Auteur Topic: Galanthus 2020-2021  (gelezen 29439 keer)

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 430
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #180 Gepost op: 10 februari 2021, 10:28:03 »
Ik ga in de toekomst zeker opnieuw proberen in volle grond . Zou op locatie  bloeien waar de sneeuw aan het wegsmelten is.
Maar ook woronowii was in 2012 aangetast door vorst , er was wel geen sneeuw . Toen waren na de dooi enkele groepjes zwart , afhankelijk van de standplaats.Vooral een gure oostenwind is naar mijn gevoel gevaarlijk.
Ik ben benieuwd of er nu ook bij woronowii vorstschade zal zijn.

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #181 Gepost op: 10 februari 2021, 12:18:10 »
Ik ga in de toekomst zeker opnieuw proberen in volle grond . Zou op locatie  bloeien waar de sneeuw aan het wegsmelten is.
Maar ook woronowii was in 2012 aangetast door vorst , er was wel geen sneeuw . Toen waren na de dooi enkele groepjes zwart , afhankelijk van de standplaats.Vooral een gure oostenwind is naar mijn gevoel gevaarlijk.
Ik ben benieuwd of er nu ook bij woronowii vorstschade zal zijn.
Marc, ik ben ook benieuwd naar volgende week. Hier staat woronowii beschut in een tuingedeelte dat omringd is door hagen en struiken. Nu deze week zal een test zijn voor vele planten!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Stef Keulen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #182 Gepost op: 11 februari 2021, 12:53:59 »
Iets anders, een klein sneeuwklokje, Galanthus FWDB2020 2 met groene punten, een dwergvorm zeg maar van Galanthus 'Viridapice', amper 7 cm hoog. De bloemen zijn zich nog aan t ontluiken. Benieuwd hoe hij zich verder gaat ontwikkelen.
Heel mooi Frankie. Veelal wil men grote sneeuwklokjes, maar deze kleintjes mogen er zeker zijn.
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #183 Gepost op: 11 februari 2021, 20:42:07 »
Iets anders, een klein sneeuwklokje, Galanthus FWDB2020 2 met groene punten, een dwergvorm zeg maar van Galanthus 'Viridapice', amper 7 cm hoog. De bloemen zijn zich nog aan t ontluiken. Benieuwd hoe hij zich verder gaat ontwikkelen.
Heel mooi Frankie. Veelal wil men grote sneeuwklokjes, maar deze kleintjes mogen er zeker zijn.

Als rotsplantenliefhebber in het bijzonder, probeer ik zoveel mogelijk op zoek te gaan naar de kleine vormen van bepaalde species. Wie het kleine niet eert....
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Stef Keulen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #184 Gepost op: 12 februari 2021, 00:28:50 »
Een antwoordje op uw vraag over schimmel Stef.Een beetje laat maar ik had problemen om iets te posten.
Ik heb ook Galanthus buiten  in pot staan en bijna nooit last met schimmel.
Meer dan 10 jaar geleden kocht ik G. 'Angelique' , was toen opgepot in een soort turf ,niets van rijnzand of perlite in de potgrond.
Resultaat hetzelfde zoals u beschrijft ,weggerot aan de basis en grijze wollige schimmel.
Dus drainage zal belangrijk zijn en ook wel luchtcirculatie rond de potten.
Een schimmelwerend product dat ik wel al gebruikt heb is : Hermosan 80 WG  leverancier AVEVE tegen krulziekte,grauwe schimmel en vruchtrot.
Product is nu 10 jaar oud ,is het nog verkrijgbaar ??? Heb ik alleen gebruikt bij chipping 5-6 jaar  de laatste jaren doe ik geen chipping meer.
Nooit schimmel gehad in de plastic zakjes.  Op planten heb ik het nooit gebruikt .
Dit zijn een beetje mijn ervaringen met schimmel.
Hopelijk helpt dit u op weg om schimmel te voorkomen.
Dag Marc, bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik heb met meerdere sneeuwklokjes problemen gehad. Overeenkomst: in een plastic pot, mengsel van zand + bladaarde + leem en na langdurige regenval. De schimmel heeft de bol aangetast en groeit via stengel en blad naar boven waar aan de voet van de plant de kleine grijze sporendragers te zien zijn. De aangetaste planten zijn eenvoudig te herkennen, ze blijven achter in groei en bloei t.o.v. de andere planten in de pot. Dat is het moment dat ik wil proberen de kweek te redden door de hele pot te dompelen in een schimmelwerend middel. G. ‘Madelaine’ heb ik al tweemaal gekocht en beide keren is de kweek ten onder gegaan. In mijn koude kas (nu verwarmd tot 5 graden) zie ik het probleem nooit ontstaan, misschien moet ik deze soort daar nog eens proberen.
Het genoemde middel Hermosan mag in Nederland niet meer gebruikt en verkocht worden. De meeste er op lijkende middelen zijn alleen met spuitlicentie en in grote hoeveelheden verkrijgbaar. Maar ik zoek verder.
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Stef Keulen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #185 Gepost op: 12 februari 2021, 00:33:53 »
Wat komen er veel mooie dingen langs!
In mijn tuin bloeit nu overvloedig G xvalentinei, een lokale vorm er van die ik het Lösssneeuwklokje genoemd heb.

