Auteur Topic: Silene acaulis  (gelezen 1707 keer)

Vivianne Van Steenbrugghe

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
  • Geslacht: Vrouw
Silene acaulis
« Gepost op: 15 januari 2012, 17:28:07 »
Ik heb een silene acaulis staan in mijn rotstuintje die gelegen is in de schaduw.Kan hij die schaduw verdragen of is dit eerder een plant voor de zon?Die is momenteel wat bruin .Is dit normaal en zal hij in de lente erdoor komen?
Een foto in gezonde toestand!


Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Silene acaulis
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2012, 17:38:25 »
Ik denk dat hij het eerder van de zon moet hebben Vivianne !  Althans, in het wild vind je hem meestal volop in de zon...
Mijn ervaringen (en niet alleen van mij denk ik zo...) zijn echter, dat het in de tuin in onze lage landen zeker geen gemakkelijke jongen is...  Langer dan een paar jaar heb ik hem nooit kunnen houden... en bloeien was altijd heel erg spaarzaam...  Zonde, want het is een prachtplant en de met bloemen overdekte kussens die je in de bergen vindt behoren voor mij tot het mooiste dat de flora daar te bieden heeft.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Vivianne Van Steenbrugghe

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
  • Geslacht: Vrouw
Re:Silene acaulis
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2012, 17:48:12 »
Ook ik heb nog niet veel bloemen gezien vorig jaar !Ik hoop dat hij erdoor komt want het is inderdaad een mooi plantje en ik zou dit graag nog eens in bloei willen zien.Dan is het zeker aan de orde om het te verplaatsen naar mijn rotstuintje in de zon!Bedankt voor de informatie Luc!  ((14

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Silene acaulis
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2012, 19:23:16 »
In de winter ziet Silene acaulis er altijd wat bruin uit, als je wat dichter kijkt zie je dan kleine, groene puntjes in de van-ver-bruinuitziende rozetten, dat wil zeggen dat de plant nog in blakende gezondheid verkeert. In de lente is dat bruine al lang groen geworden. Gene paniek.

Groeten van Leiomerus
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Vivianne Van Steenbrugghe

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
  • Geslacht: Vrouw
Re:Silene acaulis
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2012, 19:44:01 »
Bedankt ! Ik zal morgen eens gaan inspecteren !

Vivianne ((12 )))1