Auteur Topic: Iemand ervaring met vrachtwagen uit Ardense groeve laten komen?  (gelezen 4066 keer)

Willem Graeff

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 3
Iemand ervaring met vrachtwagen uit Ardense groeve laten komen?
« Gepost op: 2 november 2014, 22:49:42 »
Ik ben aan het nadenken over een tuinontwerp en ik vraag me af qua stenen af of het niet lonend is om een vrachtwagen uit een Ardennen te laten rijden. Ik zal denk ik vrij veel nodig hebben... En de stenen die ik tot nog toe in de Nederlandse handel heb gezien, hebben een vrij klein formaat. Grote stenen vind ik toch echt mooier...

Heeft iemand ervaring met zo'n onderneming? Suggesties voor een groeve? Iemand enig idee aan welke prijs ik voor zoiets moet denken? Hoe werkt dat met het lossen van de lading (mijn oprit is niet klein maar ik heb een glazen voorgevel...)


Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iemand ervaring met vrachtwagen uit Ardense groeve laten komen?
« Reactie #1 Gepost op: 2 november 2014, 22:59:27 »
Welkom op ons forum Willem !
Als je daar aan kunt komen zal je idd aan goed materiaal kunnen komen en waarschijnlijk tegen betere prijzen.
Echter heb ik geen enkel idee of er ook steengroeves zijn die verkopen aan particulieren ....Je zal allicht het transport zelf moeten regelen dan. En voor de lossing zal je dan ook moeten zorgen. Je kan natuurlijk een wagen met "kipbak" bestellen. Eens benieuwd of er iemand op ons forum een ervaring heeft in deze matearie  )--1 --((1 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Didier Bamford

  • Junior
  • **
  • Berichten: 190
  • Geslacht: Man
  • Herstal - Luik.
Re: Iemand ervaring met vrachtwagen uit Ardense groeve laten komen?
« Reactie #2 Gepost op: 3 november 2014, 07:57:01 »
Ik ken een groeve aan de kanten van Eupen die aan particulieren verkoopt maar, il weet niet of ze leveringen doen.

Als ik er heen zal gaan om stenen te halen, zal ik het eens vragen maar, ik twijfel eraan.


Hier zijn de stenen aan 35€ de Ton.

Ik ga proberen om daar eens langs te gaan om te zien wat voor kwaliteit en vragen voor de leveringen.

Hierbij een link van hun algemeen website.

http://www.bodarwe.com/page.asp?id=20&langue=FR

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iemand ervaring met vrachtwagen uit Ardense groeve laten komen?
« Reactie #3 Gepost op: 3 november 2014, 08:46:15 »
Ik ben aan het nadenken over een tuinontwerp en ik vraag me af qua stenen af of het niet lonend is om een vrachtwagen uit een Ardennen te laten rijden. Ik zal denk ik vrij veel nodig hebben... En de stenen die ik tot nog toe in de Nederlandse handel heb gezien, hebben een vrij klein formaat. Grote stenen vind ik toch echt mooier...

Heeft iemand ervaring met zo'n onderneming? Suggesties voor een groeve? Iemand enig idee aan welke prijs ik voor zoiets moet denken? Hoe werkt dat met het lossen van de lading (mijn oprit is niet klein maar ik heb een glazen voorgevel...)

Welkom op ons forum Willem !
We zullen met interesse je belevenissen volgen bij die aankoop.
Het is ongetwijfeld veruit de goedkoopste oplossing om op die manier aan voldoende rotsmateriaal te komen, zoals Kris denk ik echter dat je zelf een vervoerder met kipbak (?) zult moeten aanspreken om de afhaling te regelen.  Het is ongetwijfeld te doen !
Succes !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Iemand ervaring met vrachtwagen uit Ardense groeve laten komen?
« Reactie #4 Gepost op: 3 november 2014, 20:03:26 »
Dag Willem , ik heb ook geen ervaring met steengroeven en hoop dat er iemand is die je de gouden tip kan geven om je doel te bereiken. In ieder geval ook van mijnentwege een hartelijk welkom op ons forum ! Hopelijk laat je ons mee genieten van je ervaringen.

Willem Graeff

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 3
Re: Iemand ervaring met vrachtwagen uit Ardense groeve laten komen?
« Reactie #5 Gepost op: 3 november 2014, 22:34:52 »
Hartelijk dank voor het warme welkom!  :)

Ik zit nog helemaal aan het begin van het ontwerpen en plannen... Dus er is nog geen haast bij. Maar mocht zich nog iemand melden met ervaring op dit vlak dat zou dat een toevoeging aan de op internet beschikbare info zijn!

Naar mijn smaak valt of staat de tuin namelijk met grote stenen. Niet zonder reden dus dat ik me daar nu al druk om maak. Met grote stenen oogt de tuin een stuk natuurlijker. Neem de rotstuinen in de horti botanici van Wageningen, Utrecht en Haren... Allemaal grote stenen. Dan kom je in een Nederlands tuincentrum en dan vind je bigbags met kleine keien. Dat schiet niet op.

In de botanische tuin van Haren las ik overigens ook dat zij de stenen zelf hadden uitgezocht. Helaas in een ander tijdperk.

Nu ik er over nadenk: Die serie Pond Stars die National Geographic nu ook in NL uitzendt kent ook een aantal keer een pleidooi voor grote stenen...

Anyway: mocht nog iemand dit lezen die inzichten op dit vlak heeft en die wil delen: graag! En anders bedankt voor het meedenken, ik laat weten als het gelukt is.

Jonna Sudenius

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
Re: Iemand ervaring met vrachtwagen uit Ardense groeve laten komen?
« Reactie #6 Gepost op: 4 november 2014, 21:17:55 »
Willem, hoe groot moeten de stenen zijn?  En hoeveel heb je nodig? En moet het bepaald gesteente zijn?
Het zal waarschijnlijk kostbaar zijn om een vrachtwagen vol te laten komen vanuit de Ardennen naar Nederland. Heb je misschien een aanhanger, waarmee je zelf het e.e.a. kunt vervoeren. Of misschien heb je wel voldoende financiele middelen om toch die vrachtwagen te laten komen.
Ik woon in het Duitstalige gedeelte  van Belgie (Ardennen / Hoge Venen) en heb naast mijn hobby om zelf al mijn tuinplanten op te kweken, het zoeken en verzamelen van mineralen. Op de zoektochten die mijn man en ik overal in Europa maken, nemen we vaak grote stenen mee om de rotstuin te gebruiken. Geen grote hoeveelheden, maar voor ons is het voldoende.
Wij hebben wel enige kennis over de groeves hier in de ruime omgeving en ook wel wat contacten. Het probleem is dat ook deze groeves vaak alleen maar 'kant en klare' stenen leveren. Als je tijd genoeg hebt en een aanhanger is het wellicht mogelijk je wat tips te geven om zelf materiaal te verzamelen.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Iemand ervaring met vrachtwagen uit Ardense groeve laten komen?
« Reactie #7 Gepost op: 4 november 2014, 21:35:45 »
Willem, hoe groot moeten de stenen zijn?  En hoeveel heb je nodig? En moet het bepaald gesteente zijn?
Het zal waarschijnlijk kostbaar zijn om een vrachtwagen vol te laten komen vanuit de Ardennen naar Nederland. Heb je misschien een aanhanger, waarmee je zelf het e.e.a. kunt vervoeren. Of misschien heb je wel voldoende financiele middelen om toch die vrachtwagen te laten komen.
Ik woon in het Duitstalige gedeelte  van Belgie (Ardennen / Hoge Venen) en heb naast mijn hobby om zelf al mijn tuinplanten op te kweken, het zoeken en verzamelen van mineralen. Op de zoektochten die mijn man en ik overal in Europa maken, nemen we vaak grote stenen mee om de rotstuin te gebruiken. Geen grote hoeveelheden, maar voor ons is het voldoende.
Wij hebben wel enige kennis over de groeves hier in de ruime omgeving en ook wel wat contacten. Het probleem is dat ook deze groeves vaak alleen maar 'kant en klare' stenen leveren. Als je tijd genoeg hebt en een aanhanger is het wellicht mogelijk je wat tips te geven om zelf materiaal te verzamelen.
daar sluit ik mij geheel bij aan , Willem.
Op wat tufsteen na, komen al mijn stenen uit het gebied waar Jonna het over heeft.
Alleen deed ik het kofferbakje voor kofferbakje en dat duurt heel lang hoor, dus wel de " remorque " meebrengen, dat scheelt.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Iemand ervaring met vrachtwagen uit Ardense groeve laten komen?
« Reactie #8 Gepost op: 4 november 2014, 21:36:31 »
Oh ja, welkom op dit forum.  ))2