Zo te zien heb je een grote tuin , Stef . Heel mooi aanzicht al die witte klokjes ……
Heb je ook Krokussen in uw tuin staan ?

Wat is groot Danny, dat is nogal relatief. De tuin is ongeveer 500 vkm. Voor een dorpstuin in mijn omgeving gewoon, maar voor mij eigenlijk te klein. Verhuizen is natuurlijk altijd mogelijk, maar om dat voor de sneeuwklokjes te doen ... ::)
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Stef Keulen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #186 Gepost op: 12 februari 2021, 00:52:20 »
De vorst zal spoedig afgaan, als ik de deskundigen mag geloven. En de sneeuwklokjes in de tuin? Afwachten.
Maar wat soortjes zijn nu binnen in bloei gekomen, een voordeel van de potcultuur. Hierbij G. 'Godfrey Owen'. Pas één bloeiende plant, maar over een poos misschien een mooi polletje.
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 430
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #187 Gepost op: 12 februari 2021, 10:39:54 »
G. 'Godfrey Owen' is bij mij een goede groeier Stef , succes
Ook even melden dat er in de krant De Tijd vandaag een artikel staat over :Na  de tulpengekte,  de galantofilie de jacht op sneeuwklokjes.
Verwonderd we wel dat een financiêle krant hier aandacht aan besteed !

Stef Keulen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #188 Gepost op: 12 februari 2021, 13:09:06 »
Dit is eenvoudig Marc, de komkommers groeien nu slecht, het is meer sneeuwklokjestijd.  ;D
Nog een leuke, G. plicatus 'Diggory'.
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Stef Keulen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #189 Gepost op: 12 februari 2021, 19:30:26 »
Wat komen er veel mooie dingen langs!
In mijn tuin bloeit nu overvloedig G xvalentinei, een lokale vorm er van die ik het Lösssneeuwklokje genoemd heb.

Zo te zien heb je een grote tuin , Stef . Heel mooi aanzicht al die witte klokjes ……
Heb je ook Krokussen in uw tuin staan ?
Er staan wel crocussen in, wat botanische dingetjes, niets bijzonders. Tussen de sneeuwklokjes staan klein formaat narcissen, die nemen het over als de sneeuwklokjes uitgebloeid zijn.
Wat is groot Danny, dat is nogal relatief. De tuin is ongeveer 500 vkm. Voor een dorpstuin in mijn omgeving gewoon, maar voor mij eigenlijk te klein. Verhuizen is natuurlijk altijd mogelijk, maar om dat voor de sneeuwklokjes te doen ... ::)
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #190 Gepost op: 12 februari 2021, 22:35:40 »
Wat komen er veel mooie dingen langs!
In mijn tuin bloeit nu overvloedig G xvalentinei, een lokale vorm er van die ik het Lösssneeuwklokje genoemd heb.

