Auteur Topic: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"  (gelezen 5699 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #60 Gepost op: 27 november 2023, 19:45:35 »
Voor Crocus biflorus waren we aan de rand van het natuurpark op lage hoogte , voor Crocus neglectus rijden we een stuk verder naar het hart van dit natuurpark . Het natuurpark "Capanne di Marcarolo" is niet erg groot , van noord naar zuid is het ongeveer 20 km . Veel wegen zijn er niet , het is een streek waar amper iemand woont . Het is een bergachtig gebied , de hoogste bergtoppen zijn 1100 meter hoog . Dit natuurpark maakt deel uit van de Ligurische Apennijnen . De weg doorheen het natuurpark gaat langzaam omhoog tot op ongeveer 800 meter hoog .......

Enkele beelden van het nog kale landschap , op foto 3 zie je een van de hoogste toppen ( 1100 m )
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6780
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #61 Gepost op: 27 november 2023, 19:54:42 »
mooie reis

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #62 Gepost op: 28 november 2023, 09:49:24 »
Crocus neglectus hier in de tuin dit voorjaar

Ik kom tot de nuchtere conclusie dat ik deze soort nog nooit in de collectie heb gehad Danny en kom er meteen ook achter dat dit helemaal onterecht is  ! Hoe is die al die jaren verborgen gebleven voor mij  ((--11 ((--11
Zeker de moeite ! En wat een pluspunt dat deze soort het ook goed doet in de tuin ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #63 Gepost op: 28 november 2023, 09:50:22 »
Voor Crocus biflorus waren we aan de rand van het natuurpark op lage hoogte , voor Crocus neglectus rijden we een stuk verder naar het hart van dit natuurpark . Het natuurpark "Capanne di Marcarolo" is niet erg groot , van noord naar zuid is het ongeveer 20 km . Veel wegen zijn er niet , het is een streek waar amper iemand woont . Het is een bergachtig gebied , de hoogste bergtoppen zijn 1100 meter hoog . Dit natuurpark maakt deel uit van de Ligurische Apennijnen . De weg doorheen het natuurpark gaat langzaam omhoog tot op ongeveer 800 meter hoog .......
Enkele beelden van het nog kale landschap , op foto 3 zie je een van de hoogste toppen ( 1100 m )

Altijd enorm waardevol om ook opnames te maken en te tonen van de habitat en het landschap waar ze voorkomen Danny ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #64 Gepost op: 28 november 2023, 09:51:18 »
we gaan verder op avontuur ......
Op onze tweede daguitstap gaan we terug krokussen zoeken ! De tweede soort die we gaan zoeken is Crocus neglectus . De info die ik gebruikte om deze krokus te zoeken komt uit het reisverslag van Thomas Huber die in 2010 Crocus neglectus ging opzoeken . Dit is eigenlijk het hoofddoel van deze reis ! Crocus neglectus is zeer variabel , sommige vormen lijken wat op vernus , anderen op heuffelianus , nog anderen hebben dan weer paarse lijntjes ....... Ik heb veel interesse in deze soort omdat het een heel goede tuinkrokus zou zijn . Thomas Huber is alvast heel enthousiast over deze soort ! Een soort die ook mogelijk kan zorgen voor spontane zaailingen en kruisingen in de tuin .......
Zelf heb ik nog niet zo veel ervaringen met deze soort . In 2018 had ik een eerste vorm gekocht bij Dirk Schnabel , toen wist ik nog niet goed waar deze het best zou groeien . In 2021 en 2022 heb ik dan nog aan enkele vormen kunnen raken via Leonid Bondarenko en vooral Dirk Schnabel .
Crocus neglectus is nog niet zo bekend en wordt ook niet zo veel aangeboden . Zie enkele foto van deze soort hier in de tuin dit voorjaar

Je maakt ons al weer erg benieuwd naar het vervolg Danny !!!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #65 Gepost op: 28 november 2023, 16:38:43 »
mooie reis

Dat was het zeker , Bert !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #66 Gepost op: 28 november 2023, 16:43:58 »
Crocus neglectus hier in de tuin dit voorjaar

Ik kom tot de nuchtere conclusie dat ik deze soort nog nooit in de collectie heb gehad Danny en kom er meteen ook achter dat dit helemaal onterecht is  ! Hoe is die al die jaren verborgen gebleven voor mij  ((--11 ((--11
Zeker de moeite ! En wat een pluspunt dat deze soort het ook goed doet in de tuin ...

Wordt niet veel aangeboden , Kris . Janis heeft deze nog nooit op de lijst gehad ( bij mijn weten ) . Is daardoor ook niet zo bekend .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #67 Gepost op: 28 november 2023, 16:58:00 »
we gaan verder op avontuur ......
Op onze tweede daguitstap gaan we terug krokussen zoeken ! De tweede soort die we gaan zoeken is Crocus neglectus . De info die ik gebruikte om deze krokus te zoeken komt uit het reisverslag van Thomas Huber die in 2010 Crocus neglectus ging opzoeken . Dit is eigenlijk het hoofddoel van deze reis ! Crocus neglectus is zeer variabel , sommige vormen lijken wat op vernus , anderen op heuffelianus , nog anderen hebben dan weer paarse lijntjes ....... Ik heb veel interesse in deze soort omdat het een heel goede tuinkrokus zou zijn . Thomas Huber is alvast heel enthousiast over deze soort ! Een soort die ook mogelijk kan zorgen voor spontane zaailingen en kruisingen in de tuin .......
Zelf heb ik nog niet zo veel ervaringen met deze soort . In 2018 had ik een eerste vorm gekocht bij Dirk Schnabel , toen wist ik nog niet goed waar deze het best zou groeien . In 2021 en 2022 heb ik dan nog aan enkele vormen kunnen raken via Leonid Bondarenko en vooral Dirk Schnabel .
Crocus neglectus is nog niet zo bekend en wordt ook niet zo veel aangeboden . Zie enkele foto van deze soort hier in de tuin dit voorjaar

Je maakt ons al weer erg benieuwd naar het vervolg Danny !!!

Altijd spannend hé Kris , het is echt een avontuur een nieuwe streek gaan verkennen ......


We rijden naar hoger gelegen plaatsen , onderweg stoppen we regenmatig voor een kleine verkenning wat er te zien is ......

bijna overal waar we stoppen kunnen we Erythronium dens-canis spotten en deze keer wel in bloei ! Nergens vinden we sporen van krokussen terug , ook het forse loof van deze onbekende plant komt overal voor .......
« Laatst bewerkt op: 28 november 2023, 17:00:04 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #68 Gepost op: 28 november 2023, 17:55:40 »
Onze eerste bestemming van deze uitstap is een weide die gelegen is in het dorpje Capanne di Marcarolo nabij het kerkje . Thomas Huber was hier in 2010 ook geweest en kon prachtige beelden tonen van honderden Crocus neglectus in deze weide volop in bloei begin april ! Deze plaats kon ik vrij gemakkelijk terugvinden via google maps en street view .

Wij waren hier op 20 maart , twee weken vroeger dan toen Thomas hier was . Deze plaats was onze eerste bestemming omdat ik 100 % zeker was dat Crocus neglectus hier groeide . Toen we hier aankwamen gingen we onmiddellijk deze weide gaan verkennen , deze plaats is gelegen op 750 meter hoogte .

In deze weide stonden hooguit nog 10 net uitgebloeide krokussen ! :o --6 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 wat een ontgoocheling !!!!!!

Niet te geloven dat deze weide 13 jaar geleden vol stond met krokussen , de omgeving zag er nog helemaal hetzelfde uit , maar dan zonder krokussen !

Vanwege de ontgoocheling heb ik geen foto's genomen van de weide , wel van het kerkje

 
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #69 Gepost op: 29 november 2023, 10:38:55 »
Crocus neglectus hier in de tuin dit voorjaar

Ik kom tot de nuchtere conclusie dat ik deze soort nog nooit in de collectie heb gehad Danny en kom er meteen ook achter dat dit helemaal onterecht is  ! Hoe is die al die jaren verborgen gebleven voor mij  ((--11 ((--11
Zeker de moeite ! En wat een pluspunt dat deze soort het ook goed doet in de tuin ...

daarom heet hij wellicht 'neglectus' Kris - hij werd altijd al verwaarloosd  -2( -2(
Trouwens, ik las nog bij Janis dat hij pas in 2014 beschreven is... voor die tijd werd hij als neapolitanus beschouwd... volgens Janis is alleen DNA onderzoek in staat die twee te onderscheiden...  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #70 Gepost op: 29 november 2023, 10:45:02 »
Onze eerste bestemming van deze uitstap is een weide die gelegen is in het dorpje Capanne di Marcarolo nabij het kerkje . Thomas Huber was hier in 2010 ook geweest en kon prachtige beelden tonen van honderden Crocus neglectus in deze weide volop in bloei begin april ! Deze plaats kon ik vrij gemakkelijk terugvinden via google maps en street view .

Wij waren hier op 20 maart , twee weken vroeger dan toen Thomas hier was . Deze plaats was onze eerste bestemming omdat ik 100 % zeker was dat Crocus neglectus hier groeide . Toen we hier aankwamen gingen we onmiddellijk deze weide gaan verkennen , deze plaats is gelegen op 750 meter hoogte .

In deze weide stonden hooguit nog 10 net uitgebloeide krokussen ! :o --6 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 wat een ontgoocheling !!!!!!

Niet te geloven dat deze weide 13 jaar geleden vol stond met krokussen , de omgeving zag er nog helemaal hetzelfde uit , maar dan zonder krokussen !

Vanwege de ontgoocheling heb ik geen foto's genomen van de weide , wel van het kerkje

Weer een mysterie Danny, zijn ze gerooid ?? Wordt die wei begraasd ?  Is op die manier het loof te vroeg afgevreten een aantal jaar na elkaar waardoor de bollen verzwakten en uiteindelijk afstierven ??  Waren ze nog niet boven ?  Dat laatste lijkt mij niet onmogelijk ondanks je een tiental uitgebloeide exemplaren vond ??  De natuur maakt het ons niet gemakkelijk en  eventuele menselijke tussenkomst nog minder...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #71 Gepost op: 29 november 2023, 16:55:40 »
Onze eerste bestemming van deze uitstap is een weide die gelegen is in het dorpje Capanne di Marcarolo nabij het kerkje . Thomas Huber was hier in 2010 ook geweest en kon prachtige beelden tonen van honderden Crocus neglectus in deze weide volop in bloei begin april ! Deze plaats kon ik vrij gemakkelijk terugvinden via google maps en street view .

Wij waren hier op 20 maart , twee weken vroeger dan toen Thomas hier was . Deze plaats was onze eerste bestemming omdat ik 100 % zeker was dat Crocus neglectus hier groeide . Toen we hier aankwamen gingen we onmiddellijk deze weide gaan verkennen , deze plaats is gelegen op 750 meter hoogte .

In deze weide stonden hooguit nog 10 net uitgebloeide krokussen ! :o --6 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 wat een ontgoocheling !!!!!!

Niet te geloven dat deze weide 13 jaar geleden vol stond met krokussen , de omgeving zag er nog helemaal hetzelfde uit , maar dan zonder krokussen !

Vanwege de ontgoocheling heb ik geen foto's genomen van de weide , wel van het kerkje

Weer een mysterie Danny, zijn ze gerooid ?? Wordt die wei begraasd ?  Is op die manier het loof te vroeg afgevreten een aantal jaar na elkaar waardoor de bollen verzwakten en uiteindelijk afstierven ??  Waren ze nog niet boven ?  Dat laatste lijkt mij niet onmogelijk ondanks je een tiental uitgebloeide exemplaren vond ??  De natuur maakt het ons niet gemakkelijk en  eventuele menselijke tussenkomst nog minder...

Het is inderdaad een mysterie , Luc  ((--11  Een ding ben ik wel zeker , het was een vroege lente in deze streek , dat was duidelijk te zien aan alle andere planten die in bloei stonden ! Deze wei wordt niet begraasd want ze grenst aan de weg en er is geen omheining . Om de een of andere reden is de populatie bijna verdwenen  ))4
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #72 Gepost op: 29 november 2023, 17:03:29 »
We besloten om deze omgeving verder te verkennen op deze hoogte ......

Op beschaduwde plaatsen stond Scilla bifolia volop in bloei

Ook Narcissus pseudonarcissus  stond al volop in bloei
« Laatst bewerkt op: 29 november 2023, 17:07:53 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #73 Gepost op: 29 november 2023, 17:10:15 »
Ook Erythronium dens - canis stond op deze hoogte volop in bloei

We vonden hier en daar ook wat crocus loof maar geen bloei !
« Laatst bewerkt op: 29 november 2023, 17:12:57 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #74 Gepost op: 29 november 2023, 17:33:33 »
Na een grondige verkenning op 750 meter hoogte reden we nog een paar km verder hogerop  naar de hoogste bergweides die goed bereikbaar waren vanaf de weg . Omdat Crocus neglectus groeit in vochtige bergweides was dit onze laatste hoop !

Hieruit vertrokken we op verkenning van de weides op een goeie 800 meter hoog
Ieper , West-Vlaanderen