En toch, rond de Ventoux zijn hier en daar van die infopanelen te vinden met de lokale flora erop. Op de wat onduidelijke foto die ik nam van zo'n paneel, zijn de bloemen toch enigszins rozekleurend. En let ook op de bijgevoegde naam...
Wie kan ons verder helpen...? Ik denk dat het buiten dit forum zal moeten gebeuren, willen we er ooit uitgeraken.
Het laat je niet los hé Frankie ...

Maar dat is dik in orde , die gedrevenheid ....Ik heb er ook nooit eentje gezien met die roze zweem. Jan had zijn eerste stappen in de plantenwereld lang voor ons gezet en dus gebruikte hij waarschijnlijk nog steeds de gangbare namen van toen . Is ergens logisch .En dat er op den duur veel synoniemen gangbaar zijn maken we ook wel heel vaak mee . Er is echter op de checklist van Kew nergens iets terug te vinden van Iberis venticosum

. Daar vinden we wel dat Iberis candolleana en Iberis aurosica nana synoniemen zijn en dat die beiden los staan van pruitii . Als we wat gaan speuren op het internet zien we dat Iberis aurosica vaak wordt afgebeeld met roze /lila bloemen .... Onder andere. :https://www.florealpes.com/fiche_Iberisaurouze.php?PHPSESSID=
Heel anders dan wat we op deze site vinden bij Iberis pruitii , synoniem carnosa subsp carnosa :https://www.florealpes.com/fiche_iberiscarnosa.php
Iberis pruitii zou volgens deze bron ook niet voorkomen in Les Hautes- Alpes ....maar eerder in de Pyreneeën ? Als je kijkt naar de specificaties zou er een wezenlijk verschil zijn tussen de afmetingen van de "umbels " (bloemenschermen in het Vlaams zeker of corolla voor de botanist ?) Bij pruitii :. 30 tot 50 mm en slechts 8 tot 14mm bij aurosica nana /candolleana. Dat is toch wel een groot verschil , niet ?
En dan heb je ook nog saxatilis etc ....Enfin je moet maar eens op die sites kijken , misschien vind je het interessant ? Hiermee zijn zeker niet alle mysteries van de baan en de oplossingen gekend maar misschien draagt het toch weer wat bij ...
Zelf zou ik graag de afkomst van mijn mysterieuze plant te weten komen , ik ga daar nog eens een poging voor ondernemen .