Auteur Topic: Monte Moro Italië 🇮🇹  (gelezen 847 keer)

Jeroen van Berkom

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 112
  • Geslacht: Man
  • Dutch Mountains :-)
Monte Moro Italië 🇮🇹
« Gepost op: 12 augustus 2023, 14:00:41 »
Hallo allemaal, hier ook wat foto’s van de Monte Moro bij Macugnana. Een vanuit de Lago Maggiore zeer eenvoudig te bereiken bergpas die de grens met Zwitserland vormt en een kabelbaan biedt die tot ruim 2800 meter gaat. Met een indrukwekkend Madonnabeeld aan de top bovendien.

Jeroen van Berkom

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 112
  • Geslacht: Man
  • Dutch Mountains :-)
Re: Monte Moro Italië 🇮🇹
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2023, 14:04:51 »
En nog meer foto’s van deze prachtige plek. Op ca. 1600 meter vond ik deze plant die in rotsspleten groeide. Ik vermoed dat het een Androsace is maar dat lijkt onlogisch gezien de groeihoogte van deze plant. Iemand een tip? 😉

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Monte Moro Italië 🇮🇹
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2023, 23:18:12 »
Prachtig daar Jeroen en mooie foto’s! ((3
Met vriendelijke groet

Jeroen van Berkom

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 112
  • Geslacht: Man
  • Dutch Mountains :-)
Re: Monte Moro Italië 🇮🇹
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2023, 00:39:41 »
Hartelijk dank Mark!

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Monte Moro Italië 🇮🇹
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2023, 09:18:57 »
Hallo allemaal, hier ook wat foto’s van de Monte Moro bij Macugnana. Een vanuit de Lago Maggiore zeer eenvoudig te bereiken bergpas die de grens met Zwitserland vormt en een kabelbaan biedt die tot ruim 2800 meter gaat. Met een indrukwekkend Madonnabeeld aan de top bovendien.

Mooie beelden Mark !
Ik was vele jaren geleden boven op de Monte Moro pas, maar dan komend vanuit de Zwitserse kant.  Vanuit het Saastal (Saas Grund/Saas Almagell kom je ook bovenop de Monte Moro met schitterend zicht op het hele Monte Rosa massief !  Bedankt voor de herinnering !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jeroen van Berkom

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 112
  • Geslacht: Man
  • Dutch Mountains :-)
Re: Monte Moro Italië 🇮🇹
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2023, 14:29:15 »
Graag gedaan Luc! Inderdaad een schitterende omgeving.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Monte Moro Italië 🇮🇹
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2023, 21:30:08 »
En nog meer foto’s van deze prachtige plek. Op ca. 1600 meter vond ik deze plant die in rotsspleten groeide. Ik vermoed dat het een Androsace is maar dat lijkt onlogisch gezien de groeihoogte van deze plant. Iemand een tip? 😉

En of dit een Androsace is, Jeroen, en wat voor een. Het is Androsace vandellii.
Ik begrijp ergens uw verbazing wat betreft de groeihoogte. Deze kussenplant is een bewoner van het hoogalpiene bergland waarbij er zelfs waarnemingen genomen zijn tot op 3700 m hoogte op de Monte Rosa. Maar hij kan eveneens gevonden worden vanaf amper 1000 m hoogte, vooral in de regio Tessino. Je hebt dus een mooie vondst gedaan, Jeroen!  ((14
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jeroen van Berkom

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 112
  • Geslacht: Man
  • Dutch Mountains :-)
Re: Monte Moro Italië 🇮🇹
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2023, 18:33:24 »
Hartelijk dank Frankie! Dat is fijn om te horen. Het was zeker geen enkele plant die daar groeide, ik heb er minimaal 10 geteld op een klein oppervlak. En ongetwijfeld waren er nog veel te vinden want er liep een zeer hoge rotswand omhoog op die plek.

En nog meer foto’s van deze prachtige plek. Op ca. 1600 meter vond ik deze plant die in rotsspleten groeide. Ik vermoed dat het een Androsace is maar dat lijkt onlogisch gezien de groeihoogte van deze plant. Iemand een tip? 😉

En of dit een Androsace is, Jeroen, en wat voor een. Het is Androsace vandellii.
Ik begrijp ergens uw verbazing wat betreft de groeihoogte. Deze kussenplant is een bewoner van het hoogalpiene bergland waarbij er zelfs waarnemingen genomen zijn tot op 3700 m hoogte op de Monte Rosa. Maar hij kan eveneens gevonden worden vanaf amper 1000 m hoogte, vooral in de regio Tessino. Je hebt dus een mooie vondst gedaan, Jeroen!  ((14