Auteur Topic: boeken  (gelezen 4003 keer)

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
boeken
« Gepost op: 27 oktober 2011, 10:55:34 »
Omdat ik nog in een begin fase ben met mijn twee rotstuinen voor en achter mijn huis.Zou ik graag meer willen weten over struikjes,boompjes,bloemen,knollen e.z.v ook over het zaaien  van rots en alpine planten en bloemen.Daarom zou ik graag wat titels van goede boeken willen weten en waar ik er kan aangeraken liefst in het nederlands omdat ik andere talen niet al te machtig ben.Als iemand me kan helpen.het is bijna kerst en kan ik ze nog op mijn verlanglijstje plaatsen. Dank U

Mvg Gyi

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:boeken
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2011, 11:51:11 »
In het Nederlands taalgebied is er over rotstuinen en -planten niet zo gek veel verschenen Gyi.

De beste boeken zijn naar mijn mening de 2 van Wiert Nieuman :
Rotstuinen - uitgave Groen Boekerij 1991 - ISBN 90 210 0084 9
en
Rotsplanten - uitgave Groen Boekerij 1994 - ISBN 90 215 2086 9
Die boeken zijn echter al een tijdje oud, ik weet niet of die nog makkelijk te vinden zijn - misschien eens op de tweedehands markt proberen.

Verder is er het uitstekende "Handboek voor de Rotstuin" uitgegeven vorig jaar door de NRV - als lid kreeg je dat boek daar vorig jaar gratis toegestuurd - nu is het er in elk geval ook nog te krijgen.  Ik meen zelfs dat Kris De  Raeymaeker, onze voorzitter, er een aantal in bezit heeft voor geĂ¯nteresseerden van de VRV.
(Mocht je op 5 november naar de VRV lezingdag komen in Gent dan kan hij misschien een exemplaar mee brengen voor u - ik meen mij te herinneren dat de prijs rond de 25 € is)

Nog meer lectuur vindt u natuurlijk ook op onze website, waar u als lid van de VRV toegang heeft tot de ingescande nummers van alle tijdschriften sinds het begin.
(opgelet : toegang met uw wachtwoord van de website !! - niet van het forum)
Ik meen te weten dat u ook lid bent van de NRV.  Daar kan u ook op hun website alle oude tijdschriften bekijken (ook na registratie daar)

Da's alles samen minstens 2 winters leeswerk Gyi  ;)  Ik zou zeggen : aan de slag !
In het Engels, Duits en Frans zijn er ook een aantal uitgaven (aanzienlijk meer dan in het Nederlands), maar die zal ik u momenteel dan besparen.
Aarzel niet ons te contacteren mocht je nog vragen hebben !
Succes
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2011, 11:53:52 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:boeken
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2011, 14:08:44 »
Dag Gui,

Een aanvulling ;D op wat Luc hiervoor al schreef;

Als je al langer lid bent van de NRV, dan heb je dit "Handboek voor de Rotstuin" afgelopen jaar verkregen. Ben je recent lid geworden, dan kun je het boek tegen gereduceerd tarief alsnog aanschaffen, zie http://www.rotsplantenvereniging.net/jubileumboek.html.
 
Mocht Kris "uitverkocht" zijn dan kunt het ook rechtstreeks bij de NRV-bestellen, zie daartoe bovenstaande link.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2011, 14:10:15 door Cor van Kapel »

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re:boeken
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2011, 20:01:02 »
Dank U  Cor

Ik heb het boek kunnen bestellen langs de NRV
GR Gyi

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:boeken
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2011, 21:41:00 »
beste Gyi
als u naar deze site http://www.rotstuinenenalpieneplanten.nl/
gaat en daar onder het kopje algemeen kijkt ziet u boekenlijst staan.
als u deze aanklikt verschijnt het boeknummer en andere info.
misschien zit er wat leerzaams bij enkele uit deze reeks heb ik ook en ik vind ze goed.
veel plezier in de tuin
ps op deze site vind u ook info over onze hobby en wat er bij komt kijken

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:boeken
« Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2011, 21:56:48 »
Beste Gyi
Onlangs heb ik op internet 2 dezelfde boeken gekocht over bloembollen.
Dit omdat de kaft van de 2 boeken heel anders is dacht ik 2 verschillende boeken te hebben gekocht. :'(
Bloembollen encyclopedie van hanneke van Dijk en mineke Kurpershoek.
Dit boek bevat veel nuttige info over bloembollen knollen, wortelstokgewassen.
Lijkt het je wat mail mij even hier over. 8)

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re:boeken
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2011, 13:45:25 »
Bete Berd
ik ben wel in dat boek geinteriseerd. ik wil  het wel afkopen van je graag even je gegevens zodat ik contakt met je kan opnemen
Gr Gyi

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:boeken
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2011, 19:29:04 »
Bete Berd
ik ben wel in dat boek geinteriseerd. ik wil  het wel afkopen van je graag even je gegevens zodat ik contakt met je kan opnemen
Gr Gyi
Gyi, als je op op popetje onder de foto van Bert klikt, kun je zijn e-mail adres lezen en er zelfs op doorklikken. Suc6 met de overname ;D.

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:boeken
« Reactie #8 Gepost op: 1 januari 2012, 19:13:04 »
Er is onlangs een nieuw boek verschenen, dat je het voorjaar wel heel dichtbij brengt.
"Verruckt nach Fruhling" van Carmen Szadzik en Melitta Kolberg.
Het is een fotoboek met korte beschrijvingen van 25 tuinen, de meeste in Duitsland en Nederland, maar ook 1 in Evergem, Belgie. Het laat een moderne toepassing zien van vooral tulpen, crocussen, narcissen, alliums , annemoontjes enz. Welliswaar geen rotstuinen, maar wel een boek dat je nog meer doet verlangen naar het voorjaar.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.