Auteur Topic: Crocus 2022  (gelezen 35466 keer)

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Crocus 2022
« Reactie #435 Gepost op: 8 oktober 2022, 12:52:27 »
Toch vreemd, de plant van LucS lijkt als 2 druppels water op de archibaldiorum van Kris.  Ik neem aan dat je plant van Janis komt Kris ?  Nu zijn er twee zaken die vlgs mij niet kloppen met de crocus bijbel van Janis zelf.  De steel is niet wit, maar eerder crême kleurig en in het hart is geen beharing te zien, wat vlgs Janis wel het geval moet zijn....  ((--11  Dat krijg je dan zeker als je van Speciosus met een viertal subspecies plots 35 nieuwe species maakt ???

Klopt Luc ,hij komt inderdaad van Janis.....ik denk niet dat ik hem ooit al elders heb gezien buiten op de lijst van Janis .Je hebt dat al mooi uitgevlooid Luc . Er zijn inderdaad heel veel van die speciosus vormen die als 2 druppels op mekaar lijken maar deze archibaldiorum lijkt voor mij toch iets anders  ((--11
Ik had al gediscussieerd met LucG of mijn plant een archibaldiorum is.
Volgens het recentste boek van Janis moet deze soort haartjes in de keel hebben.

Echter.  Ik heb alleen het eerste boek en daarin is geen sprake van haartjes.
En verder.  De typebeschrijving is gebeurd met planten die verzameld zijn tussen Nav en Khalkhal in Iran.
Mijn collectie is gebeurd halfweg tussen beide steden, voor mij een sterke reden om te beweren dat mijn LEE  collectie wel degelijk crocus archibaldiorum is.
Ik lees ook in het eerste boek dat de bladeren zich ontwikkelen voor de winter en dat dit de enige soort binnen het speciosus complex is die dit doet. Binnen enkele weken weten we het zeker.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2022
« Reactie #436 Gepost op: 8 oktober 2022, 17:29:53 »
Ik had al gediscussieerd met LucG of mijn plant een archibaldiorum is.
Volgens het recentste boek van Janis moet deze soort haartjes in de keel hebben.
Echter.  Ik heb alleen het eerste boek en daarin is geen sprake van haartjes.
En verder.  De typebeschrijving is gebeurd met planten die verzameld zijn tussen Nav en Khalkhal in Iran.
Mijn collectie is gebeurd halfweg tussen beide steden, voor mij een sterke reden om te beweren dat mijn LEE  collectie wel degelijk crocus archibaldiorum is.
Ik lees ook in het eerste boek dat de bladeren zich ontwikkelen voor de winter en dat dit de enige soort binnen het speciosus complex is die dit doet. Binnen enkele weken weten we het zeker.
Die haartjes heb ik nog niet bekeken Luc ....maar ik herinner mij precies wel dat de bladeren zich inderdaad ontwikkelen voor de winter .Nu , zijn die bij archibaldiorum ook niet breder dan bij speciosus ?
Iets in mij zegt dat precies ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #437 Gepost op: 8 oktober 2022, 18:13:04 »
Nog een groepje banaticus in de rotstuin ...

Ziet er heel goed uit Kris ! Staan ze op een plaats die kan uitdrogen in de zomer ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #438 Gepost op: 8 oktober 2022, 18:16:48 »
Ieder jaar trouw op post in de rotstuin ....er zijn nog zekerheden ..Crocus kotschyanus ssp. leucopharynx

Hebben het naar hun zin in de rotstuin Kris  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #439 Gepost op: 8 oktober 2022, 18:17:02 »
Om ook mijn duit in het zakje te doen heb de foto's vergeleken met een hoge resolutie foto die ik ooit had gemaakt van mijn archibaldiorium (ook van Janis) en daarop zijn geen haartjes te zien in de keel. Echter heb ik geen verschil kunnen vinden met de foto van Luc en zou ik ook zeggen dat het hier om archibaldiorum gaat.

Helaas lukt het me niet de hoge resolutie foto te posten omdat ik niet weet hoe ik die kan verkleinen zodat ik hem kan uploaden op het forum. Tips hiervoor zouden zeer welkom zijn (tenzij ik de enige ben die met dit euvel kampt?)  ))2
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #440 Gepost op: 9 oktober 2022, 11:45:20 »
Om ook mijn duit in het zakje te doen heb de foto's vergeleken met een hoge resolutie foto die ik ooit had gemaakt van mijn archibaldiorium (ook van Janis) en daarop zijn geen haartjes te zien in de keel. Echter heb ik geen verschil kunnen vinden met de foto van Luc en zou ik ook zeggen dat het hier om archibaldiorum gaat.

Helaas lukt het me niet de hoge resolutie foto te posten omdat ik niet weet hoe ik die kan verkleinen zodat ik hem kan uploaden op het forum. Tips hiervoor zouden zeer welkom zijn (tenzij ik de enige ben die met dit euvel kampt?)  ))2

Steven, in principe is er in het forum een resizer ingebouwd die automatisch je foto's zal verkleinen tot de normen van het forum.  Doe misschien gewoon eens de test.  Mocht het niet lukken, dan kun je zelf de foto's alvast een stuk resizen met één van de vele resize programmaatjes die je gratis kunt vinden.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #441 Gepost op: 9 oktober 2022, 11:48:48 »
Toch vreemd, de plant van LucS lijkt als 2 druppels water op de archibaldiorum van Kris.  Ik neem aan dat je plant van Janis komt Kris ?  Nu zijn er twee zaken die vlgs mij niet kloppen met de crocus bijbel van Janis zelf.  De steel is niet wit, maar eerder crême kleurig en in het hart is geen beharing te zien, wat vlgs Janis wel het geval moet zijn....  ((--11  Dat krijg je dan zeker als je van Speciosus met een viertal subspecies plots 35 nieuwe species maakt ???

Klopt Luc ,hij komt inderdaad van Janis.....ik denk niet dat ik hem ooit al elders heb gezien buiten op de lijst van Janis .Je hebt dat al mooi uitgevlooid Luc . Er zijn inderdaad heel veel van die speciosus vormen die als 2 druppels op mekaar lijken maar deze archibaldiorum lijkt voor mij toch iets anders  ((--11
Ik had al gediscussieerd met LucG of mijn plant een archibaldiorum is.
Volgens het recentste boek van Janis moet deze soort haartjes in de keel hebben.

Echter.  Ik heb alleen het eerste boek en daarin is geen sprake van haartjes.
En verder.  De typebeschrijving is gebeurd met planten die verzameld zijn tussen Nav en Khalkhal in Iran.
Mijn collectie is gebeurd halfweg tussen beide steden, voor mij een sterke reden om te beweren dat mijn LEE  collectie wel degelijk crocus archibaldiorum is.
Ik lees ook in het eerste boek dat de bladeren zich ontwikkelen voor de winter en dat dit de enige soort binnen het speciosus complex is die dit doet. Binnen enkele weken weten we het zeker.

Alles bij elkaar denk ik ook dat je finaal je plant als C. archibaldiorum moogt labelen Luc.  De 'distinctly hairy throat' aoals Janis het omschrijft in zijn bijbel laten we maar best bij de 'variaties binnen de soort' zeker  ;D .  Het blijft hoe dan ook een mooie Crocus!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #442 Gepost op: 9 oktober 2022, 11:51:21 »
Crocus hadriaticus f. lilacinus is wel héééééél licht lila maar geniet van het zonnetje en staat mooi te wezen.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2631
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2022
« Reactie #443 Gepost op: 9 oktober 2022, 14:07:05 »
Crocus archibaldiorum,staat al menig jaar in de tuin met steeds meer bloemen.

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #444 Gepost op: 9 oktober 2022, 18:19:12 »
Om ook mijn duit in het zakje te doen heb de foto's vergeleken met een hoge resolutie foto die ik ooit had gemaakt van mijn archibaldiorium (ook van Janis) en daarop zijn geen haartjes te zien in de keel. Echter heb ik geen verschil kunnen vinden met de foto van Luc en zou ik ook zeggen dat het hier om archibaldiorum gaat.

Helaas lukt het me niet de hoge resolutie foto te posten omdat ik niet weet hoe ik die kan verkleinen zodat ik hem kan uploaden op het forum. Tips hiervoor zouden zeer welkom zijn (tenzij ik de enige ben die met dit euvel kampt?)  ))2

Steven, in principe is er in het forum een resizer ingebouwd die automatisch je foto's zal verkleinen tot de normen van het forum.  Doe misschien gewoon eens de test.  Mocht het niet lukken, dan kun je zelf de foto's alvast een stuk resizen met één van de vele resize programmaatjes die je gratis kunt vinden.

Beste Luc, dank voor het advies en ik heb het geprobeerd met de automatische forum resizer en het is gelukt!
Gek genoeg heb ik het in het verleden een aantal keer geprobeerd en was er toen niet in geslaagd, dank dus nogmaals

Dit is de detailfoto van de C. archibaldiorum echter waarschijnlijk zijn door het re-sizen de afwezigheid van de keelharen helaas niet te zien :-)
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2022, 18:21:44 door Steven Stout »
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #445 Gepost op: 9 oktober 2022, 18:42:47 »
Crocus archibaldiorum,staat al menig jaar in de tuin met steeds meer bloemen.

Theo bij mij staat deze het hele jaar buiten in alle temperaturen maar 's zomers wel droog.
Dek jij hem wel af in de zomer tegen de regen of is ook dat niet nodig?
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #446 Gepost op: 9 oktober 2022, 19:50:15 »
Crocus boryi begint er ook terug  aan in mijn bollenbed
Ieper , West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2631
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2022
« Reactie #447 Gepost op: 9 oktober 2022, 20:14:11 »
Crocus archibaldiorum,staat al menig jaar in de tuin met steeds meer bloemen.

Theo bij mij staat deze het hele jaar buiten in alle temperaturen maar 's zomers wel droog.
Dek jij hem wel af in de zomer tegen de regen of is ook dat niet nodig?
Ik doe er niets geen bijzonders aan Steven,dus ook niet beschermen tegen de regen.

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #448 Gepost op: 10 oktober 2022, 21:22:35 »
Crocus boryi begint er ook terug  aan in mijn bollenbed

Heel mooi Danny met het contrast tussen de oranje stampers en hagelwitte bloemen!
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #449 Gepost op: 11 oktober 2022, 17:57:03 »
Deze vroege vorm (al reeds getoond) van Crocus hatayensis staat nu op een hoogtepunt . Deze soort heeft heel grote knollen met gevolg ook veel bloemen .....
Ieper , West-Vlaanderen