Auteur Topic: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen  (gelezen 23619 keer)

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #45 Gepost op: 13 oktober 2014, 20:07:31 »
ben wel benieuwd naar het resultaat ((14
Maar als ik de rest van je tuin zie gaat dat goed komen.
volgens mij de moeite om eens live te aanschouwen ((14

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #46 Gepost op: 13 oktober 2014, 20:28:44 »
Ga een dezer dagen wat in de gaten planten.  Ik wilde in het plantgat een mengsel gebruiken van  0ngeveer 20% tuinaarde 40% brekerszand en 40% tufgruis. Of zou ik geen tuinaarde gebruiken?

Ervaringsdeskundigen gevraagd aub. --19 --((1 ((--11 -5( )--1

Tuinaarde...ik gebruik het zelf meer en meer als het om jonge plantjes in een tufgat gaat. Mijn tuingrond is zo'n goede zwarte -wat wij hier noemen, teelaarde. Deze aarde houdt vrij goed het vocht vast, wat wel belangrijk is voor die jonge kleine plantjes. Pas uitgeplant in een tufgat is het gevaar bij uitdroging het grootst. Een te doorlatend mengsel van enkel tufgruis en zand kan té drainerend werken, als je begrijpt wat ik bedoel. Wanneer de planten eenmaal ingegroeid zijn in de steen, is het gevaar voor uitdroging zo goed als verdwenen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #47 Gepost op: 13 oktober 2014, 20:33:48 »
Citaat
Schoon werk, Jan, wat je hebt gepleegd. Daar kan je al 't één en ander in planten. Is dat enkel voor saxifraga's bedoeld, of komt er ook nog wat anders  in?

Hoi Frankie,

Ik denk 80% saxen en de rest zie ik wel wat op mijn pad komt. Zeker een paar physoplexis comosa's. Sta open voor suggestie.  -8(

Het is een leuke en interessante bezigheid om planten van allerlei slag uit te testen op tufsteen. Vaak groeien bepaalde soorten er vrij gemakkelijk in, wat je op het eerste zicht niet zou verwachten. Zelf heb ik al van alles en nog wat geprobeerd, met vaak leuke resultaten zoals bijvoorbeeld Pulsatilla, Erodium, Erigeron, Globularia, noem maar op. Waarschijnlijk heb je het tufsteentopic al goed 'doorbladerd', daar staat het bol met dolle tufsteenavonturen van diverse leden. Ik zou zeggen, Jan, experimenteer er maar lustig op los.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #48 Gepost op: 14 oktober 2014, 17:01:59 »
Luc
Citaat
))4  Ik zou de tuinaarde weglaten Jan !  ))8

Gerrit
Citaat
Als het om Saxifraga gaat, zou ik slechts tufsteengruis gebruiken. En zoveel mogelijk compost van de plantjes verwijderen. Saxifraga's zijn echte 'stone-eaters'. Bedenk: Je zet de planten in tufsteen, daar moeten ze hun weg vinden, dus om welke reden geef je ze dan iets anders dan tufsteen. Het enige, dat je kunt doen, is er wat piepkleine brokjes bij doen. Tufsteenpoeder slaat namelijk bij het water geven snel dicht en wordt dan steenhard.
Brekerzand is verdacht spul. Het is gerecycled materiaal. Je weet nooit wat het bevat. Als ik zand gebruik, neem ik het altijd schone metselzand. In de bouw kunnen ze nl geen rotzooi gebruiken.

Frankie
Citaat
Tuinaarde...ik gebruik het zelf meer en meer als het om jonge plantjes in een tufgat gaat. Mijn tuingrond is zo'n goede zwarte -wat wij hier noemen, teelaarde. Deze aarde houdt vrij goed het vocht vast, wat wel belangrijk is voor die jonge kleine plantjes. Pas uitgeplant in een tufgat is het gevaar bij uitdroging het grootst. Een te doorlatend mengsel van enkel tufgruis en zand kan té drainerend werken, als je begrijpt wat ik bedoel. Wanneer de planten eenmaal ingegroeid zijn in de steen, is het gevaar voor uitdroging zo goed als verdwenen.

Ik
Citaat
Ga een dezer dagen wat in de gaten planten.  Ik wilde in het plantgat een mengsel gebruiken van  0ngeveer 20% tuinaarde 40% brekerszand en 40% tufgruis. Of zou ik geen tuinaarde gebruiken?

Ervaringsdeskundigen gevraagd aub. --19 --((1 ((--11 -5( )--1


Ik denk dat ik maar doe wat ik in gedachten heb, er is geen eenduidend antwoord. Dat geeft ook niet, ieder heeft zo zijn eigen ervaringen. Mijn mengsel voor de tufrand  vorig jaar, was scherp zand- tuinaarde- fijne split (2-4 mm) (ik had toen geen tufgruis) en alles doet het goed tot nog toe.

Heb ook nog even aan de rand van de tufrots het 'tufspoelsel' weggehaald. Ja Gerrit je hebt gelijk hoor, tufboorsel/water wordt een dichtgeslagen koek.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2014, 17:05:05 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #49 Gepost op: 14 oktober 2014, 22:10:34 »
100 tuiniers = 100 recepten, Jan !  Geen zwaar hoofd in maken en zoals je schrijft zelf je ervaringen in de praktijk omzetten !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #50 Gepost op: 14 oktober 2014, 22:54:00 »
Jan,

Ik ga niet het verlossende antwoord geven maar opteer wel voor wat Frankie aangeeft.
Als je namelijk te veel Tufboorsel om de worteltjes doet kan het in het relatief kleine tufgangetje een kei en keiharde
massa worden waardoor met name de haarworteltjes wel groeien maar erg langzaam.  De hechting duurt dan veel langer en kans
op uitdroging is groter.  Het best is iets van de grond te gebruiken waarin het plantje gegroeid is en verder niets toe te voegen.

Misshien een tip in Folium Alpinum Nummer 111 bladzijde 40 staat een mooi artikel hierover.......... -1(
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #51 Gepost op: 14 oktober 2014, 23:00:52 »
Ik heb altijd geopteerd voor een mengsel van 60/70 procent tufsteengruis aangevuld met wat kleiaarde, humus, sphagnum.
Meestal met goede resultaten. Sowieso zal je ze de eerste tijd toch in de gaten moeten houden bij droge periodes.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #52 Gepost op: 14 oktober 2014, 23:09:52 »
Jan,

Ik ga niet het verlossende antwoord geven maar opteer wel voor wat Frankie aangeeft.
Als je namelijk te veel Tufboorsel om de worteltjes doet kan het in het relatief kleine tufgangetje een kei en keiharde
massa worden waardoor met name de haarworteltjes wel groeien maar erg langzaam.  De hechting duurt dan veel langer en kans
op uitdroging is groter.  Het best is iets van de grond te gebruiken waarin het plantje gegroeid is en verder niets toe te voegen.

Misshien een tip in Folium Alpinum Nummer 111 bladzijde 40 staat een mooi artikel hierover.......... -1(

Tufboorsel heb ik nooit gebruikt, ik doe de worteltjes wel even in het water uitschudden zodat het te hanteren is om in het plantgat te leggen/zetten. er blijft altijd wel oorspronkelijk mengsel aanzitten. Nu ik tufgruis heb wil dat wat toevoegen. Dus tufgruis,brekerszand (schoon) tuinaarde.
Omgeving Roosendaal

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #53 Gepost op: 14 oktober 2014, 23:11:47 »
Ik haal er altijd alle oorspronkelijke aarde af .........
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #54 Gepost op: 14 oktober 2014, 23:16:42 »
Ja Kris.....heel verstandig.......ligt er alleen wel aan waar je ze gehaald hebt.................. -1(


oh,ja......brekerzand zit bij ons al jaren absoluut in de ban.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2014, 23:18:19 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #55 Gepost op: 14 oktober 2014, 23:21:32 »
Sowieso zal je ze de eerste tijd toch in de gaten moeten houden bij droge periodes.

He Kris, ik ben gepensioneerd, de plantjes hoor ik zeggen 'daar komt hij weer'   --14. Over in de gaten houden gesproken. )))1 )))6
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #56 Gepost op: 14 oktober 2014, 23:40:25 »


oh,ja......brekerzand zit bij ons al jaren absoluut in de ban.

Waarom Bart? ((8
Omgeving Roosendaal

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #57 Gepost op: 15 oktober 2014, 12:52:30 »
Jan,

In de loop der jaren heb ik een aantal grote nadelen ontdekt bij het gebruik van brekerzand.
Het is soms wat moeilijk uit te leggen want het valt en staat met HOE je het toepast,
namelijk in grote hoeveelheden toegepast op een heel heet stuk met veel grit/split/grind.zand e.d kan
het een goeie bijdrage leveren aan het milieu op zo'n stuk.

Maar gebruik je het in een mengsel waar rijkere grond/potgrond/turf etc word gebruikt dan zorgt met name de
brekerzand ervoor dat het een te natte brei word. Brekerzand is wel scherp maar ook plat en de gradaties is zo klein dat
de potgrond e.d het brekerzand als het ware 'omvat'.  Bij watergeven in potten e.d blijft de grond dan vrij lang,te nat en te plakkerig.
De grond slaat daardoor dicht en we willen juist lucht en water 'flow' hebben rond de wortels.  Ook gaat het wortelen van de haarworteltjes veel langzamer in brekerzand.

Als stekmedium kun je het best toepassen maar je zult merken dat het veel te nat blijft
waardoor (foute) schimmels en bacteriën zich sneller kunnen ontwikkelen en ook hier
word de beworteling wat geremd. 

Als je potgrond mengt met brekerzand zou je wel een leuke zaaigrond kunnen maken zoals veel word gedaan,
maar ook hier bemerk je een erg nat medium.

Een ander verhaal is dat ik denk dat het eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft,op de grondsoort waarop ik zit.
Dus eigenlijk gebruik(te) ik het alleen voor ons zeer hete stuk met amerikaantjes,sempjes,e.d op het zuiden.

Ben een voorstander van de 'back to basic' theorie....uitgaande van de water/lucht flow.
Gebruik al jaren niets anders dan een arme potgrond met heel veel split 2-6 mm en wat dolomit klei voor in potten.
Buiten in de tuin alleen maar de bestaande zandgrond met een hele vracht split in verschillende gradatie 2-10mm.
Zou het zeer zeker niet gebruiken bij het inplanten van de Tufgaatjes,ook al heb jij aardig grote gaten geboord.

         Hopende u goed geinformeerd te hebben verblijf ik nederig,

                                                                                                            :D

ps.  Niet in het volgend nummer van Folium Alpinum,maar in het nummer erna komt over
      deze materie een heel artikel!  Boeiend en interessant discussie voer --2 2-)( )-12
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2014, 12:54:16 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #58 Gepost op: 15 oktober 2014, 21:53:48 »
We gaan weer verder.
Vandaag, mooi weer dus maar begonnen met de gaten wat te vullen.  Heb 70 planten gezet waarvan 60 saxen in de tufgaten. 
Toch een vermoeiend karweitje voor een bejaarde man.  --13
 
Op je knieen, met lepel half afvullen met mengsel, beetje aanstampen, plantje uit potje in water wat afspoelen zodat het gemakkelijke in het gat gaat. Erin leiden met keukemes, met een lepel het kruintje afgedekt houden en met theelepeltje afvullen, beet aanstampen water broesen, kaartje erbij, steentjes onder wortelhals en gat afvullen met tufgrit. Toch een minuut of 5-10 per plantje.  _010

Maar toch leuk werk   ;D
Omgeving Roosendaal

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #59 Gepost op: 15 oktober 2014, 22:12:20 »
Dat gaat dik in orde komen Jan ! Nu idd een minutieus en tijdrovend karwei wat onze knietjes ook nog eens erg belast....Maar straks komt allicht de grote beloning .
Ik heb er altijd gewoonte van gemaakt om de nieuwe plantjes ' vast te zetten /verankeren' met enkele stukjes tufsteen. Dit om ze een goede start te geven maar zeker ook omdat de vogels ze er anders iets te gemakkelijk weer uithalen.
Wees er je van bewust dat je die labeltjes straks niet meer kunt bereiken eens de Saxi's wat gaan uitdeinen en echte kussens gaan vormen. Maar labels ........ik worstel er ook nog altijd mee .
Dit gezegd zijnde , mooi bergje is dat nu al en straks helemaal .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "