Auteur Topic: Dwars door de oostelijke alpen.  (gelezen 64070 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #60 Gepost op: 14 december 2015, 21:43:18 »
Nog ééntje, om het af te leren.



Haarscherpe foto Frankie !! De andere ook trouwens, maar deze trok speciaal mijn aandacht !  6))
Dat wordt weer moeilijk kiezen, dewelke je voor de fotowedstrijd inzendt !  --19
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #61 Gepost op: 14 december 2015, 21:45:32 »
Nog ééntje, om het af te leren.



Haarscherpe foto Frankie !! De andere ook trouwens, maar deze trok speciaal mijn aandacht !  6))
Dat wordt weer moeilijk kiezen, dewelke je voor de fotowedstrijd inzendt !  --19

Misschien allemaal.
wint hij 1e 2e 3e prijs. (Haha)

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #62 Gepost op: 14 december 2015, 21:55:02 »
Dan botsen we ook nog op dit aparte oorlogsmonumentje. Iemand die dit ooit nog gezien heeft. Het staat op een hoge bergtop, niet zo ver van het Hannoverhaus.
Frankie, ik heb tussen mijn oude foto's van in 2002 iets gevonden.

Haha, kijk eens aan, je bent er dus ook geweest, Herman. Weet jij toevallig niet hoe deze bergtop heet, als hij al een naam heeft?
Sorry Frankie, op een volgende foto staat dat daar ergens een 3000 jarige oude handelsweg was.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #63 Gepost op: 15 december 2015, 09:13:27 »
Dan botsen we ook nog op dit aparte oorlogsmonumentje. Iemand die dit ooit nog gezien heeft. Het staat op een hoge bergtop, niet zo ver van het Hannoverhaus.

Hmmm, de edelweiss duidt op het Duitse Alpenkorps, waarvan het jagers-bataljon van Hannover een onderdeel was...maar dat slaat enkel op het bord.

Het gebouw zelf is een mausoleum, nl het Arnold-Mausoleum, waar de asse van de alpinist Professor Johann Karl Moritz Arnold (hij was een chemicus en dierenarts die de bouw van het oude Hannoverhaus sponsorde en jarenlang voorzitter van het Deutscher Alpenverein (DAV) Sektion Hannover was) werd bijgeplaatst. De bergtop waar deze op staat heet trouwens de Arnold(s)höhe (2729 m), dus ook naar hem genaamd...

...waar een archeoloog zoal goed voor is  ;)  ;)  ::)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #64 Gepost op: 15 december 2015, 19:41:05 »
Waar de gletsjerranonkel staat, is Soldanella pusilla vaak niet ver af.

Heel schattig , heel fraai ...... ((7 ((6

Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #65 Gepost op: 15 december 2015, 19:45:09 »
We beslissen om te voet af te dalen tot aan het middenstation, om dan daar de kabelbaan te nemen om ons naar beneden te brengen. Er ligt ons namelijk nog een heel mooi stukje te wachten, dwars door smeltende sneeuwveldjes en klaterende beekjes. Wat kunnen de alpen toch heerlijk zijn, niet? Bovendien zullen we hier tijdens de afdaling, nog een 'specialleke' spotten in de alpenweiden. Het is een echte specialiteit van deze streek, ik denk zelfs dat deze nog niet eerder op ons forum te zien was. Iets voor morgen...

Dat mag ik zeker niet missen Frankie , ik doe onmiddellijk mijn bergschoenen aan en ik ga mee ..... 11))
Ieper , West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #66 Gepost op: 15 december 2015, 20:05:39 »
Dan botsen we ook nog op dit aparte oorlogsmonumentje. Iemand die dit ooit nog gezien heeft. Het staat op een hoge bergtop, niet zo ver van het Hannoverhaus.

Hmmm, de edelweiss duidt op het Duitse Alpenkorps, waarvan het jagers-bataljon van Hannover een onderdeel was...maar dat slaat enkel op het bord.

Het gebouw zelf is een mausoleum, nl het Arnold-Mausoleum, waar de asse van de alpinist Professor Johann Karl Moritz Arnold (hij was een chemicus en dierenarts die de bouw van het oude Hannoverhaus sponsorde en jarenlang voorzitter van het Deutscher Alpenverein (DAV) Sektion Hannover was) werd bijgeplaatst. De bergtop waar deze op staat heet trouwens de Arnold(s)höhe (2729 m), dus ook naar hem genaamd...

...waar een archeoloog zoal goed voor is  ;)  ;)  ::)
Bedankt Wim, nu weet ik ook waar mijn foto van kwam. In die omgeving herinner ik mij geen edelweiss, er waren er wel aan de zijde van de Jamnig Alm en dan meer richting Hagener Hütte (2446m) maar dan op de  rechtse heuvelruggen (ik ken de naam niet meer).
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #67 Gepost op: 15 december 2015, 20:11:11 »
Nog ééntje, om het af te leren.



Haarscherpe foto Frankie !! De andere ook trouwens, maar deze trok speciaal mijn aandacht !  6))
Dat wordt weer moeilijk kiezen, dewelke je voor de fotowedstrijd inzendt !  --19

Die ranonkels zijn bijzonder fotogeniek, Luc. Misschien zend ik inderdaad wel een ranonkeltje in voor de wedstrijd. Maar er zit natuurlijk nog wat meer aan te komen... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #68 Gepost op: 15 december 2015, 20:17:31 »
Dan botsen we ook nog op dit aparte oorlogsmonumentje. Iemand die dit ooit nog gezien heeft. Het staat op een hoge bergtop, niet zo ver van het Hannoverhaus.

Hmmm, de edelweiss duidt op het Duitse Alpenkorps, waarvan het jagers-bataljon van Hannover een onderdeel was...maar dat slaat enkel op het bord.

Het gebouw zelf is een mausoleum, nl het Arnold-Mausoleum, waar de asse van de alpinist Professor Johann Karl Moritz Arnold (hij was een chemicus en dierenarts die de bouw van het oude Hannoverhaus sponsorde en jarenlang voorzitter van het Deutscher Alpenverein (DAV) Sektion Hannover was) werd bijgeplaatst. De bergtop waar deze op staat heet trouwens de Arnold(s)höhe (2729 m), dus ook naar hem genaamd...

...waar een archeoloog zoal goed voor is  ;)  ;)  ::)

Bijzonder interessant, Wim. Het is dus helemaal geen oorlogsmonumentje, zoals ik dacht. Waarom zouden ze dan daar toch dat bord hebben gehangen met de gesneuvelden? Die professor was en is natuurlijk onlosmakelijk verbonden met het Hannoverhaus...wellicht daarom zeker?
In ieder geval, hartelijk dank voor de info.
Enne...was dit parate kennis of heb je zitten graven op het internet?  11)) Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit godvergeten bouwseltje een gekend monument is, ook niet bij archeologen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #69 Gepost op: 15 december 2015, 20:21:19 »
Dan botsen we ook nog op dit aparte oorlogsmonumentje. Iemand die dit ooit nog gezien heeft. Het staat op een hoge bergtop, niet zo ver van het Hannoverhaus.
Frankie, ik heb tussen mijn oude foto's van in 2002 iets gevonden.

Haha, kijk eens aan, je bent er dus ook geweest, Herman. Weet jij toevallig niet hoe deze bergtop heet, als hij al een naam heeft?
Sorry Frankie, op een volgende foto staat dat daar ergens een 3000 jarige oude handelsweg was.

Een handelsweg, Herman? Zou kunnen, er bevinden zich natuurlijk wel meer oude handelswegen in de alpen die heel hoog gelegen zijn. Vroeger waren die weggetjes vaak de enige mogelijkheid om van het ene dal in het andere te geraken. Dat moet wat geweest zijn, zeker, vroeger, als er nog geen kabelbanen bestonden. Dat zal nogal een 'getjool' geweest zijn...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #70 Gepost op: 15 december 2015, 20:31:44 »
We beslissen om te voet af te dalen tot aan het middenstation, om dan daar de kabelbaan te nemen om ons naar beneden te brengen. Er ligt ons namelijk nog een heel mooi stukje te wachten, dwars door smeltende sneeuwveldjes en klaterende beekjes. Wat kunnen de alpen toch heerlijk zijn, niet? Bovendien zullen we hier tijdens de afdaling, nog een 'specialleke' spotten in de alpenweiden. Het is een echte specialiteit van deze streek, ik denk zelfs dat deze nog niet eerder op ons forum te zien was. Iets voor morgen...

Dat mag ik zeker niet missen Frankie , ik doe onmiddellijk mijn bergschoenen aan en ik ga mee ..... 11))

Oké, Danny, loop even mee en daal verder de berg af. Daar zie je nog wat aardigheden zoals Campanula barbata (foto 1) , Campanula scheuchzeri (foto 2) en massa's Geum montanum (foto 3 en 4).
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #71 Gepost op: 15 december 2015, 20:33:24 »
Ook deze kleine Senecio in een bedje van Euphrasia is me niet ontgaan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #72 Gepost op: 15 december 2015, 20:36:14 »
Maar daar wacht waarschijnlijk niemand op? Ik had het over die topper op deze berg. Die is namelijk ook te vinden tussen de voorgaande planten, op deze malse weides.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #73 Gepost op: 15 december 2015, 20:52:11 »
Ik heb het over Silene Saponaria pumilio, een typische soort in deze hoek van de alpen. Het is een zeer compact groeiend matje met vrijwel stengelloze grote, roze  bloemen.
Het betreft hier een echte bergplant met grote, opvallende bloemen, zoals we ze graag zien.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2015, 21:17:08 door Frankie Wulleman »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #74 Gepost op: 15 december 2015, 20:54:10 »
Nog enkele leuke plaatjes van deze schoonheid. Ik weet niet of dit schitterende ding in cultuur is? Ik meen van niet. Hij zal waarschijnlijk ook niet makkelijk zijn in cultuur, anders zag je dit juweel in iedere rotstuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen