Auteur Topic: Galanthus 2011/2012  (gelezen 108589 keer)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #225 Gepost op: 15 januari 2012, 20:22:24 »
Het valt me daarnaast ook op dat sommige bollen een koudeschokje nodig hebben om dan verder te groeien. Zo zitten een aantal sneeuwklokjes al weken net onder de grondoppervlakte. Hebben jullie dat ook al waargenomen?

Ja, dat viel mij ook al op. Maar de neuzen die net onder de grond bleven "hangen" zijn bij mij nu toch boven gekomen. Wel zie ik dat een aantal soortjes nog weinig aanstalte maakt om door te groeien. Zo steekt de neus van mijn "Cowhouse Green" al een paar weken ongeveer 1 cm uit de grond.       
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2012, 20:25:59 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #226 Gepost op: 15 januari 2012, 20:53:09 »
Bij mij staat, behalve 'Flore Pleno', alles wel boven de grond maar het staat inderdaad al enige tijd stil ))4, de gewone nivalisjes zijn sinds oud jaar hooguit enkele milimeters hoger geworden. Verder hebben geen van mijn reg.olg. bloem gedragen --13. Crocussen gaan momenteel beter dan de G.'sen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #227 Gepost op: 15 januari 2012, 21:00:26 »
Ook de flore-pleno moeten nog komen.

Grappig dat een afstand van 100 km tussen Hoeselt en Tilburg, maar ook zelfs een afstand van 15 km tussen Sprang-Capelle en Tilburg zoveel verschil kan maken. Sinds deze week heb ik al een nivalis "flore-pleno" in de schaduw in bloei staan.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2012, 21:02:56 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #228 Gepost op: 15 januari 2012, 21:19:30 »
Ik ben nieuwsgierig, hoe staat het momenteel met jullie sneeuwklokjes? Is alles al boven? Zijn er verliezen te betreuren?
Bij mij zijn de cijfers als volgt: ik verwachtte 58 verschillende sneeuwklokjes te kunnen aanschouwen dit voorjaar. 52 hiervan zijn inmiddels boven ((12, 1 nog niet (plathyphyllus, een soortje dat altijd laat is en ik verwacht haar dan ook nog wel). Van 5 sneeuwklokjes heb ik afscheid moeten nemen: 3 door toedoen van de Narcisvlieg en 2 nieuwe aanwinsten van afgelopen jaar, waarvan ik nu helaas de bol niet meer van terugvind. --13

Ik heb er een pak minder te verwachten Sven ,dus dat scheelt ....Maar de meeste zijn boven ,ook degene die ik het meest koester op uitzondering van : Galanthus elwesii 'Daphne's Scissors'. Deze laatste ben ik kwijt na hem  een 5 -tal jaren in de collectie te hebben gehad....De bol is spoorloos ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #229 Gepost op: 15 januari 2012, 21:25:44 »
Hier enkele gewone cultivars die in bloei komen.
G. 'Atkinsii'

Dit was voor mij de derde soort Galanthus die hier ooit in Rumst is komen wonen ....
De eerste was ikarae (?)uit zo'n zakje van het tuincentrum.Dat moet zeker 20 jaar geleden zijn ... De tweede 'S. Arnott' en de derde dus deze 'Atkinsii'.
Stond vandaag te bloeien in het zonnetje. Staat eigenlijk op een te droge en warme plek (grond is hier kurkdroog )en dat heeft als gevolg dat hij zich nauwelijks vermeerdert. Heeft alle moeite om zich hier in leven te houden ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #230 Gepost op: 15 januari 2012, 21:32:58 »
Vorig jaar op 13 februari schreef ik volgende tekst neer op dit forum : "Galanthus elwesii ' Kite ' ook nadat hij nu 3 jaar uitgeplant staat nog maar met 1 bloem per stengel ..."
Dit jaar zitten er dan stengels bij met meerdere bloemen per stengel ...Geduld is een schone deugd !

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #231 Gepost op: 15 januari 2012, 21:34:42 »
De korte overstroming van vorige zomer heeft hem deugd gedaan Kris !  :)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #232 Gepost op: 15 januari 2012, 21:57:55 »
De korte overstroming van vorige zomer heeft hem deugd gedaan Kris !  :)

Verdorie Luc , dat is het ! Ik was er niet meteen opgekomen maar het zal in dat water gezeten hebben ... ((12
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #233 Gepost op: 16 januari 2012, 21:55:27 »

 --5


Om te verhinderen dat de waardevolle info over allerhande Galanthus ziektes en cultuurproblemen die hier in de discussie was opgedoken, in de massa zou verdwijnen heb ik alle berichten over gebracht naar de eerdere thread : Ziektes bij Galanthus ... hier : http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=255.msg17440#msg17440

 ((4
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2012, 21:57:00 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #234 Gepost op: 17 januari 2012, 06:58:02 »
Da's inderdaad, anders raakt déze thread ondergesneeuwd...
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #235 Gepost op: 18 januari 2012, 20:04:29 »
Hoi Loes,
Vorig jaar liet je hier foto's zien van een heel bijzonder en mooi sneeuwklokje: elwesii "Joy Cozens". Hoe staat het dit jaar met dit sneeuwklokje? Kun je alweer wat laten zien?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #236 Gepost op: 18 januari 2012, 20:21:03 »
ik zat op deze vraag te wachten Sven

ik moet helaas meedelen dat de slakken om de korrels heen zijn geglibberd en de bloem grotendeels op hebben.
dit jaar is de kleur,oranjig,veel minder duidelijk dan vorig jaar maar dat schijnt zo te zijn vlak na aanplant.ik hoop dus volgend jaar weer 1(heel misschien 2,bladscheut)bloemen te kunnen tonen.gelukkig heeft de narcisvlieg haar niet gevonden.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #237 Gepost op: 18 januari 2012, 20:22:58 »
Ik heb hier sedert twee jaar ook Galanthus elwesii 'Joy Cozens' in de tuin. Deze is mooi oranjig in knop maar al na één of twee dagen is het oranje zo goed als weg en wordt hij vanaf dag 3-4 gewoon wit. Hier is de bloem al even uit knop en aan één kant aangevreten. Ik zal straks een foto posten van wat John Grimshaw (zie Galanthomania) 'the best orangy coloured snowdrop' noemt....lees maar na. Juist ja...!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #238 Gepost op: 18 januari 2012, 20:24:40 »
ja,die is van jou,dat weten we!

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #239 Gepost op: 18 januari 2012, 20:39:38 »
ik moet helaas meedelen dat de slakken om de korrels heen zijn geglibberd en de bloem grotendeels op hebben.

Dat is wel heel spijtig! Nog een nadeel van deze warme winter: de slakken blijven ook actief. Hopen dat je volgende jaar weer wat meer van je "Joy Cozens" kan genieten. En wij ook.

ja,die is van jou,dat weten we!

Maar het blijft een plaatje om naar te kijken! Posten maar die foto!   
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.