Zo te zien heb je een grote tuin , Stef . Heel mooi aanzicht al die witte klokjes ……
Heb je ook Krokussen in uw tuin staan ?
Er staan wel crocussen in, wat botanische dingetjes, niets bijzonders. Tussen de sneeuwklokjes staan klein formaat narcissen, die nemen het over als de sneeuwklokjes uitgebloeid zijn.
Wat is groot Danny, dat is nogal relatief. De tuin is ongeveer 500 vkm. Voor een dorpstuin in mijn omgeving gewoon, maar voor mij eigenlijk te klein. Verhuizen is natuurlijk altijd mogelijk, maar om dat voor de sneeuwklokjes te doen ... ::)

Onze tuin is een stuk kleiner , Stef , zo'n 300 vkm ,  maar het gazon heeft al wat jaren geleden moeten plaats maken voor rotstuintjes en bollenbedjes enz …… groter mag het eigenlijk niet zijn voor mij want heb nu al vaak tijd te weinig om rond te raken en alles goed te kunnen opvolgen ……..

Leuk te horen dat je ook krokussen en andere bolgewasjes hebt in de tuin !





Ieper , West-Vlaanderen

Stef Keulen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #191 Gepost op: 13 februari 2021, 01:03:00 »
Werk niet af? Dat ken ik Danny. Ik heb veel wilde planten, naast gekweekte, in mijn tuin. Een aantal is wel heel erg wild. Het gezegde 'de natuur selecteert zelf' is zeker in mijn tuin van toepassing. Maar niet elke plant mag van mij groeien op de door de natuur geselecteerde plek. En dat brengt veel werk met zich mee. Ik heb er veel plezier aan, maar ben nu toch het oppervlak met wilde planten wat aan het terug brengen. Vooral lastig zijn de ondergronds woekerende planten, het kost veel moeite die uit de bolgewassen te houden. Een zomers plaatje van een stukje tuin is bijgevoegd  8)
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2021, 01:08:13 door Stef Keulen »
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #192 Gepost op: 13 februari 2021, 10:06:59 »
Werk niet af? Dat ken ik Danny. Ik heb veel wilde planten, naast gekweekte, in mijn tuin. Een aantal is wel heel erg wild. Het gezegde 'de natuur selecteert zelf' is zeker in mijn tuin van toepassing. Maar niet elke plant mag van mij groeien op de door de natuur geselecteerde plek. En dat brengt veel werk met zich mee. Ik heb er veel plezier aan, maar ben nu toch het oppervlak met wilde planten wat aan het terug brengen. Vooral lastig zijn de ondergronds woekerende planten, het kost veel moeite die uit de bolgewassen te houden. Een zomers plaatje van een stukje tuin is bijgevoegd  8)

Een wilde tuin of een stuk van de tuin laten verwilderen kan uiteraard heel mooi zijn Stef , zeker als het een grote tuin is . Hier is de tuin te klein , maar ik laat graag moeder natuur haar werk doen met zelf uitgekozen kleine planten en vooral bollen wat te laten verwilderen .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #193 Gepost op: 13 februari 2021, 15:52:34 »
G. 'Godfrey Owen' is bij mij een goede groeier Stef , succes
Ook even melden dat er in de krant De Tijd vandaag een artikel staat over :Na  de tulpengekte,  de galantofilie de jacht op sneeuwklokjes.
Verwonderd we wel dat een financiêle krant hier aandacht aan besteed !

Niet alleen het Corona virus verspreidt zich Marc !  --3 --3

Hier steekt Galanthus plicatus 'Wendy's gold' de kop in 't zand.... euh... in de sneeuw.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #194 Gepost op: 13 februari 2021, 16:32:24 »
G. 'Godfrey Owen' is bij mij een goede groeier Stef , succes
Ook even melden dat er in de krant De Tijd vandaag een artikel staat over :Na  de tulpengekte,  de galantofilie de jacht op sneeuwklokjes.
Verwonderd we wel dat een financiêle krant hier aandacht aan besteed !

Niet alleen het Corona virus verspreidt zich Marc !  --3 --3

Hier steekt Galanthus plicatus 'Wendy's gold' de kop in 't zand.... euh... in de sneeuw.
Luc, hier ligt Wendy nog onder de sneeuw.  --11
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be