Auteur Topic: Abc planten Latijn ?  (gelezen 5348 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Abc planten Latijn ?
« Gepost op: 23 juni 2013, 10:19:59 »
Vaak kan je uit een latijnse plantennaam al heel wat info afleiden over de plant. Is er op het internet een site waar je alle Latijnse plantennamen met hun Nederlandse vertaling + allerlei info kan vinden ? Of is het A.B.C.van het plantenlatijn van G. D. Kinder het ideale handboek ? Of is het niet zo goed i.v.m. Rotsplanten ?
Andere boekentips met verklaring Latijnse plantennamen?

Henk Wolfs

  • Junior
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
Re:Abc planten Latijn ?
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2013, 12:06:39 »
Hallo Lily-Anne,

Als gevorderd beginneling vind ook ik uw vraag interessant.

Het aantal (beschreven) Alpine planten is van een zodanige omvang dat ik verwacht dat uw wens niet snel zal worden ingevuld; daarnaast zijn plantennamen niet alleen samengesteld uit latijn maar voor een groot deel ook uit afleidingen uit het grieks. Om dat samen te voegen tot een benaderbaar geheel maakt het al behoorlijk complex naar mijn mening, al was het alleen maar door de verschillen in opbouw van beider alfabetten. Maar wie weet wat we nog mogen verwachten?

Je zou eens kunnen googelen op de naam Wolfgang Lippert. Wel niet in het Nederlands, maar toch, wat taal betreft een stukje korter bij huis. En zeker ook bij lange na niet alomvattend, maar goed. Of probeer misschien eens via de (lijsten van of links op) de diverse sites van aanbieders van zaad of zusterverenigingen om een weg te vinden naar meer begrip van de betekenis van plantennamen. Vaak echter is er sprake van eerbetoon, waaruit weinig over de plant zelf is af te leiden. 

Hopelijk heb je hier wat aan.

Met vriendelijke groeten,

Henk Wolfs
KLEIN > kleiner > mooist

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:Abc planten Latijn ?
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2013, 13:46:20 »
Vaak kan je uit een latijnse plantennaam al heel wat info afleiden over de plant. Is er op het internet een site waar je alle Latijnse plantennamen met hun Nederlandse vertaling + allerlei info kan vinden ? Of is het A.B.C.van het plantenlatijn van G. D. Kinder het ideale handboek ? Of is het niet zo goed i.v.m. Rotsplanten ?
Andere boekentips met verklaring Latijnse plantennamen?
Lily-Anne ik heb nog een lijst met Latijnse woorden, de pdf is echter te zwaar dus probeer ik het maar via mail.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Abc planten Latijn ?
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2013, 19:00:40 »
Vaak kan je uit een latijnse plantennaam al heel wat info afleiden over de plant. Is er op het internet een site waar je alle Latijnse plantennamen met hun Nederlandse vertaling + allerlei info kan vinden ? Of is het A.B.C.van het plantenlatijn van G. D. Kinder het ideale handboek ? Of is het niet zo goed i.v.m. Rotsplanten ?
Andere boekentips met verklaring Latijnse plantennamen?
A.B.C.van het plantenlatijn ken ik niet Lily-Anne, maar ik heb enkele andere die volgens mij nog verkrijgbaar zijn;

- Botanisch woordenboek, verklaring en vertaling van floristische termen, door Henk Eggelte, ISBN 978 90 5011 289 5, KNNV Uitgeverij Zeist
en
- Verklarend woordenboek van wetenschappelijke plantennamen, door dr. C.A. Backer, ISBN 90 204 5846 9 Uitgeverij L.J. Veen Amsterdam/ Antwerpen, een pil van 664 pagina's.

Het maakt niet uit of het 'gewone-' of 'rotsplanten' zijn Lily-Anne, ze zijn allen benoemd volgens dezelfde richtlijnen en Latijn is Latijn.
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2013, 19:03:12 door Cor van Kapel »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Abc planten Latijn ?
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2013, 19:47:34 »
-De PDF die Herman M. naar mij stuurde over Latijnse plantennamen lijkt me heel interessant op het eerste zicht. Herman, kan jij hem eens naar Wim B. sturen en vragen of hij de PDF hier kan plaatsen zodat iedereen die wil, er iets aan heeft ( ik weet niet of er auteurs rechten of zo van toepassing zijn)
-De andere boekentips zal ik in de boekhandel eens proberen vinden
-Cor, het abc van het plantenlatijn van Guy De Kinder kan via de boekhandel besteld worden - info op Google te vinden - het lijkt me ook heel interessant , maar ik weet alleen niet of het niet te uitgebreid is voor mij .
Alvast bedankt
Groetjes
Lily-Anne

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Abc planten Latijn ?
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2013, 19:58:57 »
heel interessant , maar ik weet alleen niet of het niet te uitgebreid is voor mij .
Alvast bedankt
Groetjes
Lily-Anne
Als het om een enkele naam gaat wil ik de vertaling wel opzoeken voor je.

Wim van Kruijsbergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 142
Re:Abc planten Latijn ?
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2013, 20:07:58 »
http://books.google.nl/books?id=c-ydT7cvLycC&pg=RA1-PA6&lpg=RA1-PA6&dq=verklaring+wetenschappelijke+plantennamen&source=bl&ots=xDCr8gazon&sig=4s6FCWhzDCRg2x12Tg7-QuS6jec&hl=nl&sa=X&ei=vjbHUcfjMMrI0QXNx4CwCA&ved=0CFwQ6AEwBw#v=onepage&q=verklaring%20wetenschappelijke%20plantennamen&f=true

Dag Lily-Anne,

Op bovenstaande link vind je bijna alle wetenschappelijke plantennamen uitgelegd aan de hand van hun samenstelling en herkomst. Dan zul je ook zien dat het geen Latijnse namen zijn maar wetenschappelijke namen, die uit het Latijn, Grieks, Arabisch komen of afgeleid zijn van personen of vindplaatsen.
Veel succes ermee

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Abc planten Latijn ?
« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2013, 21:09:03 »
-Bedankt Wim V. K. Dit is blijkbaar het boek waar ik over twijfelde ! ((14  Nu weet ik ook dat het voor mij iets te ver gaat.ik hou de link wel achter de hand - wie weet . Voor sommigen zal dit een ideaal boek zijn

-Cor , met die link kan je het genoemde boek eens bekijken

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re:Abc planten Latijn ?
« Reactie #8 Gepost op: 23 juni 2013, 21:26:19 »
Succulenta heeft begin jaren 80 ook een boekje heruitgegeven onder de naam 'Wat betekent die naam'
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

AdminWim

  • Forumbeheerder
  • Nieuweling
  • *****
  • Berichten: 16
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Abc planten Latijn ?
« Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2013, 10:43:27 »
Bij deze de PDF van Herman!