Auteur Topic: Corydalis  (gelezen 58988 keer)

Eddy Tijtgat

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 100
Re: Corydalis
« Reactie #150 Gepost op: 11 april 2013, 21:26:37 »
En voor de enthousiaste Corydalisliefhebbers een klein kwisje? Hier een Corydalis opgekweekt vanuit zaad en zal na 5 jaar hopelijk bloeien. Wie waagt er zich aan een gokje?

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Corydalis
« Reactie #151 Gepost op: 11 april 2013, 21:28:47 »
En voor de enthousiaste Corydalisliefhebbers een klein kwisje? Hier een Corydalis opgekweekt vanuit zaad en zal na 5 jaar hopelijk bloeien. Wie waagt er zich aan een gokje?

Bah, en ik mag weer niet meedoen, want ik heb voorkennis...  ;) ;) ;D

Eddy Tijtgat

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 100
Re: Corydalis
« Reactie #152 Gepost op: 11 april 2013, 21:49:14 »
Zou je anders zonder voorkennis op de naam gekomen zijn?
« Laatst bewerkt op: 11 april 2013, 22:16:16 door Luc Gilgemyn »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Corydalis
« Reactie #153 Gepost op: 11 april 2013, 21:51:37 »
Zou je anders zonder voorkennis op de naam gekomen zijn?

Hmmm, ik betwijfel het...ik heb hem nog maar één keer in bloei gezien!...
« Laatst bewerkt op: 11 april 2013, 22:16:38 door Luc Gilgemyn »

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Corydalis
« Reactie #154 Gepost op: 14 april 2013, 08:50:40 »
Corydalis x allenii 'Enno' en corydalis angustifolius 'Talysh Dawn'
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Corydalis
« Reactie #155 Gepost op: 14 april 2013, 08:54:08 »
Corydalis decipiens en solida 'Evening Shade'
Torhout, West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2633
  • Geslacht: Man
Re: Corydalis
« Reactie #156 Gepost op: 14 april 2013, 14:14:48 »
Het blijven prachtige planten zoals ook deze Corydalis popovii.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Corydalis
« Reactie #157 Gepost op: 14 april 2013, 20:05:02 »
Nog wat plantjes in bloei,

Corydalis malkensis en 3 x Corydalis solida

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Corydalis
« Reactie #158 Gepost op: 17 april 2013, 16:17:07 »
De laatste tijd ben ik steeds meer geïnteresseerd in en gecharmeerd van Corydalis. Met name tussen de wat Janis Ruksans "the bulb-belt species" noemt, zitten prachtige soortjes. Vorig najaar heb ik Corydalis popovii en ruksansii aangeplant in de tuin en vooralsnog doen ze het erg goed. Ledebouriana heb ik echter vooralsnog in pot. Nu zal ik volgende zomer nog een aantal soortjes ontvangen en in dat kader vroeg ik me af of iemand van jullie ervaringen over de langere termijn heeft met het kweken van deze soorten in de buitenlucht. Gaat dit goed?   
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Corydalis
« Reactie #159 Gepost op: 17 april 2013, 19:48:12 »
De laatste tijd ben ik steeds meer geïnteresseerd in en gecharmeerd van Corydalis. Met name tussen de wat Janis Ruksans "the bulb-belt species" noemt, zitten prachtige soortjes. Vorig najaar heb ik Corydalis popovii en ruksansii aangeplant in de tuin en vooralsnog doen ze het erg goed. Ledebouriana heb ik echter vooralsnog in pot. Nu zal ik volgende zomer nog een aantal soortjes ontvangen en in dat kader vroeg ik me af of iemand van jullie ervaringen over de langere termijn heeft met het kweken van deze soorten in de buitenlucht. Gaat dit goed?    

Ik ben ongeveer in dezelfde fase als jij Sven ....noem het maar de ontdekkingsfase .Deze Corydalis 'Boyar' (C. kusnetzovii x C. decipiens) bevalt me vanwege zijn vroege bloei , heel erg apparte kleur (zelfs niet exact weer te geven , in werkelijkheid nog veel donkerder) en het feit dat hij zich niet uitzaait . Staat nu 3 jaar in het peatbed en doet het goed. (mag niet te droog komen vlgs Bondarenko )
 
« Laatst bewerkt op: 17 april 2013, 19:50:30 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Corydalis
« Reactie #160 Gepost op: 17 april 2013, 20:17:24 »
Inderdaad een bijzondere en aantrekkelijke soort, Kris !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Corydalis
« Reactie #161 Gepost op: 17 april 2013, 21:53:43 »
De laatste tijd ben ik steeds meer geïnteresseerd in en gecharmeerd van Corydalis. Met name tussen de wat Janis Ruksans "the bulb-belt species" noemt, zitten prachtige soortjes. Vorig najaar heb ik Corydalis popovii en ruksansii aangeplant in de tuin en vooralsnog doen ze het erg goed. Ledebouriana heb ik echter vooralsnog in pot. Nu zal ik volgende zomer nog een aantal soortjes ontvangen en in dat kader vroeg ik me af of iemand van jullie ervaringen over de langere termijn heeft met het kweken van deze soorten in de buitenlucht. Gaat dit goed?    

Ik ben ongeveer in dezelfde fase als jij Sven ....noem het maar de ontdekkingsfase .Deze Corydalis 'Boyar' (C. kusnetzovii x C. decipiens) bevalt me vanwege zijn vroege bloei , heel erg apparte kleur (zelfs niet exact weer te geven , in werkelijkheid nog veel donkerder) en het feit dat hij zich niet uitzaait . Staat nu 3 jaar in het peatbed en doet het goed. (mag niet te droog komen vlgs Bondarenko )
 

Mooi kleurtje, Kris, interessante plant.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Corydalis
« Reactie #162 Gepost op: 18 april 2013, 09:44:44 »
Ik ben ongeveer in dezelfde fase als jij Sven ....noem het maar de ontdekkingsfase .Deze Corydalis 'Boyar' (C. kusnetzovii x C. decipiens) bevalt me vanwege zijn vroege bloei , heel erg apparte kleur (zelfs niet exact weer te geven , in werkelijkheid nog veel donkerder) en het feit dat hij zich niet uitzaait . Staat nu 3 jaar in het peatbed en doet het goed. (mag niet te droog komen vlgs Bondarenko )

Heel fraai, Kris, al ben ik eerlijk gezegd meer een liefhebber van de botanische soorten. Van de "bulb-belt"-soorten begrijp ik juist dat ze in de zomermaanden dro(o)g(er) moeten staan. Vandaar mijn vraag naar de mogelijkheden om deze succesvol in ons klimaat te kweken. Iemand met ervaringen (die ze dan ook nog met me/ons wil delen... ::))?   
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Corydalis
« Reactie #163 Gepost op: 18 april 2013, 18:35:51 »
Een jong Corydalis solida plantje dat me gisteren in het oog sprong!

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Corydalis
« Reactie #164 Gepost op: 19 april 2013, 22:31:48 »
 
De laatste tijd ben ik steeds meer geïnteresseerd in en gecharmeerd van Corydalis. Met name tussen de wat Janis Ruksans "the bulb-belt species" noemt, zitten prachtige soortjes. Vorig najaar heb ik Corydalis popovii en ruksansii aangeplant in de tuin en vooralsnog doen ze het erg goed. Ledebouriana heb ik echter vooralsnog in pot. Nu zal ik volgende zomer nog een aantal soortjes ontvangen en in dat kader vroeg ik me af of iemand van jullie ervaringen over de langere termijn heeft met het kweken van deze soorten in de buitenlucht. Gaat dit goed?   

Oké Sven , tweede poging dan :   Corydals shanginii .....Deze heeft nu 1 keer "overwinterd "en "overzomerd " in de tuin. Ook weer in het peatbed maar wel de pot ingegraven . Het was namelijk de bedoeling om hem in de winter binnen te halen. Dat was ik vergeten en kijk ....zo staat hij nu te bloeien ....
.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "