Auteur Topic: bloei Mei Juni 2017  (gelezen 30960 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #225 Gepost op: 29 juni 2017, 11:41:37 »
Pelargonium endlicherianum met kleiner blad en compactere groeiwijze en donkere bloemen . De zogenaamde "Gothenburg vorm " (KKPS 9316 ?)


Heel mooi die donkere vorm Kris !  ((14 Hoogst "stekwaardig" !  -1(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #226 Gepost op: 29 juni 2017, 11:50:52 »
Een heel goede aanwinst voor elke rotstuin vind ik deze Micromeria croatica die met zijn late bloei erg opvalt.

En dan is er nog de Fuchsia magellanica pumila die zijn eerste bloempjes vertoont en die daarmee tot bij de eerste vorst zal doorgaan.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #227 Gepost op: 29 juni 2017, 23:18:16 »
Pelargonium endlicherianum met kleiner blad en compactere groeiwijze en donkere bloemen . De zogenaamde "Gothenburg vorm " (KKPS 9316 ?)


Hier staat de gewone Pelargonium endlicherianum in bloei inderdaad met groter blad.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #228 Gepost op: 29 juni 2017, 23:26:01 »
Hoeveel regen kan Campanula raineri Campanula morettiana X raineri ‘Joe Elliott’ hebben? Het valt hier de laatste dagen met bakken naar beneden.
« Laatst bewerkt op: 2 juli 2017, 12:42:46 door Gerrit Roest »
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #229 Gepost op: 29 juni 2017, 23:33:09 »
Als het jaar wat vordert en er minder bloemen zijn in de rotstuin, dan ga ik de planten die nog bloeien meer per bloem waarderen.
Dus voor de volgende heb ik veel waardering.
Trachelium asperuloides


Hier is mijn (reuzen -2() exemplaar Gerrit !  Indrukwekkend niet ? Hij is nog niet aan snoei toe.

Als jouw plant buiten staat Luc, dan neem ik daar mijn petje voor af. Deze soort komt van het zuiden van Griekenland!!!
Mijn plant is van 2012, Die van jou lijkt mij een stuk jonger.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #230 Gepost op: 29 juni 2017, 23:41:26 »
Probleem! Deze Dianthus erinaceus zal volgend jaar een andere plaats moeten krijgen omdat ik op die plaats de rotstuin wil veranderen.
Hij is bijna 60 cm in doorsnede dus verplanten zal bijna onmogelijk zijn en stekken wil ook nog steeds niet lukken.
Tips zijn welkom.

Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #231 Gepost op: 30 juni 2017, 21:56:05 »
Hoeveel regen kan Campanula raineri hebben? Het valt hier de laatste dagen met bakken naar beneden.

toch een mooie foto met die druppels erop ((12
schild ons weer watergeven --11

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #232 Gepost op: 1 juli 2017, 08:21:30 »
Probleem! Deze Dianthus erinaceus zal volgend jaar een andere plaats moeten krijgen omdat ik op die plaats de rotstuin wil veranderen.
Hij is bijna 60 cm in doorsnede dus verplanten zal bijna onmogelijk zijn en stekken wil ook nog steeds niet lukken.
Tips zijn welkom.

(Link naar bijlage)


Geen idee hoe je die veilig kan verplaatsen . Als het de mijne was, zou ik voorzichtig rondom en onder de de plant, de grond een 10 tal cm wat loswoelen met een vork of lepel en vervangen door een ideaal mengsel om te stekken , in de hoop dat hij daar extra worteltjes maakt tegen volgend jaar. Succes!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #233 Gepost op: 1 juli 2017, 13:54:18 »
Probleem! Deze Dianthus erinaceus zal volgend jaar een andere plaats moeten krijgen omdat ik op die plaats de rotstuin wil veranderen.
Hij is bijna 60 cm in doorsnede dus verplanten zal bijna onmogelijk zijn en stekken wil ook nog steeds niet lukken.
Tips zijn welkom.

(Link naar bijlage)

Dit soort planten zijn heel moeilijk of niet te verplanten, en zeker als ze al van die omvang zijn. Stekken vind ik ook heel moeilijk bij D. erinaceus. In al die jaren is het me slechts één keer gelukt. Ik probeer het nog elk jaar, maar het lukt nooit meer.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #234 Gepost op: 1 juli 2017, 13:54:52 »
Hoeveel regen kan Campanula raineri hebben? Het valt hier de laatste dagen met bakken naar beneden.

Ferm exemplaar, Gerrit, hoe lang staat die er al?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #235 Gepost op: 1 juli 2017, 21:57:14 »
Erodium absinthoides

Erodium guttatum

Erodium 'Frans Delight'

Erodium 'Katherine Joy'
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #236 Gepost op: 1 juli 2017, 21:59:02 »
Erodium petraeum

Erodium 'Pippa Mills'

Erodium 'William Bishop'
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #237 Gepost op: 1 juli 2017, 23:15:45 »
Nou Johan, er is dus meer Erodium dan gewoon Erodium ((14
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #238 Gepost op: 1 juli 2017, 23:23:58 »
Probleem! Deze Dianthus erinaceus zal volgend jaar een andere plaats moeten krijgen omdat ik op die plaats de rotstuin wil veranderen.
Hij is bijna 60 cm in doorsnede dus verplanten zal bijna onmogelijk zijn en stekken wil ook nog steeds niet lukken.
Tips zijn welkom.

(Link naar bijlage)


Geen idee hoe je die veilig kan verplaatsen . Als het de mijne was, zou ik voorzichtig rondom en onder de de plant, de grond een 10 tal cm wat loswoelen met een vork of lepel en vervangen door een ideaal mengsel om te stekken , in de hoop dat hij daar extra worteltjes maakt tegen volgend jaar. Succes!

Daar had ik nog niet aan gedacht Lily-Anne maar zoiets ga ik wel proberen, hij staat namelijk op een steile helling ±60º
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #239 Gepost op: 1 juli 2017, 23:28:52 »
Probleem! Deze Dianthus erinaceus zal volgend jaar een andere plaats moeten krijgen omdat ik op die plaats de rotstuin wil veranderen.
Hij is bijna 60 cm in doorsnede dus verplanten zal bijna onmogelijk zijn en stekken wil ook nog steeds niet lukken.
Tips zijn welkom.

(Link naar bijlage)

Dit soort planten zijn heel moeilijk of niet te verplanten, en zeker als ze al van die omvang zijn. Stekken vind ik ook heel moeilijk bij D. erinaceus. In al die jaren is het me slechts één keer gelukt. Ik probeer het nog elk jaar, maar het lukt nooit meer.

Mij is het nog nooit gelukt Frankie, dit jaar al 4 pogingen ondernomen, 2 keer niks en nog 2 keer onderweg. Weet jij nog in welke periode van het jaar het wel lukte bij jou?
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland