Auteur Topic: Dwars door de oostelijke alpen.  (gelezen 64064 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #15 Gepost op: 13 december 2015, 09:08:05 »
Dan een eerste kleine teleurstelling.
Deze locatie is ook de habitat van de endemische Saxifraga oppositifolia subsp. rudolphiana. Op deze hoogte hoort hij nu te bloeien, het uitzonderlijke warme weer van de laatste weken heeft daar echter anders over beslist.
Die ondersoort is zeer compact, en ik denk dat de plant op de foto er zo ééntje is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #16 Gepost op: 13 december 2015, 09:11:13 »
Met de gentiaan staat hier nog een toppertje die me dik tevreden maakt. Wat gedacht van de witte vorm van Androsace alpina?

Fantastische crevice, Frankie - een bron van inspiratie !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #17 Gepost op: 13 december 2015, 10:15:38 »
Dan een eerste kleine teleurstelling.
Deze locatie is ook de habitat van de endemische Saxifraga oppositifolia subsp. rudolphiana. Op deze hoogte hoort hij nu te bloeien, het uitzonderlijke warme weer van de laatste weken heeft daar echter anders over beslist.
Die ondersoort is zeer compact, en ik denk dat de plant op de foto er zo ééntje is.
Frankie, het zou kunnen. Hij staat dikwijls samen met Primula glutinosa op zeer winderige plaatsen. Aan  Arthur-von-Schmid-Haus moet je links (als je toekomt)een smalle weg de berg op tot je op zo een winderige plaats komt met een massa Primula glutinosa (een heerlijk parfum) en daar staat zeker Saxifraga oppostifolia subsp. rudolphiana (inderdaad een endemische soort). Ik ben daar een paar keer geweest met enkele Oostenrijkers zoals Karl Liepold en Franz Hadacek.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #18 Gepost op: 13 december 2015, 11:59:36 »
Primula glutinosa? Ja, ook die stond er nog lekker te bloeien, Herman, heel mooi soortje ook met wat je zegt een lekker primulageurtje.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #19 Gepost op: 13 december 2015, 12:01:42 »
't Is natuurlijk nog veel leuker als je beiden op één plaatje kan zetten.

(Link naar bijlage)

Prachtige start die je maakt.
Leuke foto van je kinderen en je vrouw.
Ja die Androsace en gentiana helemaal compleet wat bergtoppers betreft.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #20 Gepost op: 13 december 2015, 12:03:17 »
Dan een eerste kleine teleurstelling.
Deze locatie is ook de habitat van de endemische Saxifraga oppositifolia subsp. rudolphiana. Op deze hoogte hoort hij nu te bloeien, het uitzonderlijke warme weer van de laatste weken heeft daar echter anders over beslist.
Die ondersoort is zeer compact, en ik denk dat de plant op de foto er zo ééntje is.
Frankie, het zou kunnen. Hij staat dikwijls samen met Primula glutinosa op zeer winderige plaatsen. Aan  Arthur-von-Schmid-Haus moet je links (als je toekomt)een smalle weg de berg op tot je op zo een winderige plaats komt met een massa Primula glutinosa (een heerlijk parfum) en daar staat zeker Saxifraga oppostifolia subsp. rudolphiana (inderdaad een endemische soort). Ik ben daar een paar keer geweest met enkele Oostenrijkers zoals Karl Liepold en Franz Hadacek.

Wat een voorrecht om met een beroemdheid als de Franz de bergen te kunnen intrekken, Herman. Die had vast één en ander te vertellen. Die kent dat daar allemaal op zijn duimpje naar 't schijnt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #21 Gepost op: 13 december 2015, 12:04:55 »
Er zitten nu al foto's bij die bij de fotowedstrijd van de nrv hoge punten kunnen scoren.
Dus dat beloofd wat voor de rest.

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #22 Gepost op: 13 december 2015, 12:26:57 »
Dan een eerste kleine teleurstelling.
Deze locatie is ook de habitat van de endemische Saxifraga oppositifolia subsp. rudolphiana. Op deze hoogte hoort hij nu te bloeien, het uitzonderlijke warme weer van de laatste weken heeft daar echter anders over beslist.
Die ondersoort is zeer compact, en ik denk dat de plant op de foto er zo ééntje is.
Frankie, het zou kunnen. Hij staat dikwijls samen met Primula glutinosa op zeer winderige plaatsen. Aan  Arthur-von-Schmid-Haus moet je links (als je toekomt)een smalle weg de berg op tot je op zo een winderige plaats komt met een massa Primula glutinosa (een heerlijk parfum) en daar staat zeker Saxifraga oppostifolia subsp. rudolphiana (inderdaad een endemische soort). Ik ben daar een paar keer geweest met enkele Oostenrijkers zoals Karl Liepold en Franz Hadacek.

Wat een voorrecht om met een beroemdheid als de Franz de bergen te kunnen intrekken, Herman. Die had vast één en ander te vertellen. Die kent dat daar allemaal op zijn duimpje naar 't schijnt.
Frankie dat is inderdaad zo, maar het is al wel meer dan 10 jaar geleden. Van ongeveer 1995 tot 2006 waren wij elke zomer in Mallnitz in hetzelfde pension, dan ben ik een jaar ziek geweest en is de keten onderbroken. Sindsdien ben ik er niet meer geweest, eigenlijk wordt het tijd dat ik er nog eens terug naar toe ga.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #23 Gepost op: 13 december 2015, 12:45:59 »
Het blauw van deze gentianen is altijd spectaculair om te zien.
Ik meen dat het hier om Gentiana brachyphylla gaat, maar in het boek van Jim Jermyn wordt gesuggereerd dat hier Gentiana bavarica zou groeien...? Een eerste vraagstukje dus voor de slimmeriken.
Frankie, prachtige foto's van de gentianen. Voor brachyphylla is de bloemkelk (calyx) te dik en de ribben zijn te groot. Ik denk dat het inderdaad Gentiana bavarica is en dan nog var. subacaulis omdat de groei zo compact is.


