Auteur Topic: Bloei mei - juni 2012  (gelezen 107273 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2012
« Reactie #750 Gepost op: 30 juni 2012, 17:40:29 »
Dianthus haematocalyx subsp. pindicola (al eerder vertoond, maar ik was niet zeker van de naam, nu blijkt het toch deze soort te zijn!)

Dat is'm inderdaad zonder twijfel Wim !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Bloei mei - juni 2012
« Reactie #751 Gepost op: 30 juni 2012, 23:23:09 »
Townsendia is niet zo geliefd heb ik de indruk . Misschien dat we dat via deze plantjes een heel klein beetje kunnen ombuigen ?

Ik mag ze wel die Townsendia's
Townsendia jonesii v. tumulosa heb ik enkele jaren in de tuin geprobeert maar ze houden het toch niet zo lang vol. Nu staan er enkele zaailingen in de kas (foto tuin 2011).
Ook in de kas Townsendia montana v. minima
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei - juni 2012
« Reactie #752 Gepost op: 1 juli 2012, 18:22:32 »
Heel mooi Kris !  Heeft hij de winter al doorgemaakt of is het nieuwe aanplant ?
Hier staat sinds vorig jaar Townsendia hookeri in een tufsteen.  Hij heeft de winter goed overleefd, heeft een bloemknop gemaakt, maar die is helaas vervolgens geaborteerd...  --13...  afwachten wat het volgend jaar geeft.

Is nieuw van dit voorjaar Luc , maar andere Townsendia's zoals hookeri heb ik al meer dan 5 jaar ! Miskomt niks mee , zowel hookeri als montana zaaien zich uit . Die hookeri is werkelijk een prachtig grijs ding dat in de meeste jaren ook geweldig goed bloeit.
Staan in een trogje gevuld met 6 delen brekerzand en 4 delen japans grit . Dit trogje krijgt een dakje van eind of midden november tem eind februari . 
Aangezien ik enkele jaren geleden veel hookeri's had uit zaad heb ik ze op diverse plekjes geprobeerd , ook tuf ...Maar hier in de tuf waren ze snel dood . Ze houden nog het meest van bovengenoemd mengsel .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei - juni 2012
« Reactie #753 Gepost op: 1 juli 2012, 18:26:44 »
Ik mag ze wel die Townsendia's
Townsendia jonesii v. tumulosa heb ik enkele jaren in de tuin geprobeert maar ze houden het toch niet zo lang vol. Nu staan er enkele zaailingen in de kas (foto tuin 2011).
Ook in de kas Townsendia montana v. minima

Heel mooi , ik vind de getoonde Townsendia's gewoon weg schitterend Gerrit .
Jonesii is wel wat lastiger heb ik de indruk , maar in die trog lijkt hij het goed te doen . Voor de tuin zal hookeri waarschijnlijk beter zijn ?
In de tuin misschien te proberen op een zeer warme plek (veel zon en hitte is ok /best) en in zuiver zand met grind/grit.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei - juni 2012
« Reactie #754 Gepost op: 1 juli 2012, 18:28:39 »
Ik vind deze persoonlijk heel leuk, maar ik heb er al een paar vermoord, dus ik ben niet echt van plan ze opnieuw te proberen! Misschien nog eens op tuf, zoals bij Luc. Staan ze bij jou binnen, Kris?

Het ideale troggenwerk Wim ! Of in een zandbed met winterdakje .Tuf , ik denk niet maar Luc zal ons misschien het tegendeel bewijzen ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2012
« Reactie #755 Gepost op: 2 juli 2012, 12:41:41 »
Ik vind deze persoonlijk heel leuk, maar ik heb er al een paar vermoord, dus ik ben niet echt van plan ze opnieuw te proberen! Misschien nog eens op tuf, zoals bij Luc. Staan ze bij jou binnen, Kris?

Het ideale troggenwerk Wim ! Of in een zandbed met winterdakje .Tuf , ik denk niet maar Luc zal ons misschien het tegendeel bewijzen ....

Dank u voor de uitleg, Kris. Ik ben benieuwd hoe het afloopt met Luc zijn plant!

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2012
« Reactie #756 Gepost op: 3 juli 2012, 09:16:51 »
Stay tuned.... !  -2( -7(
Harelbeke-West-Vlaanderen