Auteur Topic: Paeonia  (gelezen 15527 keer)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Paeonia
« Reactie #30 Gepost op: 15 april 2014, 11:15:45 »
Ik heb slecht 1 species groeien, met name mlokosewitschii [...]

Dat is een prachtige soort, Ruben! Bij mij is ze inmiddels tot bloei gekomen.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Paeonia
« Reactie #31 Gepost op: 15 april 2014, 15:43:59 »
Prachtig Sven!

Hier is door één of andere ongekende reden de bloemknop afgestorven  :( - de plant staat er wel heel mooi bij!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Paeonia
« Reactie #32 Gepost op: 20 april 2014, 16:29:10 »
Paeonia tenuifolia, een variant met heel fijn loof.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Paeonia
« Reactie #33 Gepost op: 20 april 2014, 19:40:55 »
Ja, dat is bijzonder, ik zag hem staan in de BTU, en ik kon niet geloven dat het een pioen was.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Paeonia
« Reactie #34 Gepost op: 22 april 2014, 22:34:24 »
Paeonia tenuifolia, maar dan de vorm met gevulde bloem.

André Bourgonje

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 42
  • Geslacht: Man
Re: Paeonia
« Reactie #35 Gepost op: 27 april 2014, 21:31:18 »
Inmiddels zijn hier de bloeien de boompioenen ook gaan bloeien. Een week of wat eerder dan andere jaren.
- Leda een hybride met relatief veel invloed van japanse boompioen
- Nike kleur komt inderdaad in de beurt van oranje maar de kleur verandert ook gedurende de periode dat de bloem open staat
- Pluto zeer donker rode en grote bloemen
Bovenstaande 3 zijn alle hybriden van Nassos Daphnis die zijn ontstaan in de 60er en 70 er jaren van de vorige eeuw in Amerika
Tenslotte nog een foto van Strawberry Delight van David Reath (Amerika)
André Bourgonje, Den Haag, Nederland

Hans Pakker

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 5
Re: Paeonia
« Reactie #36 Gepost op: 5 mei 2014, 19:06:36 »
.......Foto 1 en 2: Een pioen die ik van Paul Christian kocht als Paeonia mascula ssp. hellenica. Dat is het duidelijk niet. Maar ja, welke dan wel? Iemand een idee?.....
 

Sven, als de carpellen met dichte, lange haren (tot enkele mm) begroeid zijn zal het waarschijnlijk P. mascula subsp. mascula zijn

Maar sinds ik het boek van Hong De-Yuan heb gekocht durf ik niets meer met zekerheid te zeggen...

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Paeonia
« Reactie #37 Gepost op: 8 mei 2014, 19:42:58 »
Hoewel niet veel forumleden bezig lijken te zijn met botanisch pioenen, open ik voor dit jaar toch maar weer een topic voor dit boeiende geslacht.

Mijn interesse dragen ze wel weg Sven . Maar het valt me enigszins tegen dat een groot aantal  toch nog te groot worden voor mijn kleine tuin.......Deze Paeonia obovata stond eerst in mijn peatbed maar nam daar teveel ruimte in tussen al die kleine hebbedingetjes. Dus staat hij nu in een stukje schaduwborder. Hij is mooi maar zijn groeikracht doet me twijfelen of hij op termijn zal kunnen blijven........
Mijn tuin is klein en de plaatsen zijn duur bevochten .......   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Paeonia
« Reactie #38 Gepost op: 8 mei 2014, 20:42:14 »
Wel een prachtbloem, Kris !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Paeonia
« Reactie #39 Gepost op: 8 mei 2014, 20:47:52 »
Wel een prachtbloem, Kris !

Komt van een goeie stal Luc .......... ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Paeonia
« Reactie #40 Gepost op: 8 mei 2014, 20:51:23 »
Vorig jaar zag ik in Schotland op de kwekerij "Binny Plants" een enorme border met Paeonia's. Eigenaar Billy Carruthers heeft de Nationale Collectie op zijn kwekerij.  Fantastische planten als je eigenaar bent van een grote tuin. Probleem voor onze meestal kleine rotstuinen dat dit geslacht hiervoor niet geschikt is.
Een uitzondering is de compact groeiende Paeonia cambessedesii. Helaas ben ik deze soort enkele jaren geleden kwijt geraakt. Bleek voor mij niet zo makkelijk te zijn.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Paeonia
« Reactie #41 Gepost op: 8 mei 2014, 20:54:37 »
Vorig jaar zag ik in Schotland op de kwekerij "Binny Plants" een enorme border met Paeonia's. Eigenaar Billy Carruthers heeft de Nationale Collectie op zijn kwekerij.  Fantastische planten als je eigenaar bent van een grote tuin. Probleem voor onze meestal kleine rotstuinen dat dit geslacht hiervoor niet geschikt is.
Een uitzondering is de compact groeiende Paeonia cambessedesii. Helaas ben ik deze soort enkele jaren geleden kwijt geraakt. Bleek voor mij niet zo makkelijk te zijn.

Mee eens Ger , die laatste is idd één van de beste soorten voor onze kleine tuinen. Hij doet het hier heel goed.
Ik heb enkele zaailingen ontdekt in de tuin , als je wil hou ik er eentje opzij voor jou .........     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Paeonia
« Reactie #42 Gepost op: 8 mei 2014, 20:59:49 »
Sven, als de carpellen met dichte, lange haren (tot enkele mm) begroeid zijn zal het waarschijnlijk P. mascula subsp. mascula zijn

Maar sinds ik het boek van Hong De-Yuan heb gekocht durf ik niets meer met zekerheid te zeggen...

Sorry, Hans, ik heb je reactie eerder gemist. Bedankt voor de aanwijzing, ik zal hetgeen nu nog resteert van de bloem eens nauwkeurig bekijken.

De inhoud van het door jou genoemde boek, ken ik nog niet, maar ik heb al wel begrepen dat de naamgeving van pioenen weer helemaal overhoop is gehaald.

Wat is trouwens jouw mening over de recentelijk, onder andere door Janis Ruksans beschreven P. wendelboi (iranica)? Is dit een variatie van (daurica ssp.) mlokosewitschii?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Paeonia
« Reactie #43 Gepost op: 8 mei 2014, 21:04:28 »
Vorig jaar zag ik in Schotland op de kwekerij "Binny Plants" een enorme border met Paeonia's. Eigenaar Billy Carruthers heeft de Nationale Collectie op zijn kwekerij.  Fantastische planten als je eigenaar bent van een grote tuin. Probleem voor onze meestal kleine rotstuinen dat dit geslacht hiervoor niet geschikt is.
Een uitzondering is de compact groeiende Paeonia cambessedesii. Helaas ben ik deze soort enkele jaren geleden kwijt geraakt. Bleek voor mij niet zo makkelijk te zijn.

Mee eens Ger , die laatste is idd één van de beste soorten voor onze kleine tuinen. Hij doet het hier heel goed.
Ik heb enkele zaailingen ontdekt in de tuin , als je wil hou ik er eentje opzij voor jou .........   

Houdt me aanbevolen Kris, mits ik een plaats kan vinden. Is dit niet zo misschien iemand anders blij maken.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Paeonia
« Reactie #44 Gepost op: 8 mei 2014, 21:06:08 »
Hoewel niet veel forumleden bezig lijken te zijn met botanisch pioenen, open ik voor dit jaar toch maar weer een topic voor dit boeiende geslacht.

Mijn interesse dragen ze wel weg Sven . Maar het valt me enigszins tegen dat een groot aantal  toch nog te groot worden voor mijn kleine tuin.......Deze Paeonia obovata stond eerst in mijn peatbed maar nam daar teveel ruimte in tussen al die kleine hebbedingetjes. Dus staat hij nu in een stukje schaduwborder. Hij is mooi maar zijn groeikracht doet me twijfelen of hij op termijn zal kunnen blijven........
Mijn tuin is klein en de plaatsen zijn duur bevochten .......

Klopt, Kris, veel pioenen worden (als ze het naar hun zin hebben) behoorlijke bossen. Ik heb de ruimte die ze innemen er graag voor over.
Mooie obovata die je daar hebt. Mocht je t.z.t. nog een pleegouder zoeken, ik houd me aanbevolen... -7(
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.