Auteur Topic: bloei Mei Juni 2017  (gelezen 30971 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #135 Gepost op: 5 juni 2017, 16:51:00 »
Silene elisabethae met Moltkia x intermedia.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #136 Gepost op: 5 juni 2017, 22:33:14 »
Silene elisabethae met Moltkia x intermedia.

Schitterend die Silene, Gerrit, een favoriet van mij.
Ik heb die denk ik tenminste ook in bloei. De bloem is dezelfde als die van u. Maar wat met het loof??? Mijn plant heeft van die kleverige vettige bladeren. (zie foto)
Ik zeg dit nu, omdat ik vorig jaar de plant zag op zijn natuurlijke standplaats in de Bergamaskeralpen. En dat blad was heel anders! Kan je eens een foto nemen van de bladeren van uw plant, Gerrit?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #137 Gepost op: 5 juni 2017, 22:39:37 »
Dit is de plant die ik vorig jaar zag. Dat loof ziet er toch heel wat anders uit dan van mijn plant thuis?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #138 Gepost op: 5 juni 2017, 23:23:28 »

Schitterend die Silene, Gerrit, een favoriet van mij.
Ik heb die denk ik tenminste ook in bloei. De bloem is dezelfde als die van u. Maar wat met het loof??? Mijn plant heeft van die kleverige vettige bladeren. (zie foto)
Ik zeg dit nu, omdat ik vorig jaar de plant zag op zijn natuurlijke standplaats in de Bergamaskeralpen. En dat blad was heel anders! Kan je eens een foto nemen van de bladeren van uw plant, Gerrit?

Dat hoef ik niet te doen Frankie, want ik kan je het zo wel vertellen. Het blad bij jou ziet er nog heilig uit vergeleken bij die van mijn plant. Ziekelijk geel-groen, slap, je denkt dat de plant op het punt staat te overlijden. Dat gaat hij dan na de bloei ook doen denk ik zo. Maar of het zo hoort? Misschien gebruik ik wel het verkeerde substraat. (beetje potgrond, veel split, wat zand) Misschien haat hij kalk, of kan hij die humus niet verdragen. Of is het gewoon een erg moeilijke plant, die je een keer kweekt en dat was het dan.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #139 Gepost op: 5 juni 2017, 23:27:18 »
Nou toevallig had ik er een foto van. Hier zie je een pot vol geel loof. Ook nog wat groens hoor.

Dit is de plant die ik vorig jaar zag. Dat loof ziet er toch heel wat anders uit dan van mijn plant thuis?

Als we al onze planten gaan vergelijken met die uit de natuur, kunnen we beter stoppen met de rotsplanten.  ((--11  ;D
« Laatst bewerkt op: 5 juni 2017, 23:29:26 door Gerrit Eijkelenboom »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #140 Gepost op: 5 juni 2017, 23:38:46 »
Tja, 't is zeker geen makkelijke plant, Gerrit. Ik heb hem nog in een tufsteen gehad, maar dat heeft ook niet lang geduurd. Nu staat hij in een smalle crevice met neutrale grond in de halfschaduw. Eens zien hoe lang hij het hier zal uitzingen? Hopelijk kan ik wat zaad winnen. Maar hij blijft natuurlijk het proberen waard!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #141 Gepost op: 6 juni 2017, 11:49:26 »
Campanula speciosa wordt tot ca. 30 cm hoog en komt o.a. uit de Pyreneeën. De bloemtros oogt min of meer pyramidaal en draagt grote bloemen. Ik vind dit wel een vrij spectaculaire plant in de rotstuin.

Heel mooi , Frankie , voor mij een onbekende soort

Sommigen omschrijven hem als  tweejarig, anderen spreken van kortlevend. Het is denk ik een typische monocarp zoals veel campanula's. Hopelijk kan ik zaad winnen van deze beauty, maar de ervaring leert dat veel monocarpische campanula's in cultuur geen zaad produceren. Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals C. incurva waar ik een hele wand mee vol heb.

Ik had hem ook een keer, een paar jaar geleden en na de bloei inderdaad afgelopen - geen zaailingen teruggekeerd...


Anthemis marshalliana brengt ook ieder jaar weer zijn bloei.
Het is bovendien een heel geschikte buur voor de forse Moltkia intermedia.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #142 Gepost op: 6 juni 2017, 11:57:23 »
Nou toevallig had ik er een foto van. Hier zie je een pot vol geel loof. Ook nog wat groens hoor.

Dit is de plant die ik vorig jaar zag. Dat loof ziet er toch heel wat anders uit dan van mijn plant thuis?

Als we al onze planten gaan vergelijken met die uit de natuur, kunnen we beter stoppen met de rotsplanten.  ((--11  ;D

Het feit dat Silene elisabethae met de regelmaat van een klok blijft opduiken op het forum is wel een duidelijk bewijs dat het een interessant ding is.  Ik ben hem ook nog eens aan het proberen en voorlopig ziet hij er goed uit - weliswaar nog geen bloem.
Hij staat op de Oostzijde van mijn tufheuveltje, niet IN een steen maar op een terrasje met heel veel zand, tufgruis, japanse split en wat tuingrond.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #143 Gepost op: 6 juni 2017, 12:02:04 »
Intussen heeft Verbascum x letitia zich nog maar eens met bloemen overladen.  Echt een topplant voor de rotstuin.

Nog zo een topper, zij het wat beperkter in omvang  -2( , is Aquilegia scopulorum.

Scutellaria indica japonica is laag, langbloeiend en zaait zich redelijk uit.

« Laatst bewerkt op: 6 juni 2017, 12:05:18 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #144 Gepost op: 6 juni 2017, 12:19:03 »
De Moltkia is werkelijk indrukwekkend

Het blad van de S. elisabethae ziet er gezond uit. Zo te horen is zijn medium zeer arm. De tuingrond is waarschijnlijk zanderig.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #145 Gepost op: 6 juni 2017, 12:41:49 »
De Moltkia is werkelijk indrukwekkend

Het blad van de S. elisabethae ziet er gezond uit. Zo te horen is zijn medium zeer arm. De tuingrond is waarschijnlijk zanderig.

De tuingrond is met veel goede wil zand/leemgrond te noemen Gerrit, maar zand voert zeker de boventoon.  ::)

Dianthus x 'Eileen Lever' is inmiddels al een veel voorkomende gast in onze rotstuinen, het blijft wel een topplant !  :o

Deze Dianthus sp., een collectie van John Watson, is minder bloeilustig maar vormt een aantrekkelijke pol.

Incarvillea zhongdianensis is al een tijdje uitgebloeid, maar jullie hadden de foto nog te goed.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #146 Gepost op: 6 juni 2017, 13:02:02 »
Edraianthus horvatii is er ook eentje die zich graag uitzaait.

Hetzelfde geldt voor Onosma nana
« Laatst bewerkt op: 6 juni 2017, 13:03:49 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #147 Gepost op: 6 juni 2017, 21:53:41 »
mooi die onosma  nana luc
Zaait hij zich bij u ook zo uit.
hier af en toe teveel of te grote plant verwijderen.

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #148 Gepost op: 6 juni 2017, 22:21:14 »
Deze ratelaar vorig jaar gezaaid, met dit resultaat.
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #149 Gepost op: 6 juni 2017, 22:27:40 »
Op een jaar tijd? Ik heb vorig jaar ook ratelaars gezaaid in mijn orchideeën biotoop, maar niks te zien. Mooi he. Het is de signaalplant voor onder meer rietorchissen.