Auteur Topic: Galanthus op Ebay 2012/2013  (gelezen 14968 keer)

Peter Kleine

  • Junior
  • **
  • Berichten: 53
Re:Galanthus op Ebay 2012/2013
« Reactie #30 Gepost op: 27 januari 2013, 19:42:00 »
Tja Valentin, ik denk dat het meer met geld te maken heeft dan met onze geliefde blommekes. Misschien kunnen we in het vervolg toch beter gaan ruilen met bekenden onder elkaar? Of "normale" prijzen voor elkaar rekenen? Als je elkaar kent en vertrouwd. Het is zomaar een gedachte. Ik merk wel dat veel galanthofielen erg hebberig zijn. En daar spelen die jongens -die de hoogste prijs willen- handig op in. Ik zelf probeer de prijzen normaal te houden voor de klokjes die ik aanschaf. Ik heb dan ook de meer gewone. Maar daar geniet ik echt niet minder van hoor! Nu de sneeuw weer aan het smelten is komen de bloemknoppen van G71 weer te voorschijn. Prachtige dikke knoppen! Vind ik leuk, ((12

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus op Ebay 2012/2013
« Reactie #31 Gepost op: 28 januari 2013, 10:29:17 »
Ik merk wel dat veel galanthofielen erg hebberig zijn. En daar spelen die jongens -die de hoogste prijs willen- handig op in. Ik zelf probeer de prijzen normaal te houden voor de klokjes die ik aanschaf. Ik heb dan ook de meer gewone. Maar daar geniet ik echt niet minder van hoor!

That's the spirit, Peter! Genieten van je sneeuwklokjes, daar gaat het om.
Dat sommige galanthofielen graag meteen het nieuwste van het nieuwste willen en bereid zijn op EBay de hoge prijs daarvoor te betalen, is een feit. Ik zie daar niet zo'n probleem in. Het is aan een ieder om zelf de afweging te maken meteen voor de hoofdprijs te willen gaan danwel nog een aantal jaren geduld te hebben en hetzelfde sneeuwklokje voor een aanzienlijk lager bedrag aan te schaffen. 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerard Oud

  • Junior
  • **
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Man
  • Nothing beats Snowdrops!
Re:Galanthus op Ebay 2012/2013
« Reactie #32 Gepost op: 28 januari 2013, 12:32:34 »
Heel vroeger was het een hobby van de wat meer gevulde onder ons om onderling te ruilen en alleen met mensen uit hetzelfde milieu.
Om het nu nog als hobby te beschouwen is een beetje naief en het wordt het ook niet meer. Als er bollenfirma's zijn die ruim 800 euro voor een bol neertellen is het helemaal gedaan.
Aan de andere kant is Ebay wel goed, je kunt bepaalde dingen gewoon  kopen die met ruilen vaak heel moeilijk gaan.
Op Gala's /Feesten krijg je ook voorrang als je eerst betaald! Dus dan raakt de hobbysfeer ook al aardig zoek toch?

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus op Ebay 2012/2013
« Reactie #33 Gepost op: 29 januari 2013, 09:57:06 »
Voor iedereen die sneeuwklokjes verzamelt om ze in de tuin te zetten en ervan te genieten, is en blijft het gewoon een hobby. Alleen heeft deze hobby inmiddels een minder leuk kantJE gekregen.
Op dit moment zijn er blijkbaar een handjevol hobbyisten met heel diepe zakken, die samen met de commerciële jongens die dit weten en hierop inspelen, de prijzen van de nog zeldzame exemplaren behoorlijk opdrijven. Het spel van vraag en aanbod. Dat maakt het er natuurlijk niet leuker op voor degenen die niet bereid zijn veel geld voor een bolletje neer te tellen. Ook het ruilcircuit komt zo onder druk te staan.
Voor de verzamelaar die hier niet aan mee wil doen, zie ik maar één oplossing: geduldig zijn en wachten tot het aanbod toeneemt. Marktwerking, hé. 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerard Oud

  • Junior
  • **
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Man
  • Nothing beats Snowdrops!
Re:Galanthus op Ebay 2012/2013
« Reactie #34 Gepost op: 29 januari 2013, 12:36:16 »
Er zijn in de UK een aantal verzamelaars die graag de Nationale collectie willen beheren en deze mensen hebben altijd goed op de centjes gepast om ze uit te geven aan sneeuwklokjes.Op zich niks mis mee Sven, want je leeft tenslotte maar een keer, en bovendien zijn wij in een leeftijdsgroep dat wij nog wel een kans krijgen ;D

Goed beschouwd zijn bijzondere sneeuwklokjes eigenlijk naar verhouding spotgoedkoop. Kijk eens naar een bijzonder polletje Hepatica of een nieuwe tulp of leliecutlivar. Ik heb er zelf bijgestaan dat er voor een hele mooie witte Oriental lelie 100.000 euro geboden werd, 1 bol dus!!!!!!!! Op het bod werd overigens niet ingegaan.

Ook op ander verzamelaargebied heb je dingen die niet voor ons zijn weggelegd, ik zou ook graag wel eens een Iso Grifo met 7 liter corvette motor in de garage willen hebben, maar helaas.
Ruilen is een utopie, waar 2 ruilen moet er altijd een huilen, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk!

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus op Ebay 2012/2013
« Reactie #35 Gepost op: 29 januari 2013, 19:35:13 »
Echte liefhebbers ruilen...
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re:Galanthus op Ebay 2012/2013
« Reactie #36 Gepost op: 29 januari 2013, 20:21:40 »
Klopt Valentin!
Ik heb voor een groot stuk mijn collectie kunnen opbouwen door liefhebbers die mij in het begin sneeuwklokjes hebben gegeven als basis voor mijn collectie. Die sneeuwklokjes hebben op hun beurt gediend als ruilobject om andere speciallekes te kunnen inruilen.
Ik geloof er ook in dat ik iemand iets leuks kan geven als ruil waar beide partijen mee tevreden zijn. Welke gekke prijzen er ook gegeven worden, ik hoop dat als er iemand in mijn tuin komt en iets graag zou hebben en ik dit kan geven ik dit ook kan doen.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus op Ebay 2012/2013
« Reactie #37 Gepost op: 29 januari 2013, 21:02:50 »
Echte liefhebbers ruilen...

Er zijn ook nog "echte liefhebbers" die heel graag zouden willen ruilen, maar eerst moeten investeren (tijd en geld) om interessant te worden als ruilpartner...
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus op Ebay 2012/2013
« Reactie #38 Gepost op: 29 januari 2013, 21:39:39 »
Daar ben ik het mee eens, Sven - een ruilitem moet voor beiden interessant zijn- maar toch staat ruilen bovenaan mijn lijstje. Er is wel iets te vinden als ruilobject. Een 'echte liefhebber' -zoals jij er ook één bent- heeft altijd wel een bolletje van een cv die een ander liefhebber niet heeft, toch?
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2013, 22:36:38 door Luc Gilgemyn »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus op Ebay 2012/2013
« Reactie #39 Gepost op: 30 januari 2013, 10:12:58 »
Daar ben ik het mee eens, Sven - een ruilitem moet voor beiden interessant zijn- maar toch staat ruilen bovenaan mijn lijstje. Er is wel iets te vinden als ruilobject. Een 'echte liefhebber' -zoals jij er ook één bent- heeft altijd wel een bolletje van een cv die een ander liefhebber niet heeft, toch?

Ruilen is inderdaad het leukste dat er is, maar daarvoor dien je wel te beschikken over een "startkapitaal".
Ik verzamel nu een jaar of zes sneeuwklokjes en heb inderdaad zo links en rechts wel een bolletje "over" dat ik als ruilmateriaal kan aanbieden. Maar dit zijn dan vaak wel de soortjes die ik in mijn begintijd kocht voor "normale" prijzen. Er zullen weinig liefhebbers te vinden zijn die deze, inmiddels algemenere sneeuwklokjes (bijvoorbeeld een "Merlin", een "Maidwell L" of een nivalis var. scharlockii), met mij willen ruilen en dan zeker voor soortjes die ik op dit moment, 6 jaar later, interessant vind. Als je dus alleen sneeuwklokjes voor "normale" prijzen koopt, loop je ook in het ruilcircuit altijd achter de muziek aan.
De reden dat ik zo langzamerhand wat leuke dingen kan gaan doen met ruilen, is toch omdat ik afgelopen jaren zo nu en dan wat dieper in de buidel heb getast om een exclusiever sneeuwklokje te bemachtigen. Zie hier de paradox: om te kunnen ruilen en daarmee niet mee te hoeven draaien in de huidige mallemolen van kopen tegen hoge prijzen, moet je eerst wél meedoen.
Alternatieven zijn:
- erin berusten dat je de exclusievere, "outstanding" soortjes van de laatste jaren pas over een groot aantal jaren voor een redelijke prijs of door ruil aan je collectie kunt toevoegen;
- eropuit trekken en hopen dat een eigen, "outstanding" vondst doet die je te zijner tijd aan kunt bieden.  
  
