Auteur Topic: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"  (gelezen 5187 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #15 Gepost op: 21 november 2023, 23:08:41 »
Sommige Griekse en Turkse soorten doen het bijzonder goed Danny in de open tuin  , denken we maar aan goulimyi bijvoorbeeld  ...Maar je schreef wel degelijk "de meeste",  dus 100 procent mee eens !
Crocus biflorus blijft een heel mooie krokus los van wat Griekenland en Turkije te bieden heeft . Je hebt een punt dat de zoektocht naar zorgeloze - beter te kweken soorten in ons klimaat -zeker loont. De subsp. parkinsonii (is die officieel erkend door Janis ?)staat hier ook al een 8 tal jaar in de rotstuin zonder bescherming . Trouwe bloeier maar groeit maar zeer traag aan ...Ik ben heel benieuwd naar je verdere tocht en hoe je daar biflorus hebt aangetroffen .In welke omstandigheden ze daar staan en of er daar wel grote toeven voorkomen etc ...Ook benieuwd welke andere soortjes je nog gezocht en gevonden hebt . Klinkt alweer spannend ...

Ja , inderdaad Kris , er zijn zeker wel Griekse en Turkse soorten die zich goed aanpassen , de Griekse laevigatus en Turkse adanensis zaaien hier zelfs uit in de tuin om een voorbeeld te geven . Dat net deze soorten hier uitzaaien is voor mij een "aangename verrassing" , iets wat je niet zou verwachten ? Dat bepaalde soorten zich spontaan uitzaaien vind ik een meerwaarde en het is net die soorten ik ik zoek .

Janis vermeld var. parkinsonii en var. argenteus bij de soort biflorus als goede oude tuinvormen waar de herkomst niet van geweten is  . Persoonlijk vind ik dat C. biflorus niet zo gemakkelijk is ondanks ze vrij dicht aanleunen bij ons klimaat . Dat wilde ik ook uitzoeken .........
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #16 Gepost op: 22 november 2023, 08:55:18 »
Sommige Griekse en Turkse soorten doen het bijzonder goed Danny in de open tuin  , denken we maar aan goulimyi bijvoorbeeld  ...Maar je schreef wel degelijk "de meeste",  dus 100 procent mee eens !
Crocus biflorus blijft een heel mooie krokus los van wat Griekenland en Turkije te bieden heeft . Je hebt een punt dat de zoektocht naar zorgeloze - beter te kweken soorten in ons klimaat -zeker loont. De subsp. parkinsonii (is die officieel erkend door Janis ?)staat hier ook al een 8 tal jaar in de rotstuin zonder bescherming . Trouwe bloeier maar groeit maar zeer traag aan ...Ik ben heel benieuwd naar je verdere tocht en hoe je daar biflorus hebt aangetroffen .In welke omstandigheden ze daar staan en of er daar wel grote toeven voorkomen etc ...Ook benieuwd welke andere soortjes je nog gezocht en gevonden hebt . Klinkt alweer spannend ...

Ja , inderdaad Kris , er zijn zeker wel Griekse en Turkse soorten die zich goed aanpassen , de Griekse laevigatus en Turkse adanensis zaaien hier zelfs uit in de tuin om een voorbeeld te geven . Dat net deze soorten hier uitzaaien is voor mij een "aangename verrassing" , iets wat je niet zou verwachten ? Dat bepaalde soorten zich spontaan uitzaaien vind ik een meerwaarde en het is net die soorten ik ik zoek .

Janis vermeld var. parkinsonii en var. argenteus bij de soort biflorus als goede oude tuinvormen waar de herkomst niet van geweten is  . Persoonlijk vind ik dat C. biflorus niet zo gemakkelijk is ondanks ze vrij dicht aanleunen bij ons klimaat . Dat wilde ik ook uitzoeken .........

Biflorus var. parkinsonii is inderdaad een heel mooie en niet wispelturige Crocus.  Ben even gaan nakijken,  hij staat hier nu 26 of 27 jaar in de tuin.  Ruksans 'erkent' hem niet als dusdanig in zijn bijbel, hij vermeldt hem samen met var. argenteus als twee cultivars die steriel zijn en waarvan hij de origine niet weet.  Volgens mij is die overigens in de klassieke bollenhandel nog altijd wel te vinden.  Hij is hier inmiddels gedeeltelijk overgroeid door de beruchte Arenaria tetraquetra var. granatensis, maar daar trekt hij zich niets van aan.  Hij groeit en bloeit er dwars doorheen.  Ik kijk benieuwd uit naar wat je nog allemaal ontdekt hebt Danny, dat eerste beeld met een witte en lila vorm is in elk geval veelbelovend !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #17 Gepost op: 22 november 2023, 09:56:59 »
Sommige Griekse en Turkse soorten doen het bijzonder goed Danny in de open tuin  , denken we maar aan goulimyi bijvoorbeeld  ...Maar je schreef wel degelijk "de meeste",  dus 100 procent mee eens !
Crocus biflorus blijft een heel mooie krokus los van wat Griekenland en Turkije te bieden heeft . Je hebt een punt dat de zoektocht naar zorgeloze - beter te kweken soorten in ons klimaat -zeker loont. De subsp. parkinsonii (is die officieel erkend door Janis ?)staat hier ook al een 8 tal jaar in de rotstuin zonder bescherming . Trouwe bloeier maar groeit maar zeer traag aan ...Ik ben heel benieuwd naar je verdere tocht en hoe je daar biflorus hebt aangetroffen .In welke omstandigheden ze daar staan en of er daar wel grote toeven voorkomen etc ...Ook benieuwd welke andere soortjes je nog gezocht en gevonden hebt . Klinkt alweer spannend ...

Ja , inderdaad Kris , er zijn zeker wel Griekse en Turkse soorten die zich goed aanpassen , de Griekse laevigatus en Turkse adanensis zaaien hier zelfs uit in de tuin om een voorbeeld te geven . Dat net deze soorten hier uitzaaien is voor mij een "aangename verrassing" , iets wat je niet zou verwachten ? Dat bepaalde soorten zich spontaan uitzaaien vind ik een meerwaarde en het is net die soorten ik ik zoek .

Janis vermeld var. parkinsonii en var. argenteus bij de soort biflorus als goede oude tuinvormen waar de herkomst niet van geweten is  . Persoonlijk vind ik dat C. biflorus niet zo gemakkelijk is ondanks ze vrij dicht aanleunen bij ons klimaat . Dat wilde ik ook uitzoeken .........

Biflorus var. parkinsonii is inderdaad een heel mooie en niet wispelturige Crocus.  Ben even gaan nakijken,  hij staat hier nu 26 of 27 jaar in de tuin.  Ruksans 'erkent' hem niet als dusdanig in zijn bijbel, hij vermeldt hem samen met var. argenteus als twee cultivars die steriel zijn en waarvan hij de origine niet weet.  Volgens mij is die overigens in de klassieke bollenhandel nog altijd wel te vinden.  Hij is hier inmiddels gedeeltelijk overgroeid door de beruchte Arenaria tetraquetra var. granatensis, maar daar trekt hij zich niets van aan.  Hij groeit en bloeit er dwars doorheen.  Ik kijk benieuwd uit naar wat je nog allemaal ontdekt hebt Danny, dat eerste beeld met een witte en lila vorm is in elk geval veelbelovend !

Ik heb var. parkinsonii ook al jaren in de tuin staan Luc , maar echt vermeerderen deden ze niet , het was zoeken naar de juiste standplaats!  In uw tuin staan ze duidelijk goed !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #18 Gepost op: 22 november 2023, 10:36:06 »
Crocus biflorus heeft een groot verspreidingsgebied , er zijn groeiplaatsen gevonden helemaal in het noorden van Italië in de omgeving van de stad Bergamo en dan meer aan de westkant omgeving Genua , midden Italië tot helemaal in het Zuiden  . Op het internet kon ik 2 vrij gedetailleerde groeiplaatsen terugvinden in de omgeving van onze verblijfplaats te Serravalle Scrivia . In de crocusbijbel staat ook vermeld dat ze groeien op een hoogte van 50 tot 600 meter . Crocus biflorus bloeit al heel vroeg in het voorjaar , in januari en februari afhankelijk van de standplaats . De 2 groeiplaatsen die ik ga opzoeken zijn gelegen tussen de 200 en 300 meter hoogte , in maart zijn deze al lang uitgebloeid natuurlijk ! Dus moet ik zoeken naar loof wat niet zo gemakkelijk is !!!

Zoals ik al vertelde zoeken we op dag 1 enkel naar Crocus biflorus . Het is een heel moeilijke zoektocht naar het loof tussen gras en andere groene planten  )--1 )--1

De eerste locatie is een mooie heuvel met bovenop een oud ford . Achter het ford zou er een groeiplaats zijn .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #19 Gepost op: 22 november 2023, 10:47:39 »
De lente is hier al goed begonnen , we zitten hier ook niet in de bergen maar op amper 200 , 300 meter hoog . De eerste planten die we vonden zijn Primula acaulis .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #20 Gepost op: 22 november 2023, 10:50:40 »
Het loof van ontluikende orchideeën
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #21 Gepost op: 22 november 2023, 10:58:52 »
Hier groeit er wel het een en ander ..... het is voor mij onduidelijk wat dit ontluikend loof zou kunnen zijn ?
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #22 Gepost op: 22 november 2023, 10:59:17 »
De lente is hier al goed begonnen , we zitten hier ook niet in de bergen maar op amper 200 , 300 meter hoog . De eerste planten die we vonden zijn Primula acaulis .

Mooie Primula's in het anders nog doodse landschap Danny !  ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #23 Gepost op: 22 november 2023, 11:09:16 »
Verder vonden we ook nog deze Gagea sp. en deze Muscari sp.


Na enkele uren deze plaats goed verkend te hebben vonden we helaas niets terug van loof van Crocus biflorus , jammer ! maar wel een heel mooi stukje natuur !
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #24 Gepost op: 22 november 2023, 11:10:18 »
Hier groeit er wel het een en ander ..... het is voor mij onduidelijk wat dit ontluikend loof zou kunnen zijn ?

Eén of andere soort uit de familie van de Hyacinthaceae zou wel eens kunnen Danny ??
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #25 Gepost op: 22 november 2023, 22:24:31 »
Hier groeit er wel het een en ander ..... het is voor mij onduidelijk wat dit ontluikend loof zou kunnen zijn ?

Eén of andere soort uit de familie van de Hyacinthaceae zou wel eens kunnen Danny ??

Welke foto bedoel je Luc ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #26 Gepost op: 22 november 2023, 22:27:19 »
Hier groeit er wel het een en ander ..... het is voor mij onduidelijk wat dit ontluikend loof zou kunnen zijn ?

Ik ga misschien wat te vlug , ik heb nog eens zitten nadenken maar dit loof heb ik nog nooit gezien ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #27 Gepost op: 22 november 2023, 22:32:43 »
Dit loof is nog iets anders , het zijn glimmende bladeren , zou dit een orchidee kunnen zijn ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #28 Gepost op: 22 november 2023, 22:36:57 »
Op deze plant kan ik ook geen naam plakken maar het forse loof lijkt op een Muscari of Bellevalia ?
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #29 Gepost op: 23 november 2023, 10:12:34 »
Dit loof is nog iets anders , het zijn glimmende bladeren , zou dit een orchidee kunnen zijn ?

Ik twijfel of dit een orchidee is Danny , maar zeker ben ik ook niet ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "