Auteur Topic: Bloei juli-augustus 2011  (gelezen 61676 keer)

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #240 Gepost op: 1 september 2011, 22:32:43 »

Luit,

van die Silphium had ik nog nooit gehoord, ziet er heel interessant uit, waar groeit deze in het wild? Hij staat zo te zien helemaal vrij in de tuin, dus hij kan heel goed tegen volle zon en vorst? Of heb ik dat mis? Zet hij ook zaad?  ;) ;)

Senna kende ik wel maar ik heb deze nog nooit ergens in een tuin gezien. Dit is een bedreigde soort in het wild in the States, als ik me niet vergis. Ik wist niet dat deze winterhard was in onze streken. Is hij stekbaar?  ;)
Wim, volgens mij komen alle Silphium uit N. Amerika. Heb even gezocht en hier is een goede beschrijving van deze plant:
http://www.illinoiswildflowers.info/prairie/plantx/pr_dockx.htm
Zal eens opletten of er zaad aan komt.

De Senna wordt door stek vermeerderd, maar daarvoor eerst in de kas geplant om vroeger zachtere stek te krijgen.
Ik zal eens opletten of een kennis van mij nog wat heeft staan??

Citaat
(voel me net een schooier  ::) ::) :-[ :-[)
Daar is geloof ik nog een versje van ;D
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #241 Gepost op: 2 september 2011, 08:45:35 »
Dank je voor de uitleg, Luit.

Dat versje ken ik niet   ;)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #242 Gepost op: 5 november 2012, 10:58:36 »
Mooie Campanula Theo, houdt niet van water op zijn hoofd. Heb je hem in de winter buiten overgehouden?

Bij mij in bloei:

Gentiana cruciata phlogifolia 'Blue Cross'
Haplopappus reideri (?)
Rupicapnos africana.
Gerrit, ik kwam deze tegen na even zoeken, is al even geleden, maar heb zojuist een Gentiana Cruciata gekocht. Hoe heb jij deze staan?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #243 Gepost op: 5 november 2012, 13:32:20 »

Gentiana cruciata phlogifolia 'Blue Cross'

Gerrit, ik kwam deze tegen na even zoeken, is al even geleden, maar heb zojuist een Gentiana Cruciata gekocht.


Dat is inderdaad lang geleden Gerard. Ik was hem helemaal vergeten. Tsja ik heb hem niet meer. Wat is er mee gebeurd. Na de bloei kachelde hij langzaam achteruit. Daarna heb ik het stuk rotstuin waar hij stond veranderd. En nu is hij niet meer te vinden.
Ik heb nog even de foto bekeken, en het is een fantastische plant. Hij staat nog steeds bij de Hessenhof in de catalogus. Ik ga hem als het zo uitkomt halen. Heb jij dezelfde cultivar?
Hij stond bij mij te arm, daarom ging het niet goed. Ik zou hem nu proberen in hele rijke grond vermengd met turfstrooisel in halfschaduw.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #244 Gepost op: 5 november 2012, 14:26:33 »

Gentiana cruciata phlogifolia 'Blue Cross'

Gerrit, ik kwam deze tegen na even zoeken, is al even geleden, maar heb zojuist een Gentiana Cruciata gekocht.

Dat is inderdaad lang geleden Gerard. Ik was hem helemaal vergeten. Tsja ik heb hem niet meer. Wat is er mee gebeurd. Na de bloei kachelde hij langzaam achteruit. Daarna heb ik het stuk rotstuin waar hij stond veranderd. En nu is hij niet meer te vinden.
Ik heb nog even de foto bekeken, en het is een fantastische plant. Hij staat nog steeds bij de Hessenhof in de catalogus. Ik ga hem als het zo uitkomt halen. Heb jij dezelfde cultivar?
Hij stond bij mij te arm, daarom ging het niet goed. Ik zou hem nu proberen in hele rijke grond vermengd met turfstrooisel in halfschaduw.
Nee, Gerrit er staat op het kaartje alleen Cruciata.
Bij het Vaarderhoogt in Soest doen ze nu ivm opbouw kerststallen een heleboel planten weg met 25% korting, niet alleen rotsplanten.
Deze kocht ik voor 1,69 euro.
Bedankt in ieder geval voor de raad. ((14