Auteur Topic: Goede raad voor de Kruidtuin in Leuven  (gelezen 2320 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Goede raad voor de Kruidtuin in Leuven
« Gepost op: 21 maart 2012, 14:44:24 »
De mensen van de kruidtuin in Leuven zijn op zoek naar goede raad voor de herbeplanting van hun alpiene kas.
Ze hopen die te krijgen vanuit onze rotsplantenverenigingen.

Hieronder een oproep - uw reacties kunnen gerust hier gepost worden !


Ik heb een vraag over onze alpenkas in de kruidtuin van Leuven.

In de tuin staat er een alpenkas waarin langs beide kanten een verhoogde bak is gemetseld.
Die bakken zijn gevuld met japanse split.
In de split staan nu verschillende planten die er voor de helft slecht bij staan.
We zijn van opleiding tuiniers en weten heel weinig af van de verzorging van deze tere rotsplantjes.

Mijn vraag is nu ,
Ik zou deze serre terug in orde willen krijgen met gemakkelijke planten voor te beginnen,later als we meer ervaring hebben naar de moeilijkere gaan.
Kan u mij raad geven van wat te gebruiken als planten en waar we die eventueel kunnen kopen?
En hoe dat we alles goed moeten verzorgen?
Ik zou alles in stenen potten willen houden, en de bakken zijn ongeveer 7meter lang op 60cm breed.
Als u nog meer wil weten, vraag het gerust.
Ik vind, zoals het er nu bijstaat, dat het geen reclame is voor de tuin, maar we zijn leken op dit vlak.
Als je dan de alpenkas bekijkt van vorig jaar onze eendagreis naar Engeland, dat is dan wel iets heel anders. (nu dat moet ook niet).
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2633
  • Geslacht: Man
Re:Goede raad voor de Kruidtuin in Leuven
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2012, 19:55:21 »
Op de site v/d NRV staat onder de index het item rotsplanten,daar staan een aantal planten die uitermate geschikt zijn om mee te beginnen.
Daarnaast is er natuurlijk diverse literatuur waar het een en ander te vinden is.
De planten zijn zowel in Belgie en Nederland te koop.
Succes ermee.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Goede raad voor de Kruidtuin in Leuven
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2012, 20:55:33 »
Op de site v/d NRV staat onder de index het item rotsplanten,daar staan een aantal planten die uitermate geschikt zijn om mee te beginnen.
Daarnaast is er natuurlijk diverse literatuur waar het een en ander te vinden is.
De planten zijn zowel in Belgie en Nederland te koop.
Succes ermee.
Ze zouden ook een exemplaar van het NRV-jubileumboek kunnen kopen, daar staan enkele artikel over; Grondmengsel, bemesting en plantensoorten voor de alpine kas in ((12.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Goede raad voor de Kruidtuin in Leuven
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2012, 21:27:15 »
Wat men met die kas wil doen is ook afhankelijk van de situering van die kas, wie er zich mee gaat bezighouden en hoeveel tijd daar men wil insteken. Waarmee ik wil zeggen dat er minstens elke dag iemand zich eens in de kas zal moeten begeven om bij te sturen, waar nodig.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Goede raad voor de Kruidtuin in Leuven
« Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2012, 09:42:40 »
Ideetje?

In Nederland hebben wij allerlei instanties, welke bemiddelen tussen bedrijven/scholen/enz en vrijwilligers.
Vaak zijn dit oudere mensen, die niet meer hoeven te werken, maar bijvoorbeeld wel hun hobby (in dit geval zou dat tuinieren kunnen zijn)
in dienst stellen van bijv. de Kruidtuin in Leuven.
Zo weet ik, dat bijvoorbeeld de kas in de oude tuin van de Hortus in Utrecht door vrijwilligers in stand gehouden wordt.

Bestaat zoiets ook niet in Belgie?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Goede raad voor de Kruidtuin in Leuven
« Reactie #5 Gepost op: 3 mei 2012, 12:04:24 »
Ik heb geen weet van zo'n instantie hier in Belgiƫ Gerard.
Intussen zijn wij echter reeds met een aantal mensen van de VRV in de kruidtuin langs gegaan en hebben de mensen daar het nodige materiaal- en plantenadvies gegeven.  Inmiddels is men daar reeds mee aan de slag.  Hopelijk kunnen wij hier ooit enkele foto's van laten zien.  -7(
Harelbeke-West-Vlaanderen