voel maar ik denk dat de foto misschien toch wat bedriegt . In die zin dat er wel degelijk wat glooiing/reliëf  in zit . Ik zet er nog een paar foto’s bij . Maar misschien bedoel jij nog iets anders ?
Ik hoor het zeker graag want alle comments zijn zeer welkom ! Het is moeilijk om alles in 1 foto weer te geven😱Anders moet je maar eens komen zien  -2(
Je hoeft je gelijk niet te halen Kris en met mijn opmerkingen zat ik ook op het juiste spoor, alleen had ik het niet gezien op die ene foto.  Je hebt dus wel degelijk gezorgd voor denivelatie en wat afwijkende mini-biotoopjes, dat laten de extra foto's wel duidelijk zien.  Dan verdwijnt mijn kritiek dus in het niets...  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crevicegardening
« Reactie #833 Gepost op: 2 juli 2023, 11:47:15 »
Ik wil het zeker niet allemaal beter weten, en zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk.
Het afstrooimiddel in rotstuinen heb ik altijd een heikel punt gevonden. Ik gebruikte vroeger (en nu nog vaak) vooral japans split, omdat dat gemakkelijk verwerkbaar is en het ziet er dan ook zeer proper uit. Ik gebruik nu echter meer en meer wat anders zoals deze 'blue slates' zoals ze genoemd worden. Dat oogt m.i. een stuk natuurlijker. Dit stukje is  ook al wat meer volgroeid en de stenen zijn al wat bekorst en bemost die de natuurlijke aanblik nog versterken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crevicegardening
« Reactie #834 Gepost op: 2 juli 2023, 11:49:26 »
Een ander stukje, maar volgens hetzelfde principe. Je kan ook opteren om de blue slates tussen de stenen te 'foefelen' maar dat is een monikkenwerk. Daarna belanden ze er soms echter weer uit, tijdens het wieden of planten en verplanten. Maar toch, ik zie het liever zo.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crevicegardening
« Reactie #835 Gepost op: 2 juli 2023, 12:00:41 »
En als we er echte goede voorbeelden moeten bij halen, kunnen we natuurlijk niet om de Tsjechische rotstuinen heen. Zoals Luc zegt, gebruiken die mannen daar vaak dezelfde stenen als in de rotstuin die ze kapotslaan of die vrijkomt bij het opdelven in de groeves. Dat is voor ons meestal niet mogelijk.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Crevicegardening
« Reactie #836 Gepost op: 2 juli 2023, 15:39:35 »
Ik wil graag deelnemen aan de discussie ... want dit onderwerp is erg interessant voor mij.

Zoals op elk gebied van tuinieren, is het ontwerp van een Grevice tuin afhankelijk van individuele smaak. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een zeer grillige opstelling van stenen.... met pieken en dalen.

Om mijn goede vriend Paul Spriggs te citeren... "Een Grevice tuin moet veel drama bevatten".

Gelukkig zijn er stenen en steenslag van dezelfde kleur en textuur beschikbaar.

Vorig jaar deed ik mijn eerste poging op dit gebied. Het is maar een klein smal bed .... maar ik had toch geen platte stenen meer beschikbaar. Ik heb geprobeerd om de steenslag en de kleinere stenen in ongeveer dezelfde kleur te gebruiken. Het is niet perfect, noch is het af.... maar uiteindelijk is het gewoon een experiment en een kleine "hommage" aan mijn vrienden Paul Spriggs en Kenton Seth.

Op de laatste foto herken je misschien een van de ontwerpmogelijkheden... een Sempervivum op een verticale steen.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #837 Gepost op: 3 juli 2023, 09:08:11 »
Ik wil graag deelnemen aan de discussie ... want dit onderwerp is erg interessant voor mij.
Zoals op elk gebied van tuinieren, is het ontwerp van een Grevice tuin afhankelijk van individuele smaak. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een zeer grillige opstelling van stenen.... met pieken en dalen.
Om mijn goede vriend Paul Spriggs te citeren... "Een Grevice tuin moet veel drama bevatten".
Gelukkig zijn er stenen en steenslag van dezelfde kleur en textuur beschikbaar.
Vorig jaar deed ik mijn eerste poging op dit gebied. Het is maar een klein smal bed .... maar ik had toch geen platte stenen meer beschikbaar. Ik heb geprobeerd om de steenslag en de kleinere stenen in ongeveer dezelfde kleur te gebruiken. Het is niet perfect, noch is het af.... maar uiteindelijk is het gewoon een experiment en een kleine "hommage" aan mijn vrienden Paul Spriggs en Kenton Seth.
Op de laatste foto herken je misschien een van de ontwerpmogelijkheden... een Sempervivum op een verticale steen.

Toch heel goed gedaan Thomas  ((3 Ik vermoed dat er op termijn misschien nog wel zulke stukjes bijkomen inde tuin .... ::) ::)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #838 Gepost op: 3 juli 2023, 09:11:55 »
En als we er echte goede voorbeelden moeten bij halen, kunnen we natuurlijk niet om de Tsjechische rotstuinen heen. Zoals Luc zegt, gebruiken die mannen daar vaak dezelfde stenen als in de rotstuin die ze kapotslaan of die vrijkomt bij het opdelven in de groeves. Dat is voor ons meestal niet mogelijk.
Dat is de mooiste  manier denk ik Frankie ...maar dat kapot slaan van stenen is geen sinecure en als je die mooie stenen (duur) moet betalen om ze daarna kapot te slaan ....Als je ze uit een groeve hebt en daar is een deel van dat kleine /losse materiaal bij is dat natuurlijk pure luxe ! Maar ik ben het eens dat dit de mooiste oplossing is ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #839 Gepost op: 3 juli 2023, 09:16:24 »
Ik wil het zeker niet allemaal beter weten, en zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk.
Het afstrooimiddel in rotstuinen heb ik altijd een heikel punt gevonden. Ik gebruikte vroeger (en nu nog vaak) vooral japans split, omdat dat gemakkelijk verwerkbaar is en het ziet er dan ook zeer proper uit. Ik gebruik nu echter meer en meer wat anders zoals deze 'blue slates' zoals ze genoemd worden. Dat oogt m.i. een stuk natuurlijker. Dit stukje is  ook al wat meer volgroeid en de stenen zijn al wat bekorst en bemost die de natuurlijke aanblik nog versterken.

Ik zie dat nooit als "beter weten " Frankie , no worries ....maar wel als ideeën uitwisselen over onze hobby ... :) De "blue slates" zullen qua kleur denk ik niet zo goed matchen met de kleur van mijn stenen ...Maar dat is maar zo op de foto's geschat .Japans split is een fantastisch materiaal en ik gebruik het voor afstrooien van potten maar ik vind het minder geschikt als afstrooi voor de rotstuin .Puur esthetisch dan ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "