Auteur Topic: Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen  (gelezen 47016 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #15 Gepost op: 11 mei 2012, 19:03:56 »
Zeer intrigerend allemaal Jan !  ;)
Eén ding is zeker, veel snoeiwerk hou je er niet aan over...  8)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #16 Gepost op: 11 mei 2012, 21:22:43 »
Het wordt alsmaar straffer, Jan. Ik denk niet dat velen u dit al voor deden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #17 Gepost op: 11 mei 2012, 22:39:40 »
Nee, inderdaad, waarschijnlijk dank zij mijn rare hersenspinsels en kronkels doe ik soms dingen die niemand verwacht en die ontstaan soms als iedereen slaapt, zacht, en in het holst van de nacht, als Janneke maan zijn breedste glimlach lacht, rijpen heel sporadisch soms ronduit vreemde ideeën, uitzonderlijk een hele vracht ... --3 )--1 )--1 -5(

Genoeg gezeverd nu met al die zever hier ;D, hierbij nog een Sax die sinds vorig jaar een leven leidt in een marmerrots, weliswaar in een iets groter gat :

Saxifraga 'Allendale Ghost', goed aan de groei als je het mij vraagt.

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #18 Gepost op: 11 mei 2012, 22:40:59 »
Er groeit zelfs een of ander onkruid in, zie ik nu pas ....
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #19 Gepost op: 23 mei 2012, 23:02:02 »
Dat onkruid is een zaailing van Erinus alpinus, dus geen onkruid, maar zal het toch maar verwijderen. ;)

Tijd voor nog wat nieuws uit de wereld van de harde stenen.

Hierbij een grote, redelijk platte, een beetje schuin rechtopstaande steen met als beplanting wat kleine Saxen : Allendale Elegance, Allendale Ghost, Your Smile, Marie Curie en Allendale Hobbit. Ik heb die plantjes vorig jaar in mei aan die steen toevertrouwd, natuurlijk in de hoop dat ze zouden overleven. Ze leven dus nog allemaal (behalve eentje waar een vogel zo nodig moest mee spelen), al moet ik zeggen dat die Allendale Hobbit het niet zo goed doet, de rest wel.
Daar ben ik eigenlijk zeer verwonderd over, want wat gebeurt er als het regent ? Wel dan wordt alles nat. --3
Het regenwater loopt via de grote, schuinstaande steen in de gaten met de Saxen. Omdat deze marmerstenen niet zo poreus zijn, stonden de Saxifraga's letterlijk met hun voeten in het water. Als je tegen het kleine kussen duwde, dan kwam het water er zo uit. Ik dacht dus, vorig jaar in de herfst, dat de plantjes gewoon door het vele water waar ze mee te maken kregen, gewoon gingen wegrotten. Ik heb alles maar zo gelaten, en wat blijkt : de plantjes hadden daar totaal geen last van (behalve dan die ene Hobbit)......


Wat foto's van 20/03/12 :

1/ de grote rots
2/ Saxifraga 'Your Smile'
3/ Saxifraga 'Allendale Ghost'

Morgen toon ik wat foto's waaruit zal blijken hoeveel de Saxen daar ondertussen gegroeid zijn. -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #20 Gepost op: 24 mei 2012, 22:21:34 »
Zie hier de beloofde foto's : ;)

1/ Allendale Elegance, vorig jaar 1 klein rozetje, nu een stuk of 5.
2/ Allendale Ghost, in maart nog 4 rozetjes, nu een dertiental.
3/ Allendale Hobbit, nog niet dood.
4/ Marie Curie, was net als het Saxje dat er naast stond, door een vogel uitgerukt. Gelukkig kon ik 'Marie Curie' redden, het andere was verdwenen. Marie Curie had ik daarom ongeveer 1 cm diep in het gaatje geduwd. Ondertussen is het plantje boven gekomen. Zo te zien een geweldige groei. :P


www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #21 Gepost op: 24 mei 2012, 22:28:03 »
5/ Your Smile, zag er in het midden in maart een beetje dood uit, nu is dat midden lekker groen. 8)
6/ nog een aanblik op de grote rots.

Ik heb vanavond de steen natuurlijk wat water gegeven, want het zonnetje scheen redelijk serieus vandaag.

Rare mensen, die rotsplantenfanaten, ze geven stenen water...... :o --6 ??? ((3 -((1
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #22 Gepost op: 25 mei 2012, 13:15:10 »
Ik kwam in Turkije (westkust) een plantje tegen, dat wel van een harde steensoort houdt.
Het was mijn laatste dag daar, dus ik kon hem niet meer in bloei fotograferen, weet iemand wat het is?
Stond vol in de zon in een gaatje in een enorm hardsteenblok.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2012, 13:16:54 door Gerard Verweij »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #23 Gepost op: 25 mei 2012, 18:15:08 »
Ik kwam in Turkije (westkust) een plantje tegen, dat wel van een harde steensoort houdt.
Het was mijn laatste dag daar, dus ik kon hem niet meer in bloei fotograferen, weet iemand wat het is?
Stond vol in de zon in een gaatje in een enorm hardsteenblok.

Misschien ben ik nu even verward maar het lijkt wel de kappertjesstruik Gerard. Hoe was de Latijnse naam weer ....Capparis als ik me goed herinner ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #24 Gepost op: 26 mei 2012, 09:57:33 »
Ik kwam in Turkije (westkust) een plantje tegen, dat wel van een harde steensoort houdt.
Het was mijn laatste dag daar, dus ik kon hem niet meer in bloei fotograferen, weet iemand wat het is?
Stond vol in de zon in een gaatje in een enorm hardsteenblok.

Misschien ben ik nu even verward maar het lijkt wel de kappertjesstruik Gerard. Hoe was de Latijnse naam weer ....Capparis als ik me goed herinner ?
Dank je Kris, zal het verder uitzoeken, je hoort nog.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #25 Gepost op: 29 mei 2012, 21:24:48 »
Ik kwam in Turkije (westkust) een plantje tegen, dat wel van een harde steensoort houdt.
Het was mijn laatste dag daar, dus ik kon hem niet meer in bloei fotograferen, weet iemand wat het is?
Stond vol in de zon in een gaatje in een enorm hardsteenblok.

Misschien ben ik nu even verward maar het lijkt wel de kappertjesstruik Gerard. Hoe was de Latijnse naam weer ....Capparis als ik me goed herinner ?
Dank je Kris, zal het verder uitzoeken, je hoort nog.

Kris, het klopt inderdaad, Kappertjesplant.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #26 Gepost op: 4 juni 2012, 12:09:47 »
Ik heb goed nieuws en slecht nieuws.
Eerst het slechte : de meeste Draba's uitgeplant op de rotsen, hebben het warme weer van vorige week met temperaturen van tegen de 28 graden niet overleefd. Daarbij moet je nog bedenken dat de temperatuur van een rots in de volle zon nog veel hoger kan oplopen dan die van een thermometer in de schaduw. Eigenlijk was het nog meest mijn fout, de gaatjes waren te klein van diameter en het was moeilijk de Draba's met die vele wortels er deftig in te krijgen. Normaal is dat geen probleem, maar vier dagen volle zon was van het goede te veel.
Ondertussen heb ik al nieuwe slachtoffers geplant, ook Draba's : Draba rosularis, Draba condensata, Draba cappadocica en Draba aizoides 'Improved Napoleon'.
Een mens kan leren uit zijn fouten, wat heb ik gedaan : in het bestaande gat met diameter 8 mm, heb ik een nieuw gat geboord van 5 cm diep en met diameter 12 mm. Nu ging het veel beter om het grote wortelstelsel van de jonge Draba-plantjes in het gaatje te peuteren. De wortels zitten nu veel dieper in het gat. Met de regen van de laatste dagen kunnen ze zich goed innestelen in de rots.

Nu het goede nieuws : drie Draba's hebben het zonne-offensief wel overleefd in hun petiererige gaatje, Draba parnassica, Draba lasiocarpa en Draba polytricha.
In bijlage een foto van de twee eerste.

Ook de Androsace-plantjes leven nog allemaal, hun rots ligt dan ook meer op een beschaduwde plek.
Hierbij een foto van 2 Androsace hirtella (x), ze zien er een beetje verzopen uit door de constante regen, maar blijken zich dat niet aan te trekken.
Als je een Androsace hirtella in een pot drie dagen lang in het water zou zetten, dan zou er van het plantje niet veel meer overschieten.
Maar in een steen, in een klein gaatje, dat is een ander verhaal.

Wat betreft de Saxifraga's op het dakappartement : Sax. 'Your Kiss', stekje had te weinig wortels en heb ik moeten vervangen door Sax. 'Your Song'.
De andere twee, Sax. 'Cumulus' en Sax. 'Sissi' doen het goed. Ik heb ze natuurlijk kunnen beschermen met wat kleine stenen op hun dak te leggen. Bij de Draba's was dit niet mogelijk.
Eigenlijk is dat raar met die Saxen, ze kunnen heel goed tegen droogte, waarschijnlijk dank zij hun meestal dikke blaadjes, maar rechtstreekse zon op het kussen, dat kunnen ze minder verdragen bij watertekort.
Zie foto van de Saxjes.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #27 Gepost op: 4 juni 2012, 12:21:56 »
Hierbij nog wat Saxifraga's die al wat langer op hun marmerplekje staan :

1/ Saxifraga 'Elvis Presley', heb ik in maart dit jaar in een gaatje gepeuterd.
2/ Saxifraga 'Cumulus', het plantje links, en Saxifraga 'Beatles' staan op een kleine marmerrots met helling naar het oosten. Ook sinds maart dit jaar.

Volgend jaar gaan er wellicht een paar beginnen zingen..... ;D -2( --3

Zoals je zelf kunt opmerken, hebben ze momenteel geen tekort aan hemelwater in deze weinig poreuze stenen. 8) --10
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #28 Gepost op: 4 juni 2012, 12:36:39 »
Spannend en leerrijk vervolgverhaal dat je ons hier opdist Jan !  We blijven heel geïnteresseerd volgen !   ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotsplanten die graag in harde stenen groeien en hun belevenissen
« Reactie #29 Gepost op: 4 juni 2012, 23:13:57 »
Oei, ik krijg al volgelingen ... :o --3 --11
Geen nood, soms ben ik helemaal niet te volgen, in ieder geval volgens mijn vrouw. ;D

Mijn vrouw heeft altijd gelijk ... (ze staat nu achter mij). ((12

Wordt ongetwijfeld vervolgd ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen