Auteur Topic: Nationale Rotsplantendag 2014  (gelezen 6568 keer)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Nationale Rotsplantendag 2014
« Gepost op: 11 december 2013, 09:34:40 »

50 Jaar Rotstuin Fort Hoofddijk

In 2014 bestaan de Utrechtse Botanische Tuinen 375 jaar. Op zoek naar meer ruimte werd in de jaren zestig op en rond Fort Hoofddijk een hele nieuwe tuin aangelegd. Gestart werd met de inmiddels legendarische rotstuin die dit jaar haar 50ste verjaardag viert en inmiddels is uitgegroeid tot één van de grootste rotstuinen van Europa. De Nationale Rotsplantendag (zaterdag 12 april) die de Tuinen samen met de Nederlandse Rotsplanten Vereniging (NRV) organiseren, staat dan ook in het teken van geschiedenis.

De markt op

De rotsplantenmarkt met meer dan 30 verkopers is tot over de landsgrenzen bekend vanwege het uitgebreide aanbod van bijzondere rotsplanten. Voor zowel beginnende als gevorderde rotstuiniers is hier een geweldig assortiment planten te vinden.

De nieuwste kweekproducten, maar ook de oude, beproefde soorten die zich al vijftig jaar in de rotstuin hebben bewezen. Laat u inspireren door de oude rotten in het vak, of de innoverende ideeën en concepten van de nieuwkomers op deze markt. De rotsplantenmarkt duurt tot 15.00 uur.

Naast de plantenmarkt is er in de tent van de Rotsplantenvereniging een show van rotsplanten en zijn de mooiste foto’s uit de jaarlijkse fotowedstrijd te bewonderen.

Rondleidingen

Om 12.00 uur en om 14.00 uur kunt u meelopen met een rondleiding door de Rotstuin. Tijdens deze rondleidingen hoort en ziet u, onder meer aan de hand van oude foto’s, hoe de Rotstuin in 1963/64 is opgebouwd. Ruim 2.500 ton natuursteen uit België werd met tamelijk primitieve middelen verwerkt door een maar een handjevol mensen en een simpele kraan. Het fraaie mini- berglandschap waar u vandaag de dag door wandelt, blijkt een huzarenstukje van tuinmanskunst!

Natuurlijk is er tijdens de rondleidingen ook volop uitleg over de grote collectie van meer dan 3000 soorten rotsplanten en krijgt u een kijkje op de kwekerij, normaliter verboden terrein voor bezoekers.
Let op: In tegenstelling tot voorgaande jaren zijn de activiteiten niet op zondag!

Meer informatie
De Botanische Tuinen op Fort Hoofddijk (Budapestlaan 17, Utrecht) zijn dagelijks geopend van 10.00 uur tot 16.30 uur. De toegangsprijzen bedragen € 7,50 voor volwassenen, € 6,- voor 65+ en € 2,50 voor houders van een U-pas. Voor kinderen t/m 12 jaar en houders van een Museumkaart is entree gratis. De Tuinen zijn bereikbaar met stadsvervoer lijn 11 en 28 vanaf Utrecht CS. Ook via twitter (@UUBotu) en facebook (facebook.com/botanischetuinenuu) kunt u op de hoogte blijven. Kijk voor meer informatie over de NRV op http://www.rotsplantenvereniging.net/[/size]

mw.drs. Akkie J. Joosse MSc.BA | stafmedewerker communicatie Botanische Tuinen Universiteit Utrecht | postbus 18.162, 3508 TD, Utrecht | tel. 030-2537787 | a.j.joosse@uu.nl | www.uu.nl/botanischetuinen | facebook.com/botanischetuinenuu | twitter:@UUBotu
« Laatst bewerkt op: 11 december 2013, 10:14:19 door Cor van Kapel »

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Nationale Rotsplantendag 2014
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2013, 19:14:05 »
Zoals u in bovenstaand 'persbericht' van de Botanische Tuinen Utrecht al hebt kunnen lezen willen we op deze dag in de tent weer de winnende foto's van de NRV-fotowedstrijd ten toon stellen. Mááááár we willen meer, we willen die dag ook graag weer een planten show houden. Dat vergt voor de deelnemers natuurlijk enige voorbereiding, vandaar dat ik hier deze oproep nog maar even apart benoem. Denk eens terug aan de schitterende foto's die door diverse forumleden hier zijn gepubliceerd van showplanten aan de andere zijde van het Kanaal en probeer ook eens één of meerdere planten op de top van hun bloei in onze tent ten toon te stellen. U wilt vast ook wel een keer met uw mooiste planten schitteren op een show, aan publiek geen gebrek. We zullen het zéér op prijs stellen ((14 ((14.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2013, 12:50:22 door Cor van Kapel »

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Nationale Rotsplantendag 2014
« Reactie #2 Gepost op: 2 april 2014, 20:39:00 »
Heel graag zou ik dit jaar( voor de eerste maal) eens de nationale rotsplantendag te utrecht bezoeken op 12/04/2014!
Ik denk dat dit meer of de moeite waard is.
Mijn vriendin is echter ver gevorderd in haar zwangerschap en heeft de auto nodig voor mocht deze nodig zijn.
Mijn vraag is: is er iemand die van plan is te gaan en nog een plaats vrij heeft voor mij (75 kg en niet te breed  ;D ;D).
Uiteraard betaal ik mijn deel van de benzine en onkosten.

Graag hoor ik iets van iemand.

Gr ruben

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Nationale Rotsplantendag 2014
« Reactie #3 Gepost op: 9 april 2014, 09:43:17 »
We tellen af !  Nog 3 keer slapen en dan allen daarheen !!  -6( -6(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Nationale Rotsplantendag 2014
« Reactie #4 Gepost op: 9 april 2014, 13:29:54 »
We tellen af !  Nog 3 keer slapen en dan allen daarheen !!  -6( -6(
Ik dacht al dat je na de drie dagen ging wakker blijven...
Torhout, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Nationale Rotsplantendag 2014
« Reactie #5 Gepost op: 9 april 2014, 21:11:54 »
vind het leuk om iedereen weer te zien tot dan

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Nationale Rotsplantendag 2014
« Reactie #6 Gepost op: 9 april 2014, 22:21:08 »
Zal er ook bij zijn volgende zaterdag - tot dan !

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Nationale Rotsplantendag 2014
« Reactie #7 Gepost op: 9 april 2014, 23:11:13 »
Zal er ook bij zijn volgende zaterdag - tot dan !
Niet 'volgende' zaterdag maar a.s. zaterdag Lily-Anne, anders kom je voor een leeg veld.
Zal morgen een tent(je) voor jullie gaan bouwen, zodat jullie eventueel 'droog' kunnen zitten mocht het onverhoopt mis gaan met de zonneschijn. Jullie komen per slot van de 'Riviëra' ::) ::). En voor al die schitterende foto's natuurlijk die voor het eerst ten toon gesteld zullen worden en de bekendmaking van de winnaars en ...... ))4

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Nationale Rotsplantendag 2014
« Reactie #8 Gepost op: 10 april 2014, 16:53:07 »
Zal er ook bij zijn volgende zaterdag - tot dan !
Niet 'volgende' zaterdag maar a.s. zaterdag Lily-Anne, anders kom je voor een leeg veld.
Zal morgen een tent(je) voor jullie gaan bouwen, zodat jullie eventueel 'droog' kunnen zitten mocht het onverhoopt mis gaan met de zonneschijn. Jullie komen per slot van de 'Riviëra' ::) ::). En voor al die schitterende foto's natuurlijk die voor het eerst ten toon gesteld zullen worden en de bekendmaking van de winnaars en ...... ))4.
en de plantjes van Gerardje.........oeps........Commerce........ ))2

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Nationale Rotsplantendag 2014
« Reactie #9 Gepost op: 10 april 2014, 16:54:02 »
Nou vooruit, voor 1 keer dan..... -1(

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Nationale Rotsplantendag 2014
« Reactie #10 Gepost op: 10 april 2014, 17:20:25 »
en de plantjes van Gerardje.........oeps........Commerce........ ))2
Gelukkig komen er meer "Gerardje's met plantjes, anders was het inderdaad oeps........... ))8.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Nationale Rotsplantendag 2014
« Reactie #11 Gepost op: 10 april 2014, 20:30:40 »
en de plantjes van Gerardje.........oeps........Commerce........ ))2
Gelukkig komen er meer "Gerardje's met plantjes, anders was het inderdaad oeps........... ))8.
Ik probeer alleen maar enthousiast te zijn,
Cor.
Had wat leuks voor je, maar dat blijft nu thuis.......

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Nationale Rotsplantendag 2014
« Reactie #12 Gepost op: 10 april 2014, 22:25:49 »
 ))4
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Nationale Rotsplantendag 2014
« Reactie #13 Gepost op: 12 april 2014, 19:30:07 »
Vandaag was weer een hoogdag. Duizenden plantjes, prachtig weer, een mooie tuin waar dit jaar tenminste wat meer te zien was dan vorig jaar. We hebben ons ook weeral eens goed laten gaan bij de aankopen. 27 planten. Het virus flakkert serieus op. Ik kan ze zo snel niet eens planten, laat staan plaats vinden. Ik heb nu momenteel nog een 40 tal rotsplanten staan om in de rotstuin te zetten. Al je weet dat ik ongeveer een 10tal plantjes per namiddag in de grond krijg ben ik wel weer even bezig. Maar ja , het is wel genieten .
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Nationale Rotsplantendag 2014
« Reactie #14 Gepost op: 12 april 2014, 20:29:33 »
Ik ben benieuwd Filip.
Ja het was een top dag.
veel verkocht en gekocht.
Als ik de foto op mijn pc heb gezet zal ik wat posten van deze dag ((12