Auteur Topic: mediterrane orchideeen  (gelezen 137888 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: mediterrane orchideeen
« Reactie #315 Gepost op: 23 februari 2017, 22:22:13 »
Ophrys cephalonica en Ophrys tenthredinifera var. viridiflora bloeien ook al weer. Ik wist niet dat deze planten zich goed vegetatief vermeerderden. O. cephalonica heeft al een 2e bloeiaar op een zijscheut.

Prachtig resultaat weer. Je hebt het kweken van deze orchideetjes goed onder de knie. Knap hoor.
Sorry dat ik er over begin, maar ik denk dat de var. viridiflora meer wat voor Narcissus is dan voor de Ophrys. Bedoel je soms de subsp. villosa?

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: mediterrane orchideeen
« Reactie #316 Gepost op: 23 februari 2017, 22:29:23 »
Ophrys cephalonica en Ophrys tenthredinifera var. viridiflora bloeien ook al weer. Ik wist niet dat deze planten zich goed vegetatief vermeerderden. O. cephalonica heeft al een 2e bloeiaar op een zijscheut.

Zonder meer knap, Wim!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: mediterrane orchideeen
« Reactie #317 Gepost op: 23 februari 2017, 22:32:51 »
Je verpot niet elk jaar he, en geef je ze misschien wat verdunde mest?
Die zijscheut, heeft die een eigen rozet?

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: mediterrane orchideeen
« Reactie #318 Gepost op: 23 februari 2017, 22:44:22 »
Prachtig resultaat weer. Je hebt het kweken van deze orchideetjes goed onder de knie. Knap hoor.
Sorry dat ik er over begin, maar ik denk dat de var. viridiflora meer wat voor Narcissus is dan voor de Ophrys. Bedoel je soms de subsp. villosa?

Geen probleem, hoor Gerrit... Ik heb hem ooit zo gekregen en de naam staat nog steeds zo op het etiket. Wat zijn de eigenschappen van subsp. villosa? Misschien noem ik hem vanaf nu geowon forma blanca zoals je ooit schreef  ;)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: mediterrane orchideeen
« Reactie #319 Gepost op: 23 februari 2017, 22:47:30 »
Je verpot niet elk jaar he, en geef je ze misschien wat verdunde mest?
Die zijscheut, heeft die een eigen rozet?

Nee, ik zal ze deze zomer eens verpotten (na 3 jaar) en ik geef ze na de bloei één keer wat verdunde mest (orchideeënmest op 1/4 van de voorgeschreven hoeveelheid).
Die zijscheut heeft een eigen rozet, ik neem aan dat ik dan ook twee knollen zal vinden als ze in rust zijn. Maar ik laat het nog wel weten.

Jammer genoeg vind je er bijna geen te koop aangeboden...of toch niet aan een schappelijke prijs...Anders had ik er graag nog wel een stuk of 2 geprobeerd naast de 3 soorten die ik nu heb!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: mediterrane orchideeen
« Reactie #320 Gepost op: 23 februari 2017, 22:47:48 »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: mediterrane orchideeen
« Reactie #321 Gepost op: 24 februari 2017, 10:31:52 »

Geen probleem, hoor Gerrit... Ik heb hem ooit zo gekregen en de naam staat nog steeds zo op het etiket. Wat zijn de eigenschappen van subsp. villosa? Misschien noem ik hem vanaf nu geowon forma blanca zoals je ooit schreef  ;)

Uit welk land is hij afkomstig?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: mediterrane orchideeen
« Reactie #322 Gepost op: 24 februari 2017, 10:55:22 »

Nee, ik zal ze deze zomer eens verpotten (na 3 jaar) en ik geef ze na de bloei één keer wat verdunde mest (orchideeënmest op 1/4 van de voorgeschreven hoeveelheid).


Ja dat meende ik mij ook te herinneren. Het feit dat je niet verpot hebt is mogelijk de sleutel tot het succes. Je leest altijd en wij zien het ook in de natuur: Orchideeën moet en jarenlange onverstoorde groeiplaatsen hebben. Minstens 10 tot 15 jaar mag er niets aan gedaan worden. De omgewoelde velden door de wilde zwijnen zijn al jarenlang geen geschikte habitat meer.
En voedsel is natuurlijk al geheel uit den boze. Hoewel wij soms grote hopen konijnenkeutels rond de rozetten vinden. Daarom vind je ook geen orchideeën in boomgaarden (olijven) Die worden af en toe bemest.
In zo'n smal ding als een potje ligt het misschien anders. Ik zou overigens willen pleiten voor verdunde orchideeënmest ook en vooral in het najaar. Dat is de tijd, dat de cyclus op gang komt.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: mediterrane orchideeen
« Reactie #323 Gepost op: 24 februari 2017, 11:53:48 »
Uit welk land is hij afkomstig?

