Auteur Topic: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.  (gelezen 12346 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #75 Gepost op: 6 juni 2023, 16:15:02 »
Deze komt van Corsica en Sardinië en zou dus in deze rubriek moeten passen ...nog maar het eerste jaar .Denk wel dat hij onze natte winters niet verdraagt ?
Helichrysum frigidum ....

Een vorm van Helichrysum die ik niet eerder zag Kris en Thomas!  Mooi ding is dat !

Op het droogste plekje in de tuin bloeien momenteel Eriogonum ovalifolium nivale en Eriogonum umbellatum.  Die kunnen droogte en hitte ook best verdragen, die horen hier ook wel thuis.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #76 Gepost op: 10 juni 2023, 17:00:45 »
Deze komt van Corsica en Sardinië en zou dus in deze rubriek moeten passen ...nog maar het eerste jaar .Denk wel dat hij onze natte winters niet verdraagt ?
Helichrysum frigidum ....

Een vorm van Helichrysum die ik niet eerder zag Kris en Thomas!  Mooi ding is dat !

Op het droogste plekje in de tuin bloeien momenteel Eriogonum ovalifolium nivale en Eriogonum umbellatum.  Die kunnen droogte en hitte ook best verdragen, die horen hier ook wel thuis.

Ik zie dat Eriogonum ovalifolium nivale bij u in de rotstuin staat, Luc? Geef je hem een bescherming in de winter? Ik heb hem staan in een schaal, die ik tijdens de natte winter onder een afdak zet. Toch ook wel een knappe plant die inderdaad heel goed overweg kan met de droogte.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #77 Gepost op: 10 juni 2023, 17:01:36 »
Nog eentje die goed overweg kan met droogte en warmte is deze Moltkia petraea.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #78 Gepost op: 10 juni 2023, 17:03:00 »
Het is al eerder opgemerkt dat Verbascum 'Letitia' een beperkte levensduur heeft, maar niettemin is hij heel goed opgewassen tegen droogte en warmte.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #79 Gepost op: 10 juni 2023, 18:13:55 »
Deze komt van Corsica en Sardinië en zou dus in deze rubriek moeten passen ...nog maar het eerste jaar .Denk wel dat hij onze natte winters niet verdraagt ?
Helichrysum frigidum ....

Een vorm van Helichrysum die ik niet eerder zag Kris en Thomas!  Mooi ding is dat !

Op het droogste plekje in de tuin bloeien momenteel Eriogonum ovalifolium nivale en Eriogonum umbellatum.  Die kunnen droogte en hitte ook best verdragen, die horen hier ook wel thuis.

Ik zie dat Eriogonum ovalifolium nivale bij u in de rotstuin staat, Luc? Geef je hem een bescherming in de winter? Ik heb hem staan in een schaal, die ik tijdens de natte winter onder een afdak zet. Toch ook wel een knappe plant die inderdaad heel goed overweg kan met de droogte.
Hij staat inderdaad bovenaan de rotstuin op de helling tegen de muur op het Oosten.  Hij vangt bijgevolg heel weinig regen, Frankie.  Hij krijgt wel geen glasplaatje, op een andere plaats zou ik dat echter wel doen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #80 Gepost op: 10 juni 2023, 18:19:17 »
Het is al eerder opgemerkt dat Verbascum 'Letitia' een beperkte levensduur heeft, maar niettemin is hij heel goed opgewassen tegen droogte en warmte.

Ik zou V. x 'Letitia' zeker niet kortlevend noemen, Frankie.  Dit exemplaar moet al meer dan 12 jaar oud zijn en is nog steeds springlevend.  Ik moet hem regelmatig bijsnoeien.
Ooit ben ik er eentje verloren in een heeeeeel strenge winter, heel harde vorst moeten ze niet en dat wordt wellicht verklaard door het feit dat Verbascum dumulosum één van de ouders is en die is bij ons niet winterhard.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #81 Gepost op: 15 juni 2023, 09:27:36 »
Ik zou V. x 'Letitia' zeker niet kortlevend noemen, Frankie.  Dit exemplaar moet al meer dan 12 jaar oud zijn en is nog steeds springlevend.  Ik moet hem regelmatig bijsnoeien.
Ooit ben ik er eentje verloren in een heeeeeel strenge winter, heel harde vorst moeten ze niet en dat wordt wellicht verklaard door het feit dat Verbascum dumulosum één van de ouders is en die is bij ons niet winterhard.

Kanjer Luc !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #82 Gepost op: 15 juni 2023, 09:28:41 »
Ook deze Dianthus erinaceus zou ik heel erg willen aanbevelen voor de " droogte tuin " .....
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2023, 14:53:07 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #83 Gepost op: 15 juni 2023, 10:22:02 »
Ook deze Dianthus erinaceus zou ik heel erg willen aanbevelen voor de " droogte tuin " .....
Inderdaad Kris, een heel sterke plant! Ik heb hem vele jaren gehad, maar ja aan alles komt een eind zeker.
Deze plant wordt wel niet veel aangeboden.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #84 Gepost op: 15 juni 2023, 10:31:03 »
Inderdaad Kris, een heel sterke plant! Ik heb hem vele jaren gehad, maar ja aan alles komt een eind zeker.
Deze plant wordt wel niet veel aangeboden.

Ik denk dat ik hem nog heb van Jiri toen die in Gent zijn lezing kwam geven ....Zal hem in het najaar is proberen stekken ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #85 Gepost op: 15 juni 2023, 10:32:19 »
Dit jong exemplaar van Convolvulus suendermanii kan wel weg met droogte en hitte ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #86 Gepost op: 15 juni 2023, 10:34:34 »
Ook deze spontane zaailing (kwam dit voorjaar ergens te voorschijn in een pot van bolgewassen die in rust waren )van Townsendia weet raad met dit huidige weertype ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Marcel van den Berg

  • Junior
  • **
  • Berichten: 83
  • Geslacht: Man
    • foto overzicht
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #87 Gepost op: 16 juni 2023, 12:19:08 »
Wat een handig en interessant topic!

Voor mijn nieuwe stukje warme droge (kalk)rotstuin zie ik veel kandidaten voorbij komen.

Hier staat de Moltkia petraea nu ook in bloei.
Die is goed aangeslagen vanaf toen ik hem kocht op de voorjaarsmarkt in Utrecht.


Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #88 Gepost op: 18 juni 2023, 22:45:50 »
Ook deze Dianthus erinaceus zou ik heel erg willen aanbevelen voor de " droogte tuin " .....

Mooi Kris, om de een of andere reden doet deze plant het niet goed in mijn tuin. Ik heb er nu eentje in de tuf, maar ook daar is het precies geen vette.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #89 Gepost op: 19 juni 2023, 12:45:42 »
Ook deze Dianthus erinaceus zou ik heel erg willen aanbevelen voor de " droogte tuin " .....
Mooi Kris, om de een of andere reden doet deze plant het niet goed in mijn tuin. Ik heb er nu eentje in de tuf, maar ook daar is het precies geen vette.
Soms moet je ze ook wat de tijd geven Frankie ....Ik weet niet hoe lang jouw plant er inmiddels staat ? Mijn plant deed het de eerste jaren ook niet zo geweldig qua bloei ..Ik vermoed dat dit ook weer zo een plant is die eerst met zijn wortels diep genoeg moet zitten om dan pas op volle rendement te komen ..Dit weekend waren alle bloemen open . Niet slecht voor een plant met toch een reputatie van minder te bloeien ...... Vroeger werd er wel eens gezegd/geschreven dat je voor de beste bloei de zogenaamde "Duguid form" moest hebben .Deze werd hier al op ons forum getoond door Luc S.Ook bij de grote plant van Luc zie je vooral bloemen aan de zonnekant .Mijn plant komt nog van Jiri en er stond geen verdere specificatie bij .
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2023, 13:48:03 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "