Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 674462 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #3045 Gepost op: 10 juni 2024, 22:07:40 »
Dianthus erinaceus is ook weer aan de bloei begonnen ...Deze is hier altijd één van de laatste bloeiers binnen het geslacht Dianthus. Er wordt altijd gezegd dat dit een slechte bloeier is maar dit exemplaar bloeit mijn inziens meer dan behoorlijk. Zoals altijd komen eerst de voorste (meest zuidelijk gesitueerde )bloemknoppen open. Wie goed kijkt zal merken dat er nog best wat knoppen gereed zitten .De hoofdbloei van deze soort is altijd pas in de tweede helft van juni ....

Ook hier is het een slechte wisselvallige bloeier. Soms is het wel wat, maar meestal niks.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

• Volwaardig poster
« Reactie #3046 Gepost op: 13 juni 2024, 11:49:06 »
Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een klein gebied van "historische" tufstenen. Gelukkig ligt een klein deel ervan het grootste deel van de tijd in de schaduw. Ideaal voor deze Ramonda myconi, die al op deze steen stond toen ik deze stenen kreeg en momenteel bloeit.

Op de tweede foto kun je misschien zien dat er al spontane jonge plantjes onder staan.

Conclusie... de natuur is de beste ontwerper.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #3047 Gepost op: 13 juni 2024, 13:51:11 »
Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een klein gebied van "historische" tufstenen. Gelukkig ligt een klein deel ervan het grootste deel van de tijd in de schaduw. Ideaal voor deze Ramonda myconi, die al op deze steen stond toen ik deze stenen kreeg en momenteel bloeit.
Op de tweede foto kun je misschien zien dat er al spontane jonge plantjes onder staan.
Conclusie... de natuur is de beste ontwerper.

Ideaal om stenen te bekomen met de planten er al op Thomas  8) 8) Klopt helemaal dat de natuur de beste ontwerper is ....Ben benieuwd wat er dat nieuwe tuingedeelte nog allemaal zal groeien en bloeien .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #3048 Gepost op: Gisteren om 15:49:58 »
Dianthus erinaceus is ook weer aan de bloei begonnen ...Deze is hier altijd één van de laatste bloeiers binnen het geslacht Dianthus. Er wordt altijd gezegd dat dit een slechte bloeier is maar dit exemplaar bloeit mijn inziens meer dan behoorlijk. Zoals altijd komen eerst de voorste (meest zuidelijk gesitueerde )bloemknoppen open. Wie goed kijkt zal merken dat er nog best wat knoppen gereed zitten .De hoofdbloei van deze soort is altijd pas in de tweede helft van juni ....

Veel voller zal hij dit jaar niet komen en toch is dit voor deze soort mijn inziens een meer dan goede prestatie . Ook gezien het toch meer dan sombere voorjaar ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #3049 Gepost op: Gisteren om 15:52:16 »
Nog een keer mijn mysterieuze Campanula betulifolia ......Waarschijnlijk een hybride ?