Geen idee, ik heb hem gewoon met dat naampje gekregen (het was mijn eerste Ophrys ooit) en toen niet gevraagd van waar hij afkomstig was...ik kreeg hem trouwens van een mede-forumnist.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: mediterrane orchideeen
« Reactie #324 Gepost op: 24 februari 2017, 11:59:17 »
Ja dat meende ik mij ook te herinneren. Het feit dat je niet verpot hebt is mogelijk de sleutel tot het succes. Je leest altijd en wij zien het ook in de natuur: Orchideeën moet en jarenlange onverstoorde groeiplaatsen hebben. Minstens 10 tot 15 jaar mag er niets aan gedaan worden. De omgewoelde velden door de wilde zwijnen zijn al jarenlang geen geschikte habitat meer.
En voedsel is natuurlijk al geheel uit den boze. Hoewel wij soms grote hopen konijnenkeutels rond de rozetten vinden. Daarom vind je ook geen orchideeën in boomgaarden (olijven) Die worden af en toe bemest.
In zo'n smal ding als een potje ligt het misschien anders. Ik zou overigens willen pleiten voor verdunde orchideeënmest ook en vooral in het najaar. Dat is de tijd, dat de cyclus op gang komt.

Tja, vele planten groeien pas tot hun best uit als je ze enkele jaren met rust kan laten. Konijnenkeutels bevatten als ik me dat goed herinner relatief veel stikstof en minder fosfor en kalium. De meststof komt ook heel snel vrij. Ik geloof al lang niet meer dat orchideeën geen mest willen, je moet ze natuurlijk geen kilo's koeienmest gaan geven, maar...

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: mediterrane orchideeen
« Reactie #325 Gepost op: 24 februari 2017, 16:59:10 »
Mooie collectie Wim :P,wat je zegt, ook terrestische orchideeën kunnen niet zonder enige vorm van bemesting,vooral  bij het kweken in de pot.
Er wordt al veel uitgespoeld bij het water geven . Alleen , mest toedienen  in het juiste groeistadium is wel heel belangrijk.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2017, 17:02:07 door Jos Beeren »
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: mediterrane orchideeen
« Reactie #326 Gepost op: 24 februari 2017, 17:40:31 »
Je zou een analyse moeten hebben van de grondsoort waarin ze hier groeien, maar wat ik met mijn lekenverstand zie is, dat het puur leem is. Rode Spaanse klei. Dus die dingen leven vooral van mineralen en geen organische mest..

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: mediterrane orchideeen
« Reactie #327 Gepost op: 24 februari 2017, 19:13:33 »
Je zou een analyse moeten hebben van de grondsoort waarin ze hier groeien, maar wat ik met mijn lekenverstand zie is, dat het puur leem is. Rode Spaanse klei. Dus die dingen leven vooral van mineralen en geen organische mest..

Mineralen zijn zeker nodig, maar welke vegetatie staat er meestal om heen? Als deze afsterft, geeft ze ook (weliswaar heel miniscule hoeveelheden) voeding af.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: mediterrane orchideeen
« Reactie #328 Gepost op: 24 februari 2017, 19:57:32 »

Mineralen zijn zeker nodig, maar welke vegetatie staat er meestal om heen? Als deze afsterft, geeft ze ook (weliswaar heel miniscule hoeveelheden) voeding af.

Weinig begroeiing. Dat is ook een kenmerk bij het zoeken. Als een terrein te groen is, zijn er geen orchideeën en hoef je niet te zoeken. Het moet stenig zijn met her en der stekelige struiken, die idd hun blad laten vallen. Die geven vaak de broodnodige schaduw. Op een hellend terrein ZO tot ZW, geen orchideeën. Noord ook niet. Ook niet boven op hellingen maar altijd aan de onderkant. Dat voor het weinige water. Of in inzinkingen in het landschap.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: mediterrane orchideeen
« Reactie #329 Gepost op: 24 februari 2017, 20:11:25 »
Ophrys cephalonica en Ophrys tenthredinifera var. viridiflora bloeien ook al weer. Ik wist niet dat deze planten zich goed vegetatief vermeerderden. O. cephalonica heeft al een 2e bloeiaar op een zijscheut.

Ik heb Delforge er op nagslagen.
Behalve door zaad heeft een orchidee nog een andere mogelijkheid tot vermeerdering. Door tijdens de bloei "root-tubers"te vormen (wortelstokken?) Deze kunnen uitlopen en een genetisch identieke plant leveren. Dit om het voortbestaan te garanderen in het geval van trauma (bevriezing bv)