    
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2013, 10:15:35 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Galanthus op Ebay 2012/2013
« Reactie #40 Gepost op: 30 januari 2013, 11:36:44 »
Ik vind dit een bijzonder correcte en verhelderende analyse, Sven !   ((12
Hetzelfde geldt trouwens voor zowat elke verzamelaar/ruiler denk ik - als je zelf niet iets echt "interessants" hebt, dan vis je altijd achter het net voor "interessante" zaken...  :-[ 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Oud

  • Junior
  • **
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Man
  • Nothing beats Snowdrops!
Re:Galanthus op Ebay 2012/2013
« Reactie #41 Gepost op: 30 januari 2013, 11:48:32 »
Misschien kan er iemand nog wel een paar tips geven over locatie's in Nederland om te zoeken. Er zijn mensen die helemaal uit Belgie komen om op Texel ( belgische)sneeuwklokjes te zoeken dus daar tussenin moet er voor jou ook nog een plek wezen.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus op Ebay 2012/2013
« Reactie #42 Gepost op: 30 januari 2013, 13:18:25 »
Ik weet bv. dat er  Nederlandse, Duitse, Franse, Ierse en Engelse sneeuwklokjes zijn (benaamd) uit heel andere landen dan het land van de vinder. Er zijn zelfs Tsjechische en Poolse sneeuwklokjes die per opbod worden verkocht op Engelse sites, Italiaanse, Griekse en Balkanklokjes (reg-olgs)die in het Nederlands, Engels of Duits benaamd werden. Oostduitsers of Engelsen benaamden soms Poolse of Franse sneeuwklokjes, Nederlanders en Engelsen zoeken in België ,Engeland en Schotland/. Duitsers benoemden ganse groepen 'Scharlockii' uit België, Engelsen benaamden vondsten uit Frankrijk, er zijn Engelsen die Canadese sneeuwklokjes benaamden, de toekomstige nieuwste cv's in andere soorten dan nivalis of elwesii komen uit landen uit Oekraïne, Kazachstan, Turkije, Kroatië....enz....
Ik zal niet telkens de naam bij bovenstaande Galanthussen noteren, maar een beetje insider weet dat ook wel. Van oorsprong is er trouwens geen enkel sneeuwklokje inheems, het zijn allemaal allochtonen, zelfs 'onze' nivalissen.
Als ik ergens word uitgenodigd, ga ik er met heel veel plezier naar toe. Het is gebaseerd op vertrouwen dat je jarenlang opbouwt en waardering als je op een privé-domein wordt gevraagd om selecties te maken.
Tussen vondst en een mooie groep in je tuin zitten vaak vele jaren van verdere selectie om tuinwaardige sneeuwklokjes te realiseren, de opkweek en het vermeerderen vraagt meestal een lange tijd. Pas daarna kan je het gaan benamen. Is dat niet het leuke van de hobby? Iets nieuws brengen nadat je het 8 à 10 jaar hebt beoordeeld en tuinwaardig hebt gemaakt?
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2013, 13:37:39 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Gerard Oud

  • Junior
  • **
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Man
  • Nothing beats Snowdrops!
Re:Galanthus op Ebay 2012/2013
« Reactie #43 Gepost op: 30 januari 2013, 17:52:19 »
Zitten er al wat tuinwaardige sneeuwklokjes bij die je bij Piet van Groningen uit die handelspartij elwesii hebt geselecteerd?

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Galanthus op Ebay 2012/2013
« Reactie #44 Gepost op: 30 januari 2013, 20:13:33 »
Daar ben ik het mee eens, Sven - een ruilitem moet voor beiden interessant zijn- maar toch staat ruilen bovenaan mijn lijstje. Er is wel iets te vinden als ruilobject. Een 'echte liefhebber' -zoals jij er ook één bent- heeft altijd wel een bolletje van een cv die een ander liefhebber niet heeft, toch?

Ruilen is inderdaad het leukste dat er is, maar daarvoor dien je wel te beschikken over een "startkapitaal".
Ik verzamel nu een jaar of zes sneeuwklokjes en heb inderdaad zo links en rechts wel een bolletje "over" dat ik als ruilmateriaal kan aanbieden. Maar dit zijn dan vaak wel de soortjes die ik in mijn begintijd kocht voor "normale" prijzen. Er zullen weinig liefhebbers te vinden zijn die deze, inmiddels algemenere sneeuwklokjes (bijvoorbeeld een "Merlin", een "Maidwell L" of een nivalis var. scharlockii), met mij willen ruilen en dan zeker voor soortjes die ik op dit moment, 6 jaar later, interessant vind. Als je dus alleen sneeuwklokjes voor "normale" prijzen koopt, loop je ook in het ruilcircuit altijd achter de muziek aan.
De reden dat ik zo langzamerhand wat leuke dingen kan gaan doen met ruilen, is toch omdat ik afgelopen jaren zo nu en dan wat dieper in de buidel heb getast om een exclusiever sneeuwklokje te bemachtigen. Zie hier de paradox: om te kunnen ruilen en daarmee niet mee te hoeven draaien in de huidige mallemolen van kopen tegen hoge prijzen, moet je eerst wél meedoen.
Alternatieven zijn:
- erin berusten dat je de exclusievere, "outstanding" soortjes van de laatste jaren pas over een groot aantal jaren voor een redelijke prijs of door ruil aan je collectie kunt toevoegen;
- eropuit trekken en hopen dat een eigen, "outstanding" vondst doet die je te zijner tijd aan kunt bieden.  
  
    

Echt een hobby voor de geduldige liefhebber dus.
Lichtervelde, West-Vlaanderen