Niemand die het beter kan weten dan jij natuurlijk, Herman.
De groei is zeer compact omdat we ons hier op grote hoogte bevinden, wat lager stonden er nog meer, maar dan wat 'opgeschoten'. Jim Jermyn meent dat het om de var. imbricata zou gaan?
Frankie, var. imbricata is een oudere naam (1815) en is eigenlijk synoniem voor var. subacaulis (1821), sommige spreken zelfs van ssp. subacaulis (1982). Boek uitgave 2010: Genziane d'Europe, het is wel in het Italiaans. Auteurs: Egidio Anchisi - Adriano Bernini - Emanuela Piaggi - Francesco Polani.  ISBN: 1001000011835, het is een prachtig werk (heel veel foto's in kleur) over de Europese gentianen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #24 Gepost op: 13 december 2015, 12:57:39 »
Het blauw van deze gentianen is altijd spectaculair om te zien.
Ik meen dat het hier om Gentiana brachyphylla gaat, maar in het boek van Jim Jermyn wordt gesuggereerd dat hier Gentiana bavarica zou groeien...? Een eerste vraagstukje dus voor de slimmeriken.
Frankie, prachtige foto's van de gentianen. Voor brachyphylla is de bloemkelk (calyx) te dik en de ribben zijn te groot. Ik denk dat het inderdaad Gentiana bavarica is en dan nog var. subacaulis omdat de groei zo compact is.


Niemand die het beter kan weten dan jij natuurlijk, Herman.
De groei is zeer compact omdat we ons hier op grote hoogte bevinden, wat lager stonden er nog meer, maar dan wat 'opgeschoten'. Jim Jermyn meent dat het om de var. imbricata zou gaan?
Frankie, var. imbricata is een oudere naam (1815) en is eigenlijk synoniem voor var. subacaulis (1821), sommige spreken zelfs van ssp. subacaulis (1982). Boek uitgave 2010: Genziane d'Europe, het is wel in het Italiaans. Auteurs: Egidio Anchisi - Adriano Bernini - Emanuela Piaggi - Francesco Polani.  ISBN: 1001000011835, het is een prachtig werk (heel veel foto's in kleur) over de Europese gentianen.

Hartelijk dank Herman voor deze interessante feedback.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #25 Gepost op: 13 december 2015, 12:59:27 »
Dan een eerste kleine teleurstelling.
Deze locatie is ook de habitat van de endemische Saxifraga oppositifolia subsp. rudolphiana. Op deze hoogte hoort hij nu te bloeien, het uitzonderlijke warme weer van de laatste weken heeft daar echter anders over beslist.
Die ondersoort is zeer compact, en ik denk dat de plant op de foto er zo ééntje is.
Frankie, het zou kunnen. Hij staat dikwijls samen met Primula glutinosa op zeer winderige plaatsen. Aan  Arthur-von-Schmid-Haus moet je links (als je toekomt)een smalle weg de berg op tot je op zo een winderige plaats komt met een massa Primula glutinosa (een heerlijk parfum) en daar staat zeker Saxifraga oppostifolia subsp. rudolphiana (inderdaad een endemische soort). Ik ben daar een paar keer geweest met enkele Oostenrijkers zoals Karl Liepold en Franz Hadacek.

Wat een voorrecht om met een beroemdheid als de Franz de bergen te kunnen intrekken, Herman. Die had vast één en ander te vertellen. Die kent dat daar allemaal op zijn duimpje naar 't schijnt.
Frankie dat is inderdaad zo, maar het is al wel meer dan 10 jaar geleden. Van ongeveer 1995 tot 2006 waren wij elke zomer in Mallnitz in hetzelfde pension, dan ben ik een jaar ziek geweest en is de keten onderbroken. Sindsdien ben ik er niet meer geweest, eigenlijk wordt het tijd dat ik er nog eens terug naar toe ga.

Dan moet je daar ook wel heel goed uw weg vinden, Herman. Ongetwijfeld zal je nog wel plekjes herkennen in deze reportage die er zitten aan te komen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #26 Gepost op: 13 december 2015, 13:00:51 »
Er zitten nu al foto's bij die bij de fotowedstrijd van de nrv hoge punten kunnen scoren.
Dus dat beloofd wat voor de rest.

Merci Bert, ja dat doet me er aan denken dat ik voor dit jaar nog geen foto's heb ingestuurd.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #27 Gepost op: 13 december 2015, 15:27:00 »
Nog mooi spul op deze berg: een Phyteumaspecies.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #28 Gepost op: 13 december 2015, 15:28:54 »
Ik vind er nog iets waar ik nog niet precies een naam kan op plakken, ik denk hier aan een Arenaria?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #29 Gepost op: 13 december 2015, 15:40:36 »
Een Doronicum op een bijzonder mooie locatie.
Lichtervelde, West-Vlaanderen