Auteur Topic: Crocus 2017  (gelezen 92173 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #150 Gepost op: 3 februari 2017, 17:15:14 »
De eerste bloem van Crocus nubigena duwde zich gisteren doorheen het gebladerte - de meeldraden waren bijna zo groot als de petalen  :o
(1 en 2)

Vandaag liet het zonnetje hem al zijn geheimen prijs geven.


Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2017
« Reactie #151 Gepost op: 3 februari 2017, 20:09:59 »
De eerste keer dat ik Crocus baytopiorum een beetje in vorm kan houden . Vroegere pogingen hadden altijd te lange en doorschietende planten tot gevolg . Dit is een nieuwe cloon die blijkbaar toch iets andere eigenschappen bezit ....

Paar opnamen van een standplaats in Turkije ...

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Mooie reeks en interessante natuurbeelden Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2017
« Reactie #152 Gepost op: 3 februari 2017, 20:14:34 »
De eerste bloem van Crocus nubigena duwde zich gisteren doorheen het gebladerte - de meeldraden waren bijna zo groot als de petalen  :o
(1 en 2)

Vandaag liet het zonnetje hem al zijn geheimen prijs geven.

Schitterend soortje is dat toch, hier is het nog even afwachten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2017
« Reactie #153 Gepost op: 3 februari 2017, 20:17:04 »
Een plant waar ik het altijd lastig mee had om hem meerdere jaren echt goed te houden . Nog is gestart met nieuw materiaal . Mijn inziens heeft hij het in onze zomers te warm ?
Al eerder getoond in al zijn pracht door oa Frankie , Crocus alatavicus ...


(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Het is bij mij de tweede poging, Kris, en ik zie nu  dat de bol zich al gedeeld heeft, t.o.v. vorig jaar. Hij 'jeunt' zich blijkbaar. Duimen maar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2017
« Reactie #154 Gepost op: 3 februari 2017, 20:19:05 »
Ook hier was het Crocus vrijdag vandaag !  -2(

Crocus alexandrii is bijna zwart als de nacht !  :o

En zo ziet Crocus gembosii (chrysanthus) 'Sunspot' er uit net nadat een borsteltje is voorbij gekomen...  ;)

Prachtige plaatjes, Luc!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2017
« Reactie #155 Gepost op: 3 februari 2017, 20:19:33 »
Prachtig Kris!! Zeker de foto's van de habitats. Ik had geen idee dat bayopiorum zo dicht bij de 'kust'? groeide.

Hier nog wat bloeiers van vandaag.

Crocus alatavicus- gaat er bij mij elke voorzomer(eind mei) uit en blijft in tot medio oktober in een enveloppe. Daarna nog droog (maar wel capillair vocht) en nu bakken water tot net na de bloei.
Crocus crewei
Crocus hartmannianus
Crocus biflorus ssp. pseudonubigena

Ziet er allemaal heel goed uit Ruben . ((14
Ik geef de bloeiende crocussen nu ook meer water ( met ook soms vloeibare mest ) dan vroeger , blijkbaar is dat wel belangrijk ......
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2017
« Reactie #156 Gepost op: 3 februari 2017, 20:20:50 »
De eerste keer dat ik Crocus baytopiorum een beetje in vorm kan houden . Vroegere pogingen hadden altijd te lange en doorschietende planten tot gevolg . Dit is een nieuwe cloon die blijkbaar toch iets andere eigenschappen bezit ....

Paar opnamen van een standplaats in Turkije ...

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

De eerste foto ziet er uit als een soort tot rust gekomen scree? Een zeer steenrijke omgeving lijkt het me daar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2017
« Reactie #157 Gepost op: 3 februari 2017, 20:22:55 »


Mooie dingen allemaal !  :o .... maar moet die C. crewei geen zwarte meeldraden hebben ??  ))4

Niet altijd Luc , mijn crewei heeft ook geen zwarte meeldraden .... --13
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2017
« Reactie #158 Gepost op: 3 februari 2017, 20:23:00 »
Meerdere Crocussen lieten zich vandaag voor het eerst zien, deze was echter het eerst om zijn volle pracht te laten zien.
Heel blij met deze aanwinst.

Crocus taseliensis

Ook weer prachtig materiaal, Luc. Het eerste seizoen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2017
« Reactie #159 Gepost op: 3 februari 2017, 20:27:50 »
Ook hier was het Crocus vrijdag vandaag !  -2(

Crocus alexandrii is bijna zwart als de nacht !  :o

En zo ziet Crocus gembosii (chrysanthus) 'Sunspot' er uit net nadat een borsteltje is voorbij gekomen...  ;)

Prachtig op de lens gezet deze super mooie crocussen , Luc . De nubigena vind ik één van de allermooisten .....
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2017
« Reactie #160 Gepost op: 3 februari 2017, 20:30:01 »


Mooie dingen allemaal !  :o .... maar moet die C. crewei geen zwarte meeldraden hebben ??  ))4

Niet altijd Luc , mijn crewei heeft ook geen zwarte meeldraden .... --13

Dat vind ik enigszins een beetje misleidend van sommige van die bollenmannen. Je ziet een foto van een crocus met zwarte meeldraden of een mooi lijnentekening op de bloemblaadjes....dan blijkt jou exemplaar dat allemaal niet te hebben, terwijl je dan 20,25,30 euro betaalde, of misschien nog meer. Als uitleg krijg je dan: "ja maar, die soort is erg variabel, vandaar... ".

Jaja, als ik een blauwe auto bestel, krijg ik toch ook geen groene, omdat ze die in meerdere kleuren kunnen spuiten.  ))4
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2017
« Reactie #161 Gepost op: 3 februari 2017, 20:38:49 »


Mooie dingen allemaal !  :o .... maar moet die C. crewei geen zwarte meeldraden hebben ??  ))4

Niet altijd Luc , mijn crewei heeft ook geen zwarte meeldraden .... --13

Dat vind ik enigszins een beetje misleidend van sommige van die bollenmannen. Je ziet een foto van een crocus met zwarte meeldraden of een mooi lijnentekening op de bloemblaadjes....dan blijkt jou exemplaar dat allemaal niet te hebben, terwijl je dan 20,25,30 euro betaalde, of misschien nog meer. Als uitleg krijg je dan: "ja maar, die soort is erg variabel, vandaar... ".

Jaja, als ik een blauwe auto bestel, krijg ik toch ook geen groene, omdat ze die in meerdere kleuren kunnen spuiten.  ))4

Bij wildvormen heb je altijd variatie hé , Frankie . Je moet een beetje geluk hebben met wat je krijgt voor je geld  ..... ;)
   tja , de commerce moet ook draaien hé ...... )--1 gelukkig kunnen we nog ruilen onder de liefhebbers ......
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #162 Gepost op: 3 februari 2017, 23:04:12 »
Meerdere Crocussen lieten zich vandaag voor het eerst zien, deze was echter het eerst om zijn volle pracht te laten zien.
Heel blij met deze aanwinst.

Crocus taseliensis

Ook weer prachtig materiaal, Luc. Het eerste seizoen?

Hij debuteert hier inderdaad, Frankie - meteen twee bollen, hopelijk is dat een gunstig voorteken voor verder vervolg.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #163 Gepost op: 3 februari 2017, 23:08:58 »


Mooie dingen allemaal !  :o .... maar moet die C. crewei geen zwarte meeldraden hebben ??  ))4

Niet altijd Luc , mijn crewei heeft ook geen zwarte meeldraden .... --13

Dat vind ik enigszins een beetje misleidend van sommige van die bollenmannen. Je ziet een foto van een crocus met zwarte meeldraden of een mooi lijnentekening op de bloemblaadjes....dan blijkt jou exemplaar dat allemaal niet te hebben, terwijl je dan 20,25,30 euro betaalde, of misschien nog meer. Als uitleg krijg je dan: "ja maar, die soort is erg variabel, vandaar... ".

Jaja, als ik een blauwe auto bestel, krijg ik toch ook geen groene, omdat ze die in meerdere kleuren kunnen spuiten.  ))4

De beschrijving in het Ruksans crocus boek zegt nochtans dat Crewei bijna altijd zwarte meeldraden heeft...  ((14

Dank voor de lof overigens, Danny en Frankie !  ((13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2017
« Reactie #164 Gepost op: 4 februari 2017, 08:38:28 »
Prachtig die nubigena Luc! zoooo mooi die zwarte meeldraden.

Luc, je hebt volkomen gelijk ivm de crewei, ziehier het antwoord van Janis via FB,
"Correct name - Crocus stevensii. I grew it as crewei (got from Archibald under this name) for many years, The name was changed only in 2016, when I found serious features separating it from typical C. crewei and named it after Norman Stevens, who collected this crocus together with Jim. C. stevensii has dark connectives, occasionally they are light but anthers are yellow. C. crewei has black anthers (pollen sacks) before dehiscing.