Auteur Topic: Crocus 2024  (gelezen 15081 keer)

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Crocus 2024
« Reactie #30 Gepost op: 1 januari 2024, 20:17:03 »
Prachtige crocussen toon je Danny!! ((3
Die van mij was inderdaad de Firefly
« Laatst bewerkt op: 1 januari 2024, 22:12:24 door Mark Stolk »
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2024
« Reactie #31 Gepost op: 1 januari 2024, 20:25:12 »
Als dit maar geen heiligschennis oplevert: het openen van een crocustopic door een niet-croconut!  8))
Anyhow, ik heb tenminste gewacht tot het nieuwe jaar is aangebroken om zo een gele of rode kaart te vermijden...  )))2
Geen exclusieve, zeldzame of dure soort, maar gewoon een eerste vorm van Crocus sieberi die steeds maar elk jaar vroeger lijkt te bloeien.

Amai Frankie , foto's genomen juist na middernacht ?  Of was dat toch nog eentje van vorig jaar ? 7)) 7)) Wat dacht ge , ik zal al die croconuts eens de loef afsteken ?  7)) 7))
Die sieberi is inderdaad heel vroeg maar blijft nog steeds 1 van de mooiste soorten ....
Hier mijn seizoen opener ... Crocus korolkowii x 'Snow Tiger '

Ik zal maar bekennen Kris... ik wilde idd al die ongeduldige croconuts eens de loef afsteken...  ))2 Ik heb er "mijn kot" in (west vlaams deel 32) 7))

Uw opener mag er in elk geval zijn, hoe prachtig kan een crocus zijn!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2024
« Reactie #32 Gepost op: 1 januari 2024, 20:28:09 »
Als dit maar geen heiligschennis oplevert: het openen van een crocustopic door een niet-croconut!  8))
Anyhow, ik heb tenminste gewacht tot het nieuwe jaar is aangebroken om zo een gele of rode kaart te vermijden...  )))2

Geen exclusieve, zeldzame of dure soort, maar gewoon een eerste vorm van Crocus sieberi die steeds maar elk jaar vroeger lijkt te bloeien.

Gefeliciteerd waarde Frankie, ze lagen hier allemaal op vinkenslag maar blijkbaar waart gij kort na middernacht nog nuchter genoeg om als zelf verklaarde 'niet croconut' de hele goegemeente in de vernieling te posten ! _02
Als moderator croconut moet ik u echter onmiddellijk terecht wijzen en bedenken met een dik verdiende  gelekaart8))  Als gij ooit wilt toegelaten worden in het gild van de Croconuts dan moet je onmiddellijk ophouden met Crocus sieberi te omschrijven als 'niet exclusief, niet duur, niet zeldzaam' Foei! Dit is vloeken in de kerk en je doet deze Kretenzer schoonheid héél veel tekort !  Het blijft voor mij en ongetwijfeld nog voor vele anderen één van de allermooiste Crocussoorten.  10))

Dit gezegd zijnde laat ik hier ook graag mijn eersteling los : Crocus tasseliensis

Begrijp me niet verkeerd, Luc. Ik vind de vormen van sieberi erg de moeite en verbaas me over de vormenrijkheid van deze species! Ik heb er ondertussen al een hele serie, deels ook door zaad opgekweekt en de ene is al mooier dan de andere.

Deze tasseliensis kan wel tellen, prachtig lijnenspel. Hebben bepaalde individuen ook niet van die zwarte meeldraden?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2024
« Reactie #33 Gepost op: 1 januari 2024, 20:29:29 »
Als dit maar geen heiligschennis oplevert: het openen van een crocustopic door een niet-croconut!  8))
Anyhow, ik heb tenminste gewacht tot het nieuwe jaar is aangebroken om zo een gele of rode kaart te vermijden...  )))2

Geen exclusieve, zeldzame of dure soort, maar gewoon een eerste vorm van Crocus sieberi die steeds maar elk jaar vroeger lijkt te bloeien.

Leuk om te zien , Frankie !  3)) 3)) 3)) 3)) 3)) Croconut of niet ? We zijn allemaal wel liefhebber van dit mooie geslacht !  Zeker een waardige opener en tevens ook voor mij een favoriet ! Deze is wel heel vroeg .

Ik verbaas me er ook over, Danny, ze lijken echt wel elk jaar vroeger te komen. De najaarsbloeiers zijn nauwelijks uitgebloeid of de lentebloeiers zijn er al...!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2024
« Reactie #34 Gepost op: 1 januari 2024, 20:30:34 »
Mijn opener van het nieuwe krokusjaar komt uit de stal van Eugenius , ook een hybride tussen korolkowii 'Albus' en michelsonii .

Crocus korolkowii x 'Karelia'

Wat een ongewone kleurensamenstelling, Danny, bijzonder!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #35 Gepost op: 1 januari 2024, 20:37:11 »
Als dit maar geen heiligschennis oplevert: het openen van een crocustopic door een niet-croconut!  8))
Anyhow, ik heb tenminste gewacht tot het nieuwe jaar is aangebroken om zo een gele of rode kaart te vermijden...  )))2
Geen exclusieve, zeldzame of dure soort, maar gewoon een eerste vorm van Crocus sieberi die steeds maar elk jaar vroeger lijkt te bloeien.
Hey Frankie , wat is de afkomst van deze vorm ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #36 Gepost op: 1 januari 2024, 20:52:39 »
Prachtige beconcurreren toon je Danny!! ((3
Die van mij was inderdaad de Firefly

Dank je Mark !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #37 Gepost op: 1 januari 2024, 21:09:26 »
Mijn opener van het nieuwe krokusjaar komt uit de stal van Eugenius , ook een hybride tussen korolkowii 'Albus' en michelsonii .

Crocus korolkowii x 'Karelia'

Wat een ongewone kleurensamenstelling, Danny, bijzonder!

Vind ik ook wel een leuke nieuwe om in de verzameling te hebben , Frankie !

Met het heel zachte weer gaat alles nu wel heel snel voorruit hé , opvallend is wel dat het ieder jaar wel wat anders verloopt wat betreft de volgorde van de verschillende soorten die in bloei komen , als ik foto's vergelijk van andere jaren bloeit plant a soms later of vroeger dan plant b . Zo heb ik ook eens een sieberi al heel vroeg in bloei gehad .........
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2024
« Reactie #38 Gepost op: 1 januari 2024, 21:44:26 »
Als dit maar geen heiligschennis oplevert: het openen van een crocustopic door een niet-croconut!  8))
Anyhow, ik heb tenminste gewacht tot het nieuwe jaar is aangebroken om zo een gele of rode kaart te vermijden...  )))2
Geen exclusieve, zeldzame of dure soort, maar gewoon een eerste vorm van Crocus sieberi die steeds maar elk jaar vroeger lijkt te bloeien.
Hey Frankie , wat is de afkomst van deze vorm ?

Zelf opgekweekt uit zaad, Kris, van de crocusgroep.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2024
« Reactie #39 Gepost op: 2 januari 2024, 12:02:42 »
Mijn opener van het nieuwe krokusjaar komt uit de stal van Eugenius , ook een hybride tussen korolkowii 'Albus' en michelsonii .

Crocus korolkowii x 'Karelia'

Twee heel mooie creaties van Augis, Danny !!

Opgelet!!!  Ik wou daarnet een kijkje gaan nemen op de site van Dambrauskas (Augis) en toen ik 'Crocus' aanklikte ving ik een virus.... >:( >:( >:(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #40 Gepost op: 2 januari 2024, 12:13:51 »
Mijn opener van het nieuwe krokusjaar komt uit de stal van Eugenius , ook een hybride tussen korolkowii 'Albus' en michelsonii .
Crocus korolkowii x 'Karelia'

Mooi Danny , ik vind vooral  de gestippelde buitenkant van de bloemblaadjes speciaal .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #41 Gepost op: 2 januari 2024, 12:14:30 »
Wat een drukte hier al vandaag !  3)) _010  Heb deze nacht al gaan shoppen bij Janis , misschien wel de laatste kans om enkele bijzonderheden aan te schaffen .  jullie ook al geshopt ? 2)) 2)) 2))

Guilty .... 7)) 7))
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #42 Gepost op: 2 januari 2024, 12:15:06 »
Ook deze is een hybride uit de stal van Eugenius , Crocus korolkowii x 'Fresco'

Mooie CV Danny !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #43 Gepost op: 2 januari 2024, 12:16:48 »
De laatste voor vandaag is een van mijn grootste favorieten ! Deze is een nieuwe vorm , vandaar ook de vroege bloei .
Crocus nubigena

Een heel goede vorm Danny , want er zit wel degelijk verschil tussen de diverse clones en  standplaats vormen  .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #44 Gepost op: 2 januari 2024, 12:18:08 »
Ik zal maar bekennen Kris... ik wilde idd al die ongeduldige croconuts eens de loef afsteken...  ))2 Ik heb er "mijn kot" in (west vlaams deel 32) 7))

Gij zo'n deugniet Frankie ....gelijk heb je  